Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker noen synspunkter fra folk som er bedre enn meg på økonomi og logisk tenkning... Jeg skal prøve å fatte meg i korthet:

Vi har vært samboere i 2 år. Vi har ingen barn (og kommer ikke til å få det). Nå har vi kommet frem til at det naturlig at samboeren min kjøper seg inn i huset. Huslånet er på ca. 850.000 og sist takst på huset var 1.700.000. Dvs. at jeg nå har betalt ned halve huset mittl, og det ser ut som en relativt enkel sak at han overtar det resterende lånet i sin helhet, vi tinglyser og han eier 50 %. Vi snakket med banken om dette for noen uker siden.
(Vil selvfølgelig ta ny takst på huset og få riktig takst før han evt. kjøper seg inn osv. Og endre særeiepapirene og tinglyse hans del. Så det praktiske rundt dette vil vi ha i orden).

Så er greia; jeg har arvet 300.000 og jeg har veldig lyst å kjøpe hytte. Det er nå en hytte til salgs i det området vi ønsker oss, og vi har vært på visning og liker den veldig godt. Jeg sier "jeg ønsker meg", fordi det er jeg som ønsker meg det mest. Han har ikke noe i mot hytte, men han ønsker ikke nå å kjøpe en, fordi han mener han vil få nok med evt huslånet. Noe jeg er enig i.
Den aktuelle hytta ligger ute til 975.000.

Er det helt vilt av meg å selge halve boligen min til samboer og så ta opp ca. 700.000 i lån som jeg står for alene? Er dette god økonomi, eller er det bare å tulle med penger?

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men som sagt så ønsker jeg å høre positive/negative ting ved å gjøre dette. Vi har beregnet årlige kostnader til hytta til kr. 17.000 inkl. normalt vedlikehold.

Økonomien vår kan bære dette. Vi har en inntekt på ca. 450.000 hver. Forholdet vårt er bra og vi har vært sammen i 7 år (bodd sammen i mitt hus i 2 av de). Vi nærmer oss raskt 40-årene begge to.

Galskap eller ikke? Hyttekjøp eller ikke?

Anonymous poster hash: 13579...eae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen økonomiekspert, men hadde glatt kjøpt den hytta om jeg var deg. Du har jo råd til det, og du kommer til å få mye glede av hytta gjennom mange år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...