Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opprinnelig født i et annet land og jeg føler at jeg ikke passer inn her i Norge. Jeg føler at mange nordmenn har det så bra og alle her er lykkelige. Der jeg kommer fra er det bare elendighet. Så jeg føler på en måte at når jeg ser nordmenn som koser og har det kjekt i lag, så blir jeg deprimert av å ikke være etnisk norsk. ha same hudfarge eller være født i Norge. Jeg føler meg utestengt rett å slett. Jeg ønsker ikke i grunn å fortelle hva slags land jeg kommer fra, med fare for at det kan bli fordommer mot en folkegruppe. Men hva tenker dere om dette?. Tenker dere mest på dere selv?

Anonymous poster hash: 6c6b0...829
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker mest på meg selv om mine ja, men det inkluderer også personer som deg. Du er nok ikke alene om å føle deg utestengt, bare les på forumet her hvor mange etnisk norske som ikke føler at de er en del av samfunnet.

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke du skal tenke for mye på dette. Ikke alke nordmenn har det fantastisk heller. De som har god råd uansett hvor de kommer fra er forpliktet til å tenke litt på andre.

Lykke til, håper du får flyttet fokuset ditt! :)

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve og fokusere på hvor heldig du er som har fått muligheten til å etablere deg i Norge? Du kan også ta del i disse tingene, selv om ikke hudfargen, navnet eller kulturen din tilsvarer oss som er født og oppvokst her. Vi er utrolige heldige her i landet som har så mange muligheter som vi har, benytt deg av disse, få deg en god utdanning innenfor et felt du kan trives, og bruk fritiden din på ting du finner meningsfulle og interessante. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i alle fall ikke bare på meg selv. Når det er sagt har jeg bodd 6 1/2 år av min barndom i andre land. Ett av dem var et u-land.

Hvor lenge har du bodd i Norge?

Hvor gammel er du?

Når det gjelder flytting fra ett kontinent til ett annet tar det gjerne minst ett år før man har vent seg til det. Dette kommer blant annet litt an på alder, eventuell kjennskap til landet man har flyttet til før man flyttet, årsaken til at man måtte flytte og så videre.

Det er ikke alle nordmenn som har det bra heller. Det er bare det at mange er ganske overfladiske og foretrekker kun å vise det positive til andre.

Har du gjort noe selv for å bli mer kjent med vi som er etnisk norske? Når man er ny på et sted må man dessverre pushe seg selv for å bli kjent med andre. Det er best å gjøre det så tidlig som mulig for at oppholdet ens på dette stedet skal bli så bra som mulig. Meld deg inn i for eksempel kor, hjelpeorganisasjoner (Røde Kors etc.), prøv å få deg en deltidsjobb (kan være en inngangsport for å få venner det også) etc.

Har du vurdert å snakke med en psykolog? Det er ikke bra om man har for mange negative tanker. Om du går på skole kan du kanskje ta kontakt med helsesøster. Jeg er klar over at kulturkræsj kan være tøft. Har vært der selv.

Du kan ikke gjøre noe med din hudfarge eller din etnisitet. Slik det virker som, kunne du nok heller ikke gjøre noe for at du måtte flytte hit. Men du kan gjøre ditt beste for at den videre fremtiden din i Norge blir bedre. Men det krever egeninnsats.

Håper det ordner seg. Lykke til. :hug:

Anonymous poster hash: ad4d0...b61
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde den følelsen da jeg var yngre også, Jeg var eneste utlendingen blant nordmenn på barneskolen og ungdomskolen, de hadde alt og de var lykkelige, men mye har med å gjøre at norske foreldrene gjorde en god jobb der, jeg hadde ikke noe av det. men jeg bestemte meg for å jobbe ved siden av å ta utdanning, jeg sparte mye, idag sitter jeg med hus som jeg pusser opp, drømmejobb, ei samboer og 2 år gammel jente som jeg skal sørge for ikke skal få den følelsen du har og jeg har hatt, Men jeg har jobbet dag og natt for dette..

bli integrert og gjør en god jobb så er det nok, da er du bedre enn de fleste nordmenn. tro meg , mange nordmenn er ikke lykkelige, de blir til og med sjalu på noen utlendinger som har klart seg bra. og du kan bli en av de utlendingene;) stå på !

Anonymous poster hash: aeecc...c6c
  • Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
AnonymBruker, on 29 Jun 2014 - 12:32, said:

Jeg er opprinnelig født i et annet land og jeg føler at jeg ikke passer inn her i Norge. Jeg føler at mange nordmenn har det så bra og alle her er lykkelige. Der jeg kommer fra er det bare elendighet. Så jeg føler på en måte at når jeg ser nordmenn som koser og har det kjekt i lag, så blir jeg deprimert av å ikke være etnisk norsk. ha same hudfarge eller være født i Norge. Jeg føler meg utestengt rett å slett. Jeg ønsker ikke i grunn å fortelle hva slags land jeg kommer fra, med fare for at det kan bli fordommer mot en folkegruppe. Men hva tenker dere om dette?. Tenker dere mest på dere selv?

Anonymous poster hash: 6c6b0...829

Mange i vår tid tenker på seg selv. Jeg lever annerledes og bryr meg om mennesker. Jeg kjenner flere som adoptert og kom til Norge som lite barn. Likevel føler de at de ikke passer inn, ser annerledes ut, og lengter tilbake til et land hvor de ser lik ut.

Ikke alle føler at de passer inn i miljøet de bor i. Også nordmenn. Veldig mange ser vellykket ut på utsiden men har de vondt inni seg.

Jeg tenker nok mest på meg selv og de jeg er glad i. Det betyr ikke at jeg ikke stiller opp for andre mennesker jeg skulle treffe på. Jeg bryr meg veldig om andre mennesker også.

Ensomhet er verdens største fellesskap.... du er ikke alene.

Skrevet

De fleste har vel en periode i livet hvor de føler seg utenfor, uavhengig av etnisitet.

Det er ingen som går rundt og er superlykkelige hele tiden, vi har alle vårt. Sånn er det. :)

Skrevet

Det har jeg også følt når jeg har vært lengre tider i andre land. Fra følelsen av lykke over å ha funnet et sånt land, til å se alle baksidene.

Alle i Norge er ikke lykkelige, men mange har en trang til å fremstå som lykkelig, fordi det er veldig tabu å ikke være lykkelig. Så fort du blir ordentlig kjent med dem, ser du at ikke alt er rosenrødt.

Gjest Idollet
Skrevet

Langt i fra alle er lykkelige. Mange er ensomme og føler seglitt utenfor de også. Selv har jeg følt på det. Ofte kan det være lurt å prate med de jentene og guttene som ser ensomme ut. De er som oftest glade for at du tar kontakt. Selv sier jeg aldri nei til en venn.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at nordmenn ofte er vellykkede, men ikke lykkelige.

Anonymous poster hash: 8cd2d...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...