Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eier 50% av en leilighet i Oslo sentrum med verdi på 3 millioner i dagens marked sammen med kjæresten min. Leiligheten er i et gunstig borettslag og vi har klart noen fordeler med felleslånet. Jeg hadde 650.000,- i boliglån mens min halvdel av fellesgjelden er ca 700.000,-. Kjæresten min har kjøpt ut både sin halvdel av fellesgjelden og sitt eget lån da jeg kjøpte meg inn.

Spørsmålet er om det er lurt å bake inn felleslånet i mitt "vanlige" lån? Synes det virker mer oversiktlig og ryddig. Pleier bankene å vanligvis gå med på det? Jeg har et ganske bra forhold til banken min, har alltid betalt i tide og alltid betalt mer enn det jeg skal. Lånekostandene mine i banken er 6500,- over 10 år, men jeg har betalt mellom 11-13.000,- hver måned i tillegg til felleslånet på 4500,-. I tillegg har banken førsteprioritet min på leiligheten vår dersom det skulle skje noe.

Noen som vet om dette lønner seg og er vanlig prosedyre?

Anonymous poster hash: 728ef...44e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første bud må i alle fall være å sjekke hvilke vilkår dere har på felleslånet. De er ofte ganske bra, og er de bedre enn du selv har i banken vil det uansett ikke lønne seg. En annen sak er at du ikke alltid får igjen for å ha nedbetalt felleslån i salgsprisen, særlig dersom lånet er relativt lavt. Det vil si at dersom du gjør dette er det ikke sikkert det lønner seg å nedbetale alt - 100' i fellesgjeld er såpass ubetydelig for mange at de ikke er villig til å gi 100' mer om leiligheten er gjeldfri. Men det kan man selvsagt aldri vite.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første bud må i alle fall være å sjekke hvilke vilkår dere har på felleslånet. De er ofte ganske bra, og er de bedre enn du selv har i banken vil det uansett ikke lønne seg. En annen sak er at du ikke alltid får igjen for å ha nedbetalt felleslån i salgsprisen, særlig dersom lånet er relativt lavt. Det vil si at dersom du gjør dette er det ikke sikkert det lønner seg å nedbetale alt - 100' i fellesgjeld er såpass ubetydelig for mange at de ikke er villig til å gi 100' mer om leiligheten er gjeldfri. Men det kan man selvsagt aldri vite.

Takk!:-) Felleslånet mitt er nå på 700.000,- så vil si det er ganske høyt.. Men jeg vet at vi har ganske gode betingelser på det i borettslaget, skal sjekke om de er bedre enn banken :)

Anonymous poster hash: 728ef...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...