Gå til innhold

Konsekvens av å takke nei til studieplass....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at det ikke spiller noen rolle for neste års opptak dersom jeg takker nei til studieplass i år, men jeg spør likevel her for sikkerhets skyld, det kan jo hende jeg har oversett noe viktig.

Jeg vet hva jeg skal studere, og jeg vet at jeg kommer inn. Det jeg ikke vet er om jeg skal starte nå til høsten eller utsette det et år. Vil det få noen konsekvens for meg om jeg takker nei til tilbudt skoleplass dette året, og jeg vil søke på nytt på samme skole/utdanning til neste år?

Anonymous poster hash: c81ee...7ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ingen konsekvens. Men hva har du å tape på å takke ja til passen?

• Liker 2
Skrevet

Du kan risikere at snittet neste år er høyere og at du ikke kommer inn. Men om du kommer inn på ønsket studium i år, men ikke vil begynne før neste år, vet jeg om flere som har søkt om og fått innvilget permisjon :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg takker ja til plassen må jeg jo starte til høsten, og jeg er litt usikker ennå på hva som passer best i forhold til livssituasjonen min akkurat nå. Jeg har ikke samvittighet til å takke ja hvis jeg ikke vet helt sikkert at jeg skal starte - da tar jeg jo den plassen fra noen andre!

Men det var det jeg trodde, det er jo gjennom samordna opptak og dermed poengberegningen som teller og ikke noe annet...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at jeg kommer inn, snittet mitt er skyhøyt i forhold til opptakskravet på dette studiet så det er egentlig ingen faktor i forhold til dette. Ang å få permisjon må man ha tyngre grunner enn hva jeg har for å utsette.

Skrevet

Men om du takker ja, for så å si fra deg studieplassen senere, skjer det jo ikke noe annet enn at personen øverst på ventelista for tilbud om plassen. Du tar ikke plassen fra noen andre da.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har forsåvidt rett i det, men da må jeg jo likevel takke nei/si fra meg plassen på et eller annet tidspunkt. Jeg ville bare dobbeltsjekke at det ikke får noen konsekvens for meg å takke nei til plassen i år, for så å søke på samme plass igjen til neste år.

Ops - ser først nå at jeg har skrevet som anonym bruker tidligere, det var ikke meningen!

Endret av elrania
Skrevet

Tror ikke du får noen karantene eller noe sånt, altså :)

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingen betydning :) Man har rett til å søke seg inn på et studium og takke nei, og man har rett til å søke et studium flere ganger.

Anonymous poster hash: d5af9...a05
Skrevet

Takket nei til et studie for 5 år siden da jeg ville jobbe et år i stedet. Fikk ikke konsekvenser, og det får det nok neppe nå heller :) Du får jo til og med alderspoeng på ordinærkvota dersom du skulle trenge det, så når du ligger så langt over snittet for studiet, så går nok dette helt fint.:)

Og er du usikker, vent et år. Det er vel bedre å begynne på studiet når man er klar for det, selv om det tar 1 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...