AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 Jeg bor på hybel, og strømmen her skal kobles ut i hele helgen – temmelig ubeleilig. Vi har fått beskjed om hvor vi kan gå for å lade telefon etc. og se på VM (!), men de har ikke sagt noe om toalett/dusj. Vil det si at vannforsyningen her ikke avhenger av strømmen, slik at vi kan gå på do som vanlig og sånt? Eller henger det alltid sammen? Anonymous poster hash: f73c6...ef9
Muscae Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 Jeg bor på hybel, og strømmen her skal kobles ut i hele helgen – temmelig ubeleilig. Vi har fått beskjed om hvor vi kan gå for å lade telefon etc. og se på VM (!), men de har ikke sagt noe om toalett/dusj. Vil det si at vannforsyningen her ikke avhenger av strømmen, slik at vi kan gå på do som vanlig og sånt? Eller henger det alltid sammen? Anonymous poster hash: f73c6...ef9 Varmtvannet henger sammen med strømmen, så du vil nok ikke få varmt vann i dusjen. Ellers virker alt som normalt. 2
Fraggzy Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Som "kemi" sier. Varmtvann varmes av strøm, vedmindre du bor i en blokk med sentralvarmeanlegg med oljefyr eller fjernvarme. Vannet i kranene, dusjen og toaletter blir forøvrig drevet av trykkforskjellen i rørene.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Ok, takk for svar, det var det jeg håpet på. Hjemme hos min mor henger alt sammen, så der forsvinner vannet med strømmen, men det er vel forhåpentligvis ikke så vanlig! (Hun har gård med egen brønn og greier, jeg vet ikke om det spiller noen rolle.) Anonymous poster hash: f73c6...ef9
SmallTalk Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Ok, takk for svar, det var det jeg håpet på. Hjemme hos min mor henger alt sammen, så der forsvinner vannet med strømmen, men det er vel forhåpentligvis ikke så vanlig! (Hun har gård med egen brønn og greier, jeg vet ikke om det spiller noen rolle.) Anonymous poster hash: f73c6...ef9 Det spiller en stor rolle, for en brønn har en elektrisk pumpe som sørger for at man får opp vann. Uten strøm, ingen vann. I boliger tilknyttet vannverket, så er det ikke slik, sett bort ifra at man ikke vil ha varmtvann. 1
Marikken Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Kommunale vannledningsnett er trykksatt (enten som en naturlig konsekvens av høydeforskjeller eller fordi det er er trykkøkningsstasjoner (aka pumpestasjoner) på vannledningsnettet. Det vil si at en strømstans lokalt hos dere vil ikke påvirke vannforsyningen. Strømforsyningen påvirker imidlertid eventuell elektrisk oppvarming av vannet. Så hvis der har vanlig varmtvannsbereder for varmtvann så blir det dårlig med oppvarming av vannet... Har man egen brønn som vannforsyning er man også avhengig av egen pumpe for å få vannet opp fra denne, ergo vil en strømstans her tilsi at man ikke får vann overhodet (med mindre man har et separat aggregat som kan gi strøm i aktuell periode da). (Og der ser jeg at jeg svarer det samme som alle andre gitt...sånn går det når man glemmer å trykke post... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå