Gå til innhold

Noen som kunne tatt en titt på dette kostholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som kunne tatt en titt på min diett?

Veier 105 kg og ønsker å gå ned i vekt.

Jeg er 169 cm.

Har nettopp gått fra et lavkarbokosthold til et kaloriredusert kosthold da jeg pga. sykdom ikke klarte holde lavkarboreglene lengre.

Jeg ligger for øyeblikket på 1500 kalorier til dagen, prøver å fokusere på å spise så grovt som mulig og fokusere på å øke inntakt av frukt og grønt.

Ifølge lifesum (app jeg bruker for å logge inntak) skal jeg ligge på 50% karbohydrater, 20% proteiner og 30% fett, men må bli flinkere til å spise litt mer fett.

En typisk dag for meg kan se slik ut:

Frokost: Havregrøt (40g havregryn og vann) og et grønt eple. Gjerne et glass styrk kakao til for proteiner.

Mellommåltid (ikke alltid jeg har det) en banan med peanøttsmør (99% peanøtter, økologisk)

Lunsj: 2 rugsprø med go og mager servelat og agurk, en frukt/litt bær og et glass styrk kakao

Middag: Kjøtt, grønnsaker og karbohydrater, prøver å spise så rent som mulig.

Kvelds: Rugsprø igjen med servelat og agurk + frukt eller bær og kanskje litt styrk der også.

Innimellom spiser jeg 20g peanøttsmør for å få opp fettinntaket, men jeg ser at jeg burde begynne å spise mer fett, kanskje bli flinkere til å variere pålegget på knekkebrødet.

Jeg er også veeeeeldig svak for snack a jacks og kan gjerne spise en del iløpet av dagen om jeg har trent og har litt kalorier til gode, men annen snacks som popcorn og mørk sjokolade prøver jeg å holde til helgene. Kan spise noen Mr.freeze (som faktisk bare inneholder 45kcal pr. stk) til dagen nå når det er så varmt.

Treningen min er regelmessige turer. Skal begynne med styrketrening etterhvert. Logger kaloriene med pulsklokke på tur og legger disse inn i beregningen. Forbrenner jeg 300kcal spiser jeg 300kcal ekstra den dagen.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg deg å kutte ut alt av hvetemel, og heller lage deg gode salater. Vann er eneste tørtsedrikk.

Jeg har sett gang på gang folk som vil gå ned i vekt, også spise de knekkebrød med lite pålegg på ...

Husk at grønsaker er karbohydrater, og det er gode karbohydrater som du trenger pga vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Du sier du bør spise 50% karboydrater, 20% protein og 30% fett. Da bør de 50% karbohydratene bestå hovedsakelig av grønsaker. Kutt ut ris og potet og pasta. Ikke mer knekkebrød eller havregrøt.

Du kan lage deg gode salater og wokker istedenfor.

Det er bra å spise litt frukt innimellom, men hovedvekten må være på grønsaker.

For å få i deg mer fett, kan du spise avokado, fet fisk, nøtter, frø, og får samtidig i deg proteiner.

Et bra måltid er å spise banan med noen (2-4) dadler og litt nøtter til som valnøtter, solsikkefrø og cashew - jeg lager mine egne blandinger av dette, og pleier å spise det til lunsj på jobben.

Sesamfrø kan du bruke til alt, det strør jeg på maten rett som det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg deg å kutte ut alt av hvetemel, og heller lage deg gode salater. Vann er eneste tørtsedrikk.

Jeg har sett gang på gang folk som vil gå ned i vekt, også spise de knekkebrød med lite pålegg på ...

Husk at grønsaker er karbohydrater, og det er gode karbohydrater som du trenger pga vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Du sier du bør spise 50% karboydrater, 20% protein og 30% fett. Da bør de 50% karbohydratene bestå hovedsakelig av grønsaker. Kutt ut ris og potet og pasta. Ikke mer knekkebrød eller havregrøt.

Du kan lage deg gode salater og wokker istedenfor.

Det er bra å spise litt frukt innimellom, men hovedvekten må være på grønsaker.

For å få i deg mer fett, kan du spise avokado, fet fisk, nøtter, frø, og får samtidig i deg proteiner.

Et bra måltid er å spise banan med noen (2-4) dadler og litt nøtter til som valnøtter, solsikkefrø og cashew - jeg lager mine egne blandinger av dette, og pleier å spise det til lunsj på jobben.

Sesamfrø kan du bruke til alt, det strør jeg på maten rett som det er.

Ts skriver følgende "Har nettopp gått fra et lavkarbokosthold til et kaloriredusert kosthold da jeg pga. sykdom ikke klarte holde lavkarboreglene lengre."Og så råder du ts til å fjerne alt av mel,ris,potet,pasta,knekkebrød og havregrøt. Ikke akkurat det mest logiske.

Ts: Hvis du liker avocado så er det en fin fettkilde.Ja avocado innholder en del kalorier,men så lenge du ligger innefor grensa di så vil jeg anbefale det.

Anonymous poster hash: 78a42...ba6

• Liker 2
Skrevet

Maten ser helt grei ut. Er du fornøyd selv, blir du mett? Du kunne nok spist enda litt mer og fremdeles så ned i vekt, men det bestemmer du selv. Pirk: Bytt ut kakaomelken med vanlig melk (helst helmelk), servelaten med kokt skinke, få i deg litt mer grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lager havregrøten på ikke bare vann, men en dæsj helmelk, blir den både bedre og rundere i smaken i tillegg til at du får i deg litt ekstra fett og proteiner.

Anonymous poster hash: 5d5e7...3ab
AnonymBruker
Skrevet

Ts skriver følgende "Har nettopp gått fra et lavkarbokosthold til et kaloriredusert kosthold da jeg pga. sykdom ikke klarte holde lavkarboreglene lengre."Og så råder du ts til å fjerne alt av mel,ris,potet,pasta,knekkebrød og havregrøt. Ikke akkurat det mest logiske.

Ts: Hvis du liker avocado så er det en fin fettkilde.Ja avocado innholder en del kalorier,men så lenge du ligger innefor grensa di så vil jeg anbefale det.

Ja, jeg er som sagt ikke ute etter å spise lavkarbo! :)

Avocado hadde jeg helt glemt ja! Det er jo masse sunt fett i :)

Maten ser helt grei ut. Er du fornøyd selv, blir du mett? Du kunne nok spist enda litt mer og fremdeles så ned i vekt, men det bestemmer du selv. Pirk: Bytt ut kakaomelken med vanlig melk (helst helmelk), servelaten med kokt skinke, få i deg litt mer grønnsaker.

Grunnen til at jeg drikker styrk kakao er fordi den har masse proteiner og lite kalorier, samtidig som det er sjokoladesmak i den. Jeg klarer ikke drikke ren melk :/

Skal øke grønnsakene ja.

Hvis du lager havregrøten på ikke bare vann, men en dæsj helmelk, blir den både bedre og rundere i smaken i tillegg til at du får i deg litt ekstra fett og proteiner.

Anonymous poster hash: 5d5e7...3ab

Takk for tipset! :) Kan man lage havregrøt i mikroen med melk også? Eller må den kokes?

Anonymous poster hash: 8b9fa...270

Skrevet (endret)

Kan man lage havregrøt i mikroen med melk også? Eller må den kokes?

Anonymous poster hash: 8b9fa...270

Det er sånn jeg gjør det, og den koker i mikrobølgeovnen! Jeg har 40 gram havregryn, litt salt, 100 gram helmelk og 100 gram vann i en dyp tallerken. Rører rundt og setter i mikroen på full guffe i to minutter. Åpner og rører og setter på to minutter til. Så har jeg i en liten klatt smør (smørøye) når den er ferdig. Det er veldig godt :laugh:

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Bølle skriver følgende "Du sier du bør spise 50% karboydrater, 20% protein og 30% fett. Da bør de 50% karbohydratene bestå hovedsakelig av grønsaker. Kutt ut ris og potet og pasta. Ikke mer knekkebrød eller havregrøt.".

Jeg vet ikke hvilken forvridd verden du lever i, men det var veldig logisk for meg. Bølle sier ikke at TS skal spise lavkarbo, hun gir bare råd om å kutte ut usunne matvarer med mye kcal og lite vitaminer og mineraler med sunnere mat med mer vitaminer og mineraler.

Anonymous poster hash: 9e8a8...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bølle skriver følgende "Du sier du bør spise 50% karboydrater, 20% protein og 30% fett. Da bør de 50% karbohydratene bestå hovedsakelig av grønsaker. Kutt ut ris og potet og pasta. Ikke mer knekkebrød eller havregrøt.".

Jeg vet ikke hvilken forvridd verden du lever i, men det var veldig logisk for meg. Bølle sier ikke at TS skal spise lavkarbo, hun gir bare råd om å kutte ut usunne matvarer med mye kcal og lite vitaminer og mineraler med sunnere mat med mer vitaminer og mineraler.

Anonymous poster hash: 9e8a8...aee

Men det var ikke så vanskelig å forstå ut i fra hi at ts trengte de karbohydratene som kom fra annet enn frukt,så jo det var ulogisk.Og det var det for flere enn meg så det er nok din verden som er forvridd"!

Skrevet

Hvorfor er folk redde for pasta, poteter, ris, havre osv når de skal ned i vekt? Jeg ville beholdt disse matvarene, men selvfølgelig ikke ubegrenset. Jeg har iallefall gått ned 40 kg med masse pasta og ris (i tillegg til grønnsaker og kjøtt/fisk da selvsagt). Jeg trives bedre med et slikt kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...