Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen av dere som har barn fortelle litt om hvordan dere fikk barna tørre. Sånn hvordan dere faktisk gjorde det. Hvor lang tid det tok o.s.v

Har en gutt som akkurat har blitt tre. Tror han er fysisk klar, for han tisser på do morgen og kveld. Men når vi prøver så går det litt trått rett og slett.

Prøver å ikke mase, men gir masse ros når han tisser på do. Og lar ham gå uten bleie så mye som mulig. (Når det er varmt ute) Men er ikke sikker på om vi gjør det riktig. :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han lyst til å slutte selv? Skjer det masse uhell når han går uten bleie?

Jeg har ulik erfaring med mine. Eldstemann var overhodet ikke interessert i å slutte, så jeg prøvde noen ganger å bare ta bleia fra han. Det gikk ikke så bra... Omsider da han ble 3 1/2 fikk han lyst selv, så da sluttet vi, og hadde aldri uhell.

Andremann sluttet da han fylte tre. Da hadde de snakket mye om det i barnehagen, og han var veldig motivert selv. Han sa han ville slutte, og sluttet både med dag og nattbleie på en gang. Vi har så og si aldri uhell. (Vi har aldri brukt potte, for begge syns det var like greit med doen.)

Hvis han er veldig lysten på å slutte med bleie selv, så syns jeg det er greit å la han gå uten. Men dersom han mangler interesse hadde jeg ventet litt til.

Det er stor forskjell på å klare å tisse når man sitter på do, og det å kjenne at man må, og holde seg helt til man kommer seg til doen.

Skrevet

Helt enig med "kvinnen i hans liv".

Dersom barnet ikke er både fysisk og psykisk moden for å slutte med bleier, ville jeg ha ventet.

Ellers vil jeg jo si at det ser ut til at dere gjør alt riktig, oppfordrer han til å gå på do, lar han få prøve seg uten bleie uten å mase for mye, og tar det ellers med ro.

Tror det er viktig at dere lar han bestemme tempoet. Slik du beskriver han er jeg sikker på at dere får han ut av bleiene i løpet av sommeren. Og du, når han først bestemmer seg for å slutte med bleier, ja da blir han tørr på et blunk. De pleier å bli det i den alderen og da uten særlig uhell av noe slag.

Nattbleier derimot, det kan være en helt annen utfordring.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med de over når det kommer til å bestemme seg. Sønnen vår er 2.5 år og har utrolig lyst til å slutte med bleie, men han vil ikke si fra når han må på do. Han tar selv av seg bleien, så det er absolutt ingenting vi har presset han til. Når han må på do pleier han å prøve uten å si fra og det er jo ikke alltid det går like bra....

Han har derimot blitt tørr på natta og det er vel den største overaskelsen, for jeg trodde det var da det var flest uhell....

Gjest Anonymous
Skrevet

Sønnen din er interresert i å slutte med bleie, det er jo tydlig. Men han mangler den lille biten som gjør at det kan gå bra, nemlig det at han sier i fra selv. Dette er da ingen motsigelse i forhold til det de over har svart, bare at han trenger litt mer tid før han fikser dette helt.

Skrevet

EvaL skrev:

Og du, når han først bestemmer seg for å slutte med bleier, ja da blir han tørr på et blunk. De pleier å bli det i den alderen og da uten særlig uhell av noe slag.

og det stemmer jo ikke for mitt barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...