AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 i Mars begynte jeg på første jobb ved siden av studiene. Jeg jobbet bare lørdager, men nå som jeg er ferdig med studiene, skal jeg begynne å jobbe fulltid som vikar mens andre har ferier osv. Jeg har timesats på 150kr, og jobbet 31 timer i Mars, men fikk bare 4000 i lønn - så jeg regner med at det var trukket skatt. Men jeg fikk ikke noe lønsslipp. Og så har jeg enda ikke fått lønn for Mai og April. Jeg spurte arbeidsgiveren om dette og så sa han at han skulle kjekke med regnskapsføreren, siden det må ha blitt noe feil.. Og nå har han informert meg at jeg må skaffe skattekort. Nå er jeg litt forvirret fordi jeg trodde at man hadde skattekort automatisk. Om jeg ikke hadde skattekort, skulle ikke de kanskje ha sagt i fra ved første lønningen? Eller? Hvordan går jeg fram med å bestille skattekort? Jeg så bare så vidt på skatteetatens bestillingsform, men de trenger masse info, som f.eks hvor mye jeg skal tjene i året - det har jeg INGEN peiling på siden jeg ikke vet hvor lenge jeg skal jobbe fulltid eller om jeg evt går tilbake til bare lørdager etter sommeren. Også spør de om hvor mye jeg har tjent hittill. Jeg har bare tjent 4000 opp till nå men fikk ikke lønnslipp, så skal det telle da? Kan jeg la alt stå blankt? Er veldig forvirret.. Anonymous poster hash: e7e73...f0a
Kumasume Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Glemte å ta med: arbeidsgiveren sa også at han skulle sende meg et a kontobeløp så lenge. Hva vil det si? Hva er "a konto"? Endret 26. juni 2014 av Kumasume
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Skattekort må du selv sørge for å skaffe. Det ordner du med på skatteetaten.no Skattekortet er elektronisk så det får arbeidsgiver selv tak i på.(når du har ordnet med det) Når du ikke vet hvor mye du kommer til å tjene, så beregner du bare sånn omtrent. Om du om noen mnd ser at du vil tjene mer eller mindre, så kan du endre skattekortet. Bedre å skatte litt for mye enn litt for lite. Det du har skattet for mye i år, får du igjen neste år. Når du ikke har skattekort blir det som oftest trukket 50% skatt. Hvorfor du ikke har fått lønn for aprli og mai er ikke godt å si, men rart om det skulle være fordi du ikke har skattekort Anonymous poster hash: 72391...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Skattekort må du selv sørge for å skaffe. Det ordner du med på skatteetaten.no Skattekortet er elektronisk så det får arbeidsgiver selv tak i på.(når du har ordnet med det) Når du ikke vet hvor mye du kommer til å tjene, så beregner du bare sånn omtrent. Om du om noen mnd ser at du vil tjene mer eller mindre, så kan du endre skattekortet. Bedre å skatte litt for mye enn litt for lite. Det du har skattet for mye i år, får du igjen neste år. Når du ikke har skattekort blir det som oftest trukket 50% skatt. Hvorfor du ikke har fått lønn for aprli og mai er ikke godt å si, men rart om det skulle være fordi du ikke har skattekort Anonymous poster hash: 72391...e0c Hva må hun ordne med på skatteetaten? Og det er feil at det er bedre å skatte for mye enn for lite, det er bedre å spare selv. Anonymous poster hash: 2741d...f5e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Hva må hun ordne med på skatteetaten? Og det er feil at det er bedre å skatte for mye enn for lite, det er bedre å spare selv. Anonymous poster hash: 2741d...f5e Skattekort ordner man med på skatteetaten.no. Står på første side der.... Joda såklart bedre å spare selv, men bedre med skatt tilgode enn restskatt, det syns vel de fleste av oss....Og når man ikke er sikker på hvor mye man vil tjene er det best å legge til litt enn å beregne for lite(syns nå jeg hvertfall) Anonymous poster hash: 72391...e0c
Kumasume Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Ok.. Hva med delen "Opplysninger om lønn/pensjon og betalt skatt hittil" der spør de om butto lønn.. skal jeg skrive inn 4000kr ? eller skal jeg velge denne? : "vis du ikke har mottatt lønn, pensjon eller inntekt av lott, og heller ikke har betalt skatt hittil i 2014, må du krysse av her " De spør også om forskuddstrekk av lønn. Og det vet jeg heller ikke noe om siden jeg har ikke fått lønnslipp. Og jeg får antageligvis penger snart for mai og april (hva er "a kontobeløp") .. burde jeg da vente med å bestille skattekort inntil jeg får de? Endret 26. juni 2014 av Kumasume
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Har du avtalt en timelønn? Gang den opp med antall timer du har jobbet hittil i år. Det er inntekt pr dagens dato. Stipulert inntekt resten av året: oppgi det som om du skal jobbe full tid resten av året og så endrer du det hvis/når du går tilbake til deltid.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 akontobeløp er et forskudd - altså de sier at du kan betale ut et beløp til deg nå, også avregner de det når du har ordnet med skattekort. Anonymous poster hash: a2264...134
Kumasume Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Da er antageligvis det første lønningen også akontobeløp tenker jeg? Er det da greit å skrive at jeg ikke har mottatt lønn / betalt skatt enda på skattekort bestillingen? Endret 26. juni 2014 av Kumasume
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2014 #10 Skrevet 26. juni 2014 Nei, du må gjøre som jeg sa. Regne ut hvor mye du har tjent hittil ved å gange timelønnen med antall timer.
Kumasume Skrevet 26. juni 2014 #11 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Jo, men de spør jo også om forskuddstrekk av lønn (dvs skatt trukket av arbeidsgiver eller pensjonsutbetaler) .. Det kan jeg vel ikke regne ut. Det er det som skal stå på lønnsslippet ikke sant? Og det har jeg ikke fått. Endret 26. juni 2014 av Kumasume
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #12 Skrevet 26. juni 2014 Når det er snakk om 4000kr så kan du godt skrive at du ikke har fått noe lønn enda, for du kommer ikke til å få en voldsom skattesmell av det. Kommer ikke til å utgjøre noe. Anonymous poster hash: a2264...134
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2014 #13 Skrevet 26. juni 2014 Skriv at kortet skal gjelde for januar, skriv videre at du regner med å tjene utregnet x timer ganget med timelønn. Skriv 0 på skatt og 0 på lønn hittil.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2014 #14 Skrevet 26. juni 2014 Man får ikke lønnslipp før det er kjørt lønn - du har kun fått såkalte akonto beløp, dermed ingen lønnslipp.
Kumasume Skrevet 27. juni 2014 #15 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Ok, skjønner. Men de eneste alternativene når det gjelder når skattekortet skal beregnes fra er JUNI eller JULI.. får ikke velge Januar.. har det noe å si? Endret 27. juni 2014 av Kumasume
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå