Gå til innhold

Hva betyr penger for deg og hvordan ser du på penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen virker å se på penger som en knapphets ressurs hvor de jobber og jobber og så vidt får det til å gå rundt. Andre som et nødendig onde for å overleve slik at de bare akkurat har nok til å klare seg. Andre som bruk og kast, eller penger er til for å brukes, evt. spares til kriser, eller bare spares. Noe som alltid kommer og går, ja dere skjønner sikkert?

Hvordan forhold har du til penger?

Anonymous poster hash: 0d6bd...d5d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger gjør at jeg kan leve det livet jeg ønsker å leve. For meg er derimot opplevelser viktigere enn materialistiske ting, samtidig så finner jeg også glede i å gjøre det fint rundt meg og kunne unne meg ting og tang.

For meg er det dog viktig å spare slik at jeg kan gjøre de tingene jeg har lyst til å gjøre, f.eks å reise, kjøpe større bolig i fremtiden, få en trygg alderdom osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Jeg ser på penger slik:

Jeg er sparsom i hverdagen, og veier krona ganske nøye. Tenker ofte på om det virkelig er nødvendig å kjøpe ditt og datt, og tenker på rimligere alternativer hele tiden. Finner jeg en krone på gata tar jeg den i lommeboka, har noen kastet en flaske tar jeg den med hjem og panter den når jeg skal pante.

Hvorfor?

Fordi jeg liker å ha penger når jeg vil kjøpe meg noe litt dyrere jeg virkelig har lyst på. Jeg liker å slippe å stresse hvis vaskemaskinen går i stykker, eller en annen uforutsigbar utgift oppstår.

Fordi jeg liker å kunne ta en litt større økonomisk avgjørelse spontant, f.eks å bestille ferie. Og da kunne kose meg med gode middager "hver dag", og ikke måtte spinke og spare når jeg først har bestemt meg for å dra.

Alt med måte! Er ikke gjerrig, på noen måte, men passer godt på pengene mine og sørger for å ikke kaste de bort på unødvendige ting.

En krone her og der blir mange kroner, det.

Endret av Nuttery
AnonymBruker
Skrevet

Penger betyr mer enn jeg er komfortabel med. Går straks over på AAP, og skulle ønske jeg hadde fått pengevett litt tidligere, for nå blir det trangt.. Skal gjøre alt i min makt for at jeg skal slippe å ha den ekstra belastningen som (dårlig) økonomi er hvis jeg skulle komme i en kinkig situasjon igjen!

Anonymous poster hash: eac9a...bb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, de som sier penger ikke betyr noe har aldri vært så fattig at de ikke har hatt råd til mat. Blir så provosert når jeg hører sånne rike kjendiser som er født med sølvskje i munnen sier noe sånt.

Jeg vokste opp i en fattig familie, kun arva klær, aldri ferie, biler som ikke fungerte og stoppa pga mangel på bensin, uten mat i ukesvis av gangen, sultfølelsen.. Hele tiden gikk jeg rundt og lurte på hvorfor i all verden mine foreldre ikke gjorde noe for å tjene mer penger! Da jeg var 12 var sultfølelsen helt ødelagt så jeg sluttet å spise. Utviklet spiseforstyrrelser og et anstrengt forhold til mat. Raste ned til under 40 kg, sondeforing og hele pakka. Nå er jeg overvektig fordi jeg klarer ikke stoppe å spise. Nå når jeg endelig har råd til å kjøpe det jeg har lyst på i butikken... Det går over stokk og stein. Jobber med dette problemet nå da, ønsker jo ikke at barnet mitt skal ha en syk mor!

Jeg fikk barn veldig tidlig, og det første som bekymret meg var økonomien. Vi har hatt det knallhardt i noen år, med veldig stram økonomi. Barnet har aldri sultet så klart, har fått alt han har trengt av klær og leker, vært på ferie, osv. Men vi har ikke hatt overflod av penger i hverdagen. En tur på badeland koster fort 500 kr og må planlegges god tid i forveien. Vi har vært strukturer med pengene og bruker ikke mer enn vi har.

Grunnen til at vi har det knapt nå er fordi begge vi foreldrene er studenter samtidig som vi sparer egenkapital (har ingen hjelp fra foreldre). Når vi er ferdige er vi begge masterutdannede og har minimum 1 mill i inntekt sammen. Det skal vi nok klare oss godt på:) Vi jobber mot en bedre framtid for familien, så med det i tankene overlever vi denne perioden og trøster meg med at barnet er så liten at han vil nok ikke huske dette. Uansett skal han ha foreldre som alltid har pemger i buffer, eier hus, kan hjelpe med lappen/bil, hjelpe med boligkjøp, sette over noen lapper om han er blakk som student, osv. Alt foreldre burde gjøre og som jeg aldri har opplevd..

Men ja, penger betyr veldig mye for meg. Det betyr frihet, glede, opplevelser, god mat, et bedre liv. Måtte fortelle litt om bakgrunnen min for å få frem hvor viktig penger er for meg! Jeg får angst og nesten panikkanfall om det er lite penger på konto. Penger har mye å si for for mitt liv!

Anonymous poster hash: 97107...002

• Liker 4
Skrevet

Pengar betyder trygghet och frihet för mig.

Att kunna handla sen mat jag vill utan att räkna kronor är frihet.

Att kunna bo bra och ha marginaler för höjda räntor, trasig värmepanna eller verkatadsräkning till bilen är trygghet.

Frihet att kunna planera vad jag vill utan att vara ekonomiskt oberoende, trygghet då jag vet ingen annan i familjen kommer kunna hjälpa mig med oförutsedda händelser.

Skrevet

Vel, de som sier penger ikke betyr noe har aldri vært så fattig at de ikke har hatt råd til mat. Blir så provosert når jeg hører sånne rike kjendiser som er født med sølvskje i munnen sier noe sånt.

Jeg vokste opp i en fattig familie, kun arva klær, aldri ferie, biler som ikke fungerte og stoppa pga mangel på bensin, uten mat i ukesvis av gangen, sultfølelsen.. Hele tiden gikk jeg rundt og lurte på hvorfor i all verden mine foreldre ikke gjorde noe for å tjene mer penger! Da jeg var 12 var sultfølelsen helt ødelagt så jeg sluttet å spise. Utviklet spiseforstyrrelser og et anstrengt forhold til mat. Raste ned til under 40 kg, sondeforing og hele pakka. Nå er jeg overvektig fordi jeg klarer ikke stoppe å spise. Nå når jeg endelig har råd til å kjøpe det jeg har lyst på i butikken... Det går over stokk og stein. Jobber med dette problemet nå da, ønsker jo ikke at barnet mitt skal ha en syk mor!

Jeg fikk barn veldig tidlig, og det første som bekymret meg var økonomien. Vi har hatt det knallhardt i noen år, med veldig stram økonomi. Barnet har aldri sultet så klart, har fått alt han har trengt av klær og leker, vært på ferie, osv. Men vi har ikke hatt overflod av penger i hverdagen. En tur på badeland koster fort 500 kr og må planlegges god tid i forveien. Vi har vært strukturer med pengene og bruker ikke mer enn vi har.

Grunnen til at vi har det knapt nå er fordi begge vi foreldrene er studenter samtidig som vi sparer egenkapital (har ingen hjelp fra foreldre). Når vi er ferdige er vi begge masterutdannede og har minimum 1 mill i inntekt sammen. Det skal vi nok klare oss godt på :) Vi jobber mot en bedre framtid for familien, så med det i tankene overlever vi denne perioden og trøster meg med at barnet er så liten at han vil nok ikke huske dette. Uansett skal han ha foreldre som alltid har pemger i buffer, eier hus, kan hjelpe med lappen/bil, hjelpe med boligkjøp, sette over noen lapper om han er blakk som student, osv. Alt foreldre burde gjøre og som jeg aldri har opplevd..

Men ja, penger betyr veldig mye for meg. Det betyr frihet, glede, opplevelser, god mat, et bedre liv. Måtte fortelle litt om bakgrunnen min for å få frem hvor viktig penger er for meg! Jeg får angst og nesten panikkanfall om det er lite penger på konto. Penger har mye å si for for mitt liv!

Anonymous poster hash: 97107...002

Enig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Penger gir muligheter, gir trygghet og frihet. Penger er nå da jeg har kommet meg litt ovenpå og har penger å spare, til å spare til ferier og opplevelser, men også til nedbetaling av gjeld.

Anonymous poster hash: b77bb...2e7
Skrevet

Betyr mye, ser på det som en nødvendighet. Enkelt og greit.

Skrevet

Penger betyr trygghet, og jeg har alltid en sum på sparekonto i tilfelle uforutsette utgifter. Har i perioder hatt svært dårlig råd (gikk på aap), men prioriterte alikevel en backup. Penger hjelper meg å få det livet jeg ønsker meg, unnslippe økonomiske bekymeringer, reise på turer som beriker livet mitt, kunne skeie ut nå og da med god mat og drikke, og generelt ting som øker livskvaliteten min. Som en person med lang historie av psykiske sykdommer, er faktisk penger og de mulighetene de gir noe som hjelper meg videre. Tror livet mitt hadde vært langt tøffere om jeg aldri hadde kunnet unne meg noe, og aldri hadde kunne vært med på ting som gir meg glede. Jeg får aldri purringer og inkassovarsel, og vil si jeg har god økonomi for øyeblikket. Men med mer penger hadde jeg også kunne fått mer ting som ville ha økt livskvaiteten min betraketlig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på penger i forhold til den verdien de kan gi meg av å brukes.

Penger i seg selv er ikke særlig viktig, jeg ville ikke blitt glad av å ha mye penger- pengene er først til nytte når de brukes på noe som gir glede.

På den annen side er jeg godt kjent med at pengenes verdi er lettere å se når du ikke har dem. Har ganske mange år bak meg som fattig student med barn å forsørge, og lengter på ingen måte tilbake dit.

Mine penger brukes til sikkerhet, i form av å betale ned på huslån. Ellers bruker jeg mye på opplevelser og ting til barna. Har også en del faste trekk til veldedige organisasjoner osv på lønnskontoen- det synes jeg at jeg bør, ikke fordi jeg svømmer i penger, men fordi vi tross alt har nok. Jeg er ofte "blakk" på slutten av måneden, men da etter at alt av faste og variable regninger er betalt, og vi har alltid det vi trenger (eller *kremt* tre ganger så mye) i skapene, så jeg synes egentlig det er helt greit at jeg ikke har masse igjen på konto hele tiden. Da bekrefter pengene igjen sin verdi, og minner meg (og ungene) på at det ikke er uuttømmelig.

Statussymboler som fet bil, vesker og smykker til flerfoldige titusener, stadig nye dubbeditter og oppussing i hytt og pine er noe jeg aldri kommer til å forstå meg på. Men ser jo at det er viktig for mange, også i nær krets og familie. Men selv er jeg null interessert i luksus, annet enn god mat og vin :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Penger er noe som hoper seg opp og som man sliter med å få brukt. For min del er det i hvert fall slik, har alltid levd så sparsommelig, og ikke taklet helt det å få en godt lønnet stilling. Hva skal man bruke penger på?

Anonymous poster hash: 28054...a6e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...