Gå til innhold

Hvordan er lover for AS bedrifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent jobbet i 2011 for et firma, som først i 2012 ble registrert som en bedrift og et as. Vil det da si at vedkommende har jobbet illegalt for en ulovlig bedrift? Er det lov å drive en bedrift uten å være registrert?

Jeg stusser veldig på dette nå, det virker som om det har vært en god del ulovlige uregelmessigheter rundt eier og hovedansatt. Hovedansatt har dessuten hatt med seg flere ansatte med jobbkontrakt, mens det i offisielle registre kun står oppført en ansatt.

Anonymous poster hash: 2d682...a81
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke bra ut.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Et firma må ikke være AS. Et firma kan også leie inn folk.

Som f.eks en kompis av meg. Han driver eget firma, ikke AS. Han har flere som jobber for seg, som da fakturerer min kompis for jobbene de utfører, men min kompis har ingen ansatte i sitt firma.

Ingenting ulovlig med det

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent jobbet i 2011 for et firma, som først i 2012 ble registrert som en bedrift og et as. Vil det da si at vedkommende har jobbet illegalt for en ulovlig bedrift? Er det lov å drive en bedrift uten å være registrert? Jeg stusser veldig på dette nå, det virker som om det har vært en god del ulovlige uregelmessigheter rundt eier og hovedansatt. Hovedansatt har dessuten hatt med seg flere ansatte med jobbkontrakt, mens det i offisielle registre kun står oppført en ansatt. Anonymous poster hash: 2d682...a81

Det finnes flere andre selskapsformer enn AS.

Anonymous poster hash: f205e...07b

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har et enkeltpersonforetak. Fullt lovlig med slike selskaper. De som arbeider i slike selskap kan enten få lønn fra selskapet eller sende faktura til det. Min lønn i selskapet kommer fra at jeg sender faktura til oppdragsgiverne. Aksjeselskap er en selskapsform som er grei når et selskap har flere eiere - ofte er det lurt å omorganisere til AS når selskapet vokser og trenger kapital fra nye investorer.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et lite renholdsfirma som har drevet med renhold her og der i flere år vistnok. Det merkelige er at da jeg sjekket altinn vedr firma og personene bak kom det fram at verken firmaet eller de som driver selskapet ikke hadde mer enn 100 000 i inntekt i 2012, firmaet sto i null. Eierne har også solgt huset sitt i fjor, og listene på altinn var oppdaterte vedr disse nå i april.

Skulle ikke inntekt på salg av hus og inntekt fra firma vise et betydelig høyere beløp da firmaet er jobben og den eneste inntekten til ekteparet? Jeg syns det hele virker så merkelig, da eierne har snakket høyt om å ha masse penger på bok og god inntekt fra driften.

AnonymBruker
Skrevet

Det sto også oppført et annet lignende bedrift navn på eier, mens ektefelle var ansatt. Den bedriften finnes det ingen info om. Kun det nye as som ble registrert i 2012.

Jeg antar min bekjent egentlig har hatt en falsk arbeidskontrakt i 2011. Alt tyder på at det er ulovligheter her da vedkommende fikk alt utbetalt rett i hånden og mindre enn 80 kr timen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan da sjekket på altinn?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager har du sjekket på altinn om de har solgt huset sitt?

Anonymous poster hash: ee0c4...9fa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i alle dager har du sjekket på altinn om de har solgt huset sitt?

Jeg har kun sjekket inntekten til eiere av selskapet og selskapet på altinn. At de solgte huset fortalte min bekjente meg. Da burde fortjenesten for salget av huset være oppført på en av de da de ikke har kjøpt noe nytt hus.

Det er ekkelt å vite at de dette gjelder mest sannsynlig har drevet med skattesvindel osv.

Skrevet

Jeg tror ikke du bør beskylde noen for skattesvindel. Tråden viser at kunnskapene dine om skatt og selskaper er relativt begrenset.

• Liker 5
Gjest Funky Punk
Skrevet

Virker som at TS bare har bestemt seg for at den/de er svindlere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun sjekket inntekten til eiere av selskapet og selskapet på altinn. At de solgte huset fortalte min bekjente meg. Da burde fortjenesten for salget av huset være oppført på en av de da de ikke har kjøpt noe nytt hus.

Det er ekkelt å vite at de dette gjelder mest sannsynlig har drevet med skattesvindel osv.

I all verden. På hvilket grunnlag tror du det??

Anonymous poster hash: 75507...0a8

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg spør igjen jeg: hvordan får du sjekket disse tingene på Altinn? Såvidt meg bekjent kan kun de selskapet har gitt tillatelse til det logge seg på for å se selskapsopplysinger. Jeg lurer derfor på hva det er,jeg ikke har fått med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert de solgte med gevinst da.

Tror ikke du skal være så bastant, du har ikke mye peiling på skatt, AS osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg påstår ikke at jeg vet at de driver med svindel, men basert på info som min bekjent har fortalt om sin jobb i det firmaet så er det mye som skurrer. Min bekjent fikk skatteopplysninger om at h#n hadde tjent lønn fra dette firmaet i 2012 når h#n hadde bodd i et annet land hele dette året. Det dreide seg ikke om feriepenger da h#n er europeisk borger som søker jobb i Norge.

Alle som logger seg på Altinn kan se hvem som har tjent hva i skatteoppgjøret. Urimelig hetsing fra dere her, og ingen fornuftige svar å få med tanke på at min bekjent med all sannsynlighet skal ha blitt utnyttet av dette firmaet. Burde ikke overraske meg at det kommer slike usaklige svar på kg. Trist.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg finner ikke hvor i Altinn jeg kan søke på andre enn meg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du din bekjent har blitt lurt?

Anonymous poster hash: 63f2c...2dc

Skrevet

Jeg påstår ikke at jeg vet at de driver med svindel, men basert på info som min bekjent har fortalt om sin jobb i det firmaet så er det mye som skurrer. Min bekjent fikk skatteopplysninger om at h#n hadde tjent lønn fra dette firmaet i 2012 når h#n hadde bodd i et annet land hele dette året. Det dreide seg ikke om feriepenger da h#n er europeisk borger som søker jobb i Norge.

Alle som logger seg på Altinn kan se hvem som har tjent hva i skatteoppgjøret. Urimelig hetsing fra dere her, og ingen fornuftige svar å få med tanke på at min bekjent med all sannsynlighet skal ha blitt utnyttet av dette firmaet. Burde ikke overraske meg at det kommer slike usaklige svar på kg. Trist.

Usikker på hvordan du ser dette på altinn. Er derimot kjent med at man kan søke etter slikt hos skatteetaten.no

Dersom huset er solgt i fjor (som du sier) vil dette uansett ikke fremkomme hos Skatteetaten, da skatteoppgjøret for 2013 ikke er offentlig enda. Da du ser på 2012-tall er det også sannsynlig at du ikke får med deg all informasjon. Dersom AS'et er registrert mot slutten av året vil det naturlig nok ikke ha særlig omsetning i 2012. For de to personene du omtaler er det ikke slik at all inntekt fra virksomheten vises i deres ligningstall. I ligningstallene er det redusert for virksomhetens kostnader, samt øvrige fradrag man måtte ha på privat hånd.

Skrevet

Forstår jeg deg riktig så mener du at din bekjente har fått en lønns- og trekkoppgave over lønn han ikke har mottatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...