*Emma* Skrevet 22. juni 2004 #1 Skrevet 22. juni 2004 Noen jeg kjenner har en baby på 1.5 mnd som jeg akkurat fikk vite hadde fått blodforgiftning. Han ligger nå på sykehus og skal være der i 3 dager til. Han holdt på å dø men det gikk bra opg han får ingen varige men..... Det jeg lurer litt på en hvordan får man blodforgiftning? Altså jeg trodde det var sånt man kunne få av å tråkke på en rusten spiker etc...men små babyer gjør jo ikke sånt.... Jeg er bare nysgjerrig....
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 22. juni 2004 #2 Skrevet 22. juni 2004 min lillebror fikk blodforgiftning da hen var 2 uker gammel, grunnen til dette var at han hadde urinveisinfeksjon da han ble født, da dette ikke ble oppdaget og han ikke fikk behandling gikk det over i blodet og utviklet seg til blodforgiftning...Det var bare så vidt de klarte å redde han med pencillin i så stor dose som aldri hadde vært gitt til et så lite barn før... ellers har jeg hørt at babyer kan få det dersom de har avføring mens de ennå ligger i livmoren og at de får dette i seg....
jordbær Skrevet 23. juni 2004 #3 Skrevet 23. juni 2004 Blodforgiftning er egentlig "bare" bakterier i blodet. Derfor kan det f.eks. komme av en urinveisinfeksjon... Hvilke mikrober kan gi sepsis? ...« I prinsippet kan mange mikrober gi sepsis, men noen er langt vanligere enn andre: Bakterier er langt hyppigere årsak enn andre mikrober. Virus kan gi sepsis, men det er ganske sjeldent. Av virus er herpes virus i nyfødtperioden mest aktuell. Sopp- sepsis kommer nesten utelukkende bare til de som av en eller annen grunn har svekket immunforsvar. Ikke minst gjelder dette kreftpasienter, når de er som mest påvirket av cellegiften. Bakterie-typen varierer med barnets alder: I første levemåned er streptokokker, E.coli, stafylokokker og en bakterie kalt Listeria mest vanlig. Hos eldre barn er fortsatt streptokokkene viktige, men her er også stafylokokker, pneumokokker og meningokokker viktig. Salmonella er en viktig kilde på sørligere breddegrader. I institusjoner og ved sykehus, vil ofte andre bakterier kunne utvikle seg til å bli en fare. Noe av grunnen til dette er at de innlagte på slike steder bruker mye mer antibiotika enn ellers i befolkningen. Slik drepes en del bakterier, mens andre bakterier av denne grunn lettere overlever. Før vi fikk Hib-vaksinen (Hemofilus influenzae b-vaksinen) var denne bakterien en viktig årsak til sepsis for barn etter nyfødtperioden. http://www.barnelegene.no/article.php/cate...categoryID=65#4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå