Gå til innhold

Bursdag rett etter skolestart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi har bursdag første uke etter skolestart, i en klasse med 24 elever. Noen flere jenter enn gutter. Hun kjenner noen fra før av, men ikke så mange hun kjenner godt. De hun kjenner er noen få jenter og noen flere av guttene. Jeg er usikker på hva vi gjør med bursdag, hun snakker selv bare om å ha bursdag med vennene fra barnehagen. Men vi "må" vel nesten invitere fra klassen? Og da er det ikke slik at det er greit å invitere bare noen fra hvert kjønn regner jeg med.. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 04940...b33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bursdag dagen etter første skoledag når jeg startet i 1. klasse. Det vi gjorde da var at vi inviterte de jeg kjente fra barnehagen (og noen av de var i klassen). Det var ikke noe problem da, de forstår jo at det er ubehagelig å be en hel klasse som man nettopp har møtt.

• Liker 2
Skrevet

Du kan invitere noen sålenge det er mkndre enn halvparten eller så. Slik at ingen føler de spesielt blir utestengt. Så enten inviterer du hele hurven og kickstarter det sosiale miljøet, eller så tar du det pr gamle kjente.

• Liker 3
Skrevet

Det beste er om du inviterer alle eller alle jentene. Skolen her sier at dersom man inviterer på skolen (noe alle her gjør) inviterer man hele klassen eller alle av et kjønn. Vær oppmerksom på at du kan starte en ufin praksis dersom du inviterer kun noen. De som evt ikke kjenner noen fra før kan få vansker med å bli kjent med resten dersom de ikke blir invitert og lett stemplet som upopulære. Og ja, den kan skje allerede i den alderen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er akkurat det jeg synes er litt vanskelig. Vi setter litt standarden nå.

Må kanskje se på å invitere hele klassen da, ikke lett med over 20 stk hjemme... men men, vi får finne enkle løsninger :)

Skrevet

Siden det er i august så kan dere vel være ute? Sjeldent at det er så mye uvær i august at man ikke kan være ute. Du kan jo invitere med foreldre også, kanskje, så blir dere litt kjent? Da kan dere ha bursdagen ved et vann/i fjæra, grille pølser og ha platekake som de kan spise i hånden. Ha konkurranse hvem som kan kaste stein lengst i vannet, eller kaste "flyndre" (som vi kaller det) som spretter på vannet. Finne krabber dersom det er ved sjøen, eller vasse litt, dersom været tillater det.

Her omkring er det i hvert fall vanlig å ha utebursdag. Jeg har ikke stor hage, men jeg har en lekeplass rett nedenfor huset omtrent, der vi kunne vært, vi har fjæra i nærheten, vi har tilgang på et vann med idyllisk naturområde rundt, vi kan være i skogen, eller på en plass i skogholtet der en har laget til (turistforeningens) hytte, bålplass og benker. Det er mulig en kan nytte skoleplassen, eller en barnehage (kun uteområdet, og ikke barnehagens ikke-monterte leker). At det regner er det få barn i den alderen som bryr seg om, de har jo regnklær og er vant til å være ute uansett vær, fra barnehagen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere med tips?

Skrevet

Vi var i samme situasjon som der i fjor høst, og vi inviterte alle av samme kjønn + et par venner i tillegg.når skolen har startet faller det seg helt naturlig, selv om barnehage n er "hele verden"akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt valgt å invitere de jentene og de guttene hun kjenner, og ønsker å ha der, så lenge det holder seg til ca 1/2 klassen.

Hvorfor invitere en haug med ukjente unger, som burdgsbarnet ikke øsnker å ha der, og ikke har rukket å bli kjent med enda?

En bursdag med over 20 gjester synes jeg er fullstendig galskap, og jeg som mor hadde ikke satt pris på en slik "cikcstart" som muligens legger lista for resten av klassen...

Er nok mange som vil slite med både plass og økonomi til å følge opp!

Når mine barn begynner på skolen, kommer jeg aldri til å invitere hele klassen, jeg kommer til å invitere de ungene som barna mine leker med til daglig og holde det til en 10-12 stk.

Anonymous poster hash: d40ba...167
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enten feirer dere på forskudd før skolestart, og inviterer venner fra barnehagen og "gata", eller dere feirer litt på etterskudd, og inviterer alle i klassen av samme kjønn.

Anonymous poster hash: 8cd0f...227
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff jeg blir så frustrert over denne "reglen" som tilsier enten hele klassen eller alle av samme kjønn!!

hele klassen blir fort for mange.

Og hva hvis man faktisk har gode venner av begge kjønn??

kan ikke sjønne at en liten jenten ikke skal få invitere kompissene sine, fordi noen mener det blir feil, og man bare skal invitere alle jentene?? (eller omvent)

Inviter heller en passen menge unger, av de barnet leker med!

Og det er offte de minste bursdagene som er de kosligste, for da rekker bursdagsbarnet og være sammen med alle...

Anonymous poster hash: d40ba...167
  • Liker 2
Skrevet

En bursdag skal være sammen med VENNER av bursdagsbarnet, ikke en gjeng hun nettopp har møtt. Klart hun skal bli venner med skoleelevene, men slikt tar tid, og jeg tror ikke det blir så kjekt med en bursdag bare med folk som er ukjente for hverandre. Det er tull at man MÅ invitere hele klassen, det hadde ikke jeg gjort. Det viktigste er at ingen blir utestengt, og ingen blir utestengt hvis dere A) inviterer barnehagevennene (det hadde jeg gjort, og så kan dere invitere klassevennene neste år), eller B) inviterer barnehagevennene + et par andre bursdagsbarnet kjenner og vil invitere, enten fra den nye klassen eller andre steder.

Og forresten, hvorfor skal man invitere "bare jentene" eller "bare guttene"? Snakk om stereotypi. Hva hvis barnehagebarnet har venner av begge kjønn?

• Liker 4
Skrevet

Tenk for en fin anledning til å bli kjente med alle jentene i klassen da! Vi har septemberbarn og ba alle gutta i første klasse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns denne kjønnsinndelingen er helt latterlig, har selv tantebarn som leker mest med det annet kjønn, og som dermed ikke kan ha vennene sin i bursdagen hvis ikke hele klassen inviteres. Hele klassen har de ikke plass eller råd til, og dermed blir bursdagsbarnet lei seg på bekostning av at en eller annen usosial unge av samme kjønn skal inkluderes.

Anonymous poster hash: 55423...908
  • Liker 3
Skrevet

Jeg foretrekker å invitere privat. Noen gutter, noen jenter. Ergo venner. Hadde iallfall gjort det i denne situasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Tidene forandrer seg ja... Jeg har bursdag tidlig på våren, og mens jeg gikk på barneskolen på begynnelsen av 1990-tallet hadde jeg alltid selskapene hjemme, og jeg hadde alltid bare mine aller nærmeste venner. Mens jeg gikk i barnehagen og i 1. og 2. klasse var det noen gutter med, ellers bare jenter. Bare venner, ikke hele klassen. Hvorfor i all verden ha hele klassen?

Her jeg bor er det nå veldig vanlig å feire bursdagene ute på på steder som f.eks. McDonald's, Lekeland eller bowling-senteret. Disse stedene har egne "pakker" med ulike opplegg for bursdagsfeiring. Ellers har kanskje mammen eller pappaen til barna en arbeidsplass med lokale som går an å bruke til bursdagsfest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...