Gjest Hedra Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Jeg liker å stelle for mannen min. Ha middagen klar så ofte jeg kan og holde hus og hjem i orden. Jeg har inntrykk av at fokus på likestilling er blitt så voldsom at det presser kjønnene inn i roller de ikke naturlig hører hjemme i. Liker dere moderne menn å bli tatt vare på slik det var før, eller trives dere bedre i moderne hjem hvor begge gjør like mye hjemme ? Opplever dere at dagens likestillingsfokus frarøver dere noe av friheten og aksepten til å leve som mann ?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Alle liker vel å bli tatt litt vare på, både menn og kvinner. Poenget med likestillinger jo at man ikke skal presses inn i noen rolle, om man liker å være hjemme og stelle så skal man jo få lov til det. Anonymous poster hash: 6fa06...4da 7
pressplay Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Alle ville vel likt det. Om damen foretrekker det er det bare et pluss. For menn generelt er det ikke ekstra attraktivt at kvinnen er karrierebesvist eller bruker mye tid på jobb. Slikt bryr de fleste menn seg ikke noe om. Endret 30. juni 2014 av pressplay 1
Cosette Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Jeg liker å stelle for mannen min. Ha middagen klar så ofte jeg kan og holde hus og hjem i orden. Jeg har inntrykk av at fokus på likestilling er blitt så voldsom at det presser kjønnene inn i roller de ikke naturlig hører hjemme i. Liker dere moderne menn å bli tatt vare på slik det var før, eller trives dere bedre i moderne hjem hvor begge gjør like mye hjemme ? Opplever dere at dagens likestillingsfokus frarøver dere noe av friheten og aksepten til å leve som mann ? Men hvorfor mener du vi hører naturlig hjemme i noe som helst? Hvilket grunnlag har du for å mene det? Hva vil det si å leve som en mann? Jeg holder med den filosofiske retningen som kaller kjønn performativt. Samfunnets oppfatning av kjønn avgjøres av hva vi gjør som et kollektiv, og kjønn eksisterer i den grad det spilles ut som en rolle. (Nå refererer jeg til kjønn som i "gender", altså ikke den rene anatomiske ulikheten, men den identiteten vi knytter til kjønn). Det er avhengig av regjerende normer i det aktuelle samfunnet, og oppfattes naturlig fordi det er en forestilling som er repetert så mange ganger at det virker som det er noe iboende. Så når du og andre på KG snakker om å få lov til å leve som en mann eller kvinne, så snakker dere egentlig om å få fortsette å repetere visse roller. Det betyr ikke at dere er noe mer mann eller kvinne enn noen andre. Hva som utgjør et kjønn er dynamisk og skapes av oss som spiller vår identitet. Endret 27. juni 2014 av Cosette 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Men hvorfor mener du vi hører naturlig hjemme i noe som helst? Hvilket grunnlag har du for å mene det? Hva vil det si å leve som en mann? Så når du og andre på KG snakker om å få lov til å leve som en mann eller kvinne, så snakker dere egentlig om å få fortsette å repetere visse roller. Det betyr ikke at dere er noe mer mann eller kvinne enn noen andre. Hva som utgjør et kjønn er dynamisk og skapes av oss som spiller vår identitet. Det eneste naturlige og akseptable er at alle roller / funksjoner i samfunnet og hjemmet fordeles likt mellom menn og kvinner (bortsett fra graviditet og fødsel). Ingen kvinner bør akseptere å måtte gjøre mer enn 50% av husarbeidet. Anonymous poster hash: 21b17...243 1
Gjest miss_sara Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Haha, mener du at ikke menn for leve som menn, hvis de må gjøre like mye husarbeid og lage like mye mat? Du er vel der at mannen skal komme hjem etter jobb der all klesvask, vasking, rydding, matlaging og unger er ordnet? Altså back at the 50's? 1
Tarsan97 Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Jo, det er som du sier att det er blitt ett sånn press på å være i en unaturlig kjønnsløs rolle att selv de tøffeste orker ikke protestere og si noe om det. Når en drar litt mer på årene sånn som meg så er det lettere og si stopp til at jeg som er rund skal presses ned i firkantede hull. Det er ett kjempegammelt ordtak som høres litt teit ut først : Veien til mannens hjerte går igjennom magen.- Jeg tror opphavet til det er en eldgammel obersvasjon, menn gir tilbake til de som gir til dem. Jeg skal ikke være overklok her, men som sagt før, jeg har vert gift i mer enn 21 år. Og vi har det utrolig bra. Kan egentlig ikke huske en krangel. Men det er fordi vi ikke kjøper den sosialistiske Norske hjernevasken. Men jeg vil ikke si mer om det for det blir bare misforstått. Har du lagt merke til att når det gjelder dyr sier en att det er viktig å ta hensyn til dyrenes naturlige behov skal de ha det godt. Har du noen gang hørt noen vil ett menneske like godt ? Likestilling er ett vidt begrep med mye rare greier i seg. Selfølgelig skal ikke en tjene mer enn den andre for samme arbeide osv. Ting skal være rettferdig. Men har du opplevd i firmaer att folk ikke gjør det samme ? Noe er elektrikere, noen tar seg av papirarbeidet og kontoret, noen vedlikeholder osv. Om det var likestilling og det var om og gjøre att alle skulle gjøre det samme..? Nettopp. Det er best elektrikeren tar seg av det elektriske osv. Det blir fort litt sånn i ett ekteskap og. Den som er mest naturlig for en ting er den som får holde på med det. Men hos oss er det ikke sånn att jeg er mann, jeg er sjef. Jeg er sjef på de mannetingene hun ikke vil ha noe med og gjøre. Hun er sjef for alt det hun vil gjøre, og det er vel ganske mye. Alle skal være fornøyde og alle skal føle respekt og vite att de har all støtte hos partneren. Det er vel det det koker ned til. 5
Cambria Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Det eneste naturlige og akseptable er at alle roller / funksjoner i samfunnet og hjemmet fordeles likt mellom menn og kvinner (bortsett fra graviditet og fødsel). Ingen kvinner bør akseptere å måtte gjøre mer enn 50% av husarbeidet. Anonymous poster hash: 21b17...243 Personlig tror jeg at med en slik holdning vil det bli vanskeligere. Alle par har sine måter å løse ting på. For noen er det slik som TS her forteller, at kvinnen lager mat og ordner i huset for mannen. For andre er det helt motsatt. Andre igjen har kanskje ingen fast som lager mat, de tar det som det kommer. Det jeg skal frem til er at jeg mener ikke kvinner skal si "jeg gjør bare 50% av husarbeidet". Jeg tror ikke det er sunt å ha et så rigid forhold til det. Jeg mener man skal gjøre det som er naturlig for forholdet, det man selv ønsker. For meg er det naturlig at vi gjør ting sammen. For meg er det naturlig at jeg vasker opp når han lager mat. Jeg er med å maler, jeg lærer å fikse sykler. Vi spør hverandre om hjelp om vi gjør husarbeid (men jeg tror han gjør over 50% av arbeidet).
Herr Sebra Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Nei, jeg trives godt med et likestillingsfokus. Jeg ser ikke helt hvordan jeg blir presset inn i en rolle jeg ikke hører hjemme i, jeg er uansett min egen mann. Det er jo flott at du har funnet din rolle i hjemmet, men det å ha middagen klar så ofte du kan og holde hus og hjem i orden er ikke slik jeg ser det noe som har med kjønn å gjøre. Ingenting i mitt samboers kjønn tilsier at hun burde holde seg til kjøkkenbenken. Her bidrar vi forøvrig like mye hjemme og det er jeg i grunn fornøyd med. Jeg ønsker meg ingen tjener men en likestilt partner. 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 Kvinner og menn er biologis forskjellige. Dette utspiller seg bla. i interesser, oppfattelse, hobbyer "hjemmeting" og så videre. Alt kan ikke forklares med at "samfunnet presser kvinner til å gjøre ditt eller datt", det samme gjelder menn. Anonymous poster hash: 1aecd...459 1
Gjest Eurodice Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 Alle liker vel å bli tatt litt vare på, både menn og kvinner. Poenget med likestillinger jo at man ikke skal presses inn i noen rolle, om man liker å være hjemme og stelle så skal man jo få lov til det. Anonymous poster hash: 6fa06...4da Hvordan oppleves det som kvinne å bli tatt vare på av en mann? Hva ligger i det? 1
Genesis Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Men hvorfor mener du vi hører naturlig hjemme i noe som helst? Hvilket grunnlag har du for å mene det? Hva vil det si å leve som en mann? Jeg holder med den filosofiske retningen som kaller kjønn performativt. Samfunnets oppfatning av kjønn avgjøres av hva vi gjør som et kollektiv, og kjønn eksisterer i den grad det spilles ut som en rolle. (Nå refererer jeg til kjønn som i "gender", altså ikke den rene anatomiske ulikheten, men den identiteten vi knytter til kjønn). Det er avhengig av regjerende normer i det aktuelle samfunnet, og oppfattes naturlig fordi det er en forestilling som er repetert så mange ganger at det virker som det er noe iboende. Så når du og andre på KG snakker om å få lov til å leve som en mann eller kvinne, så snakker dere egentlig om å få fortsette å repetere visse roller. Det betyr ikke at dere er noe mer mann eller kvinne enn noen andre. Hva som utgjør et kjønn er dynamisk og skapes av oss som spiller vår identitet. Du skal være klar over at det du sier her er i konflikt med Darwins evolusjonsteori. Så lenge du avviser denne er jo det ditt valg, og helt greit, men da må du være åpen om det. Den filosofiske retningen du er en del av er nemlig bygget på at våre menneskers hjernen er helt adskilt fra resten av kroppen, det må den gjøre, fordi det er umulig å tenke seg at evolusjonen bare virker på kroppen under haka og ikke over, hvis de er del av det samme systemet. Hvis det er sånn at evolusjonen virker på hele kroppen, inkludert hjernen, har vi menn og kvinner forskjellig hjerne, og teorien din er feil. Nå er det jo mye som tyder på at hjernen også er en del av kroppen, for eksempel at vi kan endre den vi kjemiske substanser og rusmidler, at vi kan trene den opp, at intelligens er arvelig, ikke minst at den er fysisk og organisk slik som resten av mennesket (med mindre man tilhører en perifer gren av filosofien som også avviser fysiske sanseinntrykk som kilde til informasjon da), og en rekke andre ting. Så du og dine likemenn og kvinner skal ha for at dere står i last og brast for noe som i det lengste avfeier hele den vitenskapelig metode, og alt den er bygget på. Til slutt har jeg en brainteaser til deg. Hvem var de som bestemte at det var akkurat de gjeldende rollene som skulle repeteres. Var det en konge langt tilbake i tiden som vedtok dette i et (på den tiden) samfunn uten diversifiserte kjønnsroller? Venter spent på svar! Endret 27. juni 2014 av Genesis 1
Gjest Trollkarlen Skrevet 27. juni 2014 #13 Skrevet 27. juni 2014 Om en kvinne har lyst å ha den 50-talls rollen så skal hun få lov til det, men for meg gir det ingen mening å dele seg inn i roller i hjemmet når man kan samarbeide om alt. Begynne å blande inn roller er tullete og skaper flere problemer enn det løser.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #14 Skrevet 27. juni 2014 Alle liker å bli tatt vare på, menn og kvinner, men som regel på forskjellig vis. Jeg er meg selv, med feminine interesser og er naturlig tiltrukket av maskuline menn. Nå bor jeg heller ikke i Norge, så jeg er friere til å ikke transformeres til en "Tårnfrid". I prinsippet betyr likestilling at man står fritt til å ta egne valg, men i praksis betyr det at kvinner skal bli menn og menn skal bli kvinner. Plastiske, kjønnsløse skapninger barn ikke ser forskjell på. Det er ikke et gode i mine øyne, men jeg har gitt opp Norge som levested. Det er helt underlagt redikal feminisme ved dette punktet. Anonymous poster hash: b442a...901
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #15 Skrevet 27. juni 2014 " de ikke naturlig hører hjemme i"? Er ikke hele poenget med likestilling at folk skal få lov til å være seg selv? Menn som ikke kan rydde etter seg eller mate seg selv hadde jeg aldri vært sammen med. Det blir jo som å være sammen med en som er handikappet. Anonymous poster hash: 0022c...f6c 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #16 Skrevet 27. juni 2014 Alle liker å bli tatt vare på, menn og kvinner, men som regel på forskjellig vis. Jeg er meg selv, med feminine interesser og er naturlig tiltrukket av maskuline menn. Nå bor jeg heller ikke i Norge, så jeg er friere til å ikke transformeres til en "Tårnfrid". I prinsippet betyr likestilling at man står fritt til å ta egne valg, men i praksis betyr det at kvinner skal bli menn og menn skal bli kvinner. Plastiske, kjønnsløse skapninger barn ikke ser forskjell på. Det er ikke et gode i mine øyne, men jeg har gitt opp Norge som levested. Det er helt underlagt redikal feminisme ved dette punktet. Anonymous poster hash: b442a...901 Hele poenget med likestilling ER jo nettopp å være seg selv, uten å føle at en må tilpasse seg en kunstig rolle. Jeg er kvinne, men det er helt unaturlig for meg å være husmor, selv om min mor var det. Anonymous poster hash: 0022c...f6c 2
Gjest Hedra Skrevet 28. juni 2014 #17 Skrevet 28. juni 2014 Men hvorfor mener du vi hører naturlig hjemme i noe som helst? Hvilket grunnlag har du for å mene det? Hva vil det si å leve som en mann? Jeg holder med den filosofiske retningen som kaller kjønn performativt. Samfunnets oppfatning av kjønn avgjøres av hva vi gjør som et kollektiv, og kjønn eksisterer i den grad det spilles ut som en rolle. (Nå refererer jeg til kjønn som i "gender", altså ikke den rene anatomiske ulikheten, men den identiteten vi knytter til kjønn). Det er avhengig av regjerende normer i det aktuelle samfunnet, og oppfattes naturlig fordi det er en forestilling som er repetert så mange ganger at det virker som det er noe iboende. Så når du og andre på KG snakker om å få lov til å leve som en mann eller kvinne, så snakker dere egentlig om å få fortsette å repetere visse roller. Det betyr ikke at dere er noe mer mann eller kvinne enn noen andre. Hva som utgjør et kjønn er dynamisk og skapes av oss som spiller vår identitet. Mulig rollene ligger i tradisjon men det er vel ganske klart at det ligger naturlig for kvinnen og ta ansvar for barn, hus og hjem mens far har hovedansvar for å beskytte og få mat til familien, altså revir/eiendom/hus/hage og ha ansvar for penger. Hvis dette ikke ligger i genene våre lurer jeg på hvorfor jenter oftest velger tradisjonelle jenteleker, selv når de har tilgang på alt og ingen styrer valg av leker.Og hvorfor gutter lettere leker leker som styres av å bestemme og beskytte territoriet ?
Gjest Hedra Skrevet 28. juni 2014 #18 Skrevet 28. juni 2014 Det eneste naturlige og akseptable er at alle roller / funksjoner i samfunnet og hjemmet fordeles likt mellom menn og kvinner (bortsett fra graviditet og fødsel). Ingen kvinner bør akseptere å måtte gjøre mer enn 50% av husarbeidet.Anonymous poster hash: 21b17...243 Hvorfor ikke ? Hvorfor er det blitt så negativt å være "huslig" ?
Gjest Coolaid Skrevet 28. juni 2014 #19 Skrevet 28. juni 2014 Hedra, on 27 Jun 2014 - 14:01, said: Jeg liker å stelle for mannen min. Ha middagen klar så ofte jeg kan og holde hus og hjem i orden. Jeg har inntrykk av at fokus på likestilling er blitt så voldsom at det presser kjønnene inn i roller de ikke naturlig hører hjemme i. Liker dere moderne menn å bli tatt vare på slik det var før, eller trives dere bedre i moderne hjem hvor begge gjør like mye hjemme ? Opplever dere at dagens likestillingsfokus frarøver dere noe av friheten og aksepten til å leve som mann ? Jeg er mann og gjør akkurat det sammen. Pga min timeplan er det jeg som lager middag hver dag. Og kan ikke kona spise med oss så sørger jeg for at hun får varm middag når hun kommer hjem. I tillegg har vi alle plikter og gjør det som er fornuftig ut fra tidene vi er hjemme på. Jeg setter veldig pris på når kona som gjør flotte ting for meg. Vi er ikke så opptatt av likestilling her hjemme, men heller hva som er fornuftig og fungere i hverdagen.Tror vi trives best med at vi deler på oppgavene som skal gjøres. Tror jeg er en person som ikke hadde syns det var kult å bli vartet opp hele tiden mens en må gjøre alt. Men det er veldig hyggelig når det skjer at man blir dullet litt med Føler ikke jeg blir frarøvet min mannlige identitet ut fra måte vi lever på. Min mannlige identitet er mer enn hvem som gjør hva i huset. Jeg går foran som et godt eksempel for våre barn, og spesielt for vår sønn. Den mannlige identiteten jeg lære ungene opp i handler om at menn oppfører seg skikkelig og tar ansvar - også for de tradisjonelt sett kvinnelige arbeidsoppgavene.
Gjest Hedra Skrevet 28. juni 2014 #20 Skrevet 28. juni 2014 Et godt svar . Jeg er heller ikke ute etter å gjøre alt hjemme mens han sitter pal, jeg bare tror noen oppgaver faller mer naturlig for hvert kjønn og jeg er vel egentlig litt lei av den negative "sånt hører hjemme i 50 årene " holdningen som skinte igjennom tidligere i tråden. Jeg vet ikke om menn føler seg presset inn i nye roller. Det er noe av det jeg lurer på. Jeg har flere i min sosiale krets som gir uttrykk for at så kan være tilfelle. Det forekommer meg også som litt tankevekkende at de damene som hevder likestillingen og skal ha mannen inn i husarbeidet, ofte (ikke alltid) er de samme kvinnene som klager over at han ikke gjør ting riktig eller nedlatende "skryter" av han i sosiale settinger og forteller høylydt hvor _flink_ han er som vasker gulv. Hvis alle jobber ligger like lett og selvfølgelig for alle så ville slike kommentarer stilne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå