Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ganske svak muskulatur i beina i forhold til overkroppen, og er rett og slett ikke glad i å trene bein pga dette.

Hvilke øvelser gjør dere når dere trener bein? Hvor effektive er de?

Ønsker å bygge muskelmasse relativt fort. Er ikke særlig glad i knebøy da jeg er en smule ubalansert, og jeg kan absolutt ikke få mye vekt på før jeg triller bakover. Kjører litt frontbøy med 15-20 kg, og det går greit. Føler jeg aldri får god kontakt med fremsiden av lårene når jeg trener bein, med unntak av sittende leg-extensions.

Mvh

Nuttery

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei =)

er du svak i bena, må du trene bein.... ;)

hvor lenge har du trent?

har du noe program?

øvelser:

knebøy ;)- uten vekter om det et problem i starten.

Utfall

bulgarsk utfall

markløft

hip thrust

leg cul

styrke tråkk på sykkel

er du usikker på teknikk vil jeg råde deg til å kontakte en PT for en veiledningstime

Skrevet

hei hei =)

er du svak i bena, må du trene bein.... ;)

hvor lenge har du trent?

har du noe program?

øvelser:

knebøy ;)- uten vekter om det et problem i starten.

Utfall

bulgarsk utfall

markløft

hip thrust

leg cul

styrke tråkk på sykkel

er du usikker på teknikk vil jeg råde deg til å kontakte en PT for en veiledningstime

Jeg trener bein et par dager i uka, men føler fortsatt ikke jeg får særlig god kontakt med særlig lårmusklene. Det blir liksom bare tull føler jeg.

Knebøyen er noe dritt.. Utenom at jeg ikke klarer særlig vekt (klarte faktisk med 30kg her i går, bedre enn sist jeg prøvde), så gjør det vondt i hofter og knær. Ikke noe særlig behagelig om jeg bare går til 90 graders vinkel heller.

Sykler en del til oppvarming, kjører mark, hipthrusts, sittende lårcurl, sittende leg-extensions, ettbeins-knebøy med trx-slynge. Kjørt litt utfall men mister liksom balansen. Anklene bare skjelver og jeg står som en idiot og vifter med armene for å få igjen balansen.

Trent seks dager i uka siste 6mnd, trente vel 3 ganger i uka de 6mnd før det. Kjører ikke noe direkte program, men blir vel en slags tresplitt av noe slag.

Skrevet

ok =)

jeg vil anbefale deg å ha et helkropps program 3 ganger i uken. bruk hipthrust da denne aktiverer rompa og hofta i tillegg, Markløft som er en flere ledds øvelse, og utfall. du kan f,eks kjøre noen sett med knebøy, eller sumo squat som oppvarmin, uten vekter eller med hantler. fokuser på at bevegelsen starter i hofta.

ang utfall: kontakt med hofta som vil si nøytral bekkenstilling, og strak rygg. bestem deg om du kjører knedominant eller hoftedominant, og ikke en mellom ting.

sliter du med balansen så med litt bed benstilling, kjør et tempo du mestrer, bruk speil. og husk pauser slik at nervesystemet får hentet seg inn igjen =)

Skrevet

Jo mer du trener bein jo lettere vil det bli å komme i kontakt med musklene dine. Du kan prøve å pause på bunn av squat og holde i 90grader posisjon et par-tre sekunder før du reiser deg igjen. Du mister balansen fordi du mangler en del stabiliserende muskler.

Jeg anbefaler også markløft, selvsagt. Pass på form, bestill helst en PT-time.

Personlig gjør jeg knebøy med beina helt inntil hverandre og "ass to the grass" - krever masse mer stabilisering, tilogmed fra leggen. Øver for å klare pistol squat!

Skrevet

Grunnen til at du faller på knebøyen er ikke pga manglende muskler. Det kommer av at du er for lite bevegelig fordi du sitter for mye på rumpen.

Knebøy er kongeøvelsen for bein og den aller viktigste øvelsen du gjør for å bli sterk i beina. Øvelse to er markløft.

For å jobbe med bevegeligheten for knebøy anbefaler jeg disse videoene:

http://www.mobilitywod.com/2012/08/squat-quick-test-is-it-your-ankles-or-hips/

• Liker 2
Skrevet

Grunnen til at du faller på knebøyen er ikke pga manglende muskler. Det kommer av at du er for lite bevegelig fordi du sitter for mye på rumpen.

Knebøy er kongeøvelsen for bein og den aller viktigste øvelsen du gjør for å bli sterk i beina. Øvelse to er markløft.

Sitter for mye på rumpen?..... Jeg trener seks dager i uken... Hva mener du?

Jeg tar 75 kg i markløft. Klarer ca 30 kg i knebøy, testet i går. På 40 kg trillet jeg omtrent bakover. Heldigvis fikk jeg hjelp før det skjedde :fnise:

Muskelanalysen min viser at jeg såvidt er innenfor normal-skalaen når det kommer til muskler i beina. Så jeg vil tro det er mangel på muskler og stabilitet i anklene.

Men takk likevel, skal se på linkene.

Skrevet

Han som faller i den nederste videoen... Der har du meg :fnise:

Skrevet

Sitter for mye på rumpen?..... Jeg trener seks dager i uken... Hva mener du?

Jeg tar 75 kg i markløft. Klarer ca 30 kg i knebøy, testet i går. På 40 kg trillet jeg omtrent bakover. Heldigvis fikk jeg hjelp før det skjedde :fnise:

Muskelanalysen min viser at jeg såvidt er innenfor normal-skalaen når det kommer til muskler i beina. Så jeg vil tro det er mangel på muskler og stabilitet i anklene.

Men takk likevel, skal se på linkene.

Jeg mente ikke at du var inaktiv. Det var ikke meningen at det skulle fremstå slik. Jeg mente at når du sitter, så sitter du på rumpen. På en stol, i en sofa, etc.

Mennesker er ikke laget for det. Vår naturlige hvilestilling er enten liggende eller sittende i en dyp knebøy. Se på små barn. De sitter i full, ass to the grass knebøy og kan bevege ryggen frem og tilbake. Med og uten spenn og uten å kollapse i fotbuen.

Slik bevegelighet har også de som ikke slutter å sitte slik. Se spesielt til Asia eller Afrika. Det er den normale hvilestillingen.

"Use it, or lose it".

• Liker 3
Skrevet

Jeg mente ikke at du var inaktiv. Det var ikke meningen at det skulle fremstå slik. Jeg mente at når du sitter, så sitter du på rumpen. På en stol, i en sofa, etc.

Mennesker er ikke laget for det. Vår naturlige hvilestilling er enten liggende eller sittende i en dyp knebøy. Se på små barn. De sitter i full, ass to the grass knebøy og kan bevege ryggen frem og tilbake. Med og uten spenn og uten å kollapse i fotbuen.

Slik bevegelighet har også de som ikke slutter å sitte slik. Se spesielt til Asia eller Afrika. Det er den normale hvilestillingen.

"Use it, or lose it".

Hahahah! Skjønner, skjønner! Sitter og tøyer sånn nå, med macen på en lav krakk :fnise: føler meg litt rar her. Kanskje dette løser "problemet"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...