Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var muligens litt upresis i forrige tråd. Det jeg lurer på er hvilke områder det, etter ditt skjønn, er mulig å ha kulturell kapital på?

Eksempelvis:

- Musikk. Spille, synge, skrive, ha dyp musikkunnskap om både klassikere og moderne mestere.

- Litteratur (enten det er dikt, romaner, noveller osv). Lese (på originalspråk), skrive, ha vid litteraturkunnskap.

- Språk. Være flytende i mer enn engelsk og norsk, ha et rikt språk og være en god samtalepartner.

- Billedkunst. Ha originalkunst, male selv, ha mye kunstkunnskap.

- Historie. Ha kunnskap om verdenshistorie, norgeshistorie, lokalhistorie osv.

- Bereist. På syttenhundretallet var Roma et «must» i dannelsesreisen, men selv om å besøke slike steder fortsatt gir noe kulturell kred, er det temmelig vanlig.

- Hva mer??

Anonymous poster hash: f721e...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat, omgangskrets, bosted :)

Lykke til med kulturell kapital og oppgaveskriving (?) :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg mener kultuerell kapital er verdiløs fordi det burde være netto nytelse (av det kulturelle gode det gjelder) som teller, og da spiller det ingen rolle om kritikeren elsker det hvis publikum hater det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener kultuerell kapital er verdiløs fordi det burde være netto nytelse (av det kulturelle gode det gjelder) som teller, og da spiller det ingen rolle om kritikeren elsker det hvis publikum hater det.*

* This post has OVER 9000!!! gold-value

AMEN!

* This post has OVER 9000!!! gold-value

Anonymous poster hash: 06982...41a

AnonymBruker
Skrevet

Bourdieu skilte jo mellom tre former for kulturell kapital; kroppsliggjort, objektivisert og institusjonalisert kapital. Institusjonalisert kulturell kapital handler om ulike former for institusjonell gjenkjennelse. Den går ut på å vise til ulike typer kvalifikasjoner og akademiske oppnåelser, som en yrkestittel. Objektivisert kulturell kapital handler om de fysiske objektene man kan vise til for å vise til at man innehar kulturell kapital. Eksempler på dette kan være design, forskjellige typer kunst og inneholdet og størrelsen på bokhylla. Kropssliggjort kulturell kapital går ut på den kulturelle kapitalen man enten har tilegnet seg bevisst eller den man har arvet gjennom sosialiseringen.

Derfor kan du legge til flere ting på lista, som f. eks yrkestittel.

Anonymous poster hash: 9aaa4...6d2
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...