AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Hei Siden det er så mange kloke hoder her inne, så prøver jeg å få noen råd. Jeg har nå i 2 år vært selvstendig næringsdrivende. Jeg har jobbet som konsulent, og hatt en arbeidsgodtgjørelse som har vært veldig hyggelig (700.000 i 2013). I år gikk jeg betydelig ned (estimert 480.000, 40.000 pr måned). I dag fikk jeg vite at bedriten jeg jobber for har det vanskelig økonomisk, og de er i en situasjon hvor de vil sette ned godtgjørelsen ytterligere 10.000 pr måned (nå 30.000 år måned fra juli). I forhold til at jeg er selvstendig har ikke minstefradrag på skatt, betaler kjøring selv og dekker alle utgifter selv, er dette dårlig butikk. Som selvstendig, vil jeg nå sitte med 30.000 pr måned, mens ved dagpenger vil jeg sitte med 27.500 pr måned. Dvs, det er mer gunstig for meg å be om oppsigelse økonomisk. Da slipper jeg betale forsikringer og jeg får minstefradrag. I tillegg får jeg litt pensjon, som jeg sparer selv i dag. Men be om oppsigelse er selvfølgelig ikke noe jeg ønsker!!! Siden jeg har vært selvstendig under 3 år, har jeg krav på dagpenger dersom jeg blir ledig. Men spørsmålet mitt er da som følger, er det noen som vet om jeg vil kunne få f.eks 50% dagpenger og 50% arbeidsgodtgjørelse? For meg er det ganske katastrofalt og gå ned så mye i lønn. Jeg vurderer å gå i dialog med eier av bedriften, og tilby meg å gå ned til 50% arbeid, mot at jeg får beholde dagens arbeidsgodtgjørelse (20.000 på 50% stilling). Sånn jeg ser det, vil det være vinn-vinn situasjon. Jeg får beholde jobben, bedriften sparer penger og jeg kommer økonomisk bedre ut av det. Samtidig som jeg antageligvis vil komme bedre ut av det ved neste opptur. Jeg er pr i dag den som har høyest omsetning, så det føles veldig urettferdig. Høres det ut som en lur idè, eller er det noen faktorer jeg bør tenke på, som jeg ikke har tenkt på selv? I verste fall må jeg søke nye jobber, men det ønsker jeg virkelig ikke. Anonymous poster hash: f74bb...fd1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Du kan ikke få 50% dagpenger og 50% lønn så vidt jeg vet. Er selv permittert for øyeblikket, og hvis jeg arbeider 50% (altså 37,5t) i løpet av 2 uker frafaller alle dagpenger i disse 2 ukene. Og hvis jeg arbeider 7.5t trekker NAV dagpenger for en dag. Altså før jeg dagpenger for 9 dager på 2 uker isteden for 10 (5 dager pr uke). Tviler sterkt på at du kan få 50% dagerpenger mens du er 50% i jobb. I så fall er du "verre" enn de som bare går på NAV fordi de er late (du gjør det fordi du er "grådig", som om jeg forstår deg VELDIG godt. Å gå ned nesten 40% i lønn er kjipt) Anonymous poster hash: db915...335
TrickyCicci Skrevet 28. juni 2014 #3 Skrevet 28. juni 2014 Men når du er selvstendig næringsdrivende, så blir du jo ikke oppsagt på samme måte. Det er vel ditt eget ansvar å ta deg nok betalt for arbeidet du gjør til at det går rundt for deg i hverdagen. Og å bare jobbe 50% for den bedriften har vel heller ingen innvirkning på dagpenger, da du må se om du kan få andre jobber i tillegg. Evt. må du søke jobb og være vanlig ansatt slik at arbeidsgiver har ansvar for deg. Nå er du jo bare en innleid konsulent, og har takket ja til de vilkårene du har, noe du ikke kan få ekstra penger fra NAV for tror jeg. 1
Perlå Skrevet 28. juni 2014 #4 Skrevet 28. juni 2014 Du har ikke rett på dagpenger i det hele tatt som selvstendig næringsdrivende. ..
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #5 Skrevet 29. juni 2014 Jeg trodde jeg hadde rett på dagpenger, ettersom jeg ikke har vært selvstendig i 3 år enda. Kall meg gjerne grådig, men å halvere lønnen på et år er ganske drastisk. Jeg må innrømme det gjør noe med motivasjonen for å være på jobb. Jeg hadde 700.000 i fjor, fra nå og utover har jeg 30 lapper pr måned. Må be om et møte med NAV i morra, og ikke minst med sjefen min. -TS Anonymous poster hash: f74bb...fd1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2014 #6 Skrevet 29. juni 2014 Du får ikke minstefradrag, men du får jo sannsynligvis langt høyere fradrag ved alle kostnadene i næringen. Anonymous poster hash: 8b60c...8f8
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Jeg trodde jeg hadde rett på dagpenger, ettersom jeg ikke har vært selvstendig i 3 år enda. Anonymous poster hash: f74bb...fd1 Hvorfor tror du det? Hadde du så høy lønn for tre år siden, at det gir et snitt som gir dagpenger i dag? Anonymous poster hash: 3afde...d0e
Sol79 Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Har du bare en oppdragsgiver, så er det faktisk ikke næring du driver heller.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #9 Skrevet 30. juni 2014 Har du bare en oppdragsgiver, så er det faktisk ikke næring du driver heller. Grensa mellom næring og ansattforhold kommer an på flere faktorer enn dette ene, men vil ofte være flytende når man bare har en oppdragsgiver. Anonymous poster hash: 3afde...d0e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #10 Skrevet 30. juni 2014 Hele dette opplegget høres tvilsomt ut spør du meg. Alt du beskriver høres ut som noe som skulle vært lønnet arbeid - og ikke selvstendig virksomhet. Anonymous poster hash: 27e23...f2d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #11 Skrevet 30. juni 2014 Ikke så vanskelig å finne ut av det om man leter litt i lovverket : Som arbeidstaker regnes alle som er ansatt i en annens tjeneste, herunder også frilansere, ansatte i eget A/S og personer som har inntekt utenfor tjenesteforhold når dette ikke er ledd i selvstendig næringsvirksomhet. Det presiseres at selvstendig næringsdrivende ikke anses som arbeidstakere i forhold til dagpengeregelverket. Inntekt fra slik næring gir følgelig ikke rett til dagpenger. Næringsinntekt gir ikke rett til dagpenger. Personer som driver personlig, ansvarlig selskap eller et selskap med delt ansvar i henhold til selskapsloven § 1-2, og blir arbeidsledig eller får arbeidstiden redusert, har ikke rett til dagpenger med mindre de innenfor de tre siste avsluttede kalenderårene har vært i et arbeidstakerforhold og hatt en arbeidsinntekt som gir rett til dagpenger, og kan vise til tap i inntekt som følge av minst 50 prosent redusert arbeidstid i dette arbeidsforholdet. Anonymous poster hash: 06df6...887
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #12 Skrevet 30. juni 2014 Kall meg gjerne grådig, men å halvere lønnen på et år er ganske drastisk. Jeg må innrømme det gjør noe med motivasjonen for å være på jobb. Jeg hadde 700.000 i fjor, fra nå og utover har jeg 30 lapper pr måned. Anonymous poster hash: f74bb...fd1 Du har jo tabbet deg grovt ut, både fordi du har tatt dette som selvstendig, og fordi du godtok denne reduksjonen. Hadde du vært vanlig ansatt kunne de ikke redusert på denne måten, og eneste grunnen til at de gjør det igjen er fordi du var dum og godtok det første gangen. Det sier ganske mye om hvor lite vilje du har til å finne deg noe annet, og da sitter du i saksa. Anonymous poster hash: 3afde...d0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå