Gå til innhold

Kvinner mishandler ofte menn mer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne interessante artikkelen: http://www.cosmopolitan.co.uk/lifestyle/big-issue/cosmo-reports/men-suffer-domestic-violence

Som viser til denne: http://onlinelibrary.wiley.com/enhanced/doi/10.1002/ab.21499/?isReportingDone=true&isReportingDone=true&isReportingDone=true&isReportingDone=true

Lite utdrag: Using a scale of aggression which included verbally abusive (screaming, shouting and throwing insults) and physically abusive (from pushing and grabbing to beating and use of weapons) behaviours, researchers at the University of Cumbria questioned 1,000 18-22 year-old participants of both genders. They found that women are “significantly” more likely to be the aggressive partner.

It emerged that violent women also tend to use controlling behaviour, like checking on their partner’s activities and banning them from seeing certain people – and not just with their partner, but with friends and family too. Researchers believe the violence and aggression is linked to this attempted control.

Personlig er jeg ikke særlig overrasket, er egentlig ganske logisk om du spør meg. Det er nok mange mørketall her da menn sikkert ikke rapporterer dette like mye som kvinner kan gjøre. Det er spesielt andre avsnitt som jeg tenker på, når det gjelder denne kontrollerende oppførselen. Har sett mye av dette på KG.

Hva tenker dere? Høres det logisk ut?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

It emerged that violent women also tend to use controlling behaviour, like checking on their partner’s activities and banning them from seeing certain people – and not just with their partner, but with friends and family too. Researchers believe the violence and aggression is linked to this attempted control.

Dette ser man jo bortimot daglig her på KG.

Det er flere studier som tyder mishandling er ganske jevnt fordelt mellom menn og kvinner. Det er nok en del mørketall siden mange menn ikke vil innrømme at de blir mishandlet i frykt for å bli latterliggjort. I tillegg noe du nevnte, at kvinner ofte bruker mer diskrete former for mishandling.

• Liker 5
Skrevet

I den grad kvinner vil svare i denne tråden, vil vi se følgende:

1. Kvinners mishandling av menn bagatelliseres

2. Forsøk på å få debatten til å handle om vold mot kvinner

3. Man vil ikke se at noen kvinner virkelig er villig til å anerkjenne kvinners vold som et samfunnsproblem på lik linje som menns vold.

• Liker 2
Skrevet

Dessverre finnes det veldig mye av dette ja. Det største problemet er at dette latterliggjøres av andre. Husket å ha lest om en gutt som ble voldtatt av to (tre?) jenter og skulle anmelde forholdet men politiet eller sykehuspersonalet eller hva det var, begynte å le av han. Han sa at sex var totalt ødelagt for han og det tok han flere år å komme seg over dette. Jeg så også en video en gang der to skuespillere spilte kjærestepar ute i gatene. Det var et skjult kamera som skulle filme reaksjonen til folk. Når mannen latet som at han var voldelig mot kvinnen, kom folk bort han og truet han med å banke han opp. Når det var kvinnen sin tur å slå mannen, begynte alle å le og ta bilder.

Hvis man skal prate om vold og mishandling synes jeg at man burde prate om dette som et universelt fenomen. Vold er feil uansett hva. Ja menn skal liksom være sterkere å tåle mer, men når det kommer til vold i nære relasjoner så synes jeg at menn og kvinner stilles likt, de er like vulnerable og utsatte.

• Liker 5
Skrevet

Bra, Ulzzang!

Jeg kan ikke forstå at man ikke kan snakke om vold mot mennesker. Sist jeg sjekket, var både kvinner og menn mennesker. Men sterke krefter i samfunnet vil ha det til at vold mot kvinner er mer alvorlig enn vold mot menn. Og den volden menn utøver mer forkastelig enn den volden kvinner utøver.

Og slik kategoriseres vi slik at noen skal kjenne på mer skyld og skam enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...