AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 Ok, først og fremst må jeg presisere at jeg ikke mener å høres ut som en utakknemlig drittunge som ikke setter pris på gavmildhet med mindre gavene kommer fra en selvlaget ønskeliste. Jeg synes alltid det er utrolig hyggelig når folk gir meg/oss ting, uansett hva de gir. Men - jeg har et litt delikat problem i forhold til min svigermor. Vi har flyttet inn i et gammelt hus i samme nabolag som svigerforeldrene mine (de bor rundt fem minutter unna i gangavstand), og trives veldig godt med det. Jeg har fantastiske svigerforeldre som er nøye med å ikke være invaderende på noen måte, og er veldig glad i de. Vi har nylig renovert hele huset, og har en ganske enkel lys stil, hvor vaser/lysestaker og lignende gjerne er i glass eller sølv, og liker begge (særlig jeg ...) å ikke ha for mange ting - jeg vil gjerne ha det ryddig, lyst og luftig - og hvor hver ting kommer til sin rett. Vel. Svigermor har en fullstendig motsatt stil enn meg, og er typen som virkelig synes "more is more". Hver krik og krok av huset der er fylt opp av stæsj - noe som gjør det veldig hyggelig, for all del, men det er ikke noe for meg. Hun er glad i oss (og synes nok vi har litt lite ting rundt omkring i huset ), så hver gang hun kommer over ett eller annet hun synes vi burde ha, så kjøper hun det. Det kan være rare "oppsatser" av pinner, bånd og tørkede blomster til å henge opp på veggen, vaser, boller, broderte bilder og lignende. Det er jo så hyggelig, og hadde de bodd lenger unna hadde jeg gjort gode miner til slett spill - hengt det opp når jeg visste de kom på besøk. Men de bor nærme, og kan komme innom når som helst og uten forvarsel ... Jeg synes det er så dårlig gjort å ikke ha disse tingene fremme - men knall oransje, fjærpyntede pinner som er bundet sammen er egentlig ikke noe jeg ønsker å ha på veggen ... Heller ikke hundefigurer i bronse eller broderte bilder av barn som gråter. Så ... Hva gjør man egentlig? Anonymous poster hash: 61b19...44b
Alkymist Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 Tror kanskje du bare må ta den litt kjipe konfrontasjonen. Men du legger det jo veldig fint fram her med at du er glad i de og setter pris på det, og om svigermoren din er en oppegående dame skjønner hun det helt sikkert. Og du kan jo ta henne med på en bedre middag eller lignende for å lette litt på stemningen. Finnes helt sikkert andre måter å Gjøre det på også, men i stede for å f.eks. prøve å hinte, gjøre noe lignende tilbake eller å gå på kompromiss med både deg og hun, ville jeg snakket med henne. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Uff, jeg trodde disse broderte bildene av barn som gråter er en motedille som hadde blitt kastet på dynga for lenge siden. Jeg hadde IKKE hengt noe sånt opp på veggen, og forklart det med at et slikt bilde skaper en trist stemning i huset. Hva fjærdillet og pinnene angår, er et kanskje best om din mann tar samtalen? Han vet nok best hvilke ord han skal velge. Jeg er "heldig" som har støvallergi, så jeg ville forklart henne at pinner, tørkede blomster og fjærdill samler støv og at jeg blir dårlig i pusten av det. Anonymous poster hash: 8abbc...b04 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Si "tusen takk, men det er ikke helt vår stil". Anonymous poster hash: e4c09...aef
Gjest Coolaid Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Har ikke peiling på hva du bør gjøre her. Heldiggrisen typen din som er mann og slipper denne situasjonen. Hva sier han egentlig ? Putt alt forsiktig i en pappkartong etter hvert som du får noe. Når den er full donerer du den til loppis og tar med en tom pappkartong hjem.. Blir spennende å høre hvordan du løser dette problemet.
Dame86 Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 (endret) <-------- = Trådstarter på bryllupsgave fra svigerforeldre eeh.. føler meg litt truffet her når du åpner med å presisere at du ikke vil framstå som en utakknemlig drittunge når gavene ikke kommer fra en selvlaget ønskeliste.. men men.. Jeg hadde faktisk også litt det samme problemet som du har, men bor langt unna svigers så da var det litt enklere å henge opp ting når de kom på besøk. Føler du selv at svigermor prøver å kontrollere hjemmet ditt med ting eller at hun bare er hyggelig? Om du føler at hun gjør det av helhjertet ønske om å gi dere noe fint så går det sikkert bra om du sier til henne at du ikke ønsker så mye ting i huset, da tar hun det sikkert pent. Min svigermor byttet ut tingene mine med hennes gamle ting og barndomsting fra mannen min sitt hjem - når vi ikke så det! Så merket vi etter en stund at ting var byttet ut men det var ingen av oss som hadde gjort det. Etter at hun hadde vært hos oss kunne vi finne poser og esker med greier - nye gamle kopper i skapene, og hun sender oss stadig gamle ting som hun ikke lenger vil ha og forventer at vi vil ha det - flekkete duker blant annet, gamle pledd og greier.. Jeg tror kanskje ikke du har en sånn svigermor som ønsker å kontrollere dere, om du tror det er det, så er problemet noe annet enn bare at hun gir dere ting dere ikke trenger. Men om hun virkelig bare mener det godt, og du ikke føler at det er andre grunner som ligger bak for henne, så går det sikkert veldig fint om du prater med henne - bare si at du blir forlegen av å få mange gaver og at hun slipper å bruke penger på dere Endret 26. juni 2014 av Dame86
charactouy Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Snakk med henne og si at dere setter pris på omtanken, men foretrekker å kjøpe ting til hjemmet selv, fordi dere har funnet en stil som dere trives med. Kanskje du kan foreslå at hun heller kommer innom med bakst når hun har noe, viser hvordan hun lager de gode kjøttkakene sine eller noe annet dere vil sette pris på og som hun kan vise omtanke gjennom?
Lou Salome Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Mannen din MÅ ta en prat med henne, og si at dere har en annen stil, at dere ikke ønsker interiørting, at dere liker å kjøpe og ønske dere ting selv, og at dere skjønner godt at det er godt ment. Alle vet da at generasjoner har ulik smak og stil, dette skjønner hun jo hvis hun ikke er helt på jordet. Vi sa og snakket ganske mye om dette til min svigermor i starten, og bilder og slikt sluttet heldigvis å komme. Det hender det kommer noen telysestaker eller småduker, det kan vi leve med å ha i skuffen.
Gjesten Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 Jeg ville bedt mannen ta en prat med moren sin. Be ham si noe i retning av "vi setter veldig pris på omtanken, men vi liker å ha det litt enklere rundt oss, så vi får ikke brukt alle tingene du gir oss". 1
Papirfly Skrevet 26. juni 2014 #10 Skrevet 26. juni 2014 Uff, jeg har også en sånn svigermor (og en sånn mor). Setter alt i en hylle på gjesterommet! For jeg har ikke hjerte til å takke nei. Litt off topic, men min bror fikk en gang et stort, fælt maleri som min mor hadde funnet på loppemarked. Mens hun var på besøk, fant hun fram hammer og spiker og hang det opp på stua deres. Dagen etter ringte hun og lurte på om de var fornøyd, hvorpå broren min svarte: "Joda, det var hyggelig å få gave, men bildet gikk i søpla så fort du hadde dratt. Men takk allikevel!" 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå