Gå til innhold

Er folk generelt sjalu og misunnelige på andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om folk fleste generelt er misunnelig på andres liv?

På andres forhold og lykke. På andres barn og utdannelse og jobb. På andres hus og hjem og bil og hytte her og der?

Jeg tør nesten ikke leve fordi andre er så sjalu og misunnelige ... Merker det veldig godt iallfall...

Anonymous poster hash: b3d4b...655
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

På seg selv kjenner man andre, eller..?

Jeg har ikke merket noe til at folk er spesielt misunnelige, men er ikke spesielt misunnelig på andre selv heller. Hender jeg blir litt misunnelig på alle som er helt friske (mens jeg har en kronisk sykdom som skaper mye problemer i livet mitt), men aldri på enkeltpersoner.

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Eh. For all del. Lev livet ditt i forhold til andres misunnelse. Ha et fint liv!

Skrevet (endret)

Ja, folk er nok det, jeg skal ta masterutdanning nå og er bare ferdig med første året ennå, og får allerede høre masse negativitet fra folk som ikke "ønsker" at andre tar masterutdanning. Selv har de lite eller ingen utdanning....

Endret av pluttipott
AnonymBruker
Skrevet

Eh. For all del. Lev livet ditt i forhold til andres misunnelse. Ha et fint liv!

Dette var da et unødvendig svar.

Anonymous poster hash: 00faf...b3b

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja, folk er nok det, jeg skal ta masterutdanning nå og er bare ferdig med første året ennå, og får allerede høre masse negativitet fra folk som ikke "ønsker" at jeg skal ta masterutdanning. Selv har de lite eller ingen utdanning....

Hm, dette har jeg aldri opplevd. Jeg holder også på med mastergrad, aldri opplevd annet enn positive kommentarer, uansett hvilket utdanningsnivå folk har. Hvordan er det konkret folk reagerer?

Jeg synes jeg hører så innmari mye om at "alle er misunnelige på meg" og "misunnelse er sterkere enn kjønnsdrifta" og diverse latterlige kommentarer, og hver gang lurer jeg på hvor de får det fra. Jeg er selv veldig lite misunnelig av meg, og tenker aldri over sånt. Mulig det er meg som ikke ser det, selvsagt.

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Dette var da et unødvendig svar.

Nei. Det var det ikke! Jatte med eller ikke. En må da leve sitt eget liv uten å være avhengige av andres misunnelse??

Ærlig talt.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Hm, dette har jeg aldri opplevd. Jeg holder også på med mastergrad, aldri opplevd annet enn positive kommentarer, uansett hvilket utdanningsnivå folk har. Hvordan er det konkret folk reagerer?

Good :-)

Jeg synes jeg hører så innmari mye om at "alle er misunnelige på meg" og "misunnelse er sterkere enn kjønnsdrifta" og diverse latterlige kommentarer, og hver gang lurer jeg på hvor de får det fra. Jeg er selv veldig lite misunnelig av meg, og tenker aldri over sånt. Mulig det er meg som ikke ser det, selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du skulle erstattet ordet misunnelse med bitter. De er jo to forskjellige ting!

Anonymous poster hash: c234e...f34
Skrevet (endret)

Folk har veldig lett for å skylde på alt som går dem imot med at folk er misunnelig etc. Tror mye av det sitter i hodet. og ærlig talt, hvis man ikke takler det, så bør en kansjke se litt på seg selv og se om en kanskje trenger litt tykkere hud.

Og hvis noen skulle være misunnelig, så betyr vel det at en har noe en bør være fornøyd med isteden for å bruke tiden sin på andre folk?

Jeg må si jeg sjelden er noe særlig misunnelig på de som har bedre liv. Jeg kan tenke at jeg gjerne skulle hatt det bedre på en del steder, men jeg ønsker meg ikke andre folks liv for det. Så interessante er de faktisk ikke. Selfølgelig kan en bli litt misunnelig iblant, eller personlig mer trist, men går da ikke rundt og er fiendtlig og sur mot folk for det. Tror det gjelder enkeltindivider.

Folk må seriøst se til å roe seg ned, og leve sine egne liv, enn å la andre få makt over det. Skal man framover og stikke ut hodet så kan man risikere litt motstand, og man kan ikke sitte og klage over janteloven. Da blir man stående på stedet hvil.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Det var det ikke! Jatte med eller ikke. En må da leve sitt eget liv uten å være avhengige av andres misunnelse??

Ærlig talt.

Amen!

Skrevet

Med å si at noen angivelig er misunnelig på meg, mener jeg ikke å fremstille meg selv som en person som har veldig mye, den holdningen har jeg ikke i det hele tatt. Men jeg opplever at folk er negative til at jeg ønsker å få meg en god utdanning som gjør at jeg oppnår noe. Litt vanskelig å si hvordan folk konkret reagerer, men det er gjerne med å si ting som at "vi trenger ikke mastere" selv om det ER behov for mastere i det jeg tar, eller at folk virker som de lukker ørene sine for hva jeg ønsker å oppnå med livet mitt. Jeg er tydelig på måten jeg snakker om dette slik at det ikke fremstår som skryt, det vet jeg. Så da virker det som de har ett eller annet imot at folk gjør noe mer ut av sin karriere enn dem selv.

Det jeg snakker om nå gjelder altså kun karriere og utdanning, og dette er mine erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt.

Avhengige av andres misunnelse? Det må da virkelig kunne gå an å lufte frustrasjon over at andre er misunnelig uten at noen skal komme med en negativ kommentar og si "ha et fint liv".

AnonymBruker
Skrevet

Folk har veldig lett for å skylde på alt som går dem imot med at folk er misunnelig etc. Tror mye av det sitter i hodet. og ærlig talt, hvis man ikke takler det, så bør en kansjke se litt på seg selv og se om en kanskje trenger litt tykkere hud.

Og hvis noen skulle være misunnelig, så betyr vel det at en har noe en bør være fornøyd med isteden for å bruke tiden sin på andre folk?

Jeg må si jeg sjelden er noe særlig misunnelig på de som har bedre liv. Jeg kan tenke at jeg gjerne skulle hatt det bedre på en del steder, men jeg ønsker meg ikke andre folks liv for det. Så interessante er de faktisk ikke. Selfølgelig kan en bli litt misunnelig iblant, eller personlig mer trist, men går da ikke rundt og er fiendtlig og sur mot folk for det. Tror det gjelder enkeltindivider.

Folk må seriøst se til å roe seg ned, og leve sine egne liv, enn å la andre få makt over det. Skal man framover og stikke ut hodet så kan man risikere litt motstand, og man kan ikke sitte og klage over janteloven. Da blir man stående på stedet hvil.

Det er jo ikke snakk om å sitte og klage over janteloven her. Det er lov til å drøfte hvordan andre mennesker ser på en selv, her misunnelse...

• Liker 1
Gjest SoccerPlayer
Skrevet

Er bare sånn vi mennesker er ;) Men å være sjalu på andres barn? Visst de har barn selv så skal de være stolt av sine egne!

Jeg er sjalu på huset til en venn av meg. Det er så fint <3.

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om folk fleste generelt er misunnelig på andres liv?

På andres forhold og lykke. På andres barn og utdannelse og jobb. På andres hus og hjem og bil og hytte her og der?

Jeg tør nesten ikke leve fordi andre er så sjalu og misunnelige ... Merker det veldig godt iallfall...

Anonymous poster hash: b3d4b...655

Hva er det du har, helt konkret, som andre misunner deg, da?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er verken sjalu eller misunnelig på noe menneske i hele verden. De jeg kjenner og bryr meg om, unner jeg alt godt som kommer deres vei.

Anonymous poster hash: eb85a...b43

Skrevet

Jeg har lagt merke til at folk som snakker mye om at andre er misunnelige på dem, nettopp er det selv. Derfor TROR de at andre er likedan, altså misunnelig på DEG når det går deg godt.

Alle har sitt, sånn er livet..

Skrevet

Til det jeg skrev lengre opp vil jeg tilføye at jeg ikke mener alle er slik, men noen :) Og det er ikke spesielt hyggelig når det er i nær familie.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Med å si at noen angivelig er misunnelig på meg, mener jeg ikke å fremstille meg selv som en person som har veldig mye, den holdningen har jeg ikke i det hele tatt. Men jeg opplever at folk er negative til at jeg ønsker å få meg en god utdanning som gjør at jeg oppnår noe. Litt vanskelig å si hvordan folk konkret reagerer, men det er gjerne med å si ting som at "vi trenger ikke mastere" selv om det ER behov for mastere i det jeg tar, eller at folk virker som de lukker ørene sine for hva jeg ønsker å oppnå med livet mitt. Jeg er tydelig på måten jeg snakker om dette slik at det ikke fremstår som skryt, det vet jeg. Så da virker det som de har ett eller annet imot at folk gjør noe mer ut av sin karriere enn dem selv.

Det jeg snakker om nå gjelder altså kun karriere og utdanning, og dette er mine erfaringer.

Skjønner absolutt hva du mener. Har vel hørt "vi trenger ikke mastere" et par ganger jeg også, men ikke tolket det som misunnelse.

Skrevet (endret)

Det er jo ikke snakk om å sitte og klage over janteloven her. Det er lov til å drøfte hvordan andre mennesker ser på en selv, her misunnelse...

Den plussen var fra meg ved et uhell.

Vel, jeg mener det er mye av det samme. Og jeg mener det er overdrevet. Det vil alltid være noen få som er misunnnelige, men de er i såpass fåtall at jeg forstår ikke hvordan man en gang kan gjøre det til et problem. Verden er ikke perfekt og man kan ikke regne med å få applaus for alt. Har man en mastergrad, så vet en selv den jobben en har gjort for å oppnå det. Men det er det mange andre som har og, og har gjort samme jobben. Sikkert dyktige folk de fleste. Folk vil alltid ha sine meninger, kanskje vil noen mene at andre veier eller utdanninger er rettere og føler for å si sin(prakke på) mening om det. Kanskje driter folk i hva slags utdanning er person har etc.

Helt ærlig er jeg ganske lei av å høre folk klage over misunnelse etc. Hvis man virkelig vil gå sine egne veier og fremover, så stoler man på seg selv og fortsetter.

Og spørsmålet var jo om folk generelt er sjalu og misunnelige på andre, hvilket jeg mener nei, ikke såpass at det er til ekstrem plage for andre. Det er jo og uansett menskelige følelser som alle har nå og da.

Endret av Cordelia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...