Gjest Anonymous Skrevet 22. juni 2004 #1 Skrevet 22. juni 2004 Sitter å leser i vår avis om den nye sykelønnsordningen. Det står bla. det kan være greit å være på jobb selv om du ikke er bra. Arb.giver/lege skal få deg i jobb så fort som råd. Ikke en setning er det nevnt noe om den syke. Kun at man skal spare penger. Sikkert greit for de som har en jobb hvor man kan ta det med ro. Jeg for min del har store muskel/leddplager.Har vert veldig lite sykemeldt. Har gått på jobb da jeg har FØLT meg bra. Det straffer seg i dag. Nå er jeg ikke gangbar. Klarer ingen ting. Var sykemeldt 3 uker, men bruker ikke den nå da jeg har ferie. Bare for ikke å bruke opp tiden min som sykemeldt. Er til beh. Skal slike som meg presses på jobb før de er i stand til det.? Med de følger det vil bli. Eks på halv dag? Tror denne nye ordningen virker bra til å beg. med, men på sikt tror jeg at fraværet vil bli som det har vert og kansje enda verre pga noen blir presset tilbake før tiden! I min jobb er det ikke mulighet med halvdag eller bruke den tiden jeg trenger. Har 12 timers dag og er typisk stressjobb. (nordsjø) Aktiv sykemelding skulle også bli så bra, men i dag viser det seg at den fungerte heller ikke. Nå vet jeg at det er noen slabbedasker som utnytter det de kan av ordninger vi har. 3-dagers er jo for noen en plikt og rett og ta, selv om de ikke er syke. De skulle ha innført karentsdager.
Magne Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 De nye reglene er for å luke ut "snylterne". Men jeg synes det går for mye ut over de som virkelig har problemer... Det er de som trenger hjelp som kommer til å merke det mest.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #3 Skrevet 3. juli 2004 Jeg tror at den første tidenvil fraværet gå ned, men på lang siktvil det øke? Nå skal du i jobb selv om du ikke er bra. De som har en tung jobb eks med tunge løft hele dagen, et arb. hvor du springer med klokka. ofte muskell/skjellettplager. skal de begynne før de er ferdigbehandlet? Har snakketmed to leger og beh. og de er ike glad for denne nye ordningen. Er det så mye unnasluntring på jobb? noen som snylter med sykemld? da må feilen ligge hos legen.
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2004 #4 Skrevet 3. juli 2004 Det må da være muligheter for andre ordninger for dere som virkelig er syke. Jeg må ellers si at jeg er fornøyd med den nye sykelønnsordningen - det har vært altfor lett å skulke jobben fram til nå. Synd at de uærliges handlinger straffer de ærlige og syke, men er det ikke sånn jevnt over i samfunnet vårt i dag da? :-? K
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #5 Skrevet 3. juli 2004 Ettersom jeg har forstått skal man nå prioritere graderte sykemeldinger istedet for aktiv sykemelding. Altså at man feks er 80% sykemeldt og jobber 20% med full belastning. Altså 1 ukedag hvor man yter 100%. Hvis man virkelig er syk skjønner jeg ikke hvordan man skal klare det. I verste fall kan man bli ufør eller ende opp med en enda lenger sykemeldingsperiode. Det er en grunn til at man er sykemeldt. Da synes jeg aktiv sykemelding er bedre. Da kan den syke selv, i samarbeid med arbeidsgiver og lege, justere arbeidstid og arbeidsoppgaver etter hva som er medisinsk forsvarlig. Årsakene til sykemelding er jo av så ulik alvorlighetsgrad, så jeg forstår ikke at man kan bruke samme tidsregning på alle lidelser (8 uker). Noen pasienter tilbringer kanskje store deler av denne perioden på sykehus eller under behandling i andre deler av helsevesenet. Andre sykdommer/skader heles kanskje i løpet av noen dager - et par uker. Behovet for varighet av sykemeldingen er jo derfor helt individuell.
Alovera Skrevet 3. juli 2004 #6 Skrevet 3. juli 2004 De nye reglene er for å luke ut "snylterne". Men jeg synes det går for mye ut over de som virkelig har problemer... Det er de som trenger hjelp som kommer til å merke det mest. Helt enig. Trist.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2004 #7 Skrevet 3. juli 2004 Jeg er borte fra hjemmet da jeg er på jobb. nå er jeg sykemeldt og vil trenge beh. Hva om legen sier 70 % syk+ Jeg er / bor på jobben og ingen mulighet til beh. jeg er bekymret for dette. Har aldri tatt ut en tredagers og har lite sykmld. få heller bort tredagers som mange føler en plikt/ret til å ta ut. Tror ikke de tar snylterne med denne nye ordningen, men de som virkelig er syke. De som er syke er borte lenge, men de som snylter kan fortsette. Det er jo noen kontorfolk som har strikket i hop denne ordningen. Noen som har null peil på hva belastningsskader/stress kan føre til. Alle de som skal spare penger snakker om det store sykefraværet, men ingen spør hvorfor. Det er en brualisering av arb.livet pga myndighetenes bevilgninger og skattepolitikk. mere arb/stress på de ansatte. dette var vel siiste Høybråten og Krf gjorde, slik at de mista de siste velgere. Ser stortinget skulker i stor stil, men kan vi arb.folk gjøre det? Skulle godt tenkt meg ferien de har også for å komme meg. Folk i arb, selv om de ikke er friske heter det, men har de gjort noe ellers? Eks at egenbetaling til beh blir mindre? Hvem pokker har råd til 250 kr timen når en trenger mye beh? Staten dekker 45 kr. HURRA.
Gjest Tingeling ikke innlogget Skrevet 5. juli 2004 #8 Skrevet 5. juli 2004 Hei De nye reglene er ikke til for å tvinge syke mennesker ut i jobb, men for å sørge for at man holder kontakt med jobben og at det som kan gjøres av tilretteligging blir gjort. Det har vært et stort problem at leger sykemelder over en lav sko i stedet for å tenke tilrettelegging. Sjansene for å bli borte fra arbeidslivet er store for de som er sykemeldt lenge. Les mer om de nye reglene på www.trygdeetaten.no Tingeling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå