AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 For ca. ett år siden valgte jeg å slette hele fb-kontoen min. Jeg følte det ikke var "meg" å joine denne skryt- og fasadebygge verden jeg oppfattet hele fb var en arena for. Opplever daglig mas og tyt om å melde meg inn igjen, venninner som diskuterer noe og som så støtt og stadig utbryter til meg; "å nei du er jo ikke på fb du så du har jo ikke fått med deg det og det". Og så har vi dem som kikker på deg med vantro i blikket og "hææ, har du ikke fb!!?" når de foreslår å legge til, evt. at jeg skal signere opp mot noe gruppegreier etc. Er jeg totalt alene her som ikke har fb? Som ikke orker å bruke tid på det, fordi det ikke gir meg noe som helst, verken glede, spenning, what so ever. Ikke ønsker jeg å eksponere verken meg selv, mine barn eller min familie ved å dele bilder, oppdateringer om alt vi foretar oss i livet, ei like like intressert i å høre den rosemalte siden av andres liv heller. Ønsker å fokusere på mitt eget liv og familie/venner, treffe folk i rl og ha kontakt på en slik måte med folk som er oppriktig interessete. I tillegg lurer jeg på hvordan det sees på at en jobbsøker ikke deltar i sosiale medier. Jeg har nylig begynt å søke etter ny jobb da jeg er lei der jeg er, har god utdanning, men har enda ikke fått napp. Noe i meg sier at man i dag blir googlet og at man kanskje stusser om man ikke dukker opp på fb f.eks. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: e1f49...ea4 1
Glitnir Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 Er da mange som ikke er på Facebook, så ser ikke det som så spesielt - det gjør neppe mange andre arbeidsgivere generelt heller. Derimot kan det nok være lurt å være på LinkedIn, litt avhengig av hvilken type jobb du søker. For internett generelt er det vel fint om du er søkbar dersom tidligere jobber gir grunn til å tro at det skal finnes artikler el.l om deg. Men det viktigste er vel at det ved googling ikke kommer frem noe negativt. Så nei, jeg tror ikke at det at du ikke er på FB har noe med manglende søknadsrespons å gjøre.
Gjest Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Er vel ikke noe spesielt det å ikke være en del av FB? For å si det sånn. Hadde FB hatt noe med mangel på søknadsrespons så er det helt ærlig en arbeidsgiver man ikke bør vurdere engang. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 Ser ikke problemet med å ikke ha Facebook, men selv om man har det så trenger man ikke utlevere seg selv og familien. Jeg er ganske passivt medlem, men liker å følge nettsteder, butikker og lignende. Jeg får da de beste tilbudene og er oppdatert på feks nye castinger i favorittseriene mine. Og angående arbeidsgiver så skal det ikke ha noen betydning, men deltok på et foredrag engang. Det ble det påpekt viktigheten av delta, ikke for å utlevere seg, men for å vise at man følger med og ser de nye mediene. Men en LinkedIn profil er like riktig til dette.Anonymous poster hash: 854c2...c53
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Det er en uting at mye foregår på Facebook, det er idiotisk! Bra at du ikke er på FB, det er bare bortkastet og dumt å være der inne.. Jeg kommer på kun to positive ting med Facebook: 1: du kan være med i hobbygruppe der (f.eks katte/hundegruppe) 2: det er noen kjøp/salg-grupper der Synes hele Facebook skulle vært slettet! Det er ikke 2007 lenger...Anonymous poster hash: 49e92...e6b
kamillete Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Jeg har veldig lyst til å slette min profil, den ble opprettet i 2007 da jeg var 14 år. Men jeg skal studere noen år til og dessverre skjer invitasjoner til aktiviteter, samarbeid i grupper og andre skolearrangementer på facebook
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Jeg har veldig lyst til å slette min profil, den ble opprettet i 2007 da jeg var 14 år. Men jeg skal studere noen år til og dessverre skjer invitasjoner til aktiviteter, samarbeid i grupper og andre skolearrangementer på facebook Gi dem tlfnr ditt? Anonymous poster hash: 49e92...e6b
kamillete Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Gi dem tlfnr ditt?Anonymous poster hash: 49e92...e6b Ser at det kan være en løsning, men fort gjort å bli glemt fordi "alle" har facebook 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Har navnet mitt på fb, men er svært sjelden innom der. Legger ingenting ut, ingen bilder, ingen fødselsdato, knapt nok hvilken by jeg bor i. Ingenting om ungene. Har verken tid eller interesse av å følge med der, men kan av og til føle at jeg ikke henger helt med når mine kollegaer prater om alt som skjer der. Jeg skulle nok innerst inne ønske jeg gadd å følge litt mer med, men samtidig tror jeg at jeg sparer meg for en del mas det ville gitt meg (for eksempel om å henge med på alt alle andre gjør). Har også tenkt på hva "passiv" status på fb har å si dersom jeg skal søke andre jobber. Men tror nok at om du søker seriøse jobber er ikke dette det store som vil trekke deg ned. Her jeg jobber (stor bedrift) ble det forresten ansatt en ny storsjef som er rundt 40. I følge han selv har han ingen profil på fb. Har flere venner med gode stillinger som er svært passive på fb. Gjerne bare innom 1 gang i året for å takke for alle bursdagsgratulasjonene. Alle er rundt 40 + så det har kanskje litt å si. Anonymous poster hash: 9f730...e91
Japp Skrevet 27. juni 2014 #10 Skrevet 27. juni 2014 Tror ikke arbeidsgiver avgjør søknaden på om du er på Facebook eller ikke. Dessuten kan man være på Facebook uten å være søkbar i Google. Jeg vil ikke at alle mulige kan be meg om venneforespørsel og har stilt inn slik at jeg ikke kan søkes opp. Om arbeidsgiver avgjør hvem som får stillingen ut fra hvem som er søkbare på Facebook så blir jeg nesten skremt.
Nuttery Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 Jeg hadde heller ikke Facebook, og har støtt på flere problemer med det i forhold til jobb/skole. Da jeg gikk på VGS hadde klassen en Facebook-gruppe hvor de la ut diverse informasjon som omhandlet når vi hadde timer, lekser, fremføringer osv. Læreren sendte mail til elevrådskontakten og ba han legge ut der. Hun tenkte ikke lenger enn at alle hadde Facebook.. Dette fant jeg ikke ut før rundt jul, da jeg hadde møtt opp i utallige timer vi ikke hadde undervisning i.. Hun lovet videre å sende ut mail i tillegg til denne Facebook-posten, men det ble litt blandet. Også på jobb hadde de en ansatt-gruppe hvor alt mulig greier omhandlende hva som skjedde fremover ble lagt ut. Det var utfordrende å holde seg oppdatert. Til slutt laget jeg meg Facebook. Det var for tungvindt å la være.
Leonia Skrevet 29. juni 2014 #13 Skrevet 29. juni 2014 Har heller ikke facebook.. Slettet min for 4år siden, og har ikke savnet det et sekund. Alle jeg vet om har facebook, utenom mine foreldre som ikke er særlig flinke på data. Føler ikke at jeg går glipp av noe, selv om jeg ikke har FB. Folk tar jo heldigvis kontakt selv om jeg har slettet meg. Når jeg hadde facebook brukte folk så mye tid på det, publiserte både det ene og det andre - og ingenting av det var egentlig interessant. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så stas å ha FB. Skjønner jo at det er greit å holde kontakten med folk, men det kan man vel gjøre uten FB også? Hvor vanskelig er det egentlig å ta opp telefonen og ringe eller sende en sms? (Dette var ikke kritikk mot dere som har FB altså, var bare mine egne tanker om det )
Gjest brutal_mann Skrevet 29. juni 2014 #14 Skrevet 29. juni 2014 Hvis jeg må være på FB for å ha venner så fortjener de meg ikke. 1
Japp Skrevet 30. juni 2014 #15 Skrevet 30. juni 2014 Korleis gjer eg meg usøkbar på Google? Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det. Lenge siden. Skal forsøke å finne det ut og komme tilbake med det.
Munter Skrevet 30. juni 2014 #16 Skrevet 30. juni 2014 Takk :-) (Eigentleg kan eg vel googla det ;-) )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå