Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvis jeg får 370 000 kr i lønn pr år, hvordan regner jeg ut skatten? og hvor mye betaler man i skatt? har kun studelånn på litt overkant av 22000

Anonymous poster hash: 30685...ad9
Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Dette må du undersøke med ligningskontoret. Ingen her kan svare deg på det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du undersøke med ligningskontoret. Ingen her kan svare deg på det.

Jeg vet da godt hvor mye jeg må betale i skatt uten å måtte høre med noe ligningskontor. Selvsagt kan vi regne ut dette basert på opplysninger Ts gir.

Anonymous poster hash: ba660...9cc

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg vet da godt hvor mye jeg må betale i skatt uten å måtte høre med noe ligningskontor. Selvsagt kan vi regne ut dette basert på opplysninger Ts gir.

Jeg trodde ligningskontoret var rette instans til å fastsette skatteprosent/tabelltrekk.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor gjør du da ikke det for TS? Hun spør jo om hjelp

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde ligningskontoret var rette instans til å fastsette skatteprosent/tabelltrekk.

Regne det ut kan jo hvem som helst gjøre på skatteberegningskalkulatoren på skatteetaten.no Hvor mye TS skal betale i forskuddstrekk er det bare Skatteetaten som kan svare på.
Gjest Eurodice
Skrevet

Regne det ut kan jo hvem som helst gjøre på skatteberegningskalkulatoren på skatteetaten.no Hvor mye TS skal betale i forskuddstrekk er det bare Skatteetaten som kan svare på.

Det er jo det jeg skriver.

Skrevet

Rundt 28% skatt. Give or take! :)

Får bruke skattekalkulatoren som folk sier.

AnonymBruker
Skrevet

Rundt 28% skatt. Give or take! :)

Får bruke skattekalkulatoren som folk sier.

27% skatt og 7,8% trygdeavgift

Anonymous poster hash: 7c063...7c9

Skrevet

27% skatt og 7,8% trygdeavgift

Feil.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er riktig da?

Skrevet

Hva er riktig da?

Det er riktig at man betaler 7,8% i trygdeavgift. Men du må trekke fra personfradrag, minstefradrag osv.

Så den lignbare nettoinntekten blir ikke 370.000kr i året. Det blir mer 240.000kr i året. Så skatteprosenten inkludert trygdeavgiften blir på 36% på 240.000kr.

Regn ut selv. Vet jo ikke hva slags fradrag du har osv, men om det kun er studielånet tipper jeg som sagt det blir rundt 28% totalt. Ikke noe mer ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at man betaler 7,8% i trygdeavgift. Men du må trekke fra personfradrag, minstefradrag osv.

Så den lignbare nettoinntekten blir ikke 370.000kr i året. Det blir mer 240.000kr i året. Så skatteprosenten inkludert trygdeavgiften blir på 36% på 240.000kr.

Regn ut selv. Vet jo ikke hva slags fradrag du har osv, men om det kun er studielånet tipper jeg som sagt det blir rundt 28% totalt. Ikke noe mer ihvertfall.

Hvorfor skriver du ikke dette med en gang? hvorfor skriver du kun et innlegg med "feil"??

Det er forresten 8,2% trygdeavgift og 27% skatt i 2014.

Skrevet

Hvorfor skriver du ikke dette med en gang? hvorfor skriver du kun et innlegg med "feil"??

Det er forresten 8,2% trygdeavgift og 27% skatt i 2014.

Et av spørsmålene var hvor mye man betaler i skatt på 370.000kr, jeg svarte ca 28% som er ca riktig med de opplysningene som er oppgitt. Når noen da kommer og sier noe annet som jeg vet er feil, da blir det vel riktig og si feil... Sa også bruk en skattekalkulator så man kan se det selv.

Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Som en over her har påpekt, har trygdeavgiften gått opp til 8,2 %. I tillegg får man ikke fradrag på trygdeavgiften, den beregnes ut fra hele inntekten. Det er derfor man sier at man får 27 % av rentene tilbake på skatten, for eksempel, og ikke 35,2 %, som hadde vært tilfellet hvis man hadde fått fradrag på trygdeavgiften også.

Så hvis 370 000 - personfradrag - minstefradrag - rentefradrag = 240 000, skal TS betale (27 % av 240 000) + (8,2 % av 370 000) i skatt.

• Liker 1
Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Som en over her har påpekt, har trygdeavgiften gått opp til 8,2 %. I tillegg får man ikke fradrag på trygdeavgiften, den beregnes ut fra hele inntekten. Det er derfor man sier at man får 27 % av rentene tilbake på skatten, for eksempel, og ikke 35,2 %, som hadde vært tilfellet hvis man hadde fått fradrag på trygdeavgiften også.

Så hvis 370 000 - personfradrag - minstefradrag - rentefradrag = 240 000, skal TS betale (27 % av 240 000) + (8,2 % av 370 000) i skatt.

Jeg, du har rett i det med trygdeavgiften av hele beløpet, glemte det i farten.

AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt! Det var sykt mye skatt og betale. 240 i året er 20´tusen i mnd. Hvordan skal man leve av det. Herregud. Lønner det seg å ha lånn? for eksempel, bil eller boliglånn? hvor mye går skatten ned med lån?

Skrevet

Helt sykt! Det var sykt mye skatt og betale. 240 i året er 20´tusen i mnd. Hvordan skal man leve av det. Herregud. Lønner det seg å ha lånn? for eksempel, bil eller boliglånn? hvor mye går skatten ned med lån?

Hehe, du har misforstått. 240 000 er grunnlaget for inntektsskatt, og ikke skattebeløpet :) I dette eksempelet er skatt = (27 % av 240 000) + (8,2 % av 370 000).

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du har misforstått. 240 000 er grunnlaget for inntektsskatt, og ikke skattebeløpet :) I dette eksempelet er skatt = (27 % av 240 000) + (8,2 % av 370 000).

240 000* 0,27 = 64800

0,082*370 000= 30340 ---> da må jeg betale rundt 95140 kr i skatt pr år?

370 000 - 95140= 274860 vil jeg sitte igjen med pr år etter skatt? 22905 kr i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...