Enilorac Skrevet 28. juni 2014 #1 Skrevet 28. juni 2014 Både jeg og broren min har jevngamle tisper på litt over 1 år. Vi bor ikke sammen, men er mye på små ferier og langhelger sammen. De er veldig glad i hverandre, men i det siste har broren min sin hund begynt å bli aggresiv mot min når de skal mates. Derfor mater vi de selvsagt ikke sammen. Men det har blitt så ille at hunden min ikke engang kan gå på kjøkkenet minutter etter at hunden hans er ferdig å spise. Da klikker det for henne og om vi ikke tar halsbåndet blir min angrepet. Vi skal snart på 2 ukers ferie sammen og jeg orker ikke sånt tull rundt mat. Broren min mener at hunder ordner opp selv, jeg skjønner tankegangen, men jeg gidder ikke at min skal bli flydd på hver gang det er mat. Det hjelper heller ikke å holde henne tilbake siden da girer hun seg mer opp til fight. Det her må da gå an å løses? man skal vel ikke akseptere at hunden din angriper andre, selv når de ikke spiser i samme rom? Har dere forslag til taktikker han kan trene på eller erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 ikke la dem ha mat i nærheten av hverandre i det hele tatt. der problem solved Anonymous poster hash: 94182...3d2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Kanhende dere kunne gått sammen på et dressurkurs/valpekurs med såpass få deltakere at det er rom for litt individuell hjelp? Anonymous poster hash: fcbad...d4c
Portvinpiken Skrevet 29. juni 2014 #4 Skrevet 29. juni 2014 http://adferdstrening.wordpress.com/om-meg/vanlige-problemer/ 1
Skywise Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Ressursforsvar ovenfor andre hunder som dette er ikke noe man kan gjøre så mye med annet enn å fôre dem hver for seg. Jeg ville fått broren din til å fôre hunden på et annet sted en fellesrom, f.eks. soverommet, da vil det heller ikke bli noe problem rundt at hun skal forsvare kjøkkenet. Om de potensielt kan begynne å slåss over matrester som faller ned fra benker ol. så ha forbud mot hunder på kjøkkenet.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2014 #6 Skrevet 2. juli 2014 Jeg mener, som hundeeier at når hunden din begynner sånn. Så må det korrigeres og ikke bare stå å se på det. Ihvertfall ikke når den er mat aggressiv kan den godt bli det mot dere også. Så jeg anbefaler deg å si ifra til han at dere burde finne en hundetrener som kan hjelpe dere med hva dere kan gjøre. Anonymous poster hash: 8d869...182
Portvinpiken Skrevet 2. juli 2014 #7 Skrevet 2. juli 2014 Jeg mener, som hundeeier at når hunden din begynner sånn. Så må det korrigeres og ikke bare stå å se på det. Ihvertfall ikke når den er mat aggressiv kan den godt bli det mot dere også. Så jeg anbefaler deg å si ifra til han at dere burde finne en hundetrener som kan hjelpe dere med hva dere kan gjøre. Anonymous poster hash: 8d869...182 Hvordan skal man evt. korrigere da? For å fysisk drive å innvolvere seg vil jo kun gjøre ting verre. Det er jo nettopp derfor hundene ofte får matforsvar i utgangspunktet.
Enilorac Skrevet 2. juli 2014 Forfatter #8 Skrevet 2. juli 2014 Ja, nettopp. det blir verre når vi tar bort hunden. og det blir fight om vi ikke gjør noe.
Portvinpiken Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Ja, nettopp. det blir verre når vi tar bort hunden. og det blir fight om vi ikke gjør noe. Hva blir verre, og hva mener du med å ta bort hunden? Jeg ville uansett fòret de i hvert sitt rom. Problem solved?
Enilorac Skrevet 4. juli 2014 Forfatter #10 Skrevet 4. juli 2014 Hva blir verre, og hva mener du med å ta bort hunden? Jeg ville uansett fòret de i hvert sitt rom. Problem solved? Med å ta bort hunden mener jeg at vi holder i halsbåndet for at hun ikke skal angripe for å så føre henne bort til et annet sted. Og om vi ikke tar tak i henne så blir min hund angripet. Ja hadde det vært så lett som å fôre i et annet rom hadde jeg vet ikke spurt om råd her. Jeg skrev i hovedteksten at min hund ikke får lov til å bevege seg ut i det rommet den andre har spist selv en stund etter måltid. Da må vi i såfall fôre de på hver sitt sted på tomten, det blir litt unødvendig, derfor lurte jeg egentlig på om noen hadde vært borti det samme og vet hva de gjør med et mataggresiv hund utenom å bare fôre de på hver sin side av jorda uten at den andre merker noe. er stress i lengden.
Portvinpiken Skrevet 4. juli 2014 #11 Skrevet 4. juli 2014 Med å ta bort hunden mener jeg at vi holder i halsbåndet for at hun ikke skal angripe for å så føre henne bort til et annet sted. Og om vi ikke tar tak i henne så blir min hund angripet. Ja hadde det vært så lett som å fôre i et annet rom hadde jeg vet ikke spurt om råd her. Jeg skrev i hovedteksten at min hund ikke får lov til å bevege seg ut i det rommet den andre har spist selv en stund etter måltid. Da må vi i såfall fôre de på hver sitt sted på tomten, det blir litt unødvendig, derfor lurte jeg egentlig på om noen hadde vært borti det samme og vet hva de gjør med et mataggresiv hund utenom å bare fôre de på hver sin side av jorda uten at den andre merker noe. er stress i lengden. Ja men det er jo det som er greia. Mataggresivitet er noe en må jobbe med, og kan dessverre ikke trylles bort i løpet av noen feriedager. Den hunden som har matforsvar må jobbes med skritt for skritt (mange ulike måter å gjøre det på), og det kan ta tid. Jeg har erfaring med at det tar alt fra 14 dager til flere måneder. Et av tiltakene er å la hundene få matro og å fòre de hver for seg. Ved å ta tak i halsbåndet for å hindre at hunden går i forsvar mot en annen hund vil ikke gjøre annet enn å fremprovosere et mulig matforsvar hos den andre hunden, samt gjøre måltidene til noe veldig utrivelig for begge hunder (og folk) + med alle de negative konsekvensene det får når en evt. flyr på den andre.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #12 Skrevet 7. juli 2014 Det kan absolutt skje at denne hunden i fremtiden kommer til å angripe mennesker om de er for nærme maten. Og tenk om det er et barn som forviller seg bort til hunden mens den spiser! Det min far gjør fra hundene er valp, er å ta bort skålen mens hunden spiser. Så må hunden vente litt til han gir den tilbake og sier i fra at nå kan hunden spise igjen. I tillegg så blir hundene klappet på mens de spiser. Det har i hvertfall funket med hundene de har hatt. Anonymous poster hash: c4363...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå