Gå til innhold

sluttet i jobben plutselig,urimelig sjef..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei..på vårt srbeidsplass er det til tider 6-10 ansatte pga sesongsvingninger.jg har jobbet der fast i 2år. Det eringen fagforhandler eller hva det heter,sånne organisasjon som skal representere arbeidere,,, ikke noe slik.. imine årsom ansatte i denne bedriften,har jeghstt 2sommerferier som vanlig.denne sommerferien skulle jeg gå ut i ferie nå,altså at fredagvar siste arbeidsdag, men så ville sjefen at jeg skal jobbe 1uke til,slik at han skal ut først..så jeg sa opp.jeg har lenge villet slutte,me tør ikke,ikke lett å finne jobb. Her kan vi ikketa ut egenmelding.vi kan ta fri menfår ikke penger,vi blir trekt de dagene vi tar ut egenmelding,selv omviikke har tattut egenmelding noensinne. Vi får heller ikke overtid.ved sesongsvingning og det ermye jobb,må vijobbe extra utover de 37,5t , og får ikkeovertid utoverdem,hellerikkenårdet er pålørdagerog søndager...han har lovt å gåopp i lønn,men gjør ikke det..jegblir så mentalt sliten av denne bedriften,og vil ikkemer.men hva kanjeg gjøre? Nå kommer jeg jo til åmiste inntekt inntilvidere.NAV vil vel ikke innvilgedagpenger når folk sier opp avseg selv...jeg vil ikkegågjennom altstyretmed å saksøkebedriften,det harjeg ikke krefter til

Anonymous poster hash: 9324d...78f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Registrer deg som arbeidsledig på nav så fort du kan. Du har karantene på 8 uker før du før stønad fra dem fra den dagen du registrerte deg. Tror jeg :)

Anonymous poster hash: 725cd...9a7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvismansieroppselvharman8ukerskarantenepådagpenger.

Anonymous poster hash: 03f05...949

• Liker 13
Skrevet

Du kan ta kontakt med nav og søke om dagpenger, kanskje du får det innvilget når den jobben du har hatt bryter det som er av regler.

Får du ikke dagpenger må du enten leve av sparepenger hvis du har det, eller søke sosialstønad hos nav til du finner en ny jobb.

Var det en skriftlig oppsigelse? Hvis ikke kan du si til sjefen at du reagerte i sinne og frustrasjon, og ikke mente det. Ta ut ferie og håpe han sier opp deg i stedet. Da vil du ha krav på dagpenger.

Du bør absolutt kontakte arbeidstilsynet, den måten det drives på er ulovlig. Fagforening kan du være medlem av selv om de ikke har en egen avdeling i den bedriften du jobber.

Lykke til. Jeg skjønner godt at du ikke vil jobbe der mer.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta kontakt med nav og søke om dagpenger, kanskje du får det innvilget når den jobben du har hatt bryter det som er av regler.

Men forutsetter ikke det at arbeidsgiveren innrømmer regelbruddene, og er det sannsynlig at han vil innrømme det?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

For å ha glede av en fagforening må man melde seg inn i rett fagforening og siden kreve at tariffavtalene bestemmelser skal gjelde. Hvis bedriften nekter dette kan man gå lovlig til streik. Dette gir ingen mening dersom bare en person er fagorganisert.

Denne bedriften burde også hatt verneombud - som skal velges blant de ansatte.

Her er det så mange brudd på lover og regler at det ville vært lurt å kontakte Arbeidstilsynet før man sa opp slik at en kunne fått deres bekreftelse på at det var farlig å arbeide der før en sa opp. Dermed hadde en sluppet 8 ukers karantene på dagpenger.

Arbeidsgiver har ikke lov å endre avtalt ferie, det hadde vært smartere at du fortalte sjefen at enten fikk du den godkjente ferien eller så fikk han si deg opp. Karantene tid løst.

Hvis du skal fortsette å jobbe der må du få med deg noen av de andre og organisere dere. Kontakt LO eller YS for å finne rett forening.

Skrevet

Men forutsetter ikke det at arbeidsgiveren innrømmer regelbruddene, og er det sannsynlig at han vil innrømme det?

Det kan sjekkes opp i mot timelister, utbetalt lønn osv. Og selv om det kanskje ikke kan bevises at han ikke har fulgt regler fram til nå kan arbeidstilsynet kreve at han fører dokumentasjon som i ettertid vil bevise dette hvis han ikke ordner opp.

Til TS:

Det er et lovkrav at overtid kompenseres økonomisk. Det er et lovkrav at du ikke blir trukket i lønn for å være syk. Dette kan omgåes i en gråsone hvor ansatte ikke har faste vakter eller fast antall timer i løpet av måneden, slik at alt ansees som ekstravakter, men det høres ikke slik ut ettersom du har fast 37.6 timer i uken.

Hvis du ikke kan slutte/få ny jobb ville jeg tipset arbeidstilsynet om arbeidsplassen slik at dere får tilsyn. Gjør dem oppmerksom på problemene som lønn og sykfravær osv slik at de sjekker dette spesielt. Arb.giver vil da få pålegg om å fikse opp i dette, og må sende inn dokumentasjon på dette innen en satt frist.

Du trenger ikke å være organisert for å dra nytte av lovene i Norge heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver vil neppe innrømme regelbruddene, men det finnes andre måter å dokumentere det. Kontrakter inngått med ansatte. Timelister/oversikt over hvor mye de forskjellige har jobbet sammenholdt med utbetalt lønn. For å nevne noen.

Skrevet

Arbeidsgiver vil neppe innrømme regelbruddene, men det finnes andre måter å dokumentere det. Kontrakter inngått med ansatte. Timelister/oversikt over hvor mye de forskjellige har jobbet sammenholdt med utbetalt lønn. For å nevne noen.

Sant det, men tror du NAV gidder å legge så mye ressurser ned i å komme til bunns i dette? Jeg mistenker at de velger den mest lettvinte løsningen: legger arbeidsgiverens versjon til grunn for sitt vedtak. Jeg var selv ute for noe lignende, og da var det dette som ble gjort.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Sant det, men tror du NAV gidder å legge så mye ressurser ned i å komme til bunns i dette? Jeg mistenker at de velger den mest lettvinte løsningen: legger arbeidsgiverens versjon til grunn for sitt vedtak. Jeg var selv ute for noe lignende, og da var det dette som ble gjort.

Og jeg vant over NAV og karantenetiden deres etter å ha fått medhold fra Arbeidstilsynet i at arbeidsplassen drev ulovlig på flere punkter - mao var jeg i min fulle rett til å si opp. Riktignok måtte jeg klage og det tok lang tid. Men medhold og etterbetalt for de 8 ukene med karantene fikk jeg.

Skrevet

Og jeg vant over NAV og karantenetiden deres etter å ha fått medhold fra Arbeidstilsynet i at arbeidsplassen drev ulovlig på flere punkter - mao var jeg i min fulle rett til å si opp. Riktignok måtte jeg klage og det tok lang tid. Men medhold og etterbetalt for de 8 ukene med karantene fikk jeg.

Det er bra. Jeg skulle kanskje ikke ha gitt meg så lett, men jeg fikk meg jobb raskt etter den forrige, så det var ikke snakk om så mye penger, og da bare gav jeg opp å klage videre i systemet

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er bra. Jeg skulle kanskje ikke ha gitt meg så lett, men jeg fikk meg jobb raskt etter den forrige, så det var ikke snakk om så mye penger, og da bare gav jeg opp å klage videre i systemet

Jeg også fikk jobb nesten med en gang, men jeg red prinsippene inn i solnedgangen ... Og vant.

AnonymBruker
Skrevet

Flott at du ikke ga deg! Forhåpentligvis fikk arbeidsplassen en smekk på lanken.

Trist at dersom man ikke står på sitt og klager, velger NAV den enkleste løsningen som Testosteron beskrev.

Anonymous poster hash: 2d6df...897

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Flott at du ikke ga deg! Forhåpentligvis fikk arbeidsplassen en smekk på lanken.Trist at dersom man ikke står på sitt og klager, velger NAV den enkleste løsningen som Testosteron beskrev. Anonymous poster hash: 2d6df...897

Det var flere forhold ved den arbeidsgiveren som ble påpekt, bl.a. utnyttet de NAV ordninger med tilskudd for å ta inn arbeidskraft. Det ble det jo slutt på ... :)

Skrevet

Dersom du nå skal i gang med en søkeprosess så vil jeg anbefale at du får noen til å lese over søknadene dine før du sender dem..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var flere forhold ved den arbeidsgiveren som ble påpekt, bl.a. utnyttet de NAV ordninger med tilskudd for å ta inn arbeidskraft. Det ble det jo slutt på ... :)

Du gjorde NAV oppmerksom på at en arbeidsgiver utnyttet NAV-ordningene, og du var nødt til å klage for å få dem til å undersøke det?

Man skulle jo tro NAV ville satt pris på at du sa fra, og av eget initiativ satt i gang undersøkelse da de fikk et slikt tips!

Jeg blir oppgitt når jeg hører om sånt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du gjorde NAV oppmerksom på at en arbeidsgiver utnyttet NAV-ordningene, og du var nødt til å klage for å få dem til å undersøke det?Man skulle jo tro NAV ville satt pris på at du sa fra, og av eget initiativ satt i gang undersøkelse da de fikk et slikt tips!Jeg blir oppgitt når jeg hører om sånt. Anonymous poster hash: 2d6df...897

He he ... Ja her burde NAV ha stilt spørsmål selv. Men det var jeg som ble beskyldt for å være arbeidssky fordi jeg nektet å fortsette å jobbe et sted som brøt flere punkt i arbeidsmiljøloven. Jeg fikk en høylytt utskjelling av en NAV ansatt og karantene. Oppførselen var så provoserende at jeg gikk rett til Arbeidstilsynet med min versjon og de ga meg medhold. Dette var ikke godt nok, de insisterte på å opprettholde vedtaket, så da klaget jeg. Mens klagen ble behandlet fikk jeg ny jobb gjennom NAV (det var ikke min formidler som skjelte meg ut, men en velkjent idiot som flere her har vært ute for) og denne nye jobben førte etterhvert til fast ansettelse. Etter å ha jobbet der en stund fikk jeg først avslag på klagen, men siden de hadde avslått i forhold til en annen paragraf enn jeg hadde klaget på, klaget jeg også på det vedtaket og fikk straks medhold. Og penger. :)

Brevet fra Arbeidstilsynet var knusende for bedriften og NAV som i en årrekke hadde sendt stadig nye ungdommer dit på tiltak.

Dette var forøvrig tidlig i min yrkeskarriere den gangen NAV het Aetat.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, for et styr. Blondie. Du fortjener :vin: og :sjokolade: for den innsatsen!

Skrevet

Jeg regner med at ts vil måtte stå for dokumentasjonen selv. Ved å kontakte arbeidstilsynet kan det jo hende ts får hjelp fra rapport derfra.

Sjansen er kanskje liten, men det kan være verdt et forsøk når alternativet kan være to måneder uten inntekt.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hjelpes, for et styr. Blondie. Du fortjener :vin: og :sjokolade: for den innsatsen! Anonymous poster hash: 2d6df...897

Hva lærte jeg av det? At en ikke skal ta dritt verken fra NAV eller fra arbeidsgivere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...