AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #1 Skrevet 26. juni 2014 Ektepar på ca 40 år , begge jobber i staten, inntekt ca 1,1 mill før skatt. 2 barn. Vi har surret mye med økonomien tidligere, men nå har vi noenlunde kontroll. Månedlige utgifter ca 35-40000 kr. Vi har drøyt 3 mill i boliglån og 400 000 i studielån, ingen andre lån. Vi har spart ca 50 000. Tiden er inne for å begynne med strukturert sparing (pensjon osv). Men hva er lurest? Betale ned bolig? Spare i fond? Annen sparing? Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 583b5...c40
asterix Skrevet 26. juni 2014 #2 Skrevet 26. juni 2014 Med såpass inntekt har dere jo mulighet til å betale ned mye ekstra på boliglån. Det ville i hvert fall jeg prioritert til det var nedbetalt.
.Askepott. Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 (endret) Selv prioriterer jeg nedbetaling av boliglån. Dette fordi lånet koster penger i form av renter. Desto høyere lån og desto lengre nedbetalingstid, desto mer koster lånet. Når du får nedbetalt lånet fortest mulig, sitter du igjen med mer penger å spare fordi du ikke har utgiftene til renter. Sparingen går altså tregere dersom du nedbetaler litt på lånet og sparer litt, fremfor å først nedbetale lånet for så å spare. Dersom renta er høyere på sparekonto/høyrentekonto enn på boliglånet, sparer jeg pengene på kontoen og bruker dem til nedbetaling av lån når dette snur og lånerenta bli høyere. Dette fordi jeg tjener mer på rentene jeg får på konto, enn jeg betaler i lånerente. Hvis dere jobber i staten har dere kanskje lån i statenspensjonskasse som er veldig gunstig, kanskje rundt 2,5%? så lønner det seg muligens for dere å spare pengene på konto inntil renta synker på sparekontoen, for så å bruke disse sparepengene til å nedbetale på lånet. En må her huske å ta høyde for skattefradrag på renter og beskattning av renter man får. Endret 26. juni 2014 av .Askepott.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 Som Askepott sier: Hvis dere ikke har lån i SPK så er det mye å hente der. Ettersom dere er 2 stk ansatte i Staten så få dere hele lånet deres der. (Maks 2 x 1 700 000) Vi har også lånet vårt i SPK og sparer på høyrentekonto i tillegg. Høyrentekontoen har høyere rente og det er derfor smartere for oss å ha en stor sparekonto enn å betale ned på lånet hurtigere. Det er ikke noe skatt på renter for dere hvis dere ikke har veldig stor formue. Dere får sikkert mange gode råd her etterhvert:)Anonymous poster hash: 916f2...422
debattanten Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Jeg ville vurdert SPK som mange nevner, her kan dere fort spare ca 30.000kr i året på renter om jeg ikke er helt på bærtur. På 10 år er det 300.000kr mer betalt på lånet, i tillegg sparer dere en hel del rentepenger på dette igjen. Med så god inntekt ville jeg også høvlet aggresivt ned på boliglånet. Mye lån dere har med tanke på alder så ville prioritert dette. Dere burde ha ganske mye til overs i mnd, vet ikke om 35-40.000 i utgifter i mnd er inkludert hva dere betaler nå? I tilfelle burde dere ha nesten en hel månedslønn til overs i mnd.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Takk for svar foreløpig. Vi har max lån hos SPK (bare en av oss som kan ha lån der), men har god rente på resten også. Vi har gjort de viktigste grepene for å redusere utgifter, men nå er det altså sparing som gjelder. TS Anonymous poster hash: 583b5...c40
debattanten Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Da ville jeg sørget for å hatt en bufferkonto, med deres inntekt og økonomi så kan kanskje 100.000kr passe bra, alltid kjekt med penger stående så man slipper fæle nødløsninger som kredittkort osv. Utover det ville jeg som sagt nedbetalt så mye som mulig på boliglånet. Renten er lav, vil antageligvis være det i lang, lang tid fremover. Utnytt dette, med så mye lån så vil dere kaste bort mye penger om renten skulle stige i fremtiden. Pensjon ville jeg ikke spart noe særlig til, før evt boliglånet nærmer seg 40% av boligens verdi eller deromkring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå