Gå til innhold

Arbeidssted har gått konkurs, jeg har 4 dager igjen av prøvetid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier har bedriften hvor jeg jobbet gått konkurs (større kjede hvor kun den bedriften jeg jobbet i blir rammet). Jeg har 4 dager igjen av prøvetiden min og er nå utrolig usikker på hvilke rettigheter jeg har?

Jeg vet jeg får lønn for den måneden jeg nå har jobbet, men vil jeg få lønn i en evt oppsigelsestid? Og vil den oppsigelsestiden være hva den normalt ville vært dersom de hadde ventet 4 dager, eller vil den være på 14 dager slik den er under prøvetid?

I tillegg: om jeg eventuelt skulle få betalt for oppsigelsestid; jeg skulle ta ut ferie førstkommende uke , vil dette bli tatt med der, eller regner de det jeg normalt skulle ha tjent på en uke?

Off.. mange spørsmål her, men jeg merker jeg er helt fra meg og utrolig usikker.. Dessuten har jeg ikke tjent opp nok penger til å motta dagpenger fra NAV:/

Anonymous poster hash: c4e41...4f2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får dekning gjennom NAV Lønnsgaranti. Du skal motta informasjon og A-skjema fra den advokaten som er oppnevnt som bostyrer. Hvem som er oppnevnt som bostyrer an du finne på brreg.no hvis du ikke alt har mottatt informasjon.

Du vil motta lønn for oppsigelsestid etter avtale (ikke utover 1 måned fra konkursåpning). Jeg antar at det i din arbeidsavtale i prøvetiden er avtalt 14 dager oppsigelse - da vil du har krav på lønn i den oppsigelsestiden. Skal du avvikle ferie i det tidsrommet oppsigelsestiden løper vil dette komme i fratrekk (du må opplyse om ferien i punkt 3.1. i skjemaet) Du vil i tillegg får dekket feriepenger opptjent i fjor, hvis dette ikke alt er utbetalt, samt feriepenger opptjent i år.

Skrevet

Les denne linken.. Jeg tolker det som om du er ansatt inntil konkursboet sier deg opp. Har du flaks får du oppsigelsen etter at prøvetiden er over.

"Ved konkurs er arbeidstaker bundet av arbeidsavtalen inntil eventuelt konkursboet trer ut av arbeidsavtalen."

Se hvordan du tolker det..

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Forskutterte+l%C3%B8nnsgarantimidlerdagpenger+ved+konkurs.358034.cms

AnonymBruker
Skrevet

jeg tolker det på samme måte som deg. Tusen takk, nå ga du meg hvertfall litt håp oppi denne kjedelige situasjonen. :)

Takk for svar til dere begge, jeg setter stor pris på det. Er det noen som arbeider inennfor juss/NAV som kan svare meg på om jeg tolket linken til petterm riktig?:)

TS

Skrevet

jeg tolker det på samme måte som deg. Tusen takk, nå ga du meg hvertfall litt håp oppi denne kjedelige situasjonen. :)

Takk for svar til dere begge, jeg setter stor pris på det. Er det noen som arbeider inennfor juss/NAV som kan svare meg på om jeg tolket linken til petterm riktig? :)

TS

Jeg jobber med dette hver dag. Du vil mest sannsynlig få en oppsigelse med ikke-inntreden av bobestyrer (har dere hatt møte med bobestyrer? fått noe informasjon i det hele tatt?) hvor det også aller mest sannsynlig informeres om at boet ikke trer inn i arbeidsavtalene. Oppsigelsestiden da fra og med konkursåpningsdato (såfremt det er fristdag i 2014). Det ble endring i reglene rundt dette med virkning fra 01.01.14 - det var mye mer gunstige regler for arbeidstakere ved konkurs før denne endringen.

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Permittering+og+omstilling/Lonnsgaranti/_attachment/366932?_ts=1430fb62198&download=true (dette skal være en link til pdf-fil om endringen i lønnsgarantiloven § 1)

Jeg tar forbehold om at ikke bobestyrer viderefører driften/den overdras til nye eiere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med dette hver dag. Du vil mest sannsynlig få en oppsigelse med ikke-inntreden av bobestyrer (har dere hatt møte med bobestyrer? fått noe informasjon i det hele tatt?) hvor det også aller mest sannsynlig informeres om at boet ikke trer inn i arbeidsavtalene. Oppsigelsestiden da fra og med konkursåpningsdato (såfremt det er fristdag i 2014). Det ble endring i reglene rundt dette med virkning fra 01.01.14 - det var mye mer gunstige regler for arbeidstakere ved konkurs før denne endringen.

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging+og+rapportering/Permittering+og+omstilling/Lonnsgaranti/_attachment/366932?_ts=1430fb62198&download=true (dette skal være en link til pdf-fil om endringen i lønnsgarantiloven § 1)

Jeg tar forbehold om at ikke bobestyrer viderefører driften/den overdras til nye eiere.

Har foreløpig ikke fått noe som helst informasjon nei.. Arbeidsgiver sier ingenting, men har sjekket når konkursbegjæringen ble sendt inn, og jeg er nok sannsynligvis svært heldig ift når de velger å sette konkursåpningsdato (var hvertfall det tingretten opplyste om).

Fikk vite i går at jeg ikke får lønn som vanlig denne måneden da, noe som kom som en stor overraskelse da dette ikke ble fortalt da vi fikk beskjed om konkursen.. Venter på tilbakemeldinger om hvem som er bostyrer og hvor lang tid det evt. vil ta å motta lønn. Vet du (eller noe andre) hvor lang tid dette vanligvis tar i denne typen saker?

Og: Må man dekke vilkårene for dagpenger om å ha tjent 1,5G for å motta dagpenger fra NAV ved konkurs?:)

AnonymBruker
Skrevet

Å få ut lønn fra Lønnsgarantifondet kan la laaang tid.

Og ja, vilkårene for å få dagpenger er de samme ved konkurs som ved "vanlig" oppsigelse.

Anonymous poster hash: 1f777...6e1
Skrevet (endret)

Har foreløpig ikke fått noe som helst informasjon nei.. Arbeidsgiver sier ingenting, men har sjekket når konkursbegjæringen ble sendt inn, og jeg er nok sannsynligvis svært heldig ift når de velger å sette konkursåpningsdato (var hvertfall det tingretten opplyste om).

Fikk vite i går at jeg ikke får lønn som vanlig denne måneden da, noe som kom som en stor overraskelse da dette ikke ble fortalt da vi fikk beskjed om konkursen.. Venter på tilbakemeldinger om hvem som er bostyrer og hvor lang tid det evt. vil ta å motta lønn. Vet du (eller noe andre) hvor lang tid dette vanligvis tar i denne typen saker?

Og: Må man dekke vilkårene for dagpenger om å ha tjent 1,5G for å motta dagpenger fra NAV ved konkurs? :)

Det er ikke åpnet konkurs enda? Da kan det hende at det stiller seg litt annerledes, men det spørs da på avtalen din. Du skulle kanskje ha inngått en ny avtale med arbeidsgiveren din etter at prøvetiden var over?

Vanskelig å gi deg riktig svar uten å vite mye her.

Du kan sjekke om det er åpnet konkurs på brreg.no http://w2.brreg.no/kunngjoring/nyekr.jsp Hvem som blir oppnevnt som bostyrer vil også bli tilgjengelig der.

Behandlingstiden hos NAV Lønnsgaranti er for tiden på ca 1-3 måneder, fra bostyrer sender inn din søknad etter behandling. Jo bedre du har dokumentert din søknad jo raskere vil bostyrer kunne behandle den. De kommer til å ønske kopi av arbeidskontrakt, lønnsslipper, timelister hvis det er ført mv. Det er forskjell på type krav, noen har raskere behandling hos NAV enn andre (såkalte 'kurante' krav - enkle krav som lønn, feriepenger mm. som er grundig dokumentert og som trenger lite kontroll).

Husk å meld deg som arbeidsledig hos NAV, det er en betingelse for dekning gjennom lønnsgarantien.

Og ja - dagpenger ved konkurs må opptjenes på samme vis som ellers.

Endret av troikaen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke åpnet konkurs enda? Da kan det hende at det stiller seg litt annerledes, men det spørs da på avtalen din. Du skulle kanskje ha inngått en ny avtale med arbeidsgiveren din etter at prøvetiden var over?

Vanskelig å gi deg riktig svar uten å vite mye her.

Du kan sjekke om det er åpnet konkurs på brreg.no http://w2.brreg.no/kunngjoring/nyekr.jsp Hvem som blir oppnevnt som bostyrer vil også bli tilgjengelig der.

Behandlingstiden hos NAV Lønnsgaranti er for tiden på ca 1-3 måneder, fra bostyrer sender inn din søknad etter behandling. Jo bedre du har dokumentert din søknad jo raskere vil bostyrer kunne behandle den. De kommer til å ønske kopi av arbeidskontrakt, lønnsslipper, timelister hvis det er ført mv. Det er forskjell på type krav, noen har raskere behandling hos NAV enn andre (såkalte 'kurante' krav - enkle krav som lønn, feriepenger mm. som er grundig dokumentert og som trenger lite kontroll).

Husk å meld deg som arbeidsledig hos NAV, det er en betingelse for dekning gjennom lønnsgarantien.

Og ja - dagpenger ved konkurs må opptjenes på samme vis som ellers.

Oppdatering: konkurs ble åpnet 02.07. Jeg skulle ikke inngå en ny avtale etter prøvetiden nei, så kanskje jeg er heldig? *krysse fingrene*

Jeg fikk navn og nummer til bostyrer på mail for litt siden og ringte kontoret hans, så håper at han ringer opp igjen snart:) Blir godt å finne ut av litt ting.

Foreløpig har jeg søkt på sosial stønad da jeg ikke hadde noen mulighet for å motta dagpenger. Håper på rask behandling av søknaden da jeg har en del utgifter .

• 4 år senere...
Skrevet
På 29.6.2014 den 23.03, troikaen skrev:

Gammel tråd men håper du svarer her.

Har nettopp fått brev fra bostyrer ved vår konkurs. Der stod det hvis en var ansatt i 5 år så kunne en søke lønn i 2 mnd til. Vi fikk 1 mnd oppsigelse med lønn. Meldte oss arbeidsledige, mottok forskutterte dagpenger og ventet så i 10 mnd på lønnen. Da tok nav tilbake de forskutterte pengene og lønnen ble ikke mye etter skatt. Så kom brevet om at vi kunne kreve for 2 mnd til. Kan vi det? Jeg mottar fortsatt dagpenger her og ikke fått jobb enda. Har tapt mye penger på denne konkursen. Var ansatt i 4 år så er redd jeg ikke får da siden det stod 5 år. Prøver å google, men finner ingenting om dette. Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 94599...d4b

Skrevet
På 20.9.2018 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd men håper du svarer her.

Har nettopp fått brev fra bostyrer ved vår konkurs. Der stod det hvis en var ansatt i 5 år så kunne en søke lønn i 2 mnd til. Vi fikk 1 mnd oppsigelse med lønn. Meldte oss arbeidsledige, mottok forskutterte dagpenger og ventet så i 10 mnd på lønnen. Da tok nav tilbake de forskutterte pengene og lønnen ble ikke mye etter skatt. Så kom brevet om at vi kunne kreve for 2 mnd til. Kan vi det? Jeg mottar fortsatt dagpenger her og ikke fått jobb enda. Har tapt mye penger på denne konkursen. Var ansatt i 4 år så er redd jeg ikke får da siden det stod 5 år. Prøver å google, men finner ingenting om dette. Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 94599...d4b

Hei! Bakgrunnen for at du har fått det brevet er at bobehandlingen nå skal avsluttes og bobehandlingen har gått med overskudd - dvs. at det blir helt eller delvis dekning til kreditorene (utbetaling av dividende). Ved utbetaling av dividende kan man få dekket lønn i den oppsigelsestiden man har krav på iht. arbeidsmiljøloven § 15-3.

Iht. arbeidsmiljøloven har man først krav på mer enn én måned oppsigelsestid om man har arbeidet mer enn 5 år. Hvis du "kun" har arbeidet i 4 år har du dessverre kun krav på en oppsigelsesmåned.

Det du imidlertid kan ha krav på er noe ytterligere lønn dersom konkursåpningen var tidlig eller midt i en måned (f.eks. den 15.). Oppsigelsesmåneden din skal begynne å løpe fra den 1. måneden etter. Gjennom lønnsgarantiordningen har du fått dekket lønn i en måned fra konkursåpningstidspunktet - her kan det dermed være noen dager for deg å hente.

Det her er litt vanskelig å forklare kort, send meg gjerne en PM om noe er uklart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...