Gå til innhold

9 år og overvektig og lat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på snart 9 år har en jevngammel kompis. Denne gutten er høy for alderen og også overvektig. Han er lat som fy. Gidder ikke spille fotball og sykle for da blir han slite. Han peser som en hval når han har gått opp trappene til oss ( bor i 3 etg uten heis), og bruker det som unskyldning for ikke å komme på besøk. Hver gang han sover over forventes det godteri og brus. Noe jeg har helt sluttet med, selv om det er helg. Det som bekymrer meg er rett og slett at det ser ut til at foreldrene ikke bryr seg så mye om at sønnen er overvektig og lat. Moren sa en gang at nå hadde dem sluttet å gi han sjokkokuler til kvelds. Og det var hun tydelig stolt av. Han spiser sjokolade pålegg på maten, noe han maser om men heller ikke får hos meg.

Hva hadde dere gjort? Jeg synes det er leit å se på dette.. En 9 åring skal ikke være i så dårlig form som det denne gutten er. Og han har heller ingen sykdom som er årsaken.. Venter på innspill fra dere nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig dette... :roll:

Som mor av en av vennene hans må man trå varsomt... :-?

Noe annet er det om du kjenner familien.

Er det virkelig ille kan man jo hinte om problemet til helsesøster på skolen.

La det gå den veien.

Ellers er det vel strengt tatt ikke mye du kan gjøre enn å fortsette med å tilby "sunne" alternativer til pålegg og godter når gutten er hos dere. :) :)

Dere kan alltids ta ham med på bading og andre morsomme aktiviteter... :wink: :-)

Skrevet

Enig med Thomasine!

Tilby og vis han en sunn livsstil og holdning (uten kjas og mas) når han er på besøk hos dere.

Hilsen Ella

Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke så lett å finne en skånsom måte å ta tak i dette på.

Syns det er fornuftig av deg å gi både han og dine egne barn sunne alternativer og morsomme aktiviteter!

K

Skrevet

Sikker på at det er latskap som er grunnen til at han ikke vil spille fotball og sykle?

Kan det være prestasjonsangst?

Gutter i 9-10 års alderen er ikke nådige mot hverandre. Har selv en sønn på 10 år som nekter å være med på fotball lenger. Dette pga kommentarer..

Hvis man da har litt dårlig selvbilde fra før av gjør ikke det saken bedre..

Skrevet

Hei igjen, det var meg som skrev innlegget her...

Så det var noen her som lurte på om det var andre grunner til at gutten ikke vil være med å sparke fotball og sykkle....

Denne gutten her har nok ikke prestasjonsangst. Han spiller på laget til sønnen min, men sier rett ut at han ikke gidder å løpe. Hvem som hører på er ikke så nøye for han. Han er alltid den som snakker høyest og mest i alle sammenhenger. Er totalt blottet for sjenanse og sier selv at han ikke gidder å løpe etter ballen eller å sykle for langt fordi han blir sliten og svetter...Han vil, etter det han selv sier, mye heller spille playstation eller lese...inne.....

Jeg blir litt oppgitt. Spesiellt siden min egen føyer seg etter kameraten. Mitt barn elsker fotball og sykkling. Han kan holde på hele dagen om han får lov. Men når han er sammen med denne gutten, må han føye seg fordi den andre ikke gidder eller er lat som han selv sier...

Skrevet

Uten at jeg egentlig har peiling, høres det ut som om han nettopp har prestasjonsangst når han snakker så høyt om at han IKKE har det... En del usikre barn takler usikkerheten sin med å bli bråkete/brautende, og selv om det (av og til) kan gjøre at de virker litt slitsomme, trenger de minst like mye oppmerksomhet (positiv) som den stille og sjenerte som sier "jeg er redd for å bli ertet"...

Men jeg aner jo ikke hva tilfellet er her, så det var bare en digresjon...

Skrevet

Nettopp det jeg tenkte også..En slags forsvars"mur" Høres ut som han forsvarer seg selv på en måte med den oppførselen nemlig!

Uansett syns jeg virkelig synd på denne gutten. Høres ikke ut som han har det spesielt bra<!

Hva med å avtale med moren til gutten at det KUN er f.eks 1 time innespill hve dag, og resten ute? En slik avtale har jeg med moren til bestekompisen til sønnen min. Etter 1 time inne, kaster vi dem ut for å gjøre andre ting!

Skrevet
Hva med å avtale med moren til gutten at det KUN er f.eks 1 time innespill hve dag' date=' og resten ute? En slik avtale har jeg med moren til bestekompisen til sønnen min. Etter 1 time inne, kaster vi dem ut for å gjøre andre ting![/quote']

:Nikke:

Vi har avtale om spilling på PC/TV kun 2.hver dag.

Før avtalen oss voksne i mellom lurte gutta oss grundig... :wink::ler:

De spilte først en halvtime hos den ene, gikk så til nestemann og

gjorde det samme for så å gå til nr.3.... :o :o :wink::wink:

På den måten fikk de spilt 1,5 time hver dag... :wink::ler:

Nå går det ikke å lure oss "gamlingene" lengre... :tunge1::wink:

Skrevet

:o Er jeg sååå naiv..? :ler:

Kanskje lurt å sjekke nærmere..hehe!

Nå som ungene er så store henter de og bringer seg selv, så da blir det lite "snakk" med andre foreldrer, og da værre å følge med på alt de gjør/ikke gjør!

Skrevet

Du synes det er leit å se på dette?

Måten du beskriver gutten på er jo full av vemmelse!

I ditt andre innlegg viser det seg at det ikke bare er størrelsen hans det er noe galt med, men også personligheten hans.

Det virker som om du er redd for at dette late, hvalrosspesende, sjokoladekulespisende og playstationspillende barnet skal ha dårlig påvirkning på ditt eget sporty (og selvfølgelig slanke) barn.

Helt greit det, så lenge du ikke later som om du er "bekymret" for gutten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel egentlig ikke ditt problem? Vil tro skolen reagerer om han er så lat pga fedme og peser.

Siden du tar det opp her og ikke med foreldrene, kan det vel tyde på at du ikke kjenner de så godt.

Unger blir feitere og feitere. Det vet vi alle. Kansje det er noe med gutten du ikke vet.

Minner meg om debatten om 8 år og sutteklut.

Voldsomt til bekymring for andres barn her inne. Er det aldri noe med deres eget barn? Unnskyld min irritasjon.

Gjest Esther
Skrevet

Synes ærlig talt dette ikke er noe du skal blande deg oppi - og jeg reagerer på at når denne gutten ligger over hos dere så får de ikke lørdagsgodt - hvorfor ?

Skal du liksom straffe ham ?

Beklager, men jeg grøsser når jeg leser slike innlegg.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe du skal si noe om. Det er ikke ditt problem, og ikke din jobb å slanke denne gutten. Gutten går i skolen og helsesøster vil nok reagere (kanskje hun har reagert) om det er snakk om skadelig overvekt. Overlat dette til skole, helsevesen og foreldre.

Egentlig så tenker jeg: så bra at sønnen din ser forbi vekten og er venner med ham. Det er mange overvektige barn som blir utsatt for mobbing. Og kanskje spesielt om vekten dere hemmer dem i sport o.l. Sønnen din høres ut som en fin gutt med gode verdier. Kanskje du skal være like vektblind overfor denne gutten.

Om du gir barna godteri/sjokoladepålegg ellers... så synes jeg ikke du skal la være når han er der. Det vil i tilfelle bare føre til at din sønn blir oppmerksom på at det er noe "galt" med gutten. Og at det er greit å behandle denne gutten annerledes på grunn av det.

Jeg sier ikke at du skal gi ham mer enn andre barn.... bare at du skal behandle ham på samme måten som andre kamerater av sønnen din.

Det er uansett ikke det sjokoladepålegget eller helgegodteriet han får hos dere som fører til at han er overvektig.

Skrevet

Tror nok flere av dere har misforstått meg..Og det er leit at enkelte av dere tror jeg vemmes over kompisen til jr. Det gjør jeg ikke. Men jeg synes det er synd at ikke noen tar tak i det som er eller er i ferd med å bli et problem for han. Jeg kjenner foreldrene rimelig godt. Men når mor selv sier til meg at sønnen er for overvektig og hun ikke gjør annet enn å slutte å gi han sjokokuler til kvelds, DA reagerer jeg litt på det. Jeg er heller ikke på noen måte redd for at hans latskap skal smitte over på min sønn. Men når det er sånn at min sønn til stadighet må stå over det han har lyst til fordi den andre ikke gidder, da synes jeg det også er leit.

Denne gutten blir ikke oppfordret noe særlig av mor og far til å være aktiv. Dem er mennesker som stort sett sitter på rompa. Ofte sender dem han ned i kiosken midt i uka for å kjøpe godis. Dem orker ikke høre på "gnålet" hans som dem sier...

Og grunnen til at jeg ikke gir dem så mye godis når han sover over er flere. Min egen sønn er ikke noe spesiellt glad i godis, og står gjerne over. Kompisen hans vil hele tiden ha mer. Får han litt, og da mener jeg normal mengde, så er ikke det nok. Han forsyner seg til og med av det som står på bordet og er for voksne, fordi han vil ha mer. Sjokoladepålegg er ikke noe vi vanligvis har i skapet. Rett og slett fordi det ikke frister. Men når vi har det, så er det kompisen til jr. som "tømmer" boksen. Han skal ha sjokoladepålegg på alt.

Dette er en gutt jeg faktisk liker godt, men jeg er bekymret for han. Og da er det frustrerende å se på hva som skjer med han. Jeg er selv overvektig, i voksen alder, og jeg husker hvordan enkelte var mot de overvektige barna på skolen. Moren til denne gutten er også overvektig, og slet veldig da hun var barn.

Jeg LATER IKKE som om jeg er bekymret for han. Jeg ER det faktisk. Og jeg vet også at han ikke er syk eller noe. Da vet jeg at foreldrene hans hadde sagt det. Jeg har jo god kontakt med dem.

Jeg vet også, ut fra hva jr. har fortalt, at det er dem som har vært litt ekkle mot denne gutten pga vekta hans. Og ja, jr stiller opp. Faktisk så oppmuntrer jeg han til å gjøre det. De har hengt sammen siden dem begynte på skolen, og jeg håper dem fortsetter med det.

Skrevet

Huff, trist å høre om barn som kommer så skjevt ut så tidlig. Jeg er selv overvektig og vet det kan være slitsomt,men som barn var jeg da med på det meste.

Tror nok ikke det er så mye du kan gjøre, annet enn å oppmuntre sønnen din til å fortsette å ha kontakt og være venn med gutten. Dessverre kan det nok være at de glir fra hverandre etterhver hvis de får helt forskjellige interesser. Det ser jeg skjer om dagen med nevøen min og en kamerat han har som bare vil sitte inne og spille pc spill. Nevøen min vil være ute og dermed har konktakten mellom to gode venner på 10 år blir mye mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...