AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 Hei. Jeg har et problem jeg har prøvd å ta tak i men som alltid kommer tilbake til meg. Uansett hva jeg foretar meg. Blandt vennene mine er jeg den som er mest kreativ og ofte blir jeg spurt om å gjøre veldig enkle ting som f.eks å finne på tema til en fest vi skal ha for en venninne, eller finne på en morsom vits til en tale eller lignende. Jeg syns det er morsomt å gjøre sånne småting, men det ender ofte opp med at vedkommende som spør sniker hele ansvaret for festen over på meg. Kanskje jeg foreslår at vi skal ha meksikansk tema på en fest og da blir det sånn at vennene mine tenker at jeg skal finne kostymer, handle disse, finne ut hvilken mat vi skal ha, finne på leker, lage pynt, handle inn alt som pynten skal lages av, lage invitasjoner, skrive innholdet i de (som forøvrig også skal være suuuper morsomt), lage facebook-gruppe, spilleliste, fikse lokale , sende ut veibeskrivelse, fikse anlegg , bruke egen maskin til å spille musikk fra ++++++++ Jeg orker ikke mer. Jeg sier nei hele tida men likevel ender jeg opp med å få masse drittoppgaver jeg ikke orker å gjøre. Det er noe hver eneste uke !! Jeg kjenner utrolig mange mennesker og har mange kontakter rundt omkring, jeg er kreativ og flink til å finne på ting og detaljer som folk syns er morsomt men dette har blitt en hvilepute for alle rundt meg. De regner med at jeg hele tiden kan hjelpe dem med alt mulig. for et par uker siden skulle to venninner arrangere overraskelsefest for en annen venninne som hadde bursdag. De spurte meg om det var mulighet til å bruke et lokale jeg har tilgang til og jeg sa ja. Det skulle jeg aldri gjort, for etterhvert fikk jeg ansvaret for hele festen! Alt som skulle skje, rydding, musikk og absolutt alt. Jeg hadde det ikke noe gøy på festen for jeg måtte hele tiden ha ansvar selv om jeg sa klart og tydelig ifra at jeg ikke skulle ha det. Dagen etterpå måtte jeg rydde og bære møbler som en idiot og selv om de andre også var der å hjalp til så var det jeg som visste hvordan alt skulle være og hadde nøkkel osv .. I det siste har det bikket fullstendig over. Jeg har blitt spurt om å holde egen tale i et femtiårslag jeg skal i hvor jeg ikke er i familie eller nært vennskap til vedkommende, hjelpe en annen venninne med hennes tale i et bryllup, fikse ALT i den forbanna bursdagsfesten, Finne på leker og aktiviteter man kan gjøre i bryllupet jeg skal i ( Halloooo, det er da for faen ikke min fest??). Jeg har blitt spurt av sjefen på jobb om jeg kan hente ditt og datt langt unna selv om jeg er den enste som ikke har bil på jobb, om jeg kan selge møbler som står på jobb på finn.no, Om jeg kan lage diplomer til en idrettsgreie, være konferansier , Om jeg kan lage et dokument med treningstips til søstra til en perifer venninne!!!, skrive ut dokumenter for folk, legge ut for konsertbilletter osv osv osv. En venninne ringte meg og spurte om jeg kunne ringe et firma hu hadde snakket med tidligere for å bekrefte et kjøp hun hadde gjort fordi hun har telefonskrekk!! Ofte hører jeg " du kjenner jo han/henne kan ikke du spørre om blablabla også blir det til at jeg må arrangere et møte med de to eller hente den tingen den andre skulle låne og også sørge for at det blir levert tilbake innenfor rimelighetens grenser. Jeg har såvidt energi til å komme meg på jobb og føler at jeg bruker all min tid på andre. Jeg har sagt ifra tusen ganger om at jeg ikke orker eller rett og slett bare sagt klart og tydelig nei til ting men likevel spør de igjen og igjen og maser helt til jeg sier ja. Sånn har det vært i flere år, helt siden jeg var fjortiss. Det finnes ikke grenser for folk tydeligvis. Jeg har sagt ifra og tilogmed grått og blitt forbannet fordi jeg er så sliten men ingenting biter på. NEI, fungerer ikke . Hva skal jeg gjøre ? Anonymous poster hash: fc7b1...21f Anonymous poster hash: af831...589 1
Duckie Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 Føler med deg, jeg er selv "dumsnill" og ender ofte med å ta på meg for mye. Men problemet mitt er at jeg er dårlig på å si nei. Men hva skjer egentlig når du sier net, og du allikevel ender opp med å gjøre ting? Maser de sånn at du ikke orker å stå på ditt lengre? 1
Odin-Den-Enøyde Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Jeg syns du bare skal fortsette å si nei, for så ikke løfte en finger! Om det ene eller andre ikke blir gjort, er det ikke ditt problem, du har jo sagt i fra om at det ikke er aktuelt at du gjør noe. Du må ikke la de kjøre over deg eller spille på samvittigheten din (som de sikkert gjør om du sier nei), ikke la deg overtale til å gjøre noe som helst. Nei betyr nei, enkelt og greit. På tide de innser det. Ikke skriv talen, si at du ikke kommer til å gjøre det. Dersom noen likevel forventer tale fra deg den aktuelle dagen, har du ingen tale klar...fordi du har sagt nei. Det blir kanskje kleint der og da, men det er jammen ikke ditt problem. Kanskje de da lærer å respektere dine grenser. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Si nei? Anonymous poster hash: 8ed42...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Det som skjer er at jeg sier " nei beklager, jeg orker faktisk ikke. Jeg har ikke energi til det" Så sier vedkommende " åå det var dumt da, men du har ikke en kjapp idé, du trenger ikke gjøre alt liksom men bare komme med en enkel idé om hvordan ting kan gjøres?" Så sier jeg nei et par ganger til også fortsetter de å spørre og si ååå vær så snill da, du er så flink og det blir ikke noe morsomt uten dine ideer". også hiver jeg ut et forslag om ÈN enkelt ting også blir det sånn " braa,men kanskje du kan fikse det da? jeg har ikke peiling på hvor man får tak i sånt jeg, kjenner du noen som kan blabla eller kanskje du vet om et sted vi kan blabla, har du telefonnr eller kanskje du kan skaffe.. er det ikke sånn at du har tilgang til høytalere og sånn? " Og selv om jeg sier Nei en million ganger så blir det bare mas og mas og mas og det blir jeg også gæren av. Og det er ikke bare planlegging av fester og aktiviteter, det er ALT. Googling, telefoner, småsnekring, bæring, innkjøp, gavekjøp, sanger, skriving. Jeg har utrolig mange venner og kjente og nesten alle spør meg om ting. Jeg kan si nei klart og tydelig og selv om jeg har sittet med venninner og grått fordi jeg har vært sliten og sagt rett ut at jeg ikke orker mer så tar det maks et par uker før det begynner igjen. Hvis jeg sier nei og legger på så ringer en annen og sier " snakket med XX, kan du ikke være så snill å hjelpe oss, tenk så glad XX blir , det blir sååå moro" Anonymous poster hash: af831...589
rouge noir Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Si nei. Det er vanskelig, men si det, og gjennomfør det. 3
rouge noir Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Det som skjer er at jeg sier " nei beklager, jeg orker faktisk ikke. Jeg har ikke energi til det" Så sier vedkommende " åå det var dumt da, men du har ikke en kjapp idé, du trenger ikke gjøre alt liksom men bare komme med en enkel idé om hvordan ting kan gjøres?" Så sier jeg nei et par ganger til også fortsetter de å spørre og si ååå vær så snill da, du er så flink og det blir ikke noe morsomt uten dine ideer". også hiver jeg ut et forslag om ÈN enkelt ting også blir det sånn " braa,men kanskje du kan fikse det da? jeg har ikke peiling på hvor man får tak i sånt jeg, kjenner du noen som kan blabla eller kanskje du vet om et sted vi kan blabla, har du telefonnr eller kanskje du kan skaffe.. er det ikke sånn at du har tilgang til høytalere og sånn? " Og selv om jeg sier Nei en million ganger så blir det bare mas og mas og mas og det blir jeg også gæren av. Og det er ikke bare planlegging av fester og aktiviteter, det er ALT. Googling, telefoner, småsnekring, bæring, innkjøp, gavekjøp, sanger, skriving. Jeg har utrolig mange venner og kjente og nesten alle spør meg om ting. Jeg kan si nei klart og tydelig og selv om jeg har sittet med venninner og grått fordi jeg har vært sliten og sagt rett ut at jeg ikke orker mer så tar det maks et par uker før det begynner igjen. Hvis jeg sier nei og legger på så ringer en annen og sier " snakket med XX, kan du ikke være så snill å hjelpe oss, tenk så glad XX blir , det blir sååå moro" Anonymous poster hash: af831...589 Og dette kommer ikke til å endre seg før du begynner å gjennomføre.. si nei og gjennomfør nei. 6
Polly Ester Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Du sier jo i utgangspunktet nei, men du sier ikke nei allikevel. Du prøver å si nei, men ingen respekterer det, fordi de vet at du gir etter. Du må bare fjøre som foreslått over; du sier nei. Ikke kom med noen forklaring engang, bare si nei. Og ikke gi etter for en liten ide engang. Bare si nei. Og hold på dette nei'et. Tror du bare må være steinhard på det. Lykke til. ☺️ 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 Slett deg facebook/sosiale medier. Gjør deg mye mer utilgjengelig for masekråkene Ikke les og hvertfall ikke svar på mail fra en masekråke Ikke ta telefonen eller send melding når en masekråke sender melding. Siden du har testet ut å si nei, og maskeråkene ikke godtar det, er å totalt overse masekråkene siste mulighet. Anonymous poster hash: f3a44...ee1 4
Ungoliant Skrevet 26. juni 2014 #10 Skrevet 26. juni 2014 Du høres veldig flink og populær ut! Selv er jeg en litt anonym person som ofte blir "glemt" når det inviteres til sosiale sammenkomster. Skal jeg møte venner eller dra på fest må jeg nesten utelukkende være den som foreslår å møtes, eller holde festen selv. Det jeg prøver å si er at å ha den posisjonen som du har også har sine positive sider! Jeg skulle gjerne hatt litt mer av det som du har! 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #11 Skrevet 26. juni 2014 Herregud, for noen frekke mennesker! Man maser da virkelig ikke på folk når de har sagt nei?! Som andre her har skrevet, kan du slutte helt med å hjelpe til, si at det rett og slett ikke passer. Jeg hadde nok ikke klart å være helt avvisende, men kommet feks med et forslag, men så overlatt alt til den som spurte. Hvis det feks gjelder en gave til en venninne, og du foreslår en spesiell type jakke som du vet hun ønsker seg, og venninnen din prøver seg med "men siden du vet hvilken type det er, kan du vel fikse det?", så svarer du helt kort "nei, det har jeg ikke mulighet til. Det klarer du helt fint å fikse selv, ellers får du finne på en annen gave". Når (regner med det blir når, og ikke hvis) hun fortsatt prøver å overtale deg ("kom igjen da, pliiis, det blir så mye bedre hvis du gjør det"), gjentar du bare at "nei, det får noen andre fikse" og "jeg har sagt nei, det får du bare respektere, selv om du er uenig". Etterhvert tror jeg at det vil bli mye enklere for deg, når de skjønner at "nei" faktisk betyr "nei", og ikke at alt løser seg på magisk vis... Lykke til! Anonymous poster hash: e4385...bef 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #12 Skrevet 26. juni 2014 Jeg syns du bare skal fortsette å si nei, for så ikke løfte en finger! Om det ene eller andre ikke blir gjort, er det ikke ditt problem, du har jo sagt i fra om at det ikke er aktuelt at du gjør noe. Du må ikke la de kjøre over deg eller spille på samvittigheten din (som de sikkert gjør om du sier nei), ikke la deg overtale til å gjøre noe som helst. Nei betyr nei, enkelt og greit. På tide de innser det. Ikke skriv talen, si at du ikke kommer til å gjøre det. Dersom noen likevel forventer tale fra deg den aktuelle dagen, har du ingen tale klar...fordi du har sagt nei. Det blir kanskje kleint der og da, men det er jammen ikke ditt problem. Kanskje de da lærer å respektere dine grenser. ja. Jeg har prøvd det og men jeg føler at veldig mye går utover meg og ikke den som har spørt og fått nei. Det har skjedd at alle f.eks på en fest eller lignende tror at jeg skal gjøre det og når jeg ikke har gjort oppgaven så er det jeg som sitter igjen som idioten som ikke har gjort "oppgaven" min. Eller at noen blir fornærmet fordi jeg ikke kan gjøre det "bare for dem" siden vi er så "gode venner". Har også opplevd å blitt spurt om å plukke opp noen i motsatt retning av en fest og sa nei til det . Så kommer den personen forsent på festen og folk spør om hvorfor han kommer så sent så sier han " fordi XXX ikke gadd å hente meg" Så blir automatisk jeg den gniene som ikke orka å kjøre 30 min omvei med taxi. Anonymous poster hash: af831...589
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #13 Skrevet 26. juni 2014 Slett deg facebook/sosiale medier. Gjør deg mye mer utilgjengelig for masekråkene Ikke les og hvertfall ikke svar på mail fra en masekråke Ikke ta telefonen eller send melding når en masekråke sender melding. Siden du har testet ut å si nei, og maskeråkene ikke godtar det, er å totalt overse masekråkene siste mulighet. Anonymous poster hash: f3a44...ee1 Problemer ligger jo i at disse masekråkene er i omgangskretsen min. Det er venner jeg har hatt i over tjue år. Da må jeg jo bare bure meg inne og ikke ha noe kontakt med mine gamle venner . Anonymous poster hash: af831...589
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #14 Skrevet 26. juni 2014 Du høres veldig flink og populær ut! Selv er jeg en litt anonym person som ofte blir "glemt" når det inviteres til sosiale sammenkomster. Skal jeg møte venner eller dra på fest må jeg nesten utelukkende være den som foreslår å møtes, eller holde festen selv. Det jeg prøver å si er at å ha den posisjonen som du har også har sine positive sider! Jeg skulle gjerne hatt litt mer av det som du har! Takk Ja, det er veldig positivt og jeg blir jo glad for at de syns jeg er flink og sånn. jeg skulle gjerne gjort alle tingene men problemet er at jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg såvidt klarer å komme meg på jobb. Jeg tror en del av problemet er at diagnosen min er veldig sjelden og at folk ikke helt klarer å forstå hvordan det er å leve med det. Selv om jeg forklarer at jeg ikke har energi eller ork til å gjennomføre enkle ting så blir det fort sett på som latskap ( Nei jeg har ikke ME, hvis noen skulle tro det) Anonymous poster hash: af831...589
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #15 Skrevet 26. juni 2014 Du sier nei og holder deg til det. Som nevnt over sier du egentlig ikke nei, du gir alltid etter og nettopp derfor vet folk at dine "nei" ikke betyr noen ting. Det er litt som at endel gutter vet at mange jenter sier nei til sex med en gang og ja etterpå. Da virker det som at de bare spiller litt kostbare. Handling teller mer enn ord. Ikke alltid sjekk sms, whatsapp, facebook osv. Logg deg av iblant og gi f i hva som hoper seg opp. Ikke delta i mase-samtaler, du sier ditt og så tar du deg til noe annet. Du må ikke la det gå til punktet der folk sier "pleeeaase", når du har sagt ditt er diskusjonen over og du sier "nå må jeg gå". Lag en unnskyldning hvis du må, som at du hjelper til med en annen fest. Anonymous poster hash: 46942...b73 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #16 Skrevet 26. juni 2014 Herregud, for noen frekke mennesker! Man maser da virkelig ikke på folk når de har sagt nei?! Som andre her har skrevet, kan du slutte helt med å hjelpe til, si at det rett og slett ikke passer. Jeg hadde nok ikke klart å være helt avvisende, men kommet feks med et forslag, men så overlatt alt til den som spurte. Hvis det feks gjelder en gave til en venninne, og du foreslår en spesiell type jakke som du vet hun ønsker seg, og venninnen din prøver seg med "men siden du vet hvilken type det er, kan du vel fikse det?", så svarer du helt kort "nei, det har jeg ikke mulighet til. Det klarer du helt fint å fikse selv, ellers får du finne på en annen gave". Når (regner med det blir når, og ikke hvis) hun fortsatt prøver å overtale deg ("kom igjen da, pliiis, det blir så mye bedre hvis du gjør det"), gjentar du bare at "nei, det får noen andre fikse" og "jeg har sagt nei, det får du bare respektere, selv om du er uenig". Etterhvert tror jeg at det vil bli mye enklere for deg, når de skjønner at "nei" faktisk betyr "nei", og ikke at alt løser seg på magisk vis... Lykke til! Anonymous poster hash: e4385...bef ja , jeg må vel bare være litt hardere. Ja syns de er veldig frekke, men jeg tror ikke at den som spør vet at det er femti andre som står i kø for å spørre om hjelp til de minste ting. Det er vel også mye mangel på respekt siden jeg alltid har vært den blide JA-jenta som bidrar til alt. Anonymous poster hash: af831...589
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #17 Skrevet 26. juni 2014 Du sier nei og holder deg til det. Som nevnt over sier du egentlig ikke nei, du gir alltid etter og nettopp derfor vet folk at dine "nei" ikke betyr noen ting. Det er litt som at endel gutter vet at mange jenter sier nei til sex med en gang og ja etterpå. Da virker det som at de bare spiller litt kostbare. Handling teller mer enn ord. Ikke alltid sjekk sms, whatsapp, facebook osv. Logg deg av iblant og gi f i hva som hoper seg opp. Ikke delta i mase-samtaler, du sier ditt og så tar du deg til noe annet. Du må ikke la det gå til punktet der folk sier "pleeeaase", når du har sagt ditt er diskusjonen over og du sier "nå må jeg gå". Lag en unnskyldning hvis du må, som at du hjelper til med en annen fest. Anonymous poster hash: 46942...b73 ja. du har helt rett! Er nok også litt redd for å bli den sure som sier nei til alt selv om det egentlig er det jeg ønsker Prøvde meg på dette på jobb faktisk og det har til en viss grad funket. Ofte spør kollegaer meg " når var det møtet? hva skal vi snakke om i møtet? Kan du sjekke om du finner noe kontaktinfo på XX på nettet? Mitt svar har blitt " det står i mailen din. Sjekk kalendern. Google selv. vet ikke osv.men så har jeg blitt hun hormonelle, sure, bitchen som ikke gidder å svare på et enkelt spørsmål fra kollegaer. og det er jo kjipt. Jeg er Anonymous poster hash: af831...589
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #18 Skrevet 26. juni 2014 ja , jeg må vel bare være litt hardere. Ja syns de er veldig frekke, men jeg tror ikke at den som spør vet at det er femti andre som står i kø for å spørre om hjelp til de minste ting. Det er vel også mye mangel på respekt siden jeg alltid har vært den blide JA-jenta som bidrar til alt. Anonymous poster hash: af831...589 Du må huske på at folk ikke ber om slikt av ren utnyttelse, men med mindre man faktisk har uttrykt noe annet så er det lett å anta at man trives med slikt. Det er alltid noen som melder som elevråd, klassekontakt, arrangor for barnas fotballag, styreleder i sameiet osv. Vedkommende har kanskje startet med å melde seg i starten, og etter det blitt spurt og alltid sagt ja. Dersom du i tillegg arrangerer alt dette med et smil, så er som regel antakelsen at du liker godt å jobbe og styre med slikt. Det er jo noen av dem også, som synes de selv ordner tingene best og liker å styre. Hvis det er spesifikke venninner som ber deg igjen og igjen hadde jeg vel bare forklart situasjonen. Si at det er tiende henvendelsen du har fått idag og at du er ganske sliten. Du kan legge til at arbeidet som regel baller på seg og blir mer enn en liten gest hver eneste gang. Og at noen kanskje ahr misforstått, men dette er faktisk "jobb" for deg, ikke noe du liker å pusle med. Men som nevnt over, det mest effektive er å ikke svare på alle disse henvendelsene. Anonymous poster hash: 46942...b73
Ungoliant Skrevet 26. juni 2014 #19 Skrevet 26. juni 2014 Takk Ja, det er veldig positivt og jeg blir jo glad for at de syns jeg er flink og sånn. jeg skulle gjerne gjort alle tingene men problemet er at jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg såvidt klarer å komme meg på jobb. Jeg tror en del av problemet er at diagnosen min er veldig sjelden og at folk ikke helt klarer å forstå hvordan det er å leve med det. Selv om jeg forklarer at jeg ikke har energi eller ork til å gjennomføre enkle ting så blir det fort sett på som latskap ( Nei jeg har ikke ME, hvis noen skulle tro det) Anonymous poster hash: af831...589 Kan du gi meg noen tips til hvordan jeg kan bli litt mer "invorlvert" slik som deg?
globalagogo Skrevet 26. juni 2014 #20 Skrevet 26. juni 2014 Kanskje du burde sile ut omgangskretsen din litt, og bare beholde de nærmeste som venner. Du trenger ikke masekråker som ikke respekterer deg. Jeg syns du bør si "nå har jeg sagt nei et par ganger, og du lar meg ikke få fred. du overkjører meg fullstendig! kutt ut!" Eller noe... Stå opp for deg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå