AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Jeg har forstått at det innen få år vil komme et helt nytt personnummersystem og at alle da vil bli tildelt nye personnummer. Jeg har hatt mitt personnummer hele livet og opplever at det på samme måte som navnet mitt er en del av min identitet. Vil det bli mulighet til å reservere seg mot å få tildelt nytt personnummer? Anonymous poster hash: ad650...71b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Alle har hatt sitt personnummer hele livet. Tror ikke det er grunn nok til å slippe å få nytt om det skal komme nytt system. Anonymous poster hash: 2d795...f87 10
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Nytt personnummer? Det har jeg ikke fått med meg før jeg leste denne tråden. Måtte google litt. http://www.dagbladet.no/2013/01/03/nyheter/innenriks/personnummer/25063995/ Jeg vil i hvert fall ikke ha en blanding av tilfeldige tall og bokstaver i personnummeret mitt! Anonymous poster hash: f0ade...2f4
Nuttery Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Jeg ville syntes det hadde vært naturlig at nyfødte barn og eventuelt nye innflyttere som søker om personnummer ville fått "den nye modellen".... Så rart at alle liksom skal bytte. Må jo bli ekstremt mye kluss. 8
Sylvari Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Uhm, har ikke alle som er født i norge hatt personnummeret sitt hele livet? =D 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Jeg ville syntes det hadde vært naturlig at nyfødte barn og eventuelt nye innflyttere som søker om personnummer ville fått "den nye modellen".... Så rart at alle liksom skal bytte. Må jo bli ekstremt mye kluss. Enig! Anonymous poster hash: ad650...71b 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #7 Skrevet 29. juni 2014 Uhm, har ikke alle som er født i norge hatt personnummeret sitt hele livet? =D Joda. Det ble en litt rar setning, men jeg har hatt det samme nummeret i mange tiår. Hvorfor må jo få et nytt nummer som jeg bare skal ha noen får år før jeg dør? Anonymous poster hash: ad650...71b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #8 Skrevet 29. juni 2014 Få år? Altså, staten skal utrede, ombestemme seg og utrede igjen. De er nok ferdige til å hasteinnføre i 2039. Med et nødskrik. Anonymous poster hash: 37e58...1af 1
Nuttery Skrevet 29. juni 2014 #9 Skrevet 29. juni 2014 Noe jeg også tenker på er at i et personnummer er det 11 siffer, som totalt kan lage 39,916,800 forskjellige kombinasjoner. Skjønner jo at en del har samme bursdag, men det kan jo ikke gå heeelt tomt så fort...??
Gjest brutal_mann Skrevet 29. juni 2014 #10 Skrevet 29. juni 2014 Det er ikke avgjort at alle skal bytte nummer. Samtidig som det ikke vil innføres på mange år enda. Det er et ENORMT arbeid som må gjøres for å tilpasse alle it-systemer til den nye serien.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #11 Skrevet 29. juni 2014 Noe jeg også tenker på er at i et personnummer er det 11 siffer, som totalt kan lage 39,916,800 forskjellige kombinasjoner. Skjønner jo at en del har samme bursdag, men det kan jo ikke gå heeelt tomt så fort...?? Husk at det langt fra er alle tallkombinasjoner som kan brukes. De første seks sifrene er jo fødselsdato, det setter ganske store begrensinger (et fødselsnummer kan f.eks kun starte med 0, 1, 2 eller 3. Og man kan ikke velge tallkombinasjoner fritt). Av de resterende fem er de ttr første individnr som beregnes ut fra hvilket år personen er født, det tredje sifferet angir også kjønn (partall for kvinner, oddetall for menn -bare der forsvinner 50% av kombinasjonene!), og de siste to er kontrollsiffer som beregnes ut fra de foregående.Anonymous poster hash: cf02f...405 2
SKE87 Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Tror dere ikke det vil være sånn at vi som allerede har beholder det gamle og at nye innbyggere får den nye modellen? Er jo ofte sånn når ting blir nytt...
Kjempeliten Skrevet 30. juni 2014 #13 Skrevet 30. juni 2014 Egentlig bryr jeg meg ikke, men jeg kan mitt utenat fordi det er så enkelt. Blir jo litt slitsomt med et nytt et da, for da må jeg drive å finne det frem hver gang jeg skal ha det. Har vært veldig greit å kunne det utenat
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #14 Skrevet 30. juni 2014 Tror dere ikke det vil være sånn at vi som allerede har beholder det gamle og at nye innbyggere får den nye modellen? Er jo ofte sånn når ting blir nytt... Nei, alle skal få nytt i følge det jeg har lest om saken ihvertfall. Vil tro det er like greit jeg - litt mer styr for oss privatpersoner selvfølgelig, men å skulle ha systemer som takler to typer ID-numre kan fort bli veldig klønete.Anonymous poster hash: cf02f...405
Duckie Skrevet 30. juni 2014 #15 Skrevet 30. juni 2014 Dette har jeg faktisk ikke hørt om før. Hadde ikke det enkleste vært noe som at vi som allerede har personnr får beholde dette, og så kan eventuelt nye personnr beholde ordningen med fødselsdato, og så kan man heller gå bort fra informasjonen i de fem siste siffrene? Hvis man da i tillegg kan benytte bokstaver som tegn her, er det jo plutselig store mengder tilgjengelige tall, og burde ikke kreve så enormt med endringer som totalt skifte for alle vil.
SmallTalk Skrevet 30. juni 2014 #16 Skrevet 30. juni 2014 Nei, alle skal få nytt i følge det jeg har lest om saken ihvertfall. Vil tro det er like greit jeg - litt mer styr for oss privatpersoner selvfølgelig, men å skulle ha systemer som takler to typer ID-numre kan fort bli veldig klønete.Anonymous poster hash: cf02f...405 Det finnes allerede to forskjellige typer ID-numre her i Norge, Personnummer og D-nummer. D-nummer er det som f.eks sesongarbeidere må ha for å kunne få skattekort.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #17 Skrevet 30. juni 2014 http://m.dinside.no/914804/slik-blir-det-nye-systemet-for-fodselsnummer Her står det jo at vi som allerede har et fødselsnummer ikke får nytt. Anonymous poster hash: f7ab4...de2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #18 Skrevet 30. juni 2014 Det finnes allerede to forskjellige typer ID-numre her i Norge, Personnummer og D-nummer. D-nummer er det som f.eks sesongarbeidere må ha for å kunne få skattekort. Det stemmer forsåvidt, men D-numrene følger jo samme format som fødselsnumrene og kan derfor brukes på samme måte og gjenkjennes av de samme systemene. Det jeg tenkte på var at det fort kan bli utrolig omstendelig å ha to ulike formater for fødselsnummer for samme gruppe innbyggere, hvor noen følger en modell og noen en annen. Det vil vel trolig kreve ganske mye mer av datasystemene, det kan lettere skje feil, og i verste fall blir det enklere å forfalske identiteter? (den siste er vill spekulering fra min side altså, kun basert på at mer kompliserte systemer gjerne er enklere å utnytte)Anonymous poster hash: cf02f...405
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. juni 2014 #19 Skrevet 30. juni 2014 (endret) http://m.dinside.no/914804/slik-blir-det-nye-systemet-for-fodselsnummer Her står det jo at vi som allerede har et fødselsnummer ikke får nytt.Anonymous poster hash: f7ab4...de2 YES, det åpner for salg av gamle personnummer på svartebørsen. Oida, jeg glemte at jeg også må ha et personnummer, men jeg trenger ikke et, det er ikke så farlig, "Ukjent" holder. Endret 30. juni 2014 av Evilposelos
Mann 42 Skrevet 30. juni 2014 #20 Skrevet 30. juni 2014 Noe jeg også tenker på er at i et personnummer er det 11 siffer, som totalt kan lage 39,916,800 forskjellige kombinasjoner. Skjønner jo at en del har samme bursdag, men det kan jo ikke gå heeelt tomt så fort...?? Men tallene er ikke tilfeldige. De første 6 sifrene er fødselsdatoen, mens de 5 siste er laget etter en algoritme som gjør det mulig å kontrollere at det dreier seg om et reelt nummer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå