AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Hva mener du er forskjellen på høyt utdannede mennesker(akademikere) og faglærte? Hvilke forskjeller merker du dersom du omgås med en gjeng bilmekanikere eller snekkere, og en gjeng med folk som har mastergrad eller doktorgrad innenfor ulike felt? Anonymous poster hash: e68f8...513
Gjest Tingelinling Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Hva mener du er forskjellen på høyt utdannede mennesker(akademikere) og faglærte? Hvilke forskjeller merker du dersom du omgås med en gjeng bilmekanikere eller snekkere, og en gjeng med folk som har mastergrad eller doktorgrad innenfor ulike felt?Anonymous poster hash: e68f8...513 Faglærte har et mer laid-back forhold til livet og er mindre selvhøytidelige. Som oftest er de ikke så opptatt av å opptre korrekt til enhver tid. De er grovere i humor og omgangstone, står for en støyt. De er også flinkere til å glede seg over de små tingene i livet og ikke gå i dass dersom livet gir dem et sleivspark. Høyt utdannede er flinkere til å kunne argumentere i en diskusjon og til å se saken fra mange sider. Dette er noe man lærer seg mens man skriver ymse oppgaver der man SKAL se en sak fra mange sider, for og imot osv. Noen er ofte litt "stive", har sterke meninger om hva man ikke "snakker om" i offentlighet. Rare ting blir viktige, som for eksempel bøker man bør ha lest og hvor man reiser på ferie. Jeg trives godt i begge grupper og dette jeg skrev over var en grov generalisering. 11
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #3 Skrevet 30. juni 2014 Flere som har tanker rundt dette?Anonymous poster hash: e68f8...513
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Merker ikke noe forskjell, bortsett fra at flere jeg kjenner som er ufaglærte har en noe enkel retorikk og stemmer FRP. Men det kan være tilfeldigheter det da. Anonymous poster hash: 4cd81...fa3 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Altså mine erfaringer, utav de jeg kjenner er: faglærte er mer runde, altså de tar ikke seg selv eller andre for den del så høytidelig, de har mye humor som går på å "kødde" med hverandre, og de ler mer. De er også mer laidback og avslappa til ting. De bråker mer, lager mer liv rundt seg på en måte? De høyt utdannede er mer ordentlige av seg, de veit hvordan de vil ha ting og er mer høytidelige. Samt at de sitter inne med mye kunnskaper om ting som andre (les jeg) finner lite interessant, men som de mener er slikt alle burde kunne. De er også mer opptatt av å fremstå som voksene, om dere skjønner? Nå skal det nevnes at 90% av de jeg kjenner er faglærte, eller ufaglært for den del. Anonymous poster hash: 2be67...c95 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Jeg har jo sagt alt? Flere synspunkter har da aldri skadet noen? Jeg merker som regel stor forskjell på de analytiske evnene. Akademikere er mer forsiktige med å konkludere og har ofte mer åpne holdninger. Folk uten utdanning opplever jeg gjerne som mer bastante og dømmende, og dårligere på å erkjenne at en sak kan ha flere sider. Jeg synes folk uten utdanning faktisk er mer selvhøytidelige, selv om de har et mer avslappet forhold til matvaner, trening osv. Det fordi de ikke klarer å se ting fra flere hold og tror de "har rett". Hvis noen er uenige er det som regel motparten det er noe galt med. I utgangspunktet er det nok forskjell på de som velger å ta høy utdanning og de som ikke gjør det, men forskjellen blir antakelig større med den akademiske erfaringen man gjør seg som studet. Man finner folk uten utdanning med gode analytiske evner, og man finner de med mastergrad som ikke ser ut til å ha tjent så mye på det utenom på papiret. Anonymous poster hash: 5981a...d69 3
Cata Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Jeg merker som regel stor forskjell på de analytiske evnene. Akademikere er mer forsiktige med å konkludere og har ofte mer åpne holdninger. Folk uten utdanning opplever jeg gjerne som mer bastante og dømmende, og dårligere på å erkjenne at en sak kan ha flere sider. Jeg synes folk uten utdanning faktisk er mer selvhøytidelige, selv om de har et mer avslappet forhold til matvaner, trening osv. Det fordi de ikke klarer å se ting fra flere hold og tror de "har rett". Hvis noen er uenige er det som regel motparten det er noe galt med. Anonymous poster hash: 5981a...d69 Veldig enig i det du kommer med der. På den annen side er faglærte gjerne mer "åpne" i omgangsformen og lettere å snakke med om daglige temaer. Akademikere har en tendens til å velge litt mer høytflyvende samtaleemner. 2
Gjest Iben Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 Ingen. Det går sånn inflasjon i det å være "høyt utdannet" nå til dags, at ordet egentlig ikke betyr noe lengre. 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 Ingen. Det går sånn inflasjon i det å være "høyt utdannet" nå til dags, at ordet egentlig ikke betyr noe lengre. Kun 14,8% av folk i 30-årene har en mastergrad. Anonymous poster hash: 5981a...d69 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #11 Skrevet 1. juli 2014 Har selv en mastergrad, men jobbet en periode som vikar i en skikkelig "mannemann" jobb, hvor svært få hadde utdanning utover VGS. Veldig mange hadde stort sett jobba etter tiende klasse. Var enkle samtaleemner, mye følelseslada og ofte høyst politisk ukorrekte kommentarer om nyheter og samfunnet. Føltes meget Testosteronfylt. Opplever høyt utdannede folk som mer konfliktsky. Anonymous poster hash: 4ae7b...78f 3
Gjest Iben Skrevet 1. juli 2014 #12 Skrevet 1. juli 2014 Kun 14,8% av folk i 30-årene har en mastergrad. Anonymous poster hash: 5981a...d69 Syns nå det høres mye ut, jeg. At nesten 1 av 6 skal ha mastergrad. Kan det virkelig være nødvendig? 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #13 Skrevet 1. juli 2014 Ser ikke de store forskjellene, men aim folk her sier, det er nok slik at jo mindee utdannelse jo flere svar har du på ting. Det jeg uansett merker, er at i disse enkle generaliseringene er det også mye sant. Dwt dumme er når de ikke er åpne for at feks. Ikke alle muslimske menn er konemishandlere. Ser også at kvinner uten itdannelse blir opphengt i de utroligste ting. Så dreier alt seg om interiør og livet gpr under om ikke den nye sofaen får nange nok likes på instagram. De tror på alt media sier om kosthold og trening. Er mindre skeptiske...om man kan si det sånn.Anonymous poster hash: d71aa...73a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #14 Skrevet 1. juli 2014 Syns nå det høres mye ut, jeg. At nesten 1 av 6 skal ha mastergrad. Kan det virkelig være nødvendig? I økonomisk sammenheng, kanskje ikke, men det er ikke det vi snakket om nå. Nå diskuterer vi generelle forskjeller. 5/6 av dagens 30-åringer har ikke mastergrad. Det er nærmere sannheten å si at "ingen" har mastergrad enn at "alle" har det. Anonymous poster hash: 5981a...d69 3
ransfelt are Skrevet 1. juli 2014 #15 Skrevet 1. juli 2014 Lavnivå øl-, fitte- og generell råprat er mer utbredt hos folk med lavere utdanning. Med høyere utdanning følger kokain og eskortetjenester.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #16 Skrevet 1. juli 2014 Det er jo vanskelig å si om forskjellene skyldtes utdannelsen eller familiebakgrunnen, siden dette ofte går hånd i hånd... Men jeg opplever folk uten utd som mer selvhevdende, og redd for å ikke strekke til, dette uttrykkes gjerne gjennom rasisme og seksisme... Folk med utdannelse opplever jeg som tryggere og mer tolerante... Anonymous poster hash: 2fce1...152 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #17 Skrevet 1. juli 2014 Det er jo vanskelig å si om forskjellene skyldtes utdannelsen eller familiebakgrunnen, siden dette ofte går hånd i hånd... Men jeg opplever folk uten utd som mer selvhevdende, og redd for å ikke strekke til, dette uttrykkes gjerne gjennom rasisme og seksisme... Folk med utdannelse opplever jeg som tryggere og mer tolerante...Anonymous poster hash: 2fce1...152 Nja, vil si det skyldes mer utdannelse, og ikke familiebakgrunn (for de fleste). Tror familiebakgrunn heller i stor grad er med på å bestemme om man velger en lang teoretisk utdanning, eller om man tar en yrkesfaglig opplæring. Dette er igjen med på å forme "typer". F.eks. det med refleksjon og analyse, det er noe som vektlegges mye i høyere utdannelse på universitets- og høyskolenivå. Anonymous poster hash: 11115...998 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #18 Skrevet 1. juli 2014 Forresten; denne tråden hører vel til på Skråblikk og generaliseringer..? Anonymous poster hash: 11115...998 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #19 Skrevet 1. juli 2014 Nja, vil si det skyldes mer utdannelse, og ikke familiebakgrunn (for de fleste). Tror familiebakgrunn heller i stor grad er med på å bestemme om man velger en lang teoretisk utdanning, eller om man tar en yrkesfaglig opplæring. Dette er igjen med på å forme "typer". F.eks. det med refleksjon og analyse, det er noe som vektlegges mye i høyere utdannelse på universitets- og høyskolenivå.Anonymous poster hash: 11115...998 Analyse og refleksjon vektlegges også mye i enkelte familier, men det er selvsagt en sterk sammenheng der, det er ikke tilfeldig hvem som tar høyere utd...Anonymous poster hash: 2fce1...152 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #20 Skrevet 1. juli 2014 Hva mener du er forskjellen på høyt utdannede mennesker(akademikere) og faglærte? Hvilke forskjeller merker du dersom du omgås med en gjeng bilmekanikere eller snekkere, og en gjeng med folk som har mastergrad eller doktorgrad innenfor ulike felt?Anonymous poster hash: e68f8...513 Som folk er det enorm forskjell, mekanikere er stort sett ganske røffe i kantene og jeg har aldri møtt en bilmekaniker som feks har stor interesse for vin eller gourmemat. Det er det grilling og øl hele veien igjennom og mange single karer. Elektrikere derimot er gjerne familiemennesker, rolige folk med solid jobb som kjøper seg hus i ung alder. Ingeniører er derimot mer nerdete, ikke nødvendigvis så altfor fine på ting men der er varisjonen stor etter hvor de jobber. I det store og hele svarer folk til forventningene som blir stilt til dem. Anonymous poster hash: b5787...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå