Gå til innhold

Riktig vurdert av banken? Jeg tviler...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte bolig for 2 år siden hadde jeg 1.150.000 i egenkapital, med det fikk jeg finansieringsbevis på 2.200.000 ink. fellesgjeld. Fikk ikke mer ettersom jeg ikke hadde fast jobb og hadde inntekt rett i underkant av 400.000 i året. Med tanke på videre jobb har jeg master grad. Har ingen annen gjeld.

Synes dere dette var en rimelig vurdering fra banken sin side?

Anonymous poster hash: 32143...1ee
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregelen er etter hva jeg har hørt 3 x inntekt, så da ser det ut som du har fått et godt tilbud, spesielt siden du ikke har fast jobb.

Hvilken mastergrad du har spiller jo også inn.

Anonymous poster hash: 3b3da...b62
  • Liker 1
Skrevet

Synes det var helt rett vurdering. Hadde du denne mastergraden da du fikk lån? Ikke at det egentlig har noe å si, for en mastergrad gir ca 0,- i inntekt i seg selv.

Hvis du får deg en annen jobb/fast jobb så kan du alltids gå tilbake til banken for å få en ny vurdering og økt lånet.

AnonymBruker
Skrevet

De spurte etter utdanning og mulighetene for jobb etter evt. endt vikariat, derfor jeg oppgav at jeg hadde master. Det er innenfor et felt som er såppas bredt at det er gode muligheter for jobb. Og ja, jeg hadde den da jeg søkte om lånet :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Skjønner hvordan banken har tenkt, men ble bare så i tvil da jeg vet om en drøss som har mindre bedtalt og mer i lån enn meg.

Skrevet

TS her igjen. Skjønner hvordan banken har tenkt, men ble bare så i tvil da jeg vet om en drøss som har mindre bedtalt og mer i lån enn meg.

Har du bil? unger? partner? Kanskje vennene dine har bedre betalingshistorikk eller noe i den duren.

Hvorfor tror du at banken har vurdert deg dårligere enn vennene dine? De er kun ute etter å tjene penger, og å sikre pengene sine.

AnonymBruker
Skrevet

"Riktig vurdert av banken"? Lån er ingen rettighet. Banken låner til hvem de vil. Hvis du ikke liker hva de har å tilby deg, prøver du hos en annen bank.

Anonymous poster hash: 56517...60d
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tidene forandrer seg.

De kan ha fått lån i en periode hvor bankene var mer slepphendte med pengene, mens du fikk lån etter at bankene strammet inn reglene. Har vennene dine en annen bank?

Anonymous poster hash: 3b3da...b62
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken bank de andre har. Jeg ingen betalingsanmerkninger, ingen barn og ingen bil.

AnonymBruker
Skrevet

Og forøvrig spart opp all egenkapital på egenhånd, ikke arva noe etc.

AnonymBruker
Skrevet

Syns det hørtes riktig ut med tanke på din lønn og at du ikke har fast jobb.. Hva tenker du selv at hadde vært rimelig om du er misfornøyd med det de tilbød?

Anonymous poster hash: 78976...927
  • Liker 1
Skrevet

2,2 mill i lån, eller 1,05 mill? Skjønte ikke om summen var med el uten egenkapital. Er det det første synes jeg det var altfor mye gjeld, er det sistnevnte kunne du sikkert fått mer i en annen bank. Men som nevnt over: Boliglån er ingen rettighet, banken tilbyr det den vil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 1,05 i lån ja, ikke 2,2. Og de 1,05 er inkludert fellesgjeld, så "fysisk" så låner jeg jo enda mindre enn det igjen.

Skrevet

Hvor mye er fellesgjelden på da?

AnonymBruker
Skrevet

fellesgjelden er på i overkant av 100.000, men den er en del av finansieringsbeviset på 1,05 mill. Så i lån fra banken har jeg jo da "bare" gjeld på 905.000.

Skrevet

Så egenkapitalen din var faktisk høyere enn lånet du fikk i banken?

Da synst jeg de var vell gnien ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det stemmer, Miss Lucky.

Skrevet

Da hadde jeg gått til en annen bank. Tipper det var det at du ikke hadde fast jobb på det tidspunktet som var utslagsgivende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...