Gå til innhold

Ville dere ha koblet inn ppt eller annen hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn født i 2010 som nå er 3,5 år gammel. Han er helt normal og gjennomsnittlig på det meste, men han har alltid vært sein med språket.

De første ordene kom når de skulle, men ca ved toårsalderen sa det stopp. Det var ikke mye utvikling fra 2 til 3 år, han snakket ikke i setninger og han kunne vel ca 50 enkle ord. Men han hadde god språkforståelse og skjønte alt vi sa til han (f.eks om vi gav han beskjeder).

Rett etter 3års dagen eksploderte det og nye ord ramlet ut en etter en. Flere nye ord hver dag, nye lange setninger, ord som inni, oppå, ved siden av, alt kom i løpet av kort tid.

Det har enda ikke stoppet og vi ser ny utvikling hver eneste uke. Nå snakker han for så vidt helt normalt vil jeg si, men uttalen på en del ord kan være uforståelig. Vi foreldre forstår han, men andre kan ha problemer med å skjønne noe av det han sier. Det er vanlig barnefeil som D for F og slikt. Når han hører vi sier et ord så uttaler han det slik han hører det, og ordlyden er bra.

Spørsmålet om logoped og ppt har dukket opp hos barnehagen hele veien egentlig, men vi har villet vente siden han har hatt god språkforståelse. Nå har han jo utviklet seg i en rasende fart også, og jeg kan ikke tro at det skulle stoppe opp nå.

Ved siste foreldresamtale i vår snakket vi mer om dette og vi sa at vi fremdeles ønsker å vente.

Etter dette har vi sjekket hørselen til gutten med det resultatet at han hører litt dårlig på det ene øret, men ikke noe som vil plage han voldsomt og noe som fint kan tilrettelegges. Sannsynlig kan det også være feil med testen siden han er så liten, men dette skal sjekkes om noen måneder. I epikrisen har hun vi var hos bemerket at han kun sa mamma/pappa under samtalen (og at han søkte bekreftelse fra oss hele tiden hva nå enn det betyr) og hun sa også til oss at vi burde koble inn ppt. Men hjemme snakker han jo så utrolig mye mer, når vi var der så var han jo kjempesjenert (han liker ikke sykehus og leger). Føler det sto mye feil i den epikrisen, men så sa vi oss enige i at den kunne sendes til ppt slik at de hadde den liggende om det ble noe forespørsel om hjelp fra dem.

Problemet har vært at han ikke har villet snakke mye med de voksene eller andre barn i barnehagen, og at han helst ville leke kun med en. Men så er det ped.lederen vi har hatt disse samtalene med og han liker ikke henne så godt, dermed snakker han ikke mye med henne. Hun har bare ikke et godt lag med han og hun fokuserer så mye på språket hans at han gir opp og syns det blir "mas". Hun prøver å "tvinge" han til å si ord, men det fungerer ikke på han.

Men etter foreldresamtalen har vi spurt de andre voksene i barnehagen og han leker mye med andre barn, dette er jo noe vi ser hver dag når vi henter han. Han gutten som han alltid har leket med før har nå sluttet i barnehagen og jeg tror det er derfor han nå har utvidet sine sosiale relasjoner (for å si det sånn). Nå har han mange venner i barnehagen og jeg tror nok at han snakker med de(hører det jo når vi møter dem på fritiden) og dessuten snakker jo de til han og da må han jo svare?

Vi har også fått tilbakemeldinger fra de andre ansatte om at nå har han begynt å snakke så mye mer med dem, han er ikke redd for å spørre om hjelp, sier ifra når han må på do, osv. Han har spesielt en som jobber der som han liker kjempegodt og med henne snakker han slik han gjør hjemme.

Jeg som mor føler egentlig at det ikke er noe problem lengre! Jeg har full tro på at når han om et år er førskolebarn så vil han snakke helt rent. Utviklingen er så eksplosiv fra den ene uken til den andre, så innen noen måneder med øving (vi øver på uttale hver dag!) så tror jeg nok at uttale-problemene vil være borte.

Men spørsmålet om logoped og ppt vil kanskje komme igjen, og jeg vet ikke helt om det er noe vits i å sette i gang tiltak? Vi øver hver dag og gjør mange ting hjemme for å fremme språket. Alle barn er forskjellige og min trenger nok bare litt ekstra tid på seg. Nå er det jo ikke så lenge han har snakket så mye, så det er vel naturlig at uttalen ikke er helt klar med en gang tenker jeg!

Ble mye skrevet her, men håper at noen utenforstående gidder å lese og vil svare meg på om jeg er ut på vidda her når jeg

tenker at logopoed og ppt ikke er noe vits i hos han? Føler meg litt usikker, men samtidig er jeg jo helt sikker på at dette kommer seg etterhvert.

Dette blir nok helt opp til oss som foreldre for han vil prate minst mulig med fremmede, så det er vanskelig for noen utenforstående å skulle bedømme språket hans. Siden han er veldig sjenert når det kommer til nye folk så tror jeg det vil ta lang tid før han vil være intressert i å snakke med en logoped. Føler vinninga går opp i spinninga kanskje..

Jeg setter stor pris på om noen orket å lese gjennom alt og gi meg noen tilbakemeldinger :)

Anonymous poster hash: a7ad3...829

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok vært enig med deg. Gutten ser ut til å klare seg bra, og later ikke til å trenge annen hjelp enn kanskje litt tilrettelegging ettersom hørselen er litt dårlig på det ene øret.

Anonymous poster hash: 8052d...f4b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo flott at hjelp er tilgjengelig om behovet dukker opp senere :)

Anonymous poster hash: 8052d...f4b
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du i mot pp-systemet? Jeg føler at du stritter i mot det slik jeg leser det. Det er viktig å være objektiv rundt ens egne barn slik at de får behandling når de trenger det. Jo tidligere ute man er på det, jo bedre er det. Jeg føler du er relativt subjektiv selv om du selvsagt også ser barnets utfordringer. Det hjelper dessverre ikke kun å trene på språket hjemme med mindre man er logoped eller spesialpedagog.

Vårt barn er også barnehagebarn og sliter med språket. Vi har dermed vært inne i pp-systemet over lengre tid da vi ønsker å samarbeide med barnehagen.

Har barnehagen deres noe generelt fokus på språkopplæring? Hos oss er det blitt ansatt en egen språkpedagog som fordeler dagene sine rundt om på de ulike avdelingene. Avdelingen til barnet mitt har også satt opp språkgrupper som et fast punkt på timeplanen. Biblioteket blir brukt både titt og ofte. Vi har nå blitt enige med barnehagen om å sende dem ukentlige mailer med hvilke eventyr eller bøker vi skal lese for barnet neste uke slik at de også kan prøve å fokusere på disse. Da kan også barnet føle seg mer frempå i disse gruppene.

Et av de seneste tipsene vi har fått fra pp-tjenesten er å forklare ett ord for barnet meget godt her kveld mens vi leser for det ved leggetid. Et av ordene fra fortellingen vi leser altså. Det er også meget viktig at barnet får lov til å stille spørsmål underveis i bøker som dere leser for det

Var jeg deg ville jeg meldt på barnet på to ulike lag (turn etc.) for å få en større omgangskrets. Da kan du være med på å pushe barnet til å bli kjent med andre, samtidig som du får se hvordan barnet ditt faktisk kommuniserer med dem.

Inviterer dere barn med hjem fra barnehagen? Gjør det dersom dere ikke har gjort det enda. Prøv å være objektiv rundt ditt eget barn. Snakk så mye som mulig med det.

Det vil bli flere foreldremøter for dere om dere kommer inn i pp-systemet, men man vil vel det beste for barnet sitt?

Anonymous poster hash: 28155...d2e
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vente? de som får logoped hjelp så tidlig er heldige skal jeg si deg. Virker som du stritter i mot av en eller annen merkelig grunn.

Anonymous poster hash: 4f11f...1f2
  • Liker 4
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og ser at en del foreldre tenker som deg, og jeg forstår ikke hvorfor det skal være et problem å bli meldt opp hos logoped/PPT? Hva er du redd for? PPT og logopeder rundt om, har veldig stor arbeidsmengde, og vi i barnehagen melder ikke opp barn for moro skyld. Er ikke utfordringene store nok, er det rett og slett ingen vits i å melde, for man får ikke hjelp, uansett.

Jeg opplever at en del foreldre er mer opptatt av egen fasade og vellykkethet, enn at barnet deres skal få den hjelpen de trenger, og det er trist! Jeg vil også legge til at barn er forskjellige hjemme og i barnehagen, og i tillegg er foreldrene for nær situasjonen til å klare å være objektive i forhold til egne barn. Barn med språkvansker sliter ofte i sosiale sammenhenger også. Om man ikke ser det på hjemmebane, kan det være veldig tydelig i barnehagen. Da ønsker man selvfølgelig å jobbe for at barnet skal få en enklere hverdag, få venner og delta i lek.

Dessuten ser jeg at mange barn med språkvansker, også kan slite med konsentrasjon, oppmerksomhet og bli veldig urolige i organiserte aktiviteter (samlingsstund, språkgrupper, formingsaktiviteter osv), og dermed går de glipp av mye av det pedagogiske man prøver å formidle - i tillegg er det veldig forstyrrende for de andre barna.

Hvis personalet mener barnet ditt kan ha nytte av logoped eller de trenger veiledning fra PPT, synes jeg du skal takke og ta i mot. De ønsker bare det beste for barnet ditt.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Syns også det høres ut som om gutten klarer seg bra nå og utvikler seg fint uten ekstra støttetiltak, men det vil ikke skade noe å få ppt inn for å observere gutten og høre hva de syns.

Trenger ikke nødvendigvis logoped da. Min gutt har også forsinket språkutvikling, i mye større grad da. Vi har måttet trene mye med han for at han skulle begynne å snakke noe og når lydene begynte å komme så hadde han sine egne ord for alt (riktig tonefall, men ikke riktige lyder/uttale). Vi trener noe som heter tioba (det er ift barnets diagnose og går på alt av ferdigheter) også trener vi PRT, som er en treningsmetode for å fremme språket. I barnehagen har de pushet veldig på at uttale skal være helt korrekt (i forbindelse med prt), men jeg syns det fungerer best når vi ikke stiller for mye krav.

Han har fortsatt lite språk og noen av ordene er fortsatt uforståelige for de som ikke kjenner han. Det vi gjør her hjemme er å svare med rett uttale når han sier noe. Eksempel: gutten sier "dåt" så svarer jeg "båt" på en tydelig måte, men ikke på en korrigerende måte hvis du skjønner.

Jeg er glad så lenge han lager lyder og er motivert for det, før var han helt stille. Snakker masse med han, men passer på å snakke tydelig og i korte setninger slik at ordene ikke drukner i hverandre.

Før sa han "nhnthe" til sjokolade og plutselig en dag sa han "sokolade" :) helt uten at vi hadde pushet på at det ordet skulle få korrekt uttale.

Barn er forskjellige, noen trenger mye hjelp mens noen trenger tid for å finne ut av det selv. For min gutt er det sånn at han trenger mye hjelp, men vi må passe på at vi holder motivasjonen oppe og ikke stiller for mye krav. Det høres ut som om din gutt klarer å finne ut av dette på egenhånd og ikke nødvendigvis trenger masse hjelp fra fagfolk for å utvikle språket sitt :) regner med at dere er flinke til å være tydelige når dere snakker med han slik at han skal høre den rette uttalen fra dere. Det er sikkert ikke mer som skal til :)

Husk at du bestemmer om ppt skal inn, bhg kan ikke tvinge dere til å kontakte de, men husk at det ikke er noe negativt å få en uttalelse fra de. Ppt er førsteleddet for å få inn hjelpetiltak og er ikke negativt for dere eller barnet :)

Anonymous poster hash: 23163...931

Skrevet

Jeg tenker som de andre her: Har du noe imot ppt? Virker som du absolutt ikke vil at barnet ditt skal få hjelp derfra. Det er bra at språkutviklingen har skutt fart, og jeg skjønner det er en utfordring i forhold til ppt at barnet er sjenert og ikke prater så mye med voksne det ikke kjenner. Mye hjelp kan dessuten skje ved at dere foreldre og barnehagen får veiledning i hvordan dere best skal hjelpe.

Hvis barnet trenger hjelp fra ppt er det absolutt en fordel at det starter tidlig, jo eldre barnet blir jo større konsekvenser vil dårlig språk/uttale få, både i forhold til andre barn og senere skole. Henger barnet etter de andre i utvikling vil det bare ta lengre tid å "ta igjen" de andre, det vil gjøre det vanskeligere å knytte sosiale relasjoner og gjøre skolehverdagen mer utfordrende.

• Liker 2
Skrevet

Er det viktigere for deg å klare alt selv, enn at barnet får hjelp fra proffe folk til språkutvikling? Det er i alle fall slik jeg oppfatter deg, dessverre.

Vi har vært under ppt, bup og bufetat i mange år, det gjør meg ikke til noen dårlig forelder av den grunn, slik det ser ut som at du kan tro.

Det er bedre å ta i mot hjelpen nå, enn å sparke seg selv senere hvis hjelpen kommer for sent.

• Liker 6
Skrevet

Datteren vår var sen ute med språk, modenhet ved skolealder var litt tilbake. Vi ble innmeldt til PPT via helsestasjon. Har bare positive opplevelser med PPT. Fikk mye god hjelp de første årene på barneskolen i samarbeid med lærer. Hun har slitt faglig på skolen, men det har bare gått fremover. Nå gikk hun ut av ungdomskolen med to 5, noen 3 og resten 4.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Beklager en liten avsporing, men har ingen andre å spørre ( virker som en del ped ledere leser her )

Jobber som ped leder selv, ligger på 370 i årslønn, lurer på om en slik lønn er vanlig?

Generelle råd til ts:

Kjøp spill og bøker der lyder/bokstaver barnet sliter med, les og gjenta

Klapp lydene/bokstavene barnet sliter med, syng de gjerne og ( la barnet få lære dem i toner )

Gjør munnmotoriske akriviteter: såpebobler, grurgling, mal med munn/ sugerør

Skrevet

Ville absolutt ha koblet inn ppt ja. Fordi det virker som han sliter med det sosiale i tillegg, og da bør en gå inn med tiltak.

Dersom dette var et barn som "kun" slet med språket men hadde masse venner, likte å være midtpunktet, hadde en trygg tilknytning til alle de voksne, var aktiv i lek, langt framme motorisk osv så hadde jeg ikke reagert på at språket var noe forsinket. Men siden han i tillegg sliter sosialt og med tilknytning til voksne i barnehagen, og er sjenert ovenfor ukjente, så ville jeg koblet inn ppt. Sosial kompetanse er noe av det viktigste man skal utvikle før skolestart, og her høres det ut som gutten trenger hjelp. Som dere dessverre ikke har gitt ham enda. Jo tidligere man setter inn tiltak, dess lettere er det å snu.

• Liker 6
Skrevet

Beklager en liten avsporing, men har ingen andre å spørre ( virker som en del ped ledere leser her )

Jobber som ped leder selv, ligger på 370 i årslønn, lurer på om en slik lønn er vanlig?

Du kan starte en egen tråd om det. Ellers finnes lønnstabeller på nett. Fattige kommuner gir tarifflønn, rikere kommuner gir mer lønn. Private lønner bedre enn kommunale, men også her kommer det an på økonomien til barnehagen, samt tilbud-etterspørsel.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan starte en egen tråd om det. Ellers finnes lønnstabeller på nett. Fattige kommuner gir tarifflønn, rikere kommuner gir mer lønn. Private lønner bedre enn kommunale, men også her kommer det an på økonomien til barnehagen, samt tilbud-etterspørsel.

Takk for svar :) Bare synest det er forsvinnende lite i forhold til all jobben jeg gjør i en undebemannet barnehage der sjefen selv nesten aldri er tilstede. Men nok om dette.

Skrevet (endret)

Absolutt enig i det Kjemi skiver. Det at han ikke er trygg på voksne i barnehagen, at han bare vil leke med en er er bekymring nok. Sånn var min gutt i barnehagen, startet å snakke da han var fire og andre året på skolen har gått og nå har han nå fått bl.a ADD, utviklingsforstyrrelse diagnose på autismespekteret, uspesifiserte språkvansker (han har sen persepsjon, og fikk derfor også diagnostisert nedsatt hørsel på et øre, noe som ikke stemmer).

Spiser han vanlig mat? Sannsynligvis har han dårlig munnmotoriske ferdigheter.

Er han sensitiv for lyd/lys/varme/kulde?

Jeg sier ikke at det er noe galt med din gutt men det er bedre å være på den sikre siden, og tiltak kan fort avsluttes om det er slik at de ikke ser hensikten med det, det er ikke noe som henger ved gutten senere.

Det er også kjent at barn med forsinket språkutvikling også gjerne sliter med lesing i starten så det hadde vært bra å få inn PPT.

Hva er du redd for?

Endret av liv
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som logoped vil jeg ikke kunne si noe om dette er noemalt eller ikke før jeg hadde møtt barnet. Det sagt så syntes det er meget merkelig at dere ikke vil snakke med logoped... Kanskje er alt ok, kanskje ikke, men det vet dere jo ikke før en logoped faktisk har snakket med han. Logopeder er for øvrig veldig veldig vandt til sjenerte barn som ikke åpner seg opp for fremmede så lett, så det tror jeg ikke ville vært et problem...

Ta kontakt med ppt, få en vurdering av logoped, dere taper ingenting på det!

Anonymous poster hash: 233cc...650
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Min erfaring er at det er bedre å melde opp et barn til ppt/logoped når en er i tvil. Som pedagogen over skriver, en ser ofte ulike sider av barnet hjemme og i bhg. Hvorfor tvile på deres vurdering og observasjoner?

Det er uansett knappe ressurser så de trekker seg raskt ut om det skulle vise seg å være unødvendig med ekstern hjelp.

Mange ganger opplever vi at barn utvikler seg raskere enn en skulle tro. Det er jo bare gledelig!

En gang var foreldrene (som dere) overbevist om at barnets språk ville komme av seg selv etterhvert. Vi var usikre og tenkte på lese-skrivevansker osv.osv.

Det var virkelig komplisert å forstå hva h*n sa, men vi som kjente h*n skjønte det jo på et vis. Men vips var altså alt på plass ved 5-års alder og alle involverte kunne ikke gledet seg mer over barnets fremgang og at foreldrene hadde rett! :-D

Men dette er jo snakk om folk som jobber med språk til daglig. De hører med en gang hva som er "på vei", hva som er "babyspråk"/uvaner og hva som skiller seg ut som mer kompliserte språkvansker.

Det kan godt hende dere har rett. Men hva om den positive utviklingen stopper opp av en eller annen grunn? Da er ikke alltid veien så kort til ppt/logoped. Hos oss er det gjerne 2-3 mnd venting. Noen ganger lenger om de som har vår bydel er sykmeldt... så min erfaring er at det er bedre å henvise tidlig (når en likevel tenker at dette barnets utfordringer skiller seg ut), så har en litt tid mtp venting. Og ikke minst litt tid å jobbe med barnet om det skulle være behov frem mot skolestart.

En henvisning på høsten som førskolebarn, er i siste liten da tiltak i realiteten knapt kommer i gang før etter flere mnd.

Så om dere velger å vente - og så blir det behov om et år, så har han gått glipp av verdifull tid de kunne trent mer spesifikt...

Jeg syns dere skal tenke barnets beste og takke ja til all hjelp. Om det viser seg at dere hadde rett og det ikke er grunn til bekymring, så er jo ingen skade skjedd. Men om det skulle vise seg at han trenger hjelp så er det vel bedre å få det tidligst mulig?

Lykke til :)

Endret av Blackbird
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klarer bare ikke å skjønne hvorfor ikke ppt/logoped er koblet inn for lengst...? Hvis det hadde vært mitt barn hadde jeg takket ja til all hjelp. Tenk så mye hjelp og tips dere kunne fått av logopeden! Virker veldig rart at du går i mot folks anbefalinger. Håper ikke det slår tilbake på gutten din... :-(

Anonymous poster hash: 868e4...d1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med flere her, og lurer på hva som er problemet med å involvere ppt/logoped? I dette tilfellet kan jeg virkelig ikke se at det kan skade, ergo kan det bare være til nytte. I "verste fall" går utviklingen enda fortere enn den gjør i dag. Poenget er vel at det er bedre å ta tak i det nå, enn å angre på det om et par år hvis det skulle vise seg at utviklingen stopper opp. Resultatet kan bli en gutt som henger etter både sosialt og faglig, og da er det mye tyngre å snu om enn det vil være nå.

Anonymous poster hash: 8e3f1...73a
Skrevet

Personalet i bhg ser jo hvordan han fungerer der mye bedre enn du gjør ts. Hvis de mener han språklig fungerer dårligere enn andre så burde han jo få hjelp? Og hvorfor liker han ikke de ansatte? Noe dere kan gjøre med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...