AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Er du ikke redd for at den skal bite deg? Hoppe på deg? Er det sånn at når man først har den, så tenker man ikke over størrelsen? Det er vel gjerne endel vakt/vokter i dem, er de "nervøse" og på vakt hele tiden? Jeg synes de er så fascinerende, men tør ikke å kjøpe en selv, føler ikke at jeg hadde hatt fullkontroll på 60 kg hund? Anonymous poster hash: e880d...fd6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Virkelig ikke redd de hundene. De er som regel bare milde og greie hunder. Men jeg ville aldri hatt en, siden jeg da ville veid mindre enn hunden. Jeg mener man som eier faktisk må kunne løfte hunden om noe skulle skje. Og om hunden skulle finne på å dra avgårde, så skal man vite at man kan stoppe den også. Anonymous poster hash: 25e6c...d96
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Har ikke hund selv enda, men når jeg får en skal den være en av koloss-rasene. Så lenge du trener den og passer på at du er sjefen kommer du aldri til å trenge å være nervøs for vakt-instinktene for de vil bli brukt for å beskytte deg og dine. Ellers er det nok en fordel å være stor og sterk hvis du skal ah en slik type hund. Hvis du mot formodning ikke skulle klare å dressere den helt 100% og den bestemmer seg for å dra av gårde når du er på tur er det litt leit å veie 50kg for da henger du bare på slep, Samboeren min har gjort det klart av når vi får oss "min" hund er den "min" hund. Hun kommer ikke til å gå turer med den uten emg når den er ferdig utvokst for da har hun ikke sjangs til å holde den tilbake. Anonymous poster hash: e04e4...2c4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Kan være verdt å nevne at vi skal få oss en "vanlig" hund først, for å sjekke at vi klarer å oppdra og ta vare på dyr. - se posten over Anonymous poster hash: e04e4...2c4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Jeg har flere ganger opplevd at store hunder (f.eks pyreneerhund) har dratt seg løs fra eieren. Slike store hunder er ikke bare tunge, de er sterke også. Anonymous poster hash: e880d...fd6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Større hunder er mye mer stabile psykisk enn små hunder Anonymous poster hash: 11338...56f
Lech Skrevet 29. juni 2014 #7 Skrevet 29. juni 2014 (endret) Har kjæreste med to stk på 55kg. selv har jeg en liten på 7kg. Er overhode ikke vant med store hunder men går greit med de to. I begynnelsen var det veldig mye hund. Jeg kjenner ikke de like godt som kjæresten gjør men jeg stoler på at de ikke biter meg. De tester litt mer grenser på meg i forhold til kjæresten men jeg er ikke like hardhendt når jeg sier i fra. Han eldste på to år kan hoppe når vi skal på tur men han hopper bare rett opp, ikke på meg. Verste er egentlig når de tråkker på meg eller når han yngste som ikke har så god styring over kroppen feilberegner ting og smeller i meg. Har fått litt blåmerker over det Når det gjelder tur så går jeg tur med de, en og en. Bor på landet så møter ingen andre. Men jeg har ikke sjangs til å holde de igjen med mine femti kilo hvis de virkelig vil noe. Men de hører på meg. Dette er to vokt hunder og de passer på oss og huset. Ingen ukjente kommer inn i huset og de gir klar beskjed om uvedkommende er på tomta. Ikke hunder man går bort å klapper når de står ute. Men de er utrolig snille mot oss som kjenner de og det er utrolig gode hunder. Endret 29. juni 2014 av Lech
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #8 Skrevet 29. juni 2014 Større hunder er mye mer stabile psykisk enn små hunderAnonymous poster hash: 11338...56f Tullprat. Jeg har hatt en rekke små hunder som har vært ekstremt stabile. Greit at du liker store hunder, men du skal ikke lyve. Sist jeg hørte om en hund som bet, var det en 30-40kg stor hund, uprovosert. Anonymous poster hash: e880d...fd6 1
Sugerøret Skrevet 29. juni 2014 #9 Skrevet 29. juni 2014 Har Leonberger. Gamlegutt var 65 kg..Min nåværende kan bli 80kg. Mye dressur,mange kurs Hunden lærer seg å ikke hoppe.. Samme for at biting er nei.. Redd? Nei da hadde jeg ikke hatt hund..
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #10 Skrevet 29. juni 2014 Tullprat. Jeg har hatt en rekke små hunder som har vært ekstremt stabile. Greit at du liker store hunder, men du skal ikke lyve. Sist jeg hørte om en hund som bet, var det en 30-40kg stor hund, uprovosert.Anonymous poster hash: e880d...fd6 Kan det komme av at de aller fleste bitt av småraser aldri blir registrert noen steder? Anonymous poster hash: 3dc64...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #11 Skrevet 29. juni 2014 Jeg har en hund på 75 kg. Det er superviktig å ha mye fokus på å gå pent i bånd, det sier seg selv. I tillegg så har vi aldri lært han å stå på to bein mot en port ol, så han hopper ikke over noe. Han gir heller ikke labb pga store og tunge labber. Aldri vært redd, da hadde vi ikke hatt han. Anonymous poster hash: 5d2d5...8d0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #12 Skrevet 29. juni 2014 Kan det komme av at de aller fleste bitt av småraser aldri blir registrert noen steder? Anonymous poster hash: 3dc64...6b6 Bitt fra alle hunder uavhengig av rase blir registrert om de kommer på legevakt/sykehus. Ofte vet ikke folk hva slags rase de har blitt bitt av. Ergo finnes det ingen pålitelig bittstatestikk i Norge. Dessuten kan små hunder bite hull og gjøre stor skade slik at man må til legen uansett. Og hva har biting nødvendigvis med "ustabilt" å gjøre i denne sammenheng?. Det finnes ingenting som tilsier at små hunder er mer usabile enn større. Anonymous poster hash: 7f0c3...0e0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #13 Skrevet 29. juni 2014 Hvis jeg skal ha hund skal kriterie være at jeg kan løfte og bære den. Så blir ikke noe moloss på meg. Men hvis jeg hadde hatt det så ville ikke jeg vært redd for den selv, men jeg hadde nok heller fryktet hva som ville skjedd om den hoppet opp eller bet noen andre- for da er det virkelig alvorlig... Anonymous poster hash: 01596...5d9
Duckie Skrevet 30. juni 2014 #14 Skrevet 30. juni 2014 Den dagen jeg skal ha meg hus, skal jeg helt klart ha meg en moloss. Mest lyst på leonberger eller Berner Sennen. De er store og sterke ja, men så lenge man gir de en god oppdragelse anser jeg de ikke som farligere enn andre hunder. Utifra hva jeg har forstått har vel mange av de også godt lynne (ihvertfall de jeg har sett nærmere på?)
Wildberry Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 Gentle giants er vel strengt tatt en god beskrivelse for rasene, generelt sett. Ellers er det ingen grunn til å være mer redd for en stor hund enn en liten, eller mellomstor en. Jeg var nettopp ute på verandaen med min lille hund, og la meg ned ved siden av henne for å kose. Altså, hadde hun ønsket så hadde hun hatt muligheten til å glefse til meg i ansiktet, eller gå i strupen på meg. Ja, en stor hund kan gjøre mer skade enn en liten, men de fleste hunder biter ikke. Og du lærer hunden din å kjenne under oppveksten, så når den er fullt utvokst så kjenner du språket og reaksjonsmønstrene til hunden. Hvis du, mot formodning, skulle få en ustabil hund, så merker du det lenge før den biter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå