Gå til innhold

Tips til 2 som blir samboere for første gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte inn med kjæresten om få dager, gleder oss veldig. Vi har diskutert mange aspekter ved dette, f.eks at vi er forberedt på at vi må tilpasse oss til hverandre, prøve ut systemer og bytte de ut hvis de ikke funker i stedet for å sitte fast i en ond sirkel, hvordan vi skal gjøre med vasking, betaling av leie og mat.

Vi tar gjerne i mot tips om hva vi må tenke over, hvilke ting som gjerne dukker opp, smarte løsninger dere har i forhold til vasking, økonomi, krangling, ting vi må kjøpe.

Fyr løs:)

Ps. Ingen av oss har bodd med en kjæreste før, men begge har vært i langvarige forhold tidligere, og vi er uti 20-årene.

Anonymous poster hash: ac857...574
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

KOMMUNIKASJON! Snakk sammen om ting som bør taes opp, og møt hverandre på midten. Lær dere gode teknikker for å komme over krangler. Vær også klar over at den kjedelige hverdagen kommer fort, når forelskelsen går litt vekk. Og vær obs på at dere kan gå hverandre på nervene :)

Anonymous poster hash: 5f157...fdb
  • Liker 4
Gjest constance90
Skrevet

Ikke legg dere sinte er mitt beste råd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Del alle utgifter likt! Gå på butikken sammen,lønner seg å planlegge hva man skal spise i en uke, og bare handle en dag i uken. Vi har en regningskonto der vi setter inn alt vi skal betale hver mnd så blir det trekt derfra, husleie, nett, tv og strøm. Del på gjøremålene, gjør det gjerne sammen en fast dag i uken, kan være ganske så koselig å vaske når man er to;)

Anonymous poster hash: 50d40...6d2

Skrevet

- Ikke legg dere sinte.

- Ha deres første krangel FØR dere flytter sammen, så dere vet at dere tåler det (noen feiger jo bare ut etter den første krangelen).

- Gi hverandre komplimenter daglig, det gjør faktisk underverker.

- Det er bedre å krangle litt for mye enn litt for lite. Med det mener jeg at det er viktig å få luftet det du er sint for NÅR du er sint, i stedet for å samle opp TI forskjellige ting, og så en dag eksplodere fordi han har glemt å fjerne skjeggstubbene sine fra vasken.

- Pass på å gjøre ting hver for dere. Om dere gjør alt sammen hele tiden når dere BOR sammen, så skal det mindre til før dere blir lei enn om dere klarer å sitte i noen timer og holde på med noe alene. Dessuten så får man på en måte litt gjensynsglede når man ikke har snakket sammen på en times tid. Det er kos.

• Liker 1
Skrevet

Del alle utgifter likt! Gå på butikken sammen,lønner seg å planlegge hva man skal spise i en uke, og bare handle en dag i uken. Vi har en regningskonto der vi setter inn alt vi skal betale hver mnd så blir det trekt derfra, husleie, nett, tv og strøm. Del på gjøremålene, gjør det gjerne sammen en fast dag i uken, kan være ganske så koselig å vaske når man er to;)

Anonymous poster hash: 50d40...6d2

Dette! Sett opp en felleskonto der begge overfører en gitt sum hver mnd i tillegg til leia, og så har dere hvert deres kort som dere handler mat og husholdningsartikler for. På den måten blir det "likt" selv om en av dere kanskje tjener mer enn den andre, og da kan dere ikke krangle om hvem som betaler mest. Hos oss var penger det største problemet, ikke før han flyttet for seg selv skjønte han hva jeg slet med den tiden han var i militæret og ikke greide å forstå hvorfor jeg ikke fikk ting til å gå rundt uten hans hjelp.

Gjerne sett opp "regler" også når det kommer til hverdagsrutiner. Vi hadde f.eks en avtale om at hvis den ene lagde middag skulle den andre vaske opp. Bare pass på at det ikke blir for mye regler og at det er overkommelige regler. De fleste sånne ting vil kunne tilpasse seg etterhvert hvis begge er skikkelige mennesker, men et utgangspunkt er alltid greit å ha :)

Ellers lykke til, jeg har sjeldent opplevd en så deilig følelse som når jeg flyttet ut fra mamma og sammen med kjæresten, den friheten var magisk og gjorde underverker for forholdet! (helt til han reiste i militæret, derfra var det nedoverbakke.)

Skrevet

Gode råd her. Mitt bidrag er at man må gi hverandre space også når begge er hjemme. Har han en hobby du ikke er interessert i, lær deg litt om den ved å stille spørsmål og lytte men la han drive i fred selv om det tar flere timer i uka der du kanskje vil føle deg litt alene og oversett.

Vær tolerant, ingen har samme preferanser på husarbeid, men det grunnleggende bør dere bli enige om, som at bad og kjøkken skal holdes i orden. Den ene lager middag, den andre vasker opp (hvis dere har oppvaskmaskin kan den andre gjøre noe annet, støvsuge eller brette tøy).

Ikke lek mora hans, la han føle at han har kommet til et hjem som også er hans. Hehe, men det er viktig i det lange løp og ofte må man være tålmodig og se hva som er bagateller.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man bor sammen er man ikke 1 person.

Alenetid, og kjærestetid.

Ikke legg forventninger dere ikke har snakket om. Kommunikasjon.

Og til sist; ikke ta det så seriøst. Om dere passer sammen vil tiden vise, men i min erfaring går det av seg selv hvis man er normalt oppegående mennesker. Enige om vask, rydding osv er viktigst.

Anonymous poster hash: 607f9...8ad
Skrevet

Som andre her sier, snakk sammen.

Krangler dere og dere (eller en av dere) blir såret, sint, fornærmet e.l ta en pause fra kranglingen. Når begge har roet seg ned igjen, snakk ut.

Ikke skrik og rop til hverandre.

Ellers, gi hverandre rom.

Skrevet

Felleskonto og kommunikasjon!

Skrevet

Kan signere det meste som er skrevet her. Jeg har vært samboer i to år nå, noe som har fungert veldig fint, og for oss har det viktigste vært:

Kommunikasjon og kompromisser, og en god dose omtanke

Humor i hverdagen, vi ler utrolig mye

Lik deling av husarbeid (her er vi dessverre alt for dårlige begge to, og vurderer å innføre kjempestrengt vaskeregime med vaskelister for en periode, bare for å få inn gode rutiner)

Rom; vi har bodd i en veldig liten leilighet, og det er fort gjort å føle seg litt innestengt. men vi gjør begge mye hver for oss, både ved å pusle med hvert vårt i leiligheten og ved å finne på ting med egne venner. Dermed blir vi ikke lei trynet på hverandre ;) Par har selvfølgelig ulikt behov når det kommer til å være sammen, men jeg er nødt til å ha mye sosial omgang med venner også

Noe vi har blitt litt dårlige på etter at vi ble samboere, er at vi ikke har funnet på like mye sammen som konserter etc, så det er noe vi har fokusert litt på nå, f.eks å ta et par øl samme, gå på kino eller konserter, teltturer osv

Felleskonto for mat

Skrevet

Legg dere sinte er mitt beste råd :P

Istedenfor å krangle om unødvenige filleting, er det heller bedre å legge seg. Som regel er alt glemt når man står opp :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere avklarer det praktiske (og litt ubehagelige) med én gang, dvs hvordan dere skal samarbeide om økonomi og huslige plikter, er dét ryddet av veien som et gjentagende, utmattende frustrasjons- og krangletema. Bruk heller energi til konstruktive samtaler (og kanskje noen krangler) om helt andre ting.

Anonymous poster hash: 23be7...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...