Gå til innhold

Tips for å unngå matsvinn - del her :)

Anbefalte innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg ser i avisen i dag at så mye som 1/3 av all maten som lages i verden blir kastet! Dette er jo helt utrolig, og jeg tror det er mye vi kan gjøre hver for oss for å bidra. Hva gjør du for å unngå å kaste mat?

Mine tips:

- fryse ned ost i skiver (greit når du er singel og ikke rekker å spise en hel ost)

- fryse ned brød i skiver

- ta bilde av kjøleskapet med mobilen så man huske hva man har når man går i butikken.

- handle på grønnsaksbutikker der man får kjøpt de mengdene man trenger i stedet for store poser med flere kilo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- ta bilde av kjøleskapet med mobilen så man huske hva man har når man går i butikken.

Eventuelt skrive handleliste :P

• Liker 7
Skrevet

- spise varer som er utgått på dato (hvis det er trygt)

- spare på alt av middagsrester, du kan spise det til kvelds, mellommåltid, ta med på jobb ol..

- ikke kjøp store mengder bare fordi det er billigere kilopris hvis det ikke kan spises opp/fryses.

- lag stort og frys ned

- ser du at du ikke klarer å spise grønnsakene du har i kjøleskapet, hakk opp og frys ned.

• Liker 1
Skrevet

- lag middager/måltider der du får brukt opp det du har, f. eks. hvis du har igjen en halv agurk eller noe

- fryse ned ting

- brødskiver i fryseren

- selv om det er tilbud, så må du ikke kjøpe det. tenk over om du virkelig trenger det, du sparer mer penger på å ikke kjøpe det selv om det er halv pris ;)

- planlegg middager flere dager fram i tid

- alt må ikke kastes selv om det har gått ut på dato. se/lukt på det først

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fryser alt som kan fryses så det ikke blir dårlig. Når vi f.eks har brokkoli eller blomkål ved siden av middagen bruker vi sjelden stilken. Den kapper jeg i biter, fryser ned, og bruker når jeg skal lage supøer eller pureer. Vi skriver matplaner, og handler for en uke av gangen så vi minimerer impulskjøp. Er egentlig mange ting man kan gjøre for å unngå å fylle mataøpla hvis man gidder. Vi komposterer me av det vi ikke får brukt på annen måte.

Anonymous poster hash: c5795...bd7

Gjest strykebrett
Skrevet

Eventuelt skrive handleliste :P

Det funker jo også for de som er strukturerte nok til å drive med slikt ;)

Skrevet

Et godt tips som allerede er nevnt er å handle inn nye varer som du kan bruke med det du allerede har. Neste beste tips er vel å fryse ned alt, gjerne oppkuttet om det er grønnsaker som også er nevnt.

Og selvfølgelig handleliste. Med de tingene så burde det ikke bli noe kast å snakke om.

AnonymBruker
Skrevet

- Planlegg middager godt

- Frys ned rester

- Gjør en innsats for å lage skikkelig restemat.

Anonymous poster hash: a9834...736
  • Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Kom på en til:

Melk kan godt fryses. Jeg får aldri drukket opp en hel liter, så jeg fryser porsjoner som jeg bruker i sauser og supper senere. Det samme med kokosmelk og fløte. Det kan bli litt rart utseende på det etter frysing, men smaken er det ingenting galt med.

Skrevet

Det funker jo også for de som er strukturerte nok til å drive med slikt ;)

Jeg tror nok svaret på å unngå matsvinn er å legge inn noen minutter med struktur. Planlegge en ukes måltider, ukehandle, følge planen. Så kan man gå tilbake til å være ustrukturert, man vet hva man skal spise og trenger ikke impulshandle.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg tror nok svaret på å unngå matsvinn er å legge inn noen minutter med struktur. Planlegge en ukes måltider, ukehandle, følge planen. Så kan man gå tilbake til å være ustrukturert, man vet hva man skal spise og trenger ikke impulshandle.

Jeg er enig i at det sikkert er ett svar, men ikke det eneste.

Som sagt tar jeg et kjapt bilde av kjøleskapet før jeg går ut om morgenen, så handler jeg på veien hjem. Det er tilstrekkelig grad at struktur til at jeg får utnyttet det som er i kjøleskapet og jeg tar hensyn til det når jeg handler middag. Ukesmenyer og så videre er ikke nødvendig for min del, og ville heller ikke fungert i og med at jeg har hverdager som er veldig ulike og spontane. Jeg spiser ikke hjemme hver dag, og jeg vet skjelden på forhånd hvilke dager jeg kommer til å spise hjemme og ikke. Ukesmenyer er vel best om alle dager er like og lagt opp på forhånd.

Det er flott at det kommer inn tips som kan være gode for folk i ulike situasjoner :)

Skrevet

Dagene trenger ikke å være like for at ukesmenyer kan funke.

Vi planlegger 5 av 7 middager nettopp fordi ting skjer underveis. I tillegg legger vi opp til at enkelte dager skal det gå kjapt og andre dager kan man bruke mer tid på matlaging. Når uforutsette ting skjer, som det jo gjør, er det bare å bytte om på et par dager. Ingen bilder av kjøleskap eller ekstra handleturer er nødvendig.

Gjest strykebrett
Skrevet

Dagene trenger ikke å være like for at ukesmenyer kan funke.

Vi planlegger 5 av 7 middager nettopp fordi ting skjer underveis. I tillegg legger vi opp til at enkelte dager skal det gå kjapt og andre dager kan man bruke mer tid på matlaging. Når uforutsette ting skjer, som det jo gjør, er det bare å bytte om på et par dager. Ingen bilder av kjøleskap eller ekstra handleturer er nødvendig.

Topp at det funker for deg, er sikkert et godt tips for mange :)

For meg som spiser hjemme er det smartere å handle lite og ofte, enn å ha mat for en uke liggnede i kjøleskapet. Sånn er det når man bor alene og spiser hjemme alt fra ingen til sju dager i uka.

Skrevet

- fryse brød i skiver

- planlegge tre-fire ukesmenyer i slengen

- vite hva som er greit å spise etter dato

- optimal oppbevaring av maten

Ukesmeny er pes, men hvis du lager meny for flere uker er det lettere å planlegge å bruke det du kjøper/lager. Enkelte ting lager jeg nok av til to-tre middager, og får da to ekstra middager i fryseren, som jeg kan ta dagen etter eller et par uker senere. Spiser jeg taco en dag, lager jeg kanskje lasagne med salat til et par dager senere.

På den måten sørger jeg for at ting blir brukt selv om det i utgangspunktet ikke går an å kjøpe i "liten" nok porsjon til én middag.

I tillegg er det mange produkter som holder seg betydelig lengre enn hva som står på. Har feks spist yoghurt nesten en måned etter datostempling, uten at den smakte noe annerledes av den grunn. Egg holder i månedsvis.

Skrevet

Orden i skap og skuffer er alfa og omega. Mannen og jeg kasta mye før. En oppryddning på kjøkkenet viste at vi hadde på et tidspunkt 6 pakker fullkornspasta utgått på dato! Dype skap, ja. Ikke smart. Det som er beste grobunn (evt verste) for matsvinn hos oss, er spontankjøp og dårlig planlegging. Når vi planlegger middagen og handlelisten før vi reiser i butikken så kan vi sjekke om vi har X og Y klart eller om det må handles.

Et annet viktig punkt er å rydde ukentlig i kjøleskapet. Bort med utgått pålegg og melk, og blir klar over hva som står inne i det.

Nå har vi blitt litt avanserte av oss og har begynt å bli flinke til å ta vare på middagsrester og å faktisk bruke disse. Feks gryterett, om det er for lite til middag til to neste dag så kjøper vi en fersk baguette og ost, og dekker disse med gryterettrester og litt revet ost på toppen. Ikke gourmet-mat, men tada - middag for 17 kroner. :P Og ingen kastet mat.

Vi startet med dette for å bli litt mer økonomiske når vi oppdaget at vi hadde matbudsjett på over 9000 kroner pr mnd.... som to barnløse voksne! :O

Skrevet

Vi startet med dette for å bli litt mer økonomiske når vi oppdaget at vi hadde matbudsjett på over 9000 kroner pr mnd.... som to barnløse voksne! :O

Til sammenligning har vi, to voksne og et småbarn et matbudsjett på rundt 4000, nettopp på grunn av god planlegging. Miljøbesparende OG økonomisk, med andre ord. :fnise:

Holde orden i skapene er et veldig godt tips!

• Liker 1
Skrevet

Matbudsjettet vårt er mye lavere nå, heldigvis. Men det er litt høyt for tiden pga at vi fortsatt tillater oss litt spontanhandling... også har jeg cravings på bær og frukt, og såklart ikke det rimeligste som er i fruktdisken. :P

Men målet er å ikke sløse så hinsides som vi drev med i en periode, og det er oppnådd!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev oppgave om dette på høgskolen. :fnise: moro!

+ jeg fryser ned restematen jeg får... Det vil alltid komme en dag hvor jeg ikke orker lage mat. Økonomisk og miljøvennlig.

Anonymous poster hash: e3789...3f8
Skrevet

Vi gjør følgende:

• Ukesmeny: handler det vi trenger én gang i uke for å få alt til å gå opp
  • Sjekker det vi har ofte
  • Lagring av mat er viktig å gjøre riktig
  • Fryse det som fryses kan!
  • Bruker kraft etter kjøtt stekt i panne/ovn til sauser/supper/kjøtt
  • Kjøper inn store mengder av det vi vet vi bruker mye av dersom det er tilbud/handler i Sverige (har stooor fryseboks!)
  • Kjøper hermetikk når det faller seg sånn
  • Restemat er digg! Spesielt dersom man tilsetter mer krydder evt. bare varmer det i micro.

Dermed kan vi alltids lage noe mat til tross for at vi evt. ramler av menyen eller trenger noe som går raskere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev oppgave om dette på høgskolen. :fnise: moro!

Anonymous poster hash: e3789...3f8

Hva studerte du da? :)

Anonymous poster hash: 4ad46...055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...