Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man bli gravid på cipralex ?

Noen som går på cipralex og er gravid ?

:)

Anonymous poster hash: 61740...16d
Gjest Jørild
Skrevet

I følge felleskatalogen anbefales det ikke, men dersom det er helt nødvendig skal det skje under oppfølging av lege. Så snakk med legen din. :)

Skrevet

Ville ikke gjort det! Har ikke erfaring med graviditet, men fikk en del skumle bivirkninger av den, så den fucker med både kropp og hodet ganske kraftig.

Skrevet

Ville ikke gjort det! Har ikke erfaring med graviditet, men fikk en del skumle bivirkninger av den, så den fucker med både kropp og hodet ganske kraftig.

Jeg har omtrent ingen bivirkninger, kun økt matlyst. Så den virker veldig bra på meg.

Skrevet

Jeg har omtrent ingen bivirkninger, kun økt matlyst. Så den virker veldig bra på meg.

Men du vet ikke hvordan den vil virke på fosteret...

AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE farlig å bruke Cipralex hverken under prøving eller mens du er gravid. Men du må stå på minste terapautiske dose, dvs så lav dose som mulig. Du må huske å informere om at du bruker det på helsekortet og under kontroller. Nå får jeg sikkert masse kritikk, men jeg vet godt hva jeg snakker om.

Det eneste som kan skje er at babyen kan virke urolig en liten stund etter fødselen. Men som fødselslegene sa til meg, sjansen for at det skyldes Cipralexen, eller at barnet tar skade - er minimal. Jeg sto selv på 10 mg under hele svangerskapet - og hadde et sunt og fantastisk svangerskap.

Det aller viktigste er at mor er frisk og har det bra. Men husk å informere om bruken, og snakk med legen din om dette.

Anbefaler hvertfall IKKE å slutte på Cipralex rett før man prøver å bli gravid. Under nedtrappingsfasen vil man oppleve å være litt psykisk ustabil - og blandet med hormonene en graviditet fører med seg kan dette kombinert være en veldig vanskelig situasjon. Dersom du ønsker å være helt fri for Cipralex under svangerskapet, gi det i allefall minimum 1 år. Man SKAL være fri for depresjon i minimum ett år før man begynner nedtrapping. Jeg vet hva jeg snakker om...

Anonymous poster hash: 26058...c89

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE farlig å bruke Cipralex hverken under prøving eller mens du er gravid. Men du må stå på minste terapautiske dose, dvs så lav dose som mulig. Du må huske å informere om at du bruker det på helsekortet og under kontroller. Nå får jeg sikkert masse kritikk, men jeg vet godt hva jeg snakker om.

Det eneste som kan skje er at babyen kan virke urolig en liten stund etter fødselen. Men som fødselslegene sa til meg, sjansen for at det skyldes Cipralexen, eller at barnet tar skade - er minimal. Jeg sto selv på 10 mg under hele svangerskapet - og hadde et sunt og fantastisk svangerskap.

Det aller viktigste er at mor er frisk og har det bra. Men husk å informere om bruken, og snakk med legen din om dette.

Anbefaler hvertfall IKKE å slutte på Cipralex rett før man prøver å bli gravid. Under nedtrappingsfasen vil man oppleve å være litt psykisk ustabil - og blandet med hormonene en graviditet fører med seg kan dette kombinert være en veldig vanskelig situasjon. Dersom du ønsker å være helt fri for Cipralex under svangerskapet, gi det i allefall minimum 1 år. Man SKAL være fri for depresjon i minimum ett år før man begynner nedtrapping. Jeg vet hva jeg snakker om...

Hei!

Takk for svar. Hvilken lege går du til? Hva heter fødsellegen din ? For legen jeg går til er veldig streng ang å bli gravid og gå på cipralex. Legen mener jeg ikke bør bli gravid så lenge jeg går på cipralex, og legen mener at jeg bør gå på cipralex for restenav livet.

TS

Anonymous poster hash: 61740...16d

Skrevet

Jeg får ikke ta noen form for antidepressiver, fordi jeg fikk så alvorlige bivirkninger. Dersom jeg blir så deprimert at jeg trenger det, så får jeg det ikke, og må prøve annen behandling. Det synes jeg faktisk du skylder barnet ditt å prøve også!

Går nå på lithium, på grunn av bivirkningene av cipralexen, men den må jeg slutte på før jeg blir gravid, på grunn av påviste fosterskader. Lithium har vært brukt i rundt hundre år, og man VET med sikkerhet at det kan føre til fosterskader. Cipralex har ikke vært på markedet i så mange år, og man vet ikke med sikkerhet hva som kan komme av senskader. Selv om babyen til ab over her er frisk nå, så kan h*n utvikle sykdommer, hudlidelser, konsentrasjonsvansker, lese- og skrivevansker osv osv som man kanskje kan knytte opp til bruk av alvorlige medisiner i svangerskapet. Vil du ha det på samvittigheten ts?

AnonymBruker
Skrevet

Har du bruker TS? Skulle gjerne ha tatt resten på PM :) Jeg som er Anonym over her.

Gjest Vevila
Skrevet

Cipralex er det mest anbefalte antidepressiva ved graviditet, men man bør selvfølgelig tilstrebe å stå på minst mulig dose. Selv gikk jeg på effexor under graviditeten, trappet gradvis ned i mot fødsel da det ved bruk i siste trimester er størst risiko for seponeringssymptomer hos baby.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på både cipralex og wellbutrin da jeg ble gravid, og droppet wellbutrin med en gang jeg fant ut av graviditeten siden den ikke er tilstrekkelig testet ved svangerskap.

Jeg gikk på 10mg cipralex, men ble ganske deprimert etterhvert. Da presset jordmor på for at jeg skulle øke dosen. Hun ringte til og med til legen min for å diskutere det. Jm jobbet mye på sykehuset, og mente at det viktigste var at jeg som mamma ikke ble for deppa. Hun sa også at det kunne skje at babyen hadde litt abstinenser etter fødsel, men det ville gå over raskt.

Pga depresjon fikk jeg litt ekstra oppfølging på sykehuset, jeg var helt åpen om det og fikk god støtte hele veien :)

Anonymous poster hash: 5a064...010

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg får ikke ta noen form for antidepressiver, fordi jeg fikk så alvorlige bivirkninger. Dersom jeg blir så deprimert at jeg trenger det, så får jeg det ikke, og må prøve annen behandling. Det synes jeg faktisk du skylder barnet ditt å prøve også!

Går nå på lithium, på grunn av bivirkningene av cipralexen, men den må jeg slutte på før jeg blir gravid, på grunn av påviste fosterskader. Lithium har vært brukt i rundt hundre år, og man VET med sikkerhet at det kan føre til fosterskader. Cipralex har ikke vært på markedet i så mange år, og man vet ikke med sikkerhet hva som kan komme av senskader. Selv om babyen til ab over her er frisk nå, så kan h*n utvikle sykdommer, hudlidelser, konsentrasjonsvansker, lese- og skrivevansker osv osv som man kanskje kan knytte opp til bruk av alvorlige medisiner i svangerskapet. Vil du ha det på samvittigheten ts?

Jeg vet at denne tråden er gammel, men her krisemaksimerer du noe voldsomt. Det er ikke i nærheten så store risikoer som du antyder, og risikoen ved å gå gravid uten medisiner vil være høyere.

http://tidsskriftet.no/article/2066427

Anonymous poster hash: aa91b...c21

Skrevet

Jeg gikk på cipralex gjennom hele graviditeten, fødselen og mens jeg ammer. Ingen problemer.

Jobber selv i helsevesnet og har pga interesse lest flere forskningsartikler om emnet fra medisinske databaser som også bekrefter at cipralex er relativt ufarlig under graviditet.

Anonymous poster hash: 9ee48...182

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte slutte med cipralex da jeg nevnte for legen at jeg snart ville ha barn.

Skrevet

Jeg måtte slutte med cipralex da jeg nevnte for legen at jeg snart ville ha barn.

Da er legen din veldig uvitende. Jeg ville byttet.

Anonymous poster hash: 38a8b...5c7

Annonse
Skrevet

Typisk unknowing fastlege. Spør en psykiatrier som kan disse medisinene eller les forskningsart. Svaret er enkelt jo, det kan du:)

Skrevet

Da er legen din veldig uvitende. Jeg ville byttet.

Anonymous poster hash: 38a8b...5c7

Typisk unknowing fastlege. Spør en psykiatrier som kan disse medisinene eller les forskningsart. Svaret er enkelt jo, det kan du:)

Sa jeg at det var fastlege? Fastlegen min er den beste jeg har hatt siden jeg flyttet hjemmefra =) Jeg har det mye bedre nå uten cipralexen så er veldig glad det er funnet en annen løsning på mine problemer.

Skrevet

Dere som svarer at cipralex ikke funker og gir masse bivirkninger; det har jo ikke noe med saken å gjøre! Noen er allergiske for mat, noen får bivirkninger av paracet og andre er allergisk mot husdyr. Det er klart at man ikke bør spise gluten, ta paracet eller skaffe seg katt når de er gravide da!

Tåler man medisinen og har god effekt av den, vil jeg si det ikke er noe værre enn å spise usundt, stresse eller andre ting som gir en viss risiko. Selvfølgelig er det ikke optimalt, men det trenger ikke være katastrofalt heller. Jeg tenker at det er viktig med oppfølging av kyndig helsepersonell og ellers generell trivsel.

Anonymous poster hash: b14a4...00d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...