AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 Jeg ble sykemeldt i mars i fjor og var det ut året og leser at man får feriepenger kun av de 48 første dagene man er sykemeldt hvert år. Jeg fikk derimot utbetalt full feriepenger. Denne forskjellen har jeg regnet ut er ca 30 000 kr. Så kommer dilemmaet mitt. Skal jeg melde fra til jobben eller eller bare ta pengene og håpe de ikke oppdager det? Hva vil konsekvensene være om jeg ikke melder fra? Grunnen til jeg vurderer og ikke si fra er at jeg igrunn synes jeg fortjener pengene pga jobben har gjort meg syk og nå og mulig ufør. Jeg tjener mye mindre nå siden jeg ikke kan jobbe og er på arbeidsavklaringspenger. På den annen side vil jeg få veldig dårlig samvitighet ved og beholde pengene. Vil og engste meg for at det blir oppdaget og bli flau om det skjer. Vet og jeg da må tilbakebetale beløpet så vurderer om jeg beholder pengene og sette de inn på sparekonto en stund og se hva som skjer. Hva tenker dere? hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 13a86...7c0
Viktualia Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Mange arbeidsgiver utbetaler fulle feriepenger ved sykefravær selv om NAV ikke dekker det. Særlig vanlig i det offentlige. 5
TrickyCicci Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Leser du hos NAV, eller i personalhåndboken? Mange arbeidsgivere gir full feriepengeopptjening av sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 leste det på nav sine sider. feriepengene fikk jeg fra arbeidsgiver som er i det offentlig. Kan det stemme da at jeg skal ha alt jeg har fått? Da blir jeg iallfall veldig veldig glad :-) Anonymous poster hash: 13a86...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Hvis det har blitt betalt ut ved en feil så er det temmelig idiotisk av deg å si at du "fortjener dem". Tull. Høres jo ut som om det er riktig, da. Anonymous poster hash: 69d48...ef5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Noen bedrifter betaler fullt med feriepenger selv om du er sykmeldt. Min bedrift gjorde det. Det er når det går via nav man får kun for 48 dager. Tror ikke de har gjort feil. Anonymous poster hash: f9b63...73c
appelsinjuice Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Dersom du jobber i det offentlige har arbeidsgiver forskuttert sykepengene dine, og du har opptjent fulle feriepenger
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 hvordan er du sikker på dette? jeg leser jo andre steder dette: http://www.dinside.no/384398/feriepenger-for-sykmeldte Dersom du jobber i det offentlige har arbeidsgiver forskuttert sykepengene dine, og du har opptjent fulle feriepenger Anonymous poster hash: 13a86...7c0
Glitnir Skrevet 26. juni 2014 #10 Skrevet 26. juni 2014 hvordan er du sikker på dette? jeg leser jo andre steder dette: http://www.dinside.no/384398/feriepenger-for-sykmeldte Anonymous poster hash: 13a86...7c0 Alle offentlige arbeidsgivere - og en del andre - forskutterer full lønn og fulle feriepenger selv om refusjonen er mindre. Det vil si at så lenge du jobber i det offentlige har du altså fått korrekte feriepenger.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #11 Skrevet 26. juni 2014 Ta en telefon og hør med arbeidsgiveren din. Mest sannsynlig er det riktig og da kan du bruke pengene med god samvittighet. Dersom det er feil vil de med stor stor sannsynlighet finne ut av det og da må du betale tilbake. Greit å gjøre det med det samme og så er saken ute av verden. Du vil jo uansett ikke kose deg med pengene når du ikke vet om du må betale tilbake senere. Kan du vente i 10 år før du rører dem? Anonymous poster hash: acb2e...474
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Skylde på jobben at du kanskje bli ufør? Snakk om å være tafatt og hjelpeløs. Regner med du jobbet der frivillig, ergo kunne du når som helst byttet jobb/yrke underveis. Men det er nok best å ligge under dynen og synes synd i seg selv mens man klandrer andre for sin hjelpeløshet.Anonymous poster hash: e38a5...7e9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå