Gå til innhold

Hvordan gjorde dere det første tiden med hund og/eller kattunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har hund og/eller katt; hvordan gjorde dere det når dere skaffet dere kjæledyret? De fleste av oss har jo jobb og andre ting å gjøre, men så trenger vel det lille nurket omsorg og kjærlighet den første tiden.

Så var det slik at dere tok dere en stund fri mens hunden/katten var liten for å ta dere av dem, og hvor lenge? Eller klarte de seg selv alene i et bur hjemme etter tre ukers tid (vanlig ferie, ikke lang studentferie eller permisjon fra jobb)? Eller hadde dere ikke fri i det hele tatt?

Jeg er student, og tenker å skaffe meg hund og katt enten når jeg er ferdig med studiet, eller når jeg har sommerferie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok en uke hjemmekontor. Uken etter var samboer hjemme (han jobber syv dager på og syv dager av). Deretter var det vanlige rutiner, men siden samboer jobber natt så var han jo hjemme på dagtid med valpen, han bare sov. :)

Skrevet

Hverken hunder eller katter skal være i bur. Når en får seg valp er det lurt å ta ut lang ferie - helst 5 uker minst om man har mulighet og skal gjøre det riktige...

• Liker 1
Skrevet

Hverken hunder eller katter skal være i bur. Når en får seg valp er det lurt å ta ut lang ferie - helst 5 uker minst om man har mulighet og skal gjøre det riktige...

Grunnen til at jeg skrev bur er fordi jeg har venner som lar valpen være i et bur hjemme mens de er nødt til å være på jobb. Dette fordi valpen løper rundt i huset hvor det, uansett hva man gjør, vil være ting valpen kan skade seg på.

Skrevet

Hadde ferie da, så hjemme med henne i ca. 3 uker. :) Med katt

Skrevet

Jeg tok fri for å være hjemme med valpen. Måtte være borte fra jobb i over 2,5 måned fordi han hadde litt seprasjonsangst. Måtte ta det veldig gradvis.
Her ble det ikke brukt bur overhodet, valpesikring for alle penga.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at jeg skrev bur er fordi jeg har venner som lar valpen være i et bur hjemme mens de er nødt til å være på jobb. Dette fordi valpen løper rundt i huset hvor det, uansett hva man gjør, vil være ting valpen kan skade seg på.

Ja det er dessverre mange som bruker bur. Det er ikke til det beste for hunden uansett hvordan man vrir og vender på det, og det finnes mange grunner til det uten at jeg orker å gjenta meg selv fra andre tråder akkurat nå :-).

I Sverige er det faktisk forbudt å ha bur som oppholdssted for hund utenom transport,sykdom noen andre spesielle særtilfeller. Det er heller ikke lov å la hunder være alene hjemme mer enn max 6 timer uten lufting. Jeg nevner dette for at jeg ikke skal fremstå som en "særing" men spesielt rare meninger :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja det er dessverre mange som bruker bur. Det er ikke til det beste for hunden uansett hvordan man vrir og vender på det, og det finnes mange grunner til det uten at jeg orker å gjenta meg selv fra andre tråder akkurat nå :-).

I Sverige er det faktisk forbudt å ha bur som oppholdssted for hund utenom transport,sykdom noen andre spesielle særtilfeller. Det er heller ikke lov å la hunder være alene hjemme mer enn max 6 timer uten lufting. Jeg nevner dette for at jeg ikke skal fremstå som en "særing" men spesielt rare meninger :)

Så hva hadde du anbefalt dersom man ikke har mulighet til å ta så lang ferie som 5 uker, og valpen er nødt til å være hjemme alene en hel arbeidsdag (7,5 t) og det er fare for at den tisser overalt (utenom at den ikke skader seg på ting)?

Endret av pluttipott
Skrevet

Så hva hadde du anbefalt dersom man ikke har mulighet til å ta så lang ferie som 5 uker, og valpen er nødt til å være hjemme alene en hel arbeidsdag (7,5 t) og det er fare for at den tisser overalt (utenom at den ikke skader seg på ting)?

Vel, da må hjemmealene treningen starte så tidlig som mulig. Og å forvente at en valp kan holde seg en arbeidsdag som normalt er 8 timer + reisevei fra og til, er å forvente for mye. Så den kommer til å både tisse og antagelig gjøre fra seg inne.

Jeg ville fått noen til å lufte den mens man er borte. Det mener jeg er det eneste riktige, og det finnes flere og flere hundelufterfirma og "hundebarnehager" rundtom nå.

Det er sjeldent hunder skader seg på ting. Man bør selvfølgelig valpesikre huset, men de går normalt sett ikke rundt å "skader seg på ting" sånn uten videre.

Skrevet (endret)

Vel, da må hjemmealene treningen starte så tidlig som mulig. Og å forvente at en valp kan holde seg en arbeidsdag som normalt er 8 timer + reisevei fra og til, er å forvente for mye. Så den kommer til å både tisse og antagelig gjøre fra seg inne.

Jeg ville fått noen til å lufte den mens man er borte. Det mener jeg er det eneste riktige, og det finnes flere og flere hundelufterfirma og "hundebarnehager" rundtom nå.

Det er sjeldent hunder skader seg på ting. Man bør selvfølgelig valpesikre huset, men de går normalt sett ikke rundt å "skader seg på ting" sånn uten videre.

Ok, takk for tips :) kan hende vennene mine sine grunner for å holde hunden i bur, egentlig handler om tissing og ikke at den skader seg... Men det tror jeg at jeg lar være å konfrontere de med. ;)

Endret av pluttipott
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Hadde sommerferie, heldigvis. Hadde en liten seperasjonsangstvalp. Det løste seg heldigvis!

Brukte ikke bur. Stengte av gangen bare og valpesikret den delen.

Skrevet (endret)

Ok, takk for tips :) kan hende vennene mine sine grunner for å holde hunden i bur, egentlig handler om tissing og ikke at den skader seg... Men det tror jeg at jeg lar være å konfrontere de med. ;)

Hehehe ja det tror jeg du gjør rett i. Men du kommer til å møte mange hundeeiere, veterinærer, hundetrenere og ikke minst oppdrettere som vil fortelle deg at bur er noe hundene elsker å være i. Sannheten er jo at bur ikke gjør noe godt for hunden, men gjør ting enklere for hundeeier.

Her er et par linker ang burbruk:

http://www.manimal.no/burk-av-bur-til-hund/

http://gooddog.no/2012/11/djur-i-bur/

http://www.animalbehavior.org/ABSAppliedBehavior/article-applied-behavior/the-right-2013-and-wrong-2013-way-to-use-a-dog-crate

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/#.UZHsYzXkkCZ.facebook

Jeg vil gjerne bare legge til min egen erfaring; jeg ventet til jeg var ferdig med studiene + hadde jobbet noen år før jeg fikk hund alene. Mulig jeg var ekstra "surrete" for jeg flyttet rundt, jobbet i mange ulike land osv. Hadde SÅÅÅÅ lyst på hund, men satte friheten litt høyere fordi jeg visste at en vakker dag var jeg bedre i stand til å ta vare på en hund. I stand til å ta vare på en hund var jeg vel alltid - men det er noe med at man blir ganske bundet... Spesielt etter et studie hvor man kanskje jobber ekstra lange dager i ny jobb, og kanskje flytter osv.

Hund er veldig mye ansvar, så jeg ville kanskje vurdert katten først.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 3
Skrevet

Hehehe ja det tror jeg du gjør rett i. Men du kommer til å møte mange hundeeiere, veterinærer, hundetrenere og ikke minst oppdrettere som vil fortelle deg at bur er noe hundene elsker å være i. Sannheten er jo at bur ikke gjør noe godt for hunden, men gjør ting enklere for hundeeier.

Her er et par linker ang burbruk:

http://www.manimal.no/burk-av-bur-til-hund/

http://gooddog.no/2012/11/djur-i-bur/

http://www.animalbehavior.org/ABSAppliedBehavior/article-applied-behavior/the-right-2013-and-wrong-2013-way-to-use-a-dog-crate

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/#.UZHsYzXkkCZ.facebook

Så hvorfor mener alle disse menneskene som har profesjonert (eller hva det heter) seg på hund, at hundene elsker å være i bur? De har vel peiling?

Skrevet

Så hvorfor mener alle disse menneskene som har profesjonert (eller hva det heter) seg på hund, at hundene elsker å være i bur? De har vel peiling?

Jeg har selv utdannet meg faglig innen hund og atferd, og det er like mange meninger blant hundetrenere/atferdskonslulenter/veterinærer osv. som hos den jevne hundeeier. Hundetrenere er riv ruskende uenige ofte.

Dette med bur må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner noe som helst av. I mitt hode er det sånn at ingenting som lever, ønsker å være innestengt med lås utenifra. Altså alle ønsker å kunne bevege seg fritt! Så såre enkelt mener jeg det er. Jeg tror folk kan innbille seg det meste ved å slå av noen knapper i hodet (empatiske sådan), og innbille seg at det er til det beste for hunden osv. Og det er jo en annen ting; vi har alle vært "nybegynnere" som hundeeiere, og jeg har selv gjort mye rart fordi jeg trodde på hundetrenere, oppdrettere og veterinærer. Men så begynte jeg å lese og tenke selv...:-)

Jeg sier ikke med dette at man aldri skal bruke bur. Jeg mener bur er helt fint i bil og ved spesielle tilfeller. Men som oppholdssted når folk sover og er på jobb synes jeg det er helt forkalstelig.

Jeg har hatt flere konsultasjoner hvor eierene har sluttet å bruke bur, og hundene blir bedre atferdsmessig bare ved å slippe å være i bur hjemme. Det sier jo sitt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette med bur må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner noe som helst av. I mitt hode er det sånn at ingenting som lever, ønsker å være innestengt med lås utenifra. Altså alle ønsker å kunne bevege seg fritt! Så såre enkelt mener jeg det er. Jeg tror folk kan innbille seg det meste ved å slå av noen knapper i hodet (empatiske sådan), og innbille seg at det er til det beste for hunden osv.

Så enkelt er det! Vil legge til at mange ikke klarer å skille mellom dyrets ønsker og det at et dyr innarbeider faste rutiner/vaner. At en hund legger seg frivillig i buret ved leggetid er nok hovedsaklig fordi den vet at det er slik det pleier å være, ikke fordi den foretrukker å ha døren lukket i stedet for åpen.

Mennesker lager for øvrig alle mulige unnskyldninger og begrunnelser oppi sitt eget hode for å rettferdiggjøre ting som går utover dyrene (så lenge det gjør livet enklere for mennesket). Det finnes det uendelige eksempler på utover burbruk også.

+ Har hørt noen bable om at enkelte hunder blir stressa av å ha for stort område å ''passe på''. Greit nok, kanskje noen blir det - men da kan man jo faktisk lukke av et mindre område slik at hunden i det minste kan velge mellom senga i buret, gulvet, drikke litt vann og tasse litt rundt.

Endret av Gaea
Skrevet

Så enkelt er det! Vil legge til at mange ikke klarer å skille mellom dyrets ønsker og det at et dyr innarbeider faste rutiner/vaner. At en hund legger seg frivillig i buret ved leggetid er nok hovedsaklig fordi den vet at det er slik det pleier å være, ikke fordi den foretrukker å ha døren lukket i stedet for åpen.

Mennesker lager for øvrig alle mulige unnskyldninger og begrunnelser oppi sitt eget hode for å rettferdiggjøre ting som går utover dyrene (så lenge det gjør livet enklere for mennesket). Det finnes det uendelige eksempler på utover burbruk også.

+ Har hørt noen bable om at enkelte hunder blir stressa av å ha for stort område å ''passe på''. Greit nok, kanskje noen blir det - men da kan man jo faktisk lukke av et mindre område slik at hunden i det minste kan velge mellom senga i buret, gulvet, drikke litt vann og tasse litt rundt.

Enig, godt sagt om dette med rettferdiggjøre saker og ting til fordel for seg selv. Jeg tror nok også at hundene vil gå inn i buret nettopp fordi de er vanedyr og fordi de vet at de ikke har noe valg. For til syvende og sist har de jo ikke det når eier vil ha de i bur. Går de ikke inn av seg selv så blir de jo løftet inn tilslutt.

Dette med "for stor plass" faller på sin egen urimelige grunn mener jeg. En hund som blir så stresset av å være alene i et hus/leilighet at den må settes i et lite bur, er det etter min mening noe veldig galt med. Hvordan har hunder klart dette tidligere? Hvorfor er det utrolig mange problemer med seperasjonsangst som dukker opp det siste tiåret? Og om en 80 kvm leilighet er for "stort" for en hund - hvordan takler da de ville hundene seg....

Nei, nok en av mange dårlige argumenter for å bruke bur spør du meg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi skaffet oss valp ifjor pga sambo er student og ikke har så mange undervisningstimer + studerer på et sted hvor de er mye ute og det var helt greit å ta med valpen. De første ukene var han hjemme (pappaperm :fnise: ), men så tok han med valpen til skolen og hadde han i bur i bilen når det var undervisning. Vi har vært heldige og fått en veldig trygg og god valp, så det var aldri noe problem at han lå en times tid i buret mens det var undervisning. Da lå han bare og sov.

Her tok det 2-3 mnd å få valpen husren. Dette er jo individuelt, men å la valpen være alene hjemme en hel arbeidsdag (8-9 timer) etter bare 3 uker høres ikke bra ut. De må ut og tisse veldig ofte. Et vennepar gjorde det slik at først tok hun 5 uker med ferie, så tok han 5 uker med ferie. Det er kanskje en løsning for dere hvis det ikke er mulig å ta med valpen på jobb / skole.

Anonymous poster hash: 54cef...2f1
Skrevet

Dette med "for stor plass" faller på sin egen urimelige grunn mener jeg. En hund som blir så stresset av å være alene i et hus/leilighet at den må settes i et lite bur, er det etter min mening noe veldig galt med. Hvordan har hunder klart dette tidligere? Hvorfor er det utrolig mange problemer med seperasjonsangst som dukker opp det siste tiåret? Og om en 80 kvm leilighet er for "stort" for en hund - hvordan takler da de ville hundene seg....

Nei, nok en av mange dårlige argumenter for å bruke bur spør du meg.

Tror nok det henger sammen med mange understimulerte hunder som er mye alene, da blir det mye stress.

Man hører utrolig nok det samme om hester... Da i boks altså. Helt utrolig at noen kan tro at hester gjerne vil være lukket inne i en liten boks på natten - de som er opptatt av 1) bevege seg mye!, 2) ha flokken nær, 3) ha muligheten til å flykte (og da selvsagt har litt klaustrofobiske tendenser fra naturens side)... Nei, det er så rart bare. :laugh:

Skrevet

On topic; Jeg var hjemmeværende da valpen kom i hus, så har ikke så mange råd. Sommerferien passer vel best for de som ikke kan tilpasse hverdagen så mye - alternativet er vel å ta seg så mye fri som man får til, og så høre om noen naboer f.eks. kan ta med hunden ut en tur om den ikke klarer å holde seg hele dagen enda. Eller betale noen som driver med hundelufting eller noe slikt. :)

Det er litt vanskelig å vite på forhånd hvor lang tid slike ting vil ta - selv hadde jeg en valp som var ekstremt flink på enkelte områder, men akkurat det å være alene hjemme og å bli heeelt husren tok veldig lang tid (spesielt førstnevnte).... Man vet aldri hvordan det blir!

Skrevet (endret)

Tusen takk for mange fine tips, og gode poeng hvorvidt det er bra å ha hunden i bur eller ikke. Det tar jeg med meg :)

Er det noen som vet noe om hvilket dyr det er lurest å skaffe seg først, av hund og katt? Synes jeg har hørt at det er lurt med hunden først, for så å skaffe katten som kattunge så den venner seg til at det er en hund i huset. Eller er det omvendt?

Samtidig er det kanskje lurt at jeg skaffer katten først mtp ansvar, slik som du Portvinpiken sier over her?:

I stand til å ta vare på en hund var jeg vel alltid - men det er noe med at man blir ganske bundet... Spesielt etter et studie hvor man kanskje jobber ekstra lange dager i ny jobb, og kanskje flytter osv.

Hund er veldig mye ansvar, så jeg ville kanskje vurdert katten først.

Endret av pluttipott

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...