Gjest Morild Skrevet 22. juni 2004 #1 Skrevet 22. juni 2004 Jeg er blitt innkalt til intervju til en stilling jeg har veldig lyst på. Nå er det slik at jeg ikke hadde blitt innkalt hvis jeg ikke hadde ringt og purret på svar selv, fordi de vurderte meg som overkvalifisert til jobben, men etter tlf.samtalen ønsket de allikevel å snakke mer med meg. Hva slags argumenter kan jeg bruke når de mener jeg er overkvalifisert? Vil jo ikke fremstå som uten ambisjoner heller.... og har SVÆRT lyst på jobben. Litt av et dilemma... :-?
Tusenfryd Skrevet 22. juni 2004 #2 Skrevet 22. juni 2004 Fortell hvorfor du har så lyst på jobben, fortell at du er lojal, og dermed ikke bare forsvinner når det dukker opp noe bedre... kanskje utdannelsen din og karrierestigen din trenger en liten pause for å finne ut av hva du virkelig har lyst til å gjøre...
Gjest the imp Skrevet 22. juni 2004 #3 Skrevet 22. juni 2004 Forklar grunnen til at du har lyst på jobben. Dersom du har en god grunn for å ha lyst på jobben burde det jo ikke gjøre noe om du er overkvalifisert. Noe av grunnen til at firmaer ikke ønsker å ansette folk de mener er overkvalifisert er at de er redd for at folkene skal slutte etter kort tid i jobben, men dersom du virkelig ønsker jobben fordi det er en jobb du vil trives med og som du ønsker å ha over lang tid, er det jo verdt å ansette deg.
Gjest Morild Skrevet 22. juni 2004 #4 Skrevet 22. juni 2004 Fortell hvorfor du har så lyst på jobben' date=' fortell at du er lojal, og dermed ikke bare forsvinner når det dukker opp noe bedre... kanskje utdannelsen din og karrierestigen din trenger en liten pause for å finne ut av hva du virkelig har lyst til å gjøre...[/quote'] Det tror jeg er viktig og, å få uttrykt hvor lyst på jobben jeg har. Når det gjelder karrierestige, jeg har ingen... Det er denne type jobb jeg vil ha, jeg har familie med barn som jeg ønsker å ivareta mer fremover. Kunne sikkert søkt høyere stillinger, men har ikke lyst. Håper jeg kan overbevise dem om det, at det ikke bare er noe jeg sier, og bruker denne jobben for å klatre videre.
*Emma* Skrevet 22. juni 2004 #5 Skrevet 22. juni 2004 Tror som de andre sier at det gjelder å overbevise om at det er dette du vil og at du kommer til å bli. HAr vært med i intervju prosess selv hvor vi fikk et par som vi mente var alt for flinke.....vi vurderte det slik som du sier at de kom til å kjede seg å gå lei og dermed søke nye jobber etter kort tid. Det hadde vært fantastisk å fått disse menneskene til å jobbe hos oss - men vi ønsket ikke å ta sjansen på st vi måtte gjennom nye intervju rundet når de var gått lei etter noen uker/mnd. Lykke til!
diddi Skrevet 22. juni 2004 #6 Skrevet 22. juni 2004 Men Morild, da sier du det. Det er ihvertfall noe som ikke virker påtatt. Det er da en velkjent sak at mange ønsker trygghet og stabilitet i en familiesituasjon, heller enn streben etter karriere.
Gjest Morild Skrevet 22. juni 2004 #7 Skrevet 22. juni 2004 Tusen takk for fine tips alle sammen. Da sier jeg en del om prioritering mht. familie etc. for jeg har faktisk ingen karriereplaner i det hele tatt nå. Er fornøyd med tingenes tilstand.
Tjorven Skrevet 25. juni 2004 #8 Skrevet 25. juni 2004 Jeg er i en jobb nå hvor jeg er overkvalifisert, og jeg synes du har fått masse gode punkter over her. Mine argumenter i intervju var at jeg ville prøve noe helt annet for å få mer innblikk i arbeidslivet, være mer i kontakt med mennesker og ha en mer variert arbeidsdag. Og her sitter jeg, og de drar jo nytte av at jeg er overkvalifisert også.
Gjest Ethereal Skrevet 25. juni 2004 #9 Skrevet 25. juni 2004 Det med å søke på jobber der man er overkvalifisert, høres i grunnen interessant ut. Men jeg trodde at man stort sett ble silt ut i første runde uansett. Så hvordan kommer man til intervju in the first place?
Tjorven Skrevet 25. juni 2004 #10 Skrevet 25. juni 2004 Så hvordan kommer man til intervju in the first place? Tja, enten så er søknaden såpass bra at de fatter interesse, eller så kan det være at de øyner en mulighet for å få benyttet en ekstra kompetanse som vedkommede ikke blir lønnet for. Det siste er tilfelle for meg. Jeg er IT-utdannet, og de drar nytte av dette hver dag...men jeg blir jo ikke lønnet for det. Vanskelig å forklare, men du skjønner sikkert hva jeg mener...
Gjest Ethereal Skrevet 25. juni 2004 #11 Skrevet 25. juni 2004 Tror jeg skjønner poenget ditt, ja... Jeg skal etter planen være ferdig med en doktorgrad i språkvitenskap om et års tid, og vurderer å søke jobber utenfor akademia. Jeg har lyst til å jobbe med mennesker i større grad enn jeg får mulighet til i dag. Jobbsøknader er jeg en djevel på ; har hjulpet flere med å skrive søknader som har resultert i intervju. Men så spørs det... man må nok være slu og vinkle søknaden slik at man får fram det man vil (og DER ligger nok min personlige styrke). Hvordan er lønna i forhold til jobber du er kvalifisert for? Er den grei nok????
Gjest Morild Skrevet 26. juni 2004 #12 Skrevet 26. juni 2004 Det med å søke på jobber der man er overkvalifisert' date=' høres i grunnen interessant ut. Men jeg trodde at man stort sett ble silt ut i første runde uansett. Så hvordan kommer man til intervju in the first place?[/quote'] Jeg ble silt ut, men ringte da jeg ikke hørte noe. Etter å ha snakket med bedriften på telefon, ba de meg allikevel om å komme til intervju. Intervjuet gikk kjempebra, fikk meget god tilbakemelding, men kom ikke videre. De begrunnet det med at jeg ikke passet inn i det teamet jeg skulle ha vært en del av. Jeg tror hun som skulle vært min sjef følte seg truet av meg, at jeg hadde høyere utdanning enn henne. Dem om det! :-?
Bokalven Skrevet 26. juni 2004 #13 Skrevet 26. juni 2004 Ja, ja... Det virker jo en smule barnslig, spør du meg. Kan jo ha vært flere grunner, vi får håpe på det.
Gjest Sjefene føler seg truet Skrevet 26. juni 2004 #14 Skrevet 26. juni 2004 Min erfaring som høyt utdannet er også at sjefer generelt sett føler seg truet, spesielt i privat næringsliv innen telefoni og kortselskaper, inkasso, etc. Spesielt yngre damer ifølge min erfaring.. Sure damer som sier "hvneei, vi ansetter ikke fleeere"!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå