AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Hei, Det siste halve året e.l har min datter helt sluttet å ta med venner hjem. Hun fikk sertifikatet for ca lik tid siden, og er ofte hos venner. Jeg spurte henne om hvorfor hun ikke tar med venner hjem lenger, ettersom hun alltid har gjort det. Hun blir flau over meg, sa hun! Og jeg skjønner ikke helt hva hun er flau over. Eksempler hun tok opp: - Hvis hun har venner til middag dekker jeg på til de på kjøkkenbordet, og tar med min mat ut i stuen og spiser der. Føler ikke jeg bør være "i veien" når de spiser. Jeg blander meg heller ikke noe særlig når hun har venner på besøk utenom å si når det begynner å bli sent og på tide å dra hjem. Hun sier at det er vanlig når hun er på besøk hos andre at hun spiser sammen med hele familien, og at hun skammer seg over at jeg virker avvisende ovenfor hennes venner. F.eks moren til bestevenninnen prater hun veldig mye med. Jeg har aldri tenkt på dette eller hatt noen særlig interesse for å sosialisere med min datters venninner, utenom et hei og hvordan går det.. Det er jo hennes venner, ikke mine. Så lenge de er greie mennesker føler jeg jeg ikke har noe mer å tilføye. - Vi har to stuer. "Min" stue og min manns stue. I begge disse stuene har vi flatskjerm TV. Datteren har en liten TV på sitt rom. I noen tilfeller har jeg kommet hjem fra jobb og ser de har sittet i "min" stue. Når jeg skal se på TV ber jeg de gå inn i den andre stuen, eller gå på rommet til datteren. Når min mann kommer hjem skal han se på TV i "sin" stue. Det hender datter+venner ser på film der ettersom det er den eneste TV'en med DVD spiller. Men jeg syntes at siden hun har egen TV på rommet kan hun gå dit. Hun sier hun skjemmes over å ikke få lov å sitte der hun sitter, og blir flau ovenfor vennene sine over å ha "en sånn mor". Jeg føler at så lenge hun har TV på eget rom (mulighet for å leie film på denne) så kan de være der. - Nå som det er sommerferie hender det hun har noen venner på besøk på dagen. De ligger blant annet på verandaen og soler seg. Når jeg kommer hjem fra jobb setter jeg meg der og leser avisen, drikker kaffe e.l. Hun sier hun ønsker privatliv, og de da må stoppe samtalene de har siden hun mener jeg sitter og "smuglytter", og at jeg helst kunne gått et annet sted. Er det jeg som er urimelig? Når jeg kommer hjem fra jobb føler jeg for å sette meg ned å slappe av og ikke bli overumplet av masse tenåringer med et stort pratebehov, jeg må jo få lov til å sitte i fred i mitt eget hjem uten å bli jaget bort? Mvh Forvirret mor Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff
Populært innlegg Forglemmegei Skrevet 27. juni 2014 Populært innlegg #2 Skrevet 27. juni 2014 Min stue og din stue? Really? Hva skjedde med å være en familie? Alle tenåringer er flau over foreldrene sine. Men kanskje du kan spise sammen med dem? Er vel bare hyggelig det? Ellers ja, det er ditt hus, dine regler. De kan fint være på rommet hennes. 59
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Jeg syns du er urimelig. Jeg er vant til at både mine foreldre og mine venners foreldre var interessert i å bli kjent med meg/vennene mine, og skjønner at de reagerer på at du viser null interesse for å bli kjent med dem. Du er også urimelig når det gjelder stuen. Skal de sitte sammentrykket og "kope" på soverommet heller? Skal de betale for å leie film i stedet for å se en DVD en av dem kanskje eier? Det er da din datters hjem også. Med mindre de okkuperer "din" stue konstant syns jeg det er ufint at du "kaster dem ut" på den måten. Når det gjelder terrassen skjønner jeg at du vil sitte der, men igjen - din datter og vennene okkuperer den da ikke hele tiden?Det ER ikke veldig gøy å ha alle samtaler med venninner med mor sittende så hun kan høre alt. Det er vel uansett bare et lite spørsmål om tid før en så voksen flytter pga jobb/studier? Kan du ikke lempe deg bare den tiden? Så har du jo hele huset for deg selv i årevis etterpå.Anonymous poster hash: 08e49...445 34
Populært innlegg Nutz Skrevet 27. juni 2014 Populært innlegg #4 Skrevet 27. juni 2014 Høres utrolig trist ut å sitte alene i et stort hus, alle på hvert sitt rom med hver sin tv. Null samhold, null kommunikasjon og null interesse for hverandre. Skjønner godt at datteren din syntes det er hyggelig å dra hjem til venninnene sine og oppleve hvordan det er å fungere sammen som en familie. 54
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Jeg synes at datteren din er litt urimelig, og forstår godt at du blir forvirret. Angående middagene er jeg til dels enig med din datter (selv om det er flott at du ønsker å gi dem rom), og skjønner hva hun mener. Det er hyggelig for venninner og spise middag hos venner. Ja, det er hennes venner, men man ønsker jo gjerne at sine foreldre også skal bli kjent med vennene. Jeg satte alltid pris på at mamma f.eks ble kjent med mine venninner da jeg bodde hjemme. Når det gjelder TV stuene, synes jeg ikke du er urimelig i det hele tatt. Som du sier, hun har et eget rom. Foreldre har all rett til å si at ungene kan bruke rommet sitt når de vil se TV. Det er jo først og fremst, ditt og mannens hus. Og tyvlytting på hverandaen? Jeg forstår at du blir forvirret. Hun vil ha deg tilstede under middagene, men ikke ellers når venninner er på besøk? Nei, du skal vell få sole deg på din egen hveranda. Prøv og ta litt mer kontakt når hun har venninner på besøk. Se om datteren din setter mer pris på at du også inkluderer eller viser interesse for hennes venninner. Spørr litt om hva de driver med, skole, ferie osv, bare for å bli litt bedre kjent med de. Som sagt, så synes jeg ikke du er urimelig her.Anonymous poster hash: 4dc10...85f 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Jeg synes faktisk du er litt sær jeg. Lager jeg middag og venner av ungene spiser hos oss så sitter vi samlet. Skulle da bare mangle. Jeg liker å småprate litt med vennene når det passer seg sånn at jeg blir litt kjent med de. Jeg setter veldig stor pris på en del av de. Litt sært med din stue og mannens stue og datter må gå på rommet med sine venner. Har hun like stor tv som i disse stuene og lik mulighet til å se tvkanaler og nettflix? Mine er vokst opp med en tv og den sto i stua. Ergo så måtte jeg bare tåle ungdommer i sofaen som skulle se det ene og det andre. Jeg måtte tåle at de også fikk velge og jeg ikke var enehersker i stua "mi". Vi bor sammen som en familie og alle får sitt privatliv og hensyn blir tatt alle veier. Det eneste jeg ikke hadde godtatt var at bruk av terrassen ikke er ok dersom unger med venner sitter der. Anonymous poster hash: 83a51...1c9 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Min stue og din stue? Really? Hva skjedde med å være en familie? Alle tenåringer er flau over foreldrene sine. Men kanskje du kan spise sammen med dem? Er vel bare hyggelig det? Ellers ja, det er ditt hus, dine regler. De kan fint være på rommet hennes. Min mann og jeg liker å se på forskjellige TV-programmer. Ellers kan jeg innrømme at familieforholdet vårt er langt fra ideelt, men det er utenom tråden. Det bare faller meg ikke inn å spise med de. Hvorfor skulle jeg det? Føler det blir en pinlig stillhet, og jeg har ingenting å snakke med de om. Kan gjerne snakke med min datter, men når vennene hennes er der føler jeg det er en helt annen situasjon. TS Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff
Humla90 Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Tror fra hennes venners perspektiv kan du virke litt irritert, pga du ikke snakker mye med dem og i tillegg ber dem flytte seg, ikke lar dem sitte der de vil osv. Du virker ikke så varm og jeg tror rett og slett vennene hennes har sagt at de ikke føler seg så velkommen og derfor reagerer hun. 24
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Jeg synes faktisk du er litt sær jeg. Lager jeg middag og venner av ungene spiser hos oss så sitter vi samlet. Skulle da bare mangle. Jeg liker å småprate litt med vennene når det passer seg sånn at jeg blir litt kjent med de. Jeg setter veldig stor pris på en del av de. Litt sært med din stue og mannens stue og datter må gå på rommet med sine venner. Har hun like stor tv som i disse stuene og lik mulighet til å se tvkanaler og nettflix? Mine er vokst opp med en tv og den sto i stua. Ergo så måtte jeg bare tåle ungdommer i sofaen som skulle se det ene og det andre. Jeg måtte tåle at de også fikk velge og jeg ikke var enehersker i stua "mi". Vi bor sammen som en familie og alle får sitt privatliv og hensyn blir tatt alle veier. Det eneste jeg ikke hadde godtatt var at bruk av terrassen ikke er ok dersom unger med venner sitter der. Anonymous poster hash: 83a51...1c9 Hun har TV2, TV3, NRK1+2+3 (alle NRK kanaler), TVNorge, TLC osv. Ikke netflix, men det har hun jo på pcen. Skjønner at dette kanskje er litt unormalt. Vi har ingen vennepar av familien så jeg vet egentlig ikke hva som er normalt n til dagså. Når jeg vokste opp var jeg og min søster heller ikke inne om dagene, og mor så igrunn ikke noe til oss utenom til kvelds/middag (vi spiste middag hjemme, ingen venner), så jeg trodde det var vanlig jeg. TS.. Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff
Humla90 Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Og angående terrassen, i min familie handler det om gjensidig respekt. Har jeg venner på besøk kommer ikke min mor ut og setter seg der, ivertfall ikke om hun hadde vært som deg (du klarer ikke snakke med vennene hennes, og synes det blir en klein stillhet). Min mor snakker heldigvis med vennene mine. Ser for meg en klein stemning når jentene koser seg og du kommer ut og bare setter deg der uten å si et ord til dem. Og nå har det vel seg sånn også at du kan sette deg ut når enn du vil de fleste dager, hun har vel ikke venner så ofte på besøk? Endret 27. juni 2014 av Humla90 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 Og angående terrassen, i min familie handler det om gjensidig respekt. Har jeg venner på besøk kommer ikke min mor ut og setter seg der, ivertfall ikke om hun hadde vært som deg (du klarer ikke snakke med vennene hennes, og synes det blir en klein stillhet). Min mor snakker heldigvis med vennene mine. Ser for meg en klein stemning når jentene koser seg og du kommer ut og bare setter deg der uten å si et ord til dem. Jeg sier jo hei og spør hvordan det går, for så å sette meg litt bortenfor (et par meter vekk) og leser avisen med en kopp kaffe..? Men skjønner hva du mener. TS. Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff
Majott Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Vi hadde det også litt likt som dette da min datter bodde hjemme. Hun hadde egen stue, vegg i vegg med vår, og hun og vennene foretrakk å sitte der. I den stua hadde de alt utstyr på tvn, dvd-spiller osv, så det var ingenting i "vår" stue som trakk dem dit. Om det hadde vært det, så hadde jo vi kunnet sitte i den andre stua også. Likevel hadde vi mye med dem å gjøre, og vi ble godt kjent med vennene hennes. Jeg stakk innom stua hennes for å ta en liten prat med vennene, de spiste sammen med oss hvis det var felles middag osv. Jeg opplevde det sånn at det var populært at hun hadde en egen stue å være i, uten så mye innblanding fra oss voksne. Men også at de likte å småprate litt med meg, og at jeg viste at jeg satte pris på dem. Hun og vennene hadde alltid en plass å være, og det var alltid åpent hus hos oss. Mye pga at vi kunne slappe av i fred mens hun og vennene holdt på med sitt, uten å forstyrre oss. Nå er datteren min flyttet ut, men fortsatt er jeg glad for å møte vennene hennes. De er med årene blitt mennesker jeg liker og setter stor pris på. 5
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2014 #13 Skrevet 27. juni 2014 Hei, Det siste halve året e.l har min datter helt sluttet å ta med venner hjem. Hun fikk sertifikatet for ca lik tid siden, og er ofte hos venner. Jeg spurte henne om hvorfor hun ikke tar med venner hjem lenger, ettersom hun alltid har gjort det. Hun blir flau over meg, sa hun! Og jeg skjønner ikke helt hva hun er flau over. Eksempler hun tok opp: - Hvis hun har venner til middag dekker jeg på til de på kjøkkenbordet, og tar med min mat ut i stuen og spiser der. Føler ikke jeg bør være "i veien" når de spiser. Jeg blander meg heller ikke noe særlig når hun har venner på besøk utenom å si når det begynner å bli sent og på tide å dra hjem. Hun sier at det er vanlig når hun er på besøk hos andre at hun spiser sammen med hele familien, og at hun skammer seg over at jeg virker avvisende ovenfor hennes venner. F.eks moren til bestevenninnen prater hun veldig mye med. Jeg har aldri tenkt på dette eller hatt noen særlig interesse for å sosialisere med min datters venninner, utenom et hei og hvordan går det.. Det er jo hennes venner, ikke mine. Så lenge de er greie mennesker føler jeg jeg ikke har noe mer å tilføye. - Vi har to stuer. "Min" stue og min manns stue. I begge disse stuene har vi flatskjerm TV. Datteren har en liten TV på sitt rom. I noen tilfeller har jeg kommet hjem fra jobb og ser de har sittet i "min" stue. Når jeg skal se på TV ber jeg de gå inn i den andre stuen, eller gå på rommet til datteren. Når min mann kommer hjem skal han se på TV i "sin" stue. Det hender datter+venner ser på film der ettersom det er den eneste TV'en med DVD spiller. Men jeg syntes at siden hun har egen TV på rommet kan hun gå dit. Hun sier hun skjemmes over å ikke få lov å sitte der hun sitter, og blir flau ovenfor vennene sine over å ha "en sånn mor". Jeg føler at så lenge hun har TV på eget rom (mulighet for å leie film på denne) så kan de være der. - Nå som det er sommerferie hender det hun har noen venner på besøk på dagen. De ligger blant annet på verandaen og soler seg. Når jeg kommer hjem fra jobb setter jeg meg der og leser avisen, drikker kaffe e.l. Hun sier hun ønsker privatliv, og de da må stoppe samtalene de har siden hun mener jeg sitter og "smuglytter", og at jeg helst kunne gått et annet sted. Er det jeg som er urimelig? Når jeg kommer hjem fra jobb føler jeg for å sette meg ned å slappe av og ikke bli overumplet av masse tenåringer med et stort pratebehov, jeg må jo få lov til å sitte i fred i mitt eget hjem uten å bli jaget bort? Mvh Forvirret morAnonymous poster hash: 5e7bf...5ff jeg syns det er noe i det hun sier, men samtidig skjønner jeg du blir forvirret når din datter i ene øyeblikk vil at du skal sosialisere deg med henne og hennes venner samtidig som at hun vil du skal gå fordi hun vil ha privatliv med sine venninner på terrassen. Hva vil hun egentlig?.. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2014 #14 Skrevet 27. juni 2014 Høres utrolig trist ut å sitte alene i et stort hus, alle på hvert sitt rom med hver sin tv. Null samhold, null kommunikasjon og null interesse for hverandre. Skjønner godt at datteren din syntes det er hyggelig å dra hjem til venninnene sine og oppleve hvordan det er å fungere sammen som en familie.syns jeg og. Så sært å ha hver sin stue med hver sin tv sånn. Uansett mener jeg, ts, at du når du kommer fra jobb og vil se på tv og de satt der først så kan jo du sette deg i den andre stua heller da. 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #15 Skrevet 27. juni 2014 syns jeg og. Så sært å ha hver sin stue med hver sin tv sånn. Uansett mener jeg, ts, at du når du kommer fra jobb og vil se på tv og de satt der først så kan jo du sette deg i den andre stua heller da. Familieforholdene våre er ikke som de burde være. Jeg har et godt forhold med min datter, min mann har et godt forhold med vår datter, men som en familie fungerer vi ikke. Vi trekker naturligvis hvert til vårt istedenfor å krangle hele tiden. Jeg vil ikke sette meg i min manns stue ettersom han kommer til å sette seg der siden, og jeg kan jo ikke sette meg på rommet til datteren heller.. TS. Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2014 #16 Skrevet 27. juni 2014 Familieforholdene våre er ikke som de burde være. Jeg har et godt forhold med min datter, min mann har et godt forhold med vår datter, men som en familie fungerer vi ikke. Vi trekker naturligvis hvert til vårt istedenfor å krangle hele tiden. Jeg vil ikke sette meg i min manns stue ettersom han kommer til å sette seg der siden, og jeg kan jo ikke sette meg på rommet til datteren heller.. TS.Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff kanskje det er pga familieforholdet at hun ikke vil ha med venner hjem? 14
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #17 Skrevet 27. juni 2014 kanskje det er pga familieforholdet at hun ikke vil ha med venner hjem? Jeg tror ikke det. TS Anonymous poster hash: 5e7bf...5ff
Annie70 Skrevet 27. juni 2014 #18 Skrevet 27. juni 2014 Skjønner at det kan bli "kleint" prate med venninnene, men det er bare i begynnelsen. Sett deg ned og prat med de, etterhvert har du mye å snakke med de om 1
Ciara Skrevet 27. juni 2014 #19 Skrevet 27. juni 2014 Jeg synes dette også kan sees som et hyggelig utspill fra datteren din. Hun ønsker faktisk at du snakker mer med venninnene hennes, det er det ikke alle tenåringsjenter som gjør! 10
Gjest Linn Cathrin Skrevet 27. juni 2014 #20 Skrevet 27. juni 2014 Det høres veldig spesielt ut med to ulike stuer, men det er nå deres sak. Uansett, reagerer litt på at du ikke interesserer deg noe mer for datterns venninner, og at dere da spiser middag hver for dere. Her har vi alltid spist middag sammen, uansett om det har vært venner på besøk. Pinlig eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå