Gå til innhold

Overreagerer jeg, eller var dette stygt gjort av naboene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en sokkelleilighet, hvor jeg bor sammen med sønnen min på 7 år. Over oss bor en familie med en datter på samme alder som min sønn. De går på samme skole, men i ulike klasser.

Ettersom min sønn leker mye sammen med datteren til de som leier ut leiligheten, inviterte vi henne i min sønns bursdagsselskap i vinter. Nylig hadde datteren til de over oss bursdag, og i dag hadde hun bursdagsselskap. Hun inviterte ikke min sønn.

Først stusset jeg litt, men tenkte som så at det var greit nok ettersom de sikkert hadde et "pikeselskap", dette til tross for at hun i min sønns selskap inviterte henne som eneste jente blant alle guttene i klassen hans. Etter en stund gikk gjestene i selskapet ut i hagen for å leke, og til min forbauselse ser jeg at de har invitert hele klassen hennes, både gutter og jenter. Det var skikkelig vondt å se at sønnen min ønsket å gå ut å leke med barna han er med på skolen og SFO, når han ikke er invitert.

Altså sitter min sønn alene hjemme, og de vet han har helg hos meg og ikke faren denne helgen, mens en hel skoleklasse er ovenfor i barnebursdag. Sønnen min leker som sagt mye med denne jenta til vanlig, og hun var invitert i hans selskap.
Har man plass til 25 barn i en barnebursdag, ja da kan man lage plass til en til mener nå jeg! Jeg synes dette er en utestengende og lite inkluderende oppførsel; smålig av foreldrene.

For en ukes tid siden fant min sønn og datteren til de over oss på en rampestrek, og laget en ripe i bilen til de over oss med en skje (de fikk is i plastskål med skje av meg). Dette er selvsagt ikke holdbart, og jeg synes man er for stor til å gjøre slikt når man er 7 år. Jeg tok med meg sønnen min opp til dem og han unnskyldte seg for dem. Det jeg mistenker er at de ikke inviterte sønnen min i selskapet som en slags straff, noe som i mine øyne er helt utrolig spesielt! Likevel er ikke dette helt usannsynlig, ettersom de har vært inkluderende med ham før. Jeg mener at selv om de som syvåringer er for store til å ripe opp biler, er de fremdeles barn! Man kan ikke straffe barn med utestenging på denne måten; ripen vil ikke gå bort av den grunn, og min sønn har tross alt sagt unnskyld.

Synes dere jeg overreagerer, eller er dette en spesiell ting å gjøre?

Anonymous poster hash: bbe47...e0f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var dårlig gjort å ikke invitere ham.

Kan godt tenkes at det var fordi de ripet opp bilen, men så lenge han ber om unnskyldning og du har tilbudt deg å betale burde ikke det ha noe å si.

Ja, for du har bel tilbudt deg å betale?

Anonymous poster hash: 3125e...e1f
  • Liker 10
Skrevet

Har de invitert hele klassen, så har de sikkert ikke en gang tenkt tanken på å invitere flere. Hadde de invitert andre barn i tillegg, kunne du reagert. Men nå er avgrensningen klar.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var dårlig gjort å ikke invitere ham.

Kan godt tenkes at det var fordi de ripet opp bilen, men så lenge han ber om unnskyldning og du har tilbudt deg å betale burde ikke det ha noe å si.

Ja, for du har bel tilbudt deg å betale?

Det håper jeg også du gjorde.

Anonymous poster hash: caccd...d33

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du overreagerer litt ja. Selvfølgelig er det plass til en til når det er 25 inviterte gjester, men det er nok ikke bare din sønn som gjerne skulle hatt den plassen. Jenta har sikkert flere venner, kanskje også søskenbarn, som kunne blitt invitert. De har ingen forpliktelse ovenfor dere, og de måtte nok bare sette en grense.

Og når det kommer til ripen i bilen, så kan jeg godt forstå om de ønsker avstand e.l hvis du ikke tilbød å dele på kostnaden for reparasjon. Du sier ingenting om du gjorde det, men jeg tenker at det kan være en god grunn.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du overreagerer. Synes det var veldig underlig av dem når de vet at din sønn vil se at det er full bursdag der oppe, og at han er utelatt.

Anonymous poster hash: 1fc9e...90e
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem av ungene var det som tok initiativ til å ripe opp bilen?

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du overreagerer. Synes det var veldig underlig av dem når de vet at din sønn vil se at det er full bursdag der oppe, og at han er utelatt. Anonymous poster hash: 1fc9e...90e

Men Halo

La oss kalle bursdagsjenta Frida og sønnen Ole. Ole går i 2a og Frida går i 2c , Ole er nok ikke den eneste som ikke ble invitert av de som ikke går i klasse 2a. For ,an kan jo ikke invitere alle fra 2a 1 fra 2b og en fra 2c

Anonymous poster hash: 0b63c...273

• Liker 2
Skrevet

Dårlig gjort å ikke invitere gutten din da de har vært inkluderende før. Spiller ingen rolle hvorfor de ikke inviterte han. Slikt gjør man ikke.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg leier en sokkelleilighet, hvor jeg bor sammen med sønnen min på 7 år. Over oss bor en familie med en datter på samme alder som min sønn. De går på samme skole, men i ulike klasser.

Ettersom min sønn leker mye sammen med datteren til de som leier ut leiligheten, inviterte vi henne i min sønns bursdagsselskap i vinter. Nylig hadde datteren til de over oss bursdag, og i dag hadde hun bursdagsselskap. Hun inviterte ikke min sønn.

Først stusset jeg litt, men tenkte som så at det var greit nok ettersom de sikkert hadde et "pikeselskap", dette til tross for at hun i min sønns selskap inviterte henne som eneste jente blant alle guttene i klassen hans. Etter en stund gikk gjestene i selskapet ut i hagen for å leke, og til min forbauselse ser jeg at de har invitert hele klassen hennes, både gutter og jenter. Det var skikkelig vondt å se at sønnen min ønsket å gå ut å leke med barna han er med på skolen og SFO, når han ikke er invitert.

Altså sitter min sønn alene hjemme, og de vet han har helg hos meg og ikke faren denne helgen, mens en hel skoleklasse er ovenfor i barnebursdag. Sønnen min leker som sagt mye med denne jenta til vanlig, og hun var invitert i hans selskap.

Har man plass til 25 barn i en barnebursdag, ja da kan man lage plass til en til mener nå jeg! Jeg synes dette er en utestengende og lite inkluderende oppførsel; smålig av foreldrene.

For en ukes tid siden fant min sønn og datteren til de over oss på en rampestrek, og laget en ripe i bilen til de over oss med en skje (de fikk is i plastskål med skje av meg). Dette er selvsagt ikke holdbart, og jeg synes man er for stor til å gjøre slikt når man er 7 år. Jeg tok med meg sønnen min opp til dem og han unnskyldte seg for dem. Det jeg mistenker er at de ikke inviterte sønnen min i selskapet som en slags straff, noe som i mine øyne er helt utrolig spesielt! Likevel er ikke dette helt usannsynlig, ettersom de har vært inkluderende med ham før. Jeg mener at selv om de som syvåringer er for store til å ripe opp biler, er de fremdeles barn! Man kan ikke straffe barn med utestenging på denne måten; ripen vil ikke gå bort av den grunn, og min sønn har tross alt sagt unnskyld.

Synes dere jeg overreagerer, eller er dette en spesiell ting å gjøre?

Anonymous poster hash: bbe47...e0f

Jeg synes virkelilg du overreagerer! Det er flott at du fikk sønnen din til å gå å beklage seg, men erstattet du skaden?

Hvis du ikke gjorde det så forstår jeg godt at sønnen ble "straffet", synd at du evt ikke ble straffet! For det er du som mor som er ansvarlig for slike ting.

Noen kaller det for rampestrek, jeg kaller det for vandalisme som noen (les: du som mor) bør stå til rette for.

Endret av nicks803
  • Liker 9
Skrevet (endret)

Dårlig gjort å ikke invitere gutten din da de har vært inkluderende før. Spiller ingen rolle hvorfor de ikke inviterte han. Slikt gjør man ikke.

Du fikk med deg at gutten ikke går i samme klasse som bursdagsbarnet og de andre gjestene? Hadde han gått i samme klasse og ikke blitt invitert, hadde det vært dårlig gjort.

At de har vært inkluderende før, betyr ikke at de ikke vil være det igjen, i en mer naturlig setting. De har huset mer enn fullt med 25 stk, de kan da ikke invitere alle naboene i tillegg.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke gjorde det så forstår jeg godt at sønnen ble "straffet", synd at du evt ikke ble straffet! For det er du som mor som er ansvarlig for slike ting.

Noen kaller det for rampestrek, jeg kaller det for vandalisme som noen (les: du som mor) bør stå til rette for.

Greit nok at TS kanskje burde tilby seg å dele på reparasjonskostnader, men å straffe et barn for dette? Det synes jeg er å gå langt over streken! Barnet har gjort det han kan gjøre (som er å si unnskyld), og dersom moren ikke betaler så skal ikke det gå utover barnet etter min mening.

Anonymous poster hash: e57cc...5f4

• Liker 9
Skrevet

Huff :(

Ikke noe gøy for gutten din å se.

Om dette skjedde mot min sønn hadde jeg ikke vært hjemme, heller funnet på noe vi to slik at han ikke trengte å sitte inne å se på 25 barn leke å ha det gøy i hagen foran øynene på han.

Jeg personlig hadde ikke unnlatt å invitere vennen i underetasjen. Uansett ripe på bilen eller ikke. Jeg hadde aldri, som mor, klart å se på et barn sittende i kjellervinduet å se på morsom lek å bli utestengt fordi man tilfeldigvis går i c å ikke b - klassen.

Btw, håper du tilbydde deg å hjelpe å ordne opp med bilen :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes heller ikke dette er greit, enkelt og greit!

Anonymous poster hash: d70ce...7be
  • Liker 3
Skrevet

Greit nok at TS kanskje burde tilby seg å dele på reparasjonskostnader, men å straffe et barn for dette? Det synes jeg er å gå langt over streken! Barnet har gjort det han kan gjøre (som er å si unnskyld), og dersom moren ikke betaler så skal ikke det gå utover barnet etter min mening.

Som foreldre er en av de viktigste oppgavene å gjøre barnet klar for verden som venter han. Hvorfor ikke lære at handling=konsekvens på et tidlig stadie?

Bedre at barnet lærer det nå, enn at vedkommende får opplevelsen slengt i trynet første dag på vgs/høyskole/første jobb.

Skrevet

Det var dårlig gjort å ikke invitere ungen din, men å la han sitte og se på at de andre har gøy i det selskapet er litt dårlig gjort av deg, TS. Du kunne dratt et annet sted.

Håper du tilbydde å erstatte skaden. Ripeskader er DYRT!

• Liker 4
Skrevet

Du fikk med deg at gutten ikke går i samme klasse som bursdagsbarnet og de andre gjestene? Hadde han gått i samme klasse og ikke blitt invitert, hadde det vært dårlig gjort.

At de har vært inkluderende før, betyr ikke at de ikke vil være det igjen, i en mer naturlig setting. De har huset mer enn fullt med 25 stk, de kan da ikke invitere alle naboene i tillegg.

Jenta var i guttens selskap.

De leker sammen til vanlig.

Og de er ikke bare vanlige naboer, de bor i samme hus.

Tre gode grunner for at gutten skulle blitt invitert. :)

Selv om han ikke går i samme klasse som alle de andre så er det samme skole og SFO.

Hvor jævlig tror du ikke det var for han å sitte inne å se alle de andre springe rundt å ha det gøy?

Sier mye om foreldrene til jenta synes jeg da.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som foreldre er en av de viktigste oppgavene å gjøre barnet klar for verden som venter han. Hvorfor ikke lære at handling=konsekvens på et tidlig stadie?

Bedre at barnet lærer det nå, enn at vedkommende får opplevelsen slengt i trynet første dag på vgs/høyskole/første jobb.

Å bli utelatt fra barnebursdager tror jeg heller fører til lavt selvbilde og en vond følelse av ikke å få være med. Barn klarer ikke alltid å koble sammenhenger. Å gi konsekvenser ukesvis etter en hendelse er ikke bra, særlig ikke når barnet har sagt unnskyld! Da burde saken være ferdig! Dessuten synes jeg oppdragelse er opp til foreldre, ikke naboer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jenta var i guttens selskap.

De leker sammen til vanlig.

Og de er ikke bare vanlige naboer, de bor i samme hus.

Tre gode grunner for at gutten skulle blitt invitert. :)

Selv om han ikke går i samme klasse som alle de andre så er det samme skole og SFO.

Hvor jævlig tror du ikke det var for han å sitte inne å se alle de andre springe rundt å ha det gøy?

Sier mye om foreldrene til jenta synes jeg da.

Ja, enig i at det sier mye om jentas foreldre!

• Liker 4
Skrevet

Å bli utelatt fra barnebursdager tror jeg heller fører til lavt selvbilde og en vond følelse av ikke å få være med. Barn klarer ikke alltid å koble sammenhenger. Å gi konsekvenser ukesvis etter en hendelse er ikke bra, særlig ikke når barnet har sagt unnskyld! Da burde saken være ferdig! Dessuten synes jeg oppdragelse er opp til foreldre, ikke naboer.

Men oppdragelsen som foreldrene (mora) har gitt er jo ikke bra? Den er heller slett og dårlig.

Skal det være lov til å naske, skal det være lov til å røyke hasj, skal det være lov til å voldta. Så lenge du sier unnskyld etterpå?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...