Gå til innhold

Må man bli gangesperret for å få effekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å trene styrke for 2 uker siden, og har blitt gangesperret etter hver økt. (Har trent annenhver dag) Mens i går så trente jeg meg veldig sliten, hadde problemer med å gå ned trappene etterpå, men er ikke gangesperret i dag? :vetikke:

Betyr det at musklene er "ferdig reparert"? Kan jeg trene samme muskelgruppene hver dag om jeg ikke er gangesperret?

Anonymous poster hash: 4f0da...558
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på dette.

AnonymBruker
Skrevet

Er "gangesperret" det samme som støl?

Anonymous poster hash: 1c9cd...d7e
Skrevet

Det er det samme ja.

Skrevet

Du skal ikke trene samme muskelgruppe to dager i rad uansett. At du ikke lengere blir stöl er fordi musklene er blitt mer vant til trening.

Musklene bygger seg opp i hvileperioden, derfor skal det väre pause. (de blir på en måte nedbrutt litt, av riktig styrketrening, men bygger seg opp, pluss litt til i hvilen)

Skrevet

Gangsperre er noe man får når man utsetter musklene for mye hardere belastning enn de er vant til, f. eks. ved å jogge når man ikke har jogga på år og dag. Da blir det mange rupturer i muskelfibrene, som gir seg utslag i kraftig stølhet noen dager etterpå. Da vil musklene bygge seg opp sterkere enn før hvis de får nok hvile. Med andre ord, ikke tren når du er skikkelig støl.

Etter 2-3 joggeturer vil man ikke bli så støl, fordi musklene har blitt vant til belastningen. Du får selvsagt effekt av det, du blir bare ikke så ekstremt støl. Du skal for all del ikke prøve å ta deg helt ut hver gang. Ved å ikke ta seg helt ut hver gang vil man bli raskere restituert, og orke mer trening og få mer framgang netto enn om man kjører lange og harde økter på hver tur.

Skrevet

Du blir mest støl når du er ny til en øvelse og belastning, og mest når du trener høyt volum med mye eksentrisk muskelarbeid. Stølheten avtar etterhvert, men det betyr ikke at treningen er mindre effektiv.

Du skal ikke trene samme muskelgruppe to dager i rad uansett. At du ikke lengere blir stöl er fordi musklene er blitt mer vant til trening.

Musklene bygger seg opp i hvileperioden, derfor skal det väre pause. (de blir på en måte nedbrutt litt, av riktig styrketrening, men bygger seg opp, pluss litt til i hvilen)

Det er ikke riktig. Kroppen tilpasser seg belastningen du gir den, men trener du hardt hver økt er det nok fornuftig og hvile. Jeg ville likevel ikke brukt "skal", for man må kjenne på det selv. Alle treningsprogram har en form for overtrening og progresjon etterfulgt av hvile.

Selv trener jeg bein minst 4 ganger i uken. Ikke de samme øvelsene nødvendigvis, men da er det to dager på rad før hvile. Man merker at man trener hviledagene, men det er også poenget.

Om man søker litt rundt om bulgarsk vektløftertrening så kan man lese om hvordan de utviklet treningsprogram for de olympiske vektløfterne der de trente tungt 7 dager i uken. Ikke alle klarte å henge med, men de som gjorde det ble i verdenseliten. (Dette har nødvendigvis ingen overføringsverdi til akkurat oss, men det er likevel interessant.)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...