Gå til innhold

Tantebarn med forsinket utvikling (2 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et tantebarn på 2 år som har fått diagnosen "psykomotorisk utviklingsforstyrrelse" mener jeg det het. Det ble oppdaget at hun var sen i utviklingen da hun var baby, først da hun var 1 år lærte hun å krabbe. Hun har gått til fysioterapeut pga stivhet i kroppen og har blitt utredet på sykehuset. De har ikke funnet noe på MR eller andre prøver enda.

Hun begynte å gå da hun var 22 mnd, noe hele familien ventet lenge på! Hun kan si kanskje 30 ord i dag og det virker som hun forstår det meste. Hun hermer etter det vi sier. Hun har spesialpedagog i barnehagen.

Hun gir uttrykk for hva hun vil ved å hente sko/jakke når hun vil ut, hente koppen sin om hun er tørst, henter leker om vi ber om det osv. Hun kan bygge med klosser, bruke puttebokser, liker leker med musikk. Hun virker yngre enn hun er, kanskje som en 1- 1,5 åring?

Det jeg lurer på er om hun kan være psykisk utviklingshemmet? Tør ikke helt å spørre foreldrene hennes for jeg er redd de vil ta spørsmålet ille opp. Men samtidig forstår hun jo endel?

Anonymous poster hash: 85729...5bf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder språk, så virker det jo egentlig ikke så hun er så forskjellig fea andre toåringer. Husk at det kan være stor forskjell her. Alt fra toåringer som ikke snakker til de som snakker lange setninger med et stort ordforåd. Det giktigste er jo at hun tydelig viser at hun forstår.

Om hun henger etter kognitivt er det kanskje litt tidlig å si sånn bare ut fra språk og det du beskriver her.

Istedet for å spørre foreldrene om hun er psykisk utviklingshemmet, så kan du jo innlede en samtale om jenta og hennes utfordringer osv. Snakk om hva hun mestrer og hva som er utfordringer for henne. Ikke ha fokus på psykisk utviklingshemmet, men på barnet som helhet.

Anonymous poster hash: 42fea...942

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn med autisme som i mental utvikling nå er på stadie med en 1,5åring ca. Han er 4år om noen mnd. Det er altså et stort sprik mellom han og jevnaldrede i utvikling, men jeg mistenker ikke PU i tillegg til autismen.

Dessuten er det veldig vanskelig å utrede så små barn for PU, de utvikler seg så forskjellig i den alderen selvom det ikke er noe "galt".

Syns ikke du skal legge deg opp i dette. Barnet har fått en diagnose og blir tett oppfulgt. Om det skulle bli aktuelt å utrede for noe mer så vil nok spesialisthelsetjenesten ta det opp med foreldrene.

Det å ligge 1/2år etter i utvikling kan også være helt normalt. Ved PU er det snakk om mye større sprik enn det.

Anonymous poster hash: aae41...32c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke spørre og grave ut foreldrene altså, ville bare lufte noen tanker her.

Anonymous poster hash: 85729...5bf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som min toåring, bortsett fra at han var raskere til å gå. Mulig at hun sliter litt motorisk (og det får hun hjelp med, virker det som), men ut ifra det du skriver ville jeg ikke tenkt at hun var psykisk utviklingshemmet.

Mitt første barn gikk ikke før hun var 19 mnd, men som de sier i barnehagen, alle er forskjellige, noen bruker lengre tid enn andre i starten, på enkelte områder.

Ville altså ikke bekymret meg før du har en god grunn til det :)

Anonymous poster hash: 423c0...528

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke spørre og grave ut foreldrene altså, ville bare lufte noen tanker her. Anonymous poster hash: 85729...5bf

Håper og tror at du bare vil det beste for tantebarnet ditt, men ettersom barnet allerede er inni systemet og får hjelp så vil det nok avdekkes om det skulle være noe mer :)

Du kan jo hjelpe ved å snakke med barnet og motivere barnet til å snakke mer. Det kommer seg nok og for meg høres det ut som om barnet har en ganske god utvikling mtp at språket har begynt å komme og språkforståelsen er god. Mitt barn fikk diagnose da han var 2år og han kunne ikke snakke noen ting, hadde null språkforståelse og klarte ingenting selv, ikke engang å leke funksjonelt.

Nå etter 2år med mye trening så kan han snakke litt (ikke kommunikasjon, men si ord som beskriver ting han liker, som "traktor" osv), han forstår litt av det vi sier, men mest når det handler om ting han liker (som "skal vi gå ut og se på traktor?"), kan leke funksjonelt med ting han liker i korte perioder, med voksenstøtte og han får med seg ting som skjer rundt seg nå.

Tidligere tenkte jeg tanken om psykisk utviklingshemming, ettersom det er vanlig å ha i tillegg til autismediagnose, men jeg la det fort fra meg fordi det har ingenting å si. En pu diagnose vil ikke gi oss nye svar på hvordan vi kan hjelpe han bedre og da syns jeg ikke det er nødvendig å dra igang noe ny utredning. Han er den samme gutten uansett diagnose® og så lenge den hjelpen vi får nå fungerer så har det ikke noe å si om han skulle ha pu som ikke står på papiret

Anonymous poster hash: aae41...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som sliter med autisme og andre utviklingsforstyrrelser har det best på glutenfri og melkefri kost. Og et koshold med mer fett, protein og grønt.

Det er mange som har blitt mye bedre av å gå pådette.

Jeg har selv ADD, og jeg fungerer utmerket og har så og si ingen problem lenger!

Vet også om en gutt med autisme som ble helt normal igjen da han la om kosten.

Det er utrolig hvor mye skade gluten og melkeprodukt gjør i kroppen til et menneske både psykisk og fysisk. Og også det om kroppen ikke får nok fett, protein, grønt og vann.

Anonymous poster hash: ec0bb...888
AnonymBruker
Skrevet

Høre litt ut som min toåring. Han har ikke noe diagnose, han krabbet ikke før han var ett år, men lærte å gå når han var 15 mnd. Han kan mange ord, men sier ingen setninger. Ingen er bekymret for han. Litt sent ute kanskje, men helt frisk. Min fetter lært ikke å gå før han var 19 mnd. Han er også helt frisk. Tror det er tidlig å si om det er noe galt med de når de er så små fordi det er så utrolig individuelt når barn lærer ting. Onkelen min sa ikke et eneste ord før han var 4, men den dagen han snakket for første gang snakket han helt perfekt og flytende.

Anonymous poster hash: e06e8...267
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere av guttekompisene til sønnen min snakket omtrent ingenting før de var 3 år gamle. Men de er helt normale, bare litt trege med språket. Har kommet seg veldig nå når de nærmer seg 3 1/2 år. Så lenge hørselen er normal så er det som regel svært liten grunn til å bekymre seg for språket.

Anonymous poster hash: 53438...790
  • Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

De som sliter med autisme og andre utviklingsforstyrrelser har det best på glutenfri og melkefri kost. Og et koshold med mer fett, protein og grønt.

Det er mange som har blitt mye bedre av å gå pådette.

Jeg har selv ADD, og jeg fungerer utmerket og har så og si ingen problem lenger!

Vet også om en gutt med autisme som ble helt normal igjen da han la om kosten.

Det er utrolig hvor mye skade gluten og melkeprodukt gjør i kroppen til et menneske både psykisk og fysisk. Og også det om kroppen ikke får nok fett, protein, grønt og vann.

Anonymous poster hash: ec0bb...888

Jeg vet ikke med ADD, men autisme er en nevrologisk forstyrrelse i hjernen, og ikke noe man kan spise seg frisk av. Da var gutten du nevner sannsynligvis feildiagnostisert i utgangspunktet. Det er en rekke nevrologiske forstyrrelser man kan bli bedre av hvis man legger om kostholdet, både autisme og f.eks epilepsi. Men tilstanden blir ikke borte, man får bare færre symptomer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun bare sliter med det motoriske og med språket, men at det kognitive er på plass siden hun både skjønner hva dere sier til henne og hun finne andre kreative måter å gjøre seg forstått på.

Min umiddelbare tanke er at det ikke er noe i veien med hodet til barnet eller at hun har andre diagnoser.

Anonymous poster hash: c182b...a76
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...