Tilim Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Hei, er invitert i bryllup til ei jeg ble kjent med gjennom barselgruppa til eldsteungen på to år, og vi har holdt kontakten jevnlig (selvfølgelig litt opp og ned). Jeg har aldri hatt mange venninner, spesielt ikke i voksen alder, og hun har blitt den jeg har hatt mest kontakt med den siste tiden, selv om vi ikke er bestevenninner. Hun er en ganske omgjengelig jente med stor venninnekrets, og jeg har møtt flere av hennes nærmere (enn meg) venninner, så jeg vet at de finnes. Så tilbake til saken; Hvor mye legger man i en bryllupsgave? Hva er det vanligste? Er usikker på om jeg skal legge i litt ekstra siden hun tross alt er den jeg ser mest (men ikke kjempeofte for det) for tida, men jeg vet jo at jeg ikke blant hennes nærmeste og den HUN møter mest, eller skal jeg legge meg på en "standardsum" om det finnes noe slags fasit på det? Dette er faktisk første bryllupet jeg skal i voksen alder, har bare vært i ett tidligere og da var jeg lita jente, så dette er litt ukjent terreng for meg.
Tilim Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2014 Å, syntes det virka litt lite? Har fått inntrykk av at man legger i mer penger siden det er bryllup.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Min tanke er at du skal betale din egen kuvert + litt til. Bør kanskje opp på 1000-lappen? Anonymous poster hash: 905d9...0dc
Poserose Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Har hørt at man skal gi for så mye det koster dem å ha deg der. Så da kommer det jo helt an på om de kjører 4-retters i råflott lokale eller enkel tapas i et klubbhus. Ikke at jeg egentlig har peiling, er bare noe jeg har hørt.
SiMa Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Jeg tenker at bryllupsgaven er (bør) være dyrere enn andre gaver, dvs mer enn bursdag og jul, mer enn runde dager. Har du noen formening om hvilket beløp dere ville lagt dere på til en rund bursdag? En gammel regel er at prisen på gaven skal være det samme som kuvertprisen, den regelen synes jeg det er greit å se bort fra. Det er deres egen økonomi og hvor nær dere står brudeparet som skal avgjøre hvor mye dere gir, ikke om bryllupet holdes på hotell hvor alt må kjøpes der (=dyrt) eller i leid lokale der alt kan tas med (=billig).
Tilim Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #7 Skrevet 29. juni 2014 Jeg tenkte kanskje 1000 - 1500, men vet ikke helt hvorfor jeg tenker den summen. Blir litt rart å bruke FOR stor sum og, vil ikke "vise" meg frem med å slenge mer penger på bordet enn resten av gjestene heller, liksom.
Tilim Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2014 Jeg vet hvertfall at de skal leie et lokale, og hun har sagt at hun prøver å spare inn på det som kan spares innpå, så jeg tror ikke det blir et veldig dyrt bryllup.
SiMa Skrevet 29. juni 2014 #9 Skrevet 29. juni 2014 Jeg tenkte kanskje 1000 - 1500, men vet ikke helt hvorfor jeg tenker den summen. Blir litt rart å bruke FOR stor sum og, vil ikke "vise" meg frem med å slenge mer penger på bordet enn resten av gjestene heller, liksom. Både du og mannen din er invitert? Har dere lyst og råd synes jeg det er helt greit om dere gir en gave til 1000 kroner, tror ikke noen vil reagere negativt og tro det er noe du gjør for å "vise deg frem". Bryllupsgaver er vanskelige saker. Vi sliter fra motsatt side, hvor dyre/billige gaver skal vi ønske oss?
Tilim Skrevet 29. juni 2014 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2014 Vi er invitert begge to, så det blir jo en gave fra to personer. De har brukt masse penger på oppussing av et gammlt hus de kjøpte tidligere i år, og trenger visst derfor å få det litt rimeligere gjennomført, og hun har sagt rett ut at hun kunne tenke seg f.eks. gavekort på bygg-butikker o.l., for de er ikke i nærheten av ferdig med oppussinga. Så tenkte jo å gjøre det så enkelt, men er bare usikker på summen.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 Jeg syns 1500 høres mye ut til en venninne du ikke møter så ofte?! Tenker det er mer enn nok med 1000,-. Var med på å skrive ned gavene på lister i et bryllup i fjor sommer, og stordelen av pengegavene var på 400-800,-.Anonymous poster hash: c7190...224
Tilim Skrevet 30. juni 2014 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2014 Blir jo ikke så mye om man deler på to, da vi begge er bedt og kjenner både denne jenta og den kommende mannen hennes. Så tror jeg legger meg på ca. 1000. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå