Gå til innhold

Tips til sunne og næringsrike (mellom)måltider o.l.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en toåring som ikke er så fryktelig glad i mat (bortsett fra de obligatoriske pasta, ketchup, pølse, fiskekaker/-boller, kjøttkaker, gulrot, drue, jordbær, brunost, melk o.l.), særlig ikke frokost og kveldsmat, så jeg vil gjerne prøve å lure inn litt ekstra "krutt" i maten hennes.

Hva kan man putte i en smoothie (og som ikke gir noen spesiell smak) for å øke næringsverdien? Rått egg har jeg hørt om, og spinat, men hva slags oljer er anbefalt for å øke fettinnholdet? Raps? Solsikke? Oliven?

Har dere tips til enkle mellommåltider (ikke yoghurt, frukt, brødmat) og mat hun kan få med i barnehagen?

Andre tips til barn som ikke er så glad i mat? :)

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 5c93f...2b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

helmelk, kanskje?

Ellers så er litt mer spennende mellommåltider kanskje muslibarer, ritzkjeks i porsjonpakninger, bixit kjeks, babybell ost og nøtter.

AnonymBruker
Skrevet

Ha avokado og kokosmelk (ikke lett versjonene) i smoothien. Har du i en banan så blir den søt også :)

Her går det med minst en avokado til dagen :)

Ellers får barna mine ost, kjøtt, grønnsaker, Hipp smoothieposer, egg og bær til mellom måltider :)

Har også bakt sunne kjeks som de knasker på.

Bær med fløte/krem er en slager!

Lotte :)

Anonymous poster hash: 814b0...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hun undervektig?

Ville heller fokusert på å introdusere mer variert middag. Kjøttbiller med masse finraspa grønnsaker, tomatsaus med grønnsaker (squash, spinat, paprika etc) helt finhakka i sausen, rent kjøtt og pakk vekk ketchupflaska for å ikke maskere smakene. Egg i alle varianter er supert. Makrell i tomat og flakspålegg er fint, gjerne rett på egg feks.

Ellers spiser hun jo ikke så veldig ille

Anonymous poster hash: ac5fc...045

• Liker 1
Skrevet

Grønnsaker med dipp laget av vanlig rømme. Evt. guacamole blandet med litt fløte/rømme.

Du kan også bruke fløte/helmelk i smoothie. Støtter også forslag om banan og avokado i smoothien.

Ellers er faktisk solskinnsdrikk ganske godt, mulig det er en slags smoothie. Det er i allefall næringsrikt!

Miks sammen eggeplomme, appelsinjuice, fløte og sukker. Har ikke oppskrift med hvor mye av hva, men det finner du nok på nettet!

AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke undervektig, men lang og slank for alderen, så det er ikke vekten det står på. Men ønsker at hun skal få i seg god og riktig næring i form av vitaminer, mineraler og sånt.

Takk for gode tips! Avokado skal jeg nok få lurt oppi smoothien, og veldig finraspet grønnsaker i kjøttkaker og tomatsaus burde gå bra.

Egg er hun veldig glad i, både kokt (men da ikke plomma) og eggerøre. Kan prøve meg på omelett med små biter av grønnsaker og større biter av skinke og ost :)

Anonymous poster hash: 5c93f...2b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...