AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Nå i natt hørte jeg plutselig voldsom mjauing. Trodde katten ville inn, men hun bare stod utfor døren og mjauet intenst. Plutselig så jeg en bitteliten mus som hun tydeligvis skulle vise meg (men ikke hadde fanget). Jeg fanget den lille musen, som satt helt stille, sikkert av sjokk. Det var en museunge. Tok den inn i et lite reisebur jeg har til hamsteren. Der har den fått mat og vann, men sitter fremdeles helt stille. Ser ingen skader på den... Hva nå? Katten min tar den med en gang dersom jeg slipper den ut. Og ikke tale om hun vil inn, hun jakter enda på musen der ute... Kan ha den i buret over natten og slippe den ut i morgen? Kanskje et stykke unna huset her (er katter overalt i nabolaget, men...). Evnt. kjøre til en mer øde skog? Stakkars lille skapning<3 Anonymous poster hash: dc30f...831
Mrs Smith Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Den kan dø av stress så kanskje best å ta den med ut tidlig i morgen tidlig og slippe den ut i skogen. 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Eller nå i natt? Fikk lokket pus inn nå... Er bare redd den er dum og holder seg i nærheten, da lever den ikke lenge når katten skal ut igjen i morgen... Tør ikke gå bort i noen skog nå om natta:s Den sitter heeelt rolig, har ikke rørt maten eller noe:s Stakkars lille. Anonymous poster hash: dc30f...831
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 Nå gikk katten ut igjen... Har plassert den på badet nå i et bur med gjemmemuligheter, mat og vann. Går tur til nærmeste skog i morgen og slipper den løs der:) Håper virkelig ikke den er død i morgen tidlig:( Anonymous poster hash: dc30f...831
Gjest PTR Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Sett den der du fant den med en gang og hold katta inne. Er helt vanlig at katter gjør det der. Har fått levert både mus, rotter og en hare(det var en stor katt) på døra tidligere. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Bra at du tok den, alt for mange katteeiere som gir rakkern om katten fanger mus og fugler og lar dem seigpine dem. Det er ikke kattenes skyld stakkars, de følger jo bare instinktet sitt, og leverer dem stolt for å vise hvor flinke dem er. Det kan være at musa har fått innvendige skader, og er sjokkskadet ville hatt den på et veldig rolig, og halvmørkt sted der den får ro og tid til å hente seg inn, og kanskje ventet til den har spist og vist normal atferd før du slipper den ut igjen i skogen et sted ved vedstabler, ved en forfalt/forlatt bygning etc. med gjemmeplasser. Slipper du den ut nå så vil den nok sjokkert sitte på et sted i timesvis og være et lett bytte for rovdyr/rovfugl. Naboen har en tilbakestående katt som med hjelp overlevde mot alle odds som katteunge. Meget spesiell, så det var nok et veldig spesielt syn her om dagen jeg hang ut av vinduet og ropte "STEWIE!! PSSSSH!!" etter den stakkars katta hadde fanget en fugl, fikk fuglen inn og la den i en pappeske og etter noen timer så fløy den av sted, mens katta satt igjen med sjelende øyne med fjær i kjeften... Anonymous poster hash: 3112d...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Musen var i buret en stund, spiste og drakk. Kom seg litt etterhvert, ble glad da den plutselig prøvde hoppe ut av buret:) I starten var den jo helt paralysert og satt bare der. Ble sluppet fri i en skog like ved et steingjerde, håper det ikke er katter der. Men; katten min har tydeligvis kommet i jegerhumør. I dag kom hun igjen med en mus, denne gangen død:( Har en katt til, og den rappet den døde musen fra jegerpus og løp inn i huset. Det var ikke sjangs til å få tak i verken katten eller musen. Hun lekte med den en halvtime under sofaen, men da hun var ferdig og jeg skulle fjerne den var den BORTE. Så nå er det en død mus i huset her et sted, jeg finner den ikke... iiiiiik! TS Anonymous poster hash: dc30f...831 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Det kan godt hende katten har spist den siste musa.Anonymous poster hash: da128...eb6 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #9 Skrevet 1. juli 2014 Det er en kattunge, er det mulig at hun har spist hele musen?:o Anonymous poster hash: dc30f...831
Gjest meh Skrevet 1. juli 2014 #10 Skrevet 1. juli 2014 Hvordan mener du den skulle overlevd uansett hvis det var en museunge?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2014 #11 Skrevet 1. juli 2014 Hvis det var snakk om en musunge, og du har tatt på den, vil den mest sannsynlig bli avvist av moren sin og sulte/tørste ihjel uansett (med mindre katten får tak i den igjen da og gir den en kvikk død). Bare slenger det ut der, for å spre litt glede på forumet. Anonymous poster hash: 15edc...68f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #13 Skrevet 2. juli 2014 Du sier det at pus var inne, men nå er ute? Hva mener du med det? Har du tatt den inn, så hvorfor er den ute like etterpå? Jeg har aldri tatt med en mus inn, jeg går bare inn i skogen og slipper den fri. Passer på at pus ikke følger etter, eller så slipper jeg henne inn en liten stund. Jeg mener det at musen har det bedre av å slippes ut igjen like etterpå, enn å være inne. For den kan dø av stress. Anonymous poster hash: a6f73...0a7
Aurora M. Skrevet 2. juli 2014 #14 Skrevet 2. juli 2014 Jeg har snakket med et par smådyrsveterinærer om dette tidligere, og de mente at om man får tak i de som ser hele og friske ut og slipper de ut, så er de så godt som døde likevel. De blir så sjokkskadet at enten dør de av rent sjokk etter kort tid, eller så blir de fort tatt av måker eller annet. Hvis Pusina kommer inn med en som ser like fin ut (jeg ser den løpe rundt uten å halte eller lign.), så fanger jeg den likevel og slipper dem umiddelbart ut i skogen, for å gi den en sjanse til.. Ser jeg derimot at de er det minste skadet eller veldig redusert, så får de et hardt slag i bakhodet med hammeren så de dør momentant. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #15 Skrevet 4. juli 2014 Jeg vet det er naturens gang og at pus ikke fanger fugler og mus for å være ond, men syns det er så vondt å være vitne til at pus har jakta og tatt med seg noe hjem har bare skjedd en gang her (hun har sikkert klart å fange mer enn ett dyr, men kun en gang hun har tatt med inn iallefall). Pus hoppet lykkelig rundt i stua og lekte med noe og etter litt ser jeg at det ligger en død fugl på gulvet. Vi har en katt med stort jaktinstinkt så egentlig rart det ikke har skjedd flere ganger. Hun jakter mest fluer og andre innsekter da. Jeg pleier ikke ta de fra henne og slippe de løs i skogen Anonymous poster hash: d7456...28f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #16 Skrevet 7. juli 2014 Sett bjelle på halsbåndet til katten din, så har smådyrene større sjangse til å komme seg unna. Anonymous poster hash: 27352...0d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #17 Skrevet 7. juli 2014 Dere vet at mus og rotter er skadedyr, ikke sant? Det er da bare fint at katten tar knekken på dem. Vi skal være glad vi har så mange katter som jager rotter og mus, ellers ville det vært ganske utrivelig i bebygde strøk. Anonymous poster hash: 9d752...98e
Timza Skrevet 7. juli 2014 #18 Skrevet 7. juli 2014 La katten spise den. Katter utgjør bare en fin balanse ved at de holder sjakk i den bestanden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå