Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor hater alle de som jobber som eiendomsmeglere? De blir alltid sett ned på. Alle mener de bare prøver å lure folk. Jeg bor sammen med en eiendomsmegler og han er faktisk ikke en fryktelig person! Det er vanskelig å gjøre både kjøper og selger 100% fornøyd, da selger vil få så mye som mulig, mens kjøper vil gi så lite som mulig. Men uansett er det ikke sånn at megler manipulerer budgivere slik alle påstår. Eller finner opp bud. Dette er ulovlig, og ja det forekommer sikkert, men blir slått hardt ned på. Man mister fort autorisasjonen på noe sånt. Og tror dere megleren tjener mye på å lure opp prisen 100.000? Det er vanlig å avtale mellom 1-2,5% i provisjon. Av dette får feks megler 25%. Så tror dere virkelig meglere risikerer jobben sin for å tjene en ekstra tusenlapp? Dessuten er det gjerne slik at markedet styrer prisen... Hvis det er 10 personer som er interesserte i samme bolig kan du fort regne med at denne blir solgt over takst. Fordi folk gir bud. Det betyr ikke at megler finner på bud eller tvinger folk til å legge inn bud. Meglere er ikke onde mennesker som alle tror. Så hvorfor skal dere hate meglere?

Anonymous poster hash: a6727...9d1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hater ikke meglere, men jeg synes det var irriterende å komme på de visningene hvor megleren ikke kunne fortelle mer enn jeg kunne lese på nett. For eksempel ikke hadde sett kjelleren eller visste noe om når badet ble pusset opp osv.

For all del, mange meglere er flinke:)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Meglere er en form for selger. Selgere ofte blir sett på som snyltere og løgnere. De vil selge produktet uansett hvor dårlig det er, og dermed bruker de sleipe triks for å få solgt det.

Dette er nok også litt typen yrke mange velger hvis de vil ha en kort enkel utdannelse med mulighet for å tjene godt.

Når det er sagt så stemmer ikke dette alltid. Men jeg må helt ærlig si at det finnes mye sleske meglere der ute.

Anonymous poster hash: 76cc6...b8b
  • Liker 17
Gjest Hedra
Skrevet

Jeg vet ingenting om din mann og har ingen personlige grunner til å mislike noen, men hvis meglere har et dårlig rykte så er det nok noe i det.

De få ødelegger for de mange desverre

AnonymBruker
Skrevet

Flere av (eiendoms)meglerene jeg har vært borti har tilbakeholdt opplysninger og til og med løyet om objektene. Kan være derfor?

Anonymous poster hash: 34156...430

• Liker 6
Skrevet

Av personer jeg misliker står megleren som solgt oss huset på toppen.

Han gjorde så mye galt ved det salget at han skiftet jobb like etter. I ettertid har jeg blitt fortalt at han "kom til en enighet" med arbeidsgiveren om at han kunne slutte eller miste jobben.

Jeg kjenner 5-6 personer som har kjøpt av ham, 3 av dem skrev klagebrev til meglerkontoret i ettertid (inkludert oss).

Han skiftet til et annet kontor, tjener fortsatt 1 mill+ i året, kjører stor SUV og går rundt som om han er verdensmester.

Han er det første jeg tenker på når jeg hører megler.

Meglere håndterer boligsalg/kjøp, noe som er en av de største (økonomiske) begivenhetene i folks liv. Samtidig har jeg inntrykk av at de selv ikke tenker på dette, hvilke konsekvenser feil de gjør kan få for kjøpere (og selgere) og kan opptre ganske nonchanalt og uforsiktig. Eksemplaret jeg var borti håndterte ting som var kjempeviktige for oss som noe som ikke var så viktig for ham, for han handlet det mest om å bli ferdig å komme seg videre.

Det finnes meglere som gjør jobben sin og gjør den godt. Feks har min søster brukt samme megleren ved 3 anledninger og er superfornøyd med ham. Jeg har selv vært i snakk med andre meglere som jeg synes virker trygge og seriøse, men det er likevel historiene om alle de sorte fårene som farger bransjen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker ikke alle meglere. Jeg misliker meglere som ikke gjør jobben sin. Sist vi var på visning hadde vi avtalt å møte megleren klokken 15:00 utenfor boligen vi skulle se. Klokken 15:40 møter han ebdelig opp, uten så mye som å beklage at han er sen. Ikke visste han noe om huset heller.

Det er ikke unikt for meglere, jeg misliker generelt alle jeg skal kjøpe en vare/tjeneste fra hvis de ikke kan yte service, ikke respekterer kunden og ikke engasjerer seg.

Og ja, jeg jobber selv i et serviceyrke.

Anonymous poster hash: a073d...82b

• Liker 1
Skrevet

Jeg misliker ikke meglere påminnet som helst måte, men jeg stoler ikke på dem. De er der for å selge et produkt og det må man alltid huske

• Liker 2
Skrevet

Ja, hvorfor hater alle de som jobber som eiendomsmeglere? De blir alltid sett ned på. Alle mener de bare prøver å lure folk. Jeg bor sammen med en eiendomsmegler og han er faktisk ikke en fryktelig person! Det er vanskelig å gjøre både kjøper og selger 100% fornøyd, da selger vil få så mye som mulig, mens kjøper vil gi så lite som mulig. Men uansett er det ikke sånn at megler manipulerer budgivere slik alle påstår. Eller finner opp bud. Dette er ulovlig, og ja det forekommer sikkert, men blir slått hardt ned på. Man mister fort autorisasjonen på noe sånt. Og tror dere megleren tjener mye på å lure opp prisen 100.000? Det er vanlig å avtale mellom 1-2,5% i provisjon. Av dette får feks megler 25%. Så tror dere virkelig meglere risikerer jobben sin for å tjene en ekstra tusenlapp? Dessuten er det gjerne slik at markedet styrer prisen... Hvis det er 10 personer som er interesserte i samme bolig kan du fort regne med at denne blir solgt over takst. Fordi folk gir bud. Det betyr ikke at megler finner på bud eller tvinger folk til å legge inn bud. Meglere er ikke onde mennesker som alle tror. Så hvorfor skal dere hate meglere?

Hva skal man med en megler da? Hvis man ikke avtaler ligger den vel som oftest på 3%, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Meglere har et rykte som "sleazy". Som nevnt over er det en type (gjerne menn) som vil gå i dress på jobb og ha mulighet for gode penger uten mye utdannelse. Det er litt "jappetypen" og er assosiert med en litt billig stil og falsk fremtoning.

Det å finne opp bud o.l. er ikke lov og det er ikke noe de fleste driver med.

Du tar feil i antakelsen om at folk flest tror meglere legger seg i selen for en tusenlapp ekstra. Det motsatte er ofte tilfelle - det er veldig mye ekstra jobb å få best mulig pris for kunden med veldig lite igjen for deres del.

Det som skjer langt oftere er at meglere anbefaler selgere å akseptere bud som er langt lavere enn de kan få, rett og slett fordi det ikke gidder å gå altfor mange runder og bare vil bli kvitt huset og motta sine prosenter.

Er ikke mitt inntrykk at folk "hater" meglere, med unntak av de som har hatt mange veldig dårlig opplevelser selv - og da er det jo naturlig, slik folk flest misliker yrkesgrupper de har utelukkende dårlige opplevelser med.

Jeg setter dem i samme bås som alle andre selgere, enten de er telefonselgere eller bilselgere.

Anonymous poster hash: 6ac2b...c10
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også skeptisk til selgere generelt. Og etter å ha solgt og kjøpt noen boliger hittil i livet, har jeg observert at meglere kan være slepie som f. Og det føles ekstra ille når det er snakk om SÅ mange penger!

Megleren vi brukte sist til å selge leiligheten vår, småsprang bare gjennom rommene før vi skulle skrive under papirene. Han kikket ikke innpå badet eller det minste soverommet. På meg virket han veldig tissetrengt eller noe, sto og småhoppet og ville ut igjen så fort som mulig. Da vi fikk prospektet og skulle godkjenne det, var alle bildene feil (kom fra sist gang leiligheten ble solgt, fire år før dette), prisantydningen var feil, og det var en DRØSS med skrivefeil. Vi måtte rette opp i alt dette selv. Vi tapte mange tusen kroner på at han glemte å avbestille annonseringen i avisa etter at leiligheten var solgt (av oss selv, til noen vi hadde på privat visning). Han var veldig frekk i telefonen da vi spurte om dette. Selv om avisa bekreftet at det ville ha vært god nok tid til å trekke annonsen.

Da jeg googlet ham, så jeg at han tjener godt over millionen i året.

Jeg skrev et klagebrev til meglerkontoret hvor jeg fortalte hvordan vi hadde blitt behandlet, men hørte aldri noe igjen. Dette er et av de mest seriøse meglerkontorene i Trondheim. Før reklamerte de med "9 av 10 ville brukt oss igjen" - men dette slagordet tror jeg ikke de bruker lenger. Hehe, kanskje de bør kvitte seg med denne idioten av en megler og se om ratingen tar seg opp...

Anonymous poster hash: 6a7ad...b89
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meglere er en form for selger. Selgere ofte blir sett på som snyltere og løgnere. De vil selge produktet uansett hvor dårlig det er, og dermed bruker de sleipe triks for å få solgt det.

Dette er nok også litt typen yrke mange velger hvis de vil ha en kort enkel utdannelse med mulighet for å tjene godt.

Når det er sagt så stemmer ikke dette alltid. Men jeg må helt ærlig si at det finnes mye sleske meglere der ute.

Anonymous poster hash: 76cc6...b8b

Kort enkel utdanning? Man må ta en bachelorgrad for å ha lov til å jobbe med eiendomsmegling. 2 av disse 3 årene er nesten bare jus. Er jus for dumme mennesker da? Er det så enkelt å bli jurist også da? Burde jo være det, for de har mange av de samme temaene. I tillegg er ikke eiendomsmegler etter disse tre årene. Man er bare fullmektig. Da er man på en måte en lærling i 2 år til. Så 5 korte enkle år? For alle de late menneskene som vil lure andre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere av (eiendoms)meglerene jeg har vært borti har tilbakeholdt opplysninger og til og med løyet om objektene. Kan være derfor?

Anonymous poster hash: 34156...430

Og derfor er alle rævhål da? Hvis er megler holder tilbake opplysninger som kan virke inn på handelen kan du gå til sak. Er det snakk om no store greier mister megleren lisensen sin. Er det ikke bedre å ta de som gjør en dårlig jobb istedet for å dra alle inn under en kam?

AnonymBruker
Skrevet

Hater ikke meglere, men misliker de. Først og fremt pga løgner. For meg, når noen taes i løgn da har rullgardinen gått ned. Når en "selger" holder tilbake opplysninger og gir direkte feil faktaopplysninger da blir man oppgitt. Og det har skjedd altfor ofte.

Klart reaksjonen blir sterkere når det er snakk om verdier på millioner, kontra om du står ovenfor en uærlig støvsugselger.

Har også inntrykk av at mange eiendomsmeglere påtar seg for mange oppdrag i higen etter høyest mulig inntekt. Med det resultat at de er superstresset og ikke har tid og ro nok til å sette seg skikkelig inn i boligene de skal selge. Det synes jeg blir litt lemfeldig.

Og når den verste boomen kom rundt store deler av forrige tiår, så solgte boligene nesten av seg selv. Lettjente penger.

Anonymous poster hash: 5d3e4...f49
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange meglere liker å fremstå som rike finansakrobater og flasher rundt i dyr dress, dyr (belånt) bil og sleik til tross for at de kanskje tjener 5-600 tusen i året. Jålebukker.

Anonymous poster hash: a6975...765
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har generelt lite til overs for meglere da de stort sett aldri skaper verdier, og ofte ikke bærer risikoen du som kjøper/selger gjør. De fungerer som en middelmann mellom noen som skal kjøpe og selge. I noen markeder er meglere og meglerhus helt vitalt for at det skal finnes noe likviditet, i andre markeder er de ikke like kritiske.

Eiendom er en av de markedene der de strengt talt ikke er nødvendige. Du KAN gjøre alt selv, ved hjelp av en advokat til det juridiske, men ofte er det for mye jobb for Ola og Kari Nordmann.

Har selv drevet på med meglervirksomhet innen nisjevarer, og det er helt klart at alt jeg gjør, kunne klientene ha gjort selv, med litt research og ståpåvilje...men det er der du har problemet med vanlige folk. Enten så gidder de ikke, eller så vet de ikke hvordan. Tid er tross alt penger.

Som oftest blir jeg kontaktet av folk med henvendelser som "Hei, jeg er ute etter det og det, fra det årstallet, er villig til å betale så og så mye avhengig av tilstanden. Greier du å finne det?", og så fortsetter de med livene sine. Jeg gjør all arbeidet for 10% kommisjon av salgsprisen. I alt bruker de kanskje 10 minutter totalt på handelen, mens jeg bruker et par timer da jeg vet hvor jeg skal lete, og har nettverk som jeg har bygget opp igjennom årene.

Anonymous poster hash: bffcd...68a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort enkel utdanning? Man må ta en bachelorgrad for å ha lov til å jobbe med eiendomsmegling. 2 av disse 3 årene er nesten bare jus. Er jus for dumme mennesker da? Er det så enkelt å bli jurist også da? Burde jo være det, for de har mange av de samme temaene. I tillegg er ikke eiendomsmegler etter disse tre årene. Man er bare fullmektig. Da er man på en måte en lærling i 2 år til. Så 5 korte enkle år? For alle de late menneskene som vil lure andre?

Mange som startet på jus med ambisjoner om å bli advokater men hadde dårlige karakterer ender opp som eiendomsmeglere.

Anonymous poster hash: 6ac2b...c10

Skrevet

Folk har generelt lite til overs for meglere da de stort sett aldri skaper verdier, og ofte ikke bærer risikoen du som kjøper/selger gjør. De fungerer som en middelmann mellom noen som skal kjøpe og selge. I noen markeder er meglere og meglerhus helt vitalt for at det skal finnes noe likviditet, i andre markeder er de ikke like kritiske.

Eiendom er en av de markedene der de strengt talt ikke er nødvendige. Du KAN gjøre alt selv, ved hjelp av en advokat til det juridiske, men ofte er det for mye jobb for Ola og Kari Nordmann.

Har selv drevet på med meglervirksomhet innen nisjevarer, og det er helt klart at alt jeg gjør, kunne klientene ha gjort selv, med litt research og ståpåvilje...men det er der du har problemet med vanlige folk. Enten så gidder de ikke, eller så vet de ikke hvordan. Tid er tross alt penger.

Som oftest blir jeg kontaktet av folk med henvendelser som "Hei, jeg er ute etter det og det, fra det årstallet, er villig til å betale så og så mye avhengig av tilstanden. Greier du å finne det?", og så fortsetter de med livene sine. Jeg gjør all arbeidet for 10% kommisjon av salgsprisen. I alt bruker de kanskje 10 minutter totalt på handelen, mens jeg bruker et par timer da jeg vet hvor jeg skal lete, og har nettverk som jeg har bygget opp igjennom årene.

Anonymous poster hash: bffcd...68a

Joda, de skaper de verdiene de får i provisjon for jobben. Definisjonen på verdiskapning er nemlig at betalingsviljen for tjenesten er høyere enn de ressurser som må benyttes for å levere tjenesten. Og det er den, rett og slett fordi folk benytter eindomsmeglere. At du personlig mener at folk ikke burde gjort det er helt irrelevant. Min betalingsvilje for sminkeprodukter er null, men det betyr ikke at jeg påberoper meg retten til å hevde at produksjon av sminke ikke er verdiskapende.

Skrevet (endret)

Du skisserer nettopp hvorfor folk ikke bør bruke eiendomsmeglere. De har for dårlige incentiver for å presse opp prisen på selgers vegne, fordi den marginale økningen i pris de kan oppnå med merinnsats ikke er verdt tiden deres. Og personlig er det derfor jeg misliker meglere. De handler altså ikke i klientens interesse. Det er selvfølgelig som en konsekvens av lønnsstrukturen i bransjen, og kan nok ikke utelukkende tilskrives meglerne selv, i alle fall ikke de på "gulvet". Ellers oppfatter jeg ofte meglere som ganske enkle mennesker, som er mest opptatt av å tjene godt, og kunne gå i fancy dress for minst mulig innsats. For vanskelig er det vitterlig ikke å bli eiendomsmegler. Uten at det selvfølgelig er noen grunn til å mislike dem per se, men er mer noe man fnyser av hvis man har litt andre verdier.

Endret av Genesis
  • Liker 1
Skrevet

Ja, i forhold til de veiene du må gå for å oppnå samme lønnstrinn som en suksessrik eiendomsmegler så er denne bachelorgraden og årene i "læra", for svært enkle og regne. Dum er det vel ingen som sier man er, men sannsynligvis ikke spesielt glup heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...