AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Hva tenker dere om et barn som har spilt sanger på piano allerede ved 3 års alder? Dette barnet er nå 5 år, og spiller akkurat det som faren spiller på piano. Hun har alltid sittet og lekt, og lyttet til faren som spiller, også kunne vi finne henne ved pianoet der hun spilte akkurat det faren har spilt like etterpå. Tror hun må ha et like godt gehør som faren. De i barnehagen har lurt på om hun kan være litt autistisk, men de har ikke gått videre med det, fordi hun kanskje er i grenseland? Hun er veldig stille og tilbakeholden, liker ikke voksne, og leker best alene Hun liker bare å være med meg, og er heller ikke så glad i å være med faren sin. Hun synger også alle sanger som hun har lært, og kan ligge i sengen sin om kvelden og synge nattasanger til seg selv. Hun er også veldig flink til å tegne, flinkere enn det som er normalt på hennes alder. Jeg bare lurer på hva dere tenker der ute? For jeg ønsker, som foreldre flest, å gjøre det som er best for barnet mitt. Til nå har jeg bare latt henne holde på som hun vil uten å lage noe styr av det. Anonymous poster hash: 6745f...1a4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Som regel kan foreldrene vite at barnet er autistisk ved 1 års alderen. Har du ikke lagt merke til det før nå så kan det hende det ikke er det. Anonymous poster hash: e1110...592
liv Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 De færreste autistene er savant, men det hender jo. Men på bakgrunn av at hun liker å leke alene, og muligens har problemer med det sosiale så ville jeg vurdert å få pt inn for å observere. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Min lillesøster er utrolig flink til å synge. Hun snakket/sang mer enn alle andre på sin alder da hun så vidt hadde rundet året. Hun kunne sitte i timevis og timevis alene og synge. Enten tok hun det opp på kassett så hun kunne høre selv hva hun gjorde "feil" og rette det (det begynte hun med da hun var rundt 3), ellers hadde hun "konsert" for dukkene og bamsene. Det gikk mange år der hun foretrakk å være alene fremfor å være med andre barn (hun ble litt presset til å leke med andre da). Det gikk også lang tid før hun ville synge foran et ordentlig publikum, så i begynnelsen hørte vi henne bare gjennom døra/på kassettene. Hun er en helt normal jente i dag, på alle måter. Hun er sykepleier, og må jo ha med masse mennesker å gjøre hver dag, og det går helt fint. Hun har en god del sangoppdrag, f.eks i bryllup, men hun mener selv at hun alltid har sunget mest "for gøy" og at hun ikke er ment å ha en karriere som sanger. Det kan være din datter er likedan? At hunvil ha en sspesiell forkjærlighet til musikk, men ellers utvikle seg stort sett normalt? Ellers ville jeg ha undersøkt det med autisme nærmere hvis du er usikker altså, det kan ikke være noe greit å tenke på. Anonymous poster hash: df38d...f3e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Er du bekymret så kan du jo spør fastlegen om råd? Du kan jo også vurdere å la henne begynne å ta timer, enten i musik eller kunst? Da får hun muligheten til å utvikle talentet sitt samt møte andre barn og unge som hun kan bli venner med, noe som er lettere da de har samme interesser? Anonymous poster hash: 3f6cc...e01 1
minister-mio Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Vi kan ikke vite om datteren din er autistisk. For å finne ut av det kreves en utredning. Barnehagen bør også jobbe med det sosiale. Er piano noe hun trives med å gjøre? Siden hun er så flink med musikk (og hvis det er noe hun liker) bør dere la hun prøve flere instrumenter og utvikle interessen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #7 Skrevet 29. juni 2014 Altså.. Jeg vil ikke si at hun er autist med bakgrunn i at hun er musikalsk. Det er jo en gave! Noen er bare født slik akkurat som om noen er kunsteriske eller matematiske. Hadde hun vært autist så ville det vel kommet sterkere fram tidligere. Tror nok hun er normal, men har et talent:) Anonymous poster hash: d5e5e...c02
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #8 Skrevet 29. juni 2014 Ja, jeg får ta en prat med de i barnehagen igjen. Vil jo bare det beste for henne. Ja, kanskje hun har arvet talentet sitt fra faren sin, han også var tidlig ute med å synge og å spille piano. Hun har alltid gått frivillig til pianoet, så vi har aldri oppmuntret henne til det. Alt hun gjør, gjør hun av fri vilje. Ja, vi får se om det blir musikkskole til høsten. Anonymous poster hash: 6745f...1a4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #9 Skrevet 29. juni 2014 Så flott at hun er musikalsk og får utfolde seg der. Nå er hun også i alderen der hun kan begynne å spille f.eks. fiolin, på musikkskolene, om det er interessant for henne. Men samtidig som dere stimulerer det musikalske, er det nok viktig å forberede henne sosialt på skolegang. Det er så lett å falle utenfor hvis man er litt annerledes på skolen. Hun må lære seg mye annet i livet enn musikk for å fungere. Bli kjent med andre som skal begynne på samme skole (er det en annen jente i bhg, for eksempel?) og inviter hjem en gang i helga/på ettermiddagen. (Det er jo f.eks. mange nerder som er kjempeflinke i faget/disiplinen sin og dårlig på det sosiale selv om det ikke nødvendigvis er knyttet til en diagnose.) Anonymous poster hash: 73961...1fa 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #10 Skrevet 29. juni 2014 Ja, jeg får ta en prat med de i barnehagen igjen. Vil jo bare det beste for henne. Ja, kanskje hun har arvet talentet sitt fra faren sin, han også var tidlig ute med å synge og å spille piano. Hun har alltid gått frivillig til pianoet, så vi har aldri oppmuntret henne til det. Alt hun gjør, gjør hun av fri vilje. Ja, vi får se om det blir musikkskole til høsten. Anonymous poster hash: 6745f...1a4 Jeg forstår ikke hvordan musikalitet er et kriterie for autisme?? Da kjenner jeg mange autister altså.....Anonymous poster hash: b37e3...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #11 Skrevet 29. juni 2014 Jeg forstår ikke hvordan musikalitet er et kriterie for autisme?? Da kjenner jeg mange autister altså.....Anonymous poster hash: b37e3...3f4 Det er ikke bare pga hennes musikalitet, men også pga andre ting skjønner du vel. Anonymous poster hash: 6745f...1a4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #12 Skrevet 29. juni 2014 Skjønner ikke helt hvorfor det er viktig å få svar på om hun har en diagnose eller ikke når hun fungerer bra. Det forrandrer ikke barnet om det blir satt en diagnose, det åpner for nødvendig hjelpetiltak. Er det noe din datter trenger hjelp med? Er det vanskelig for dere? Slik jeg forstår det så er datteren din flink i noe og utifra det lurer du på om hun har en diagnose i autismespekteret. Jeg begynte å lese da jeg var 4år gammel, lærte meg det helt selv, jeg har ikke autismediagnose. Hvis du har bekymringer og føler at din datter har problemer hun trenger hjelp med så er det ikke noe iveien for å ta det opp med lege og evt bli henvist til spesialisthelsetjenesten, men hvis det bare er at hun er musikalsk så burde du lese deg opp på autisme før du i det heletatt tenker tankenAnonymous poster hash: 41e8c...310 1
MajorasMaske Skrevet 29. juni 2014 #13 Skrevet 29. juni 2014 (endret) Så sant hun ikke spiller elgitar så er hun vell aukustisk. Endret 29. juni 2014 av MajorasMaske 7
Gjest Riskjeks Skrevet 29. juni 2014 #14 Skrevet 29. juni 2014 Musikalsk = autist? Man er ikke autist hvis man er veldig flink til én ting, det er bare en myte at alle autister er sånn. Autister er like forskjellige som alle andre! Musikalitet er jo gjerne arvelig, og hvis faren spiller mye på piano, er det jo ikke akkurat rart at barnet også vil prøve... 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #15 Skrevet 29. juni 2014 Musikalitet har ikke nødvendigvis noe med hjerneskade å gjøre.Anonymous poster hash: 10f2b...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #16 Skrevet 29. juni 2014 Så sant hun ikke spiller elgitar så er hun vell aukustisk. Hva er aukustisk? :sAnonymous poster hash: 10f2b...1bc
Gjest Hold the door Skrevet 29. juni 2014 #17 Skrevet 29. juni 2014 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #18 Skrevet 29. juni 2014 Musikalitet har ikke nødvendigvis noe med hjerneskade å gjøre.Anonymous poster hash: 10f2b...1bc Og autisme er ikke en hjerneskade. Det er en utviklingsforstyrrelse og det er nevrologisk. Ville du sagt at en person med epilepsi har en hjerneskade?Anonymous poster hash: 41e8c...310 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #19 Skrevet 29. juni 2014 Og autisme er ikke en hjerneskade. Det er en utviklingsforstyrrelse og det er nevrologisk. Ville du sagt at en person med epilepsi har en hjerneskade?Anonymous poster hash: 41e8c...310 Epilepsi kan faktisk sies å være en hjerneskade, i alle fall hos dem som har et tydelig epileptisk fokus (et sted i hjernen der anfallene begynner). Et epileptisk fokus ses gjerne som en liten skygge/uregelmessighet på MR. En del pasienter får jo epilepsi etter hodeskade, fordi hjernen har blitt (minimalt) skadet. Anonymous poster hash: 2d820...7e7 1
Gjest Blomsterert Skrevet 29. juni 2014 #20 Skrevet 29. juni 2014 Hva tenker dere om et barn som har spilt sanger på piano allerede ved 3 års alder? Dette barnet er nå 5 år, og spiller akkurat det som faren spiller på piano. Hun har alltid sittet og lekt, og lyttet til faren som spiller, også kunne vi finne henne ved pianoet der hun spilte akkurat det faren har spilt like etterpå. Tror hun må ha et like godt gehør som faren. De i barnehagen har lurt på om hun kan være litt autistisk, men de har ikke gått videre med det, fordi hun kanskje er i grenseland? Hun er veldig stille og tilbakeholden, liker ikke voksne, og leker best alene Hun liker bare å være med meg, og er heller ikke så glad i å være med faren sin. Hun synger også alle sanger som hun har lært, og kan ligge i sengen sin om kvelden og synge nattasanger til seg selv. Hun er også veldig flink til å tegne, flinkere enn det som er normalt på hennes alder. Jeg bare lurer på hva dere tenker der ute? For jeg ønsker, som foreldre flest, å gjøre det som er best for barnet mitt. Til nå har jeg bare latt henne holde på som hun vil uten å lage noe styr av det.Anonymous poster hash: 6745f...1a4 Det jeg tenker er at dere bør la henne utvikle evnene sine! Hvis hun har slike evner og liker å bruke disse mye,vil og kan hun lære så mye Nå har jo barnehagen vært inne på at hun kan være autist,eller i grenseland. Så regner med at så lenge de og dere er litt forberedt,får hun oppfølging om det trengs. Vil likevel si at det fins introverte og kunstneriske anlagte barn uten at det er en diagnose i bildet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå