AnonymBruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Hei. Har nettopp fått ny jobb som jeg begynner i i august, og i denne jobben kreves det bil. Jeg flytter fra landet inn til storbyen. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en mindre bil som bruker mindre drivstoff, men har ikke råd på egenhånd. Den bilen jeg har nå er heller ikke helt 100% i orden. Jeg får 408k fast i året, med muligheter til å tjene veldig gode bonuser og provisjon. 408k er bare grunnlønn. Billånet jeg ønsker å ta er på 140.000kr og det blir ikke mer enn 2800kr over 5 år. Det jeg da lurer på, er det noen banker som kan innvilge dette lånet selv om jeg ikke allerede har begynt i jobben? Har skrevet under arbeidskontrakter og funnet bolig i den nye byen. Vil gjerne kjøpe denne bilen før jeg flytter, men kan se det blir vanskelig. Hva burde jeg eventuelt si til banken? Er det noen banker som er "snillere" enn andre på dette? Det er fast 100% stilling som jeg er veldig ivrig på å begynne i. Anonymous poster hash: 2a17c...f28
Solstrålen. Skrevet 26. juni 2014 #3 Skrevet 26. juni 2014 Det smarteste du kan gjøre er å bare snakke med banken. Venninna mi var ferdigutdannet og hadde ikke funnet seg jobb, men hun fikk lån på 30k for å komme igang og finne seg en plass å bo. Hun fikk såklart jobb rett etterpå og betalte tilbake lånet, men både jeg og hun syntes det var rart at banken ga henne lån uten at hun hadde jobb. Snakk med banken du.
Pengebingen Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Kan du ikke bare bruke den du har inntil videre, og når lønningene kommer sparer du raskt opp til en annen bil? Du har vel litt egenkapital å stille med allerede kanskje? Den du har klarer seg sikkert til du har spart opp til en ny. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #5 Skrevet 26. juni 2014 Kan du ikke bare bruke den du har inntil videre, og når lønningene kommer sparer du raskt opp til en annen bil? Du har vel litt egenkapital å stille med allerede kanskje? Den du har klarer seg sikkert til du har spart opp til en ny. Jo, kan alltids det men det er en del som må gjøres, og årsavgift og skilter må på plass. Kjipt å betale årsavgiften for å nesten ikke bruke den. I tillegg er jobben 240 mil hjemmefra, noe som gjør det svært ugunstig å kjøpe bilen etter jeg har flyttet, da jeg ikke har råd til å ha to biler stående midt i sentrum i storbyen.. Har ikke råd til å spare opp nok i mnd til å få kjøpt bilen på en del år, som blir litt i seneste laget..Anonymous poster hash: 2a17c...f28
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Jo, kan alltids det men det er en del som må gjøres, og årsavgift og skilter må på plass. Kjipt å betale årsavgiften for å nesten ikke bruke den. I tillegg er jobben 240 mil hjemmefra, noe som gjør det svært ugunstig å kjøpe bilen etter jeg har flyttet, da jeg ikke har råd til å ha to biler stående midt i sentrum i storbyen.. Har ikke råd til å spare opp nok i mnd til å få kjøpt bilen på en del år, som blir litt i seneste laget..Anonymous poster hash: 2a17c...f28 Du betaler jo ikke årsavgift for nesten ikke å bruke den, du skal jo ha den til du får råd til en nyere. Og du får jo ikke to biler stående, du selger jo den gamle når du kjøper ny. Og om du ikke har råd til å spare opp til en ny bil på en del år, så har du jo heller ikke råd til å betale lånet. Og om den du har nå er helt vrak kan du jo kjøpe en annen billig bil og bruke mens du sparer opp til en nyere. Anonymous poster hash: 06f93...73e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Du betaler jo ikke årsavgift for nesten ikke å bruke den, du skal jo ha den til du får råd til en nyere. Og du får jo ikke to biler stående, du selger jo den gamle når du kjøper ny. Og om du ikke har råd til å spare opp til en ny bil på en del år, så har du jo heller ikke råd til å betale lånet. Og om den du har nå er helt vrak kan du jo kjøpe en annen billig bil og bruke mens du sparer opp til en nyere. Anonymous poster hash: 06f93...73e Poenget er jo å spare utgifter på bensin (bilen jeg vil ha bruker 0,4 og den jeg har 0,9), og selvfølgelig kan jeg spare opp i løpet av årene men da er jo hele poenget med å spare drivstoff borte - tviler på jeg kommer til å jobbe i akkurat denne jobben i så veldig mange år. Hele jobben min er basert på å kjøre tirs-fre, så jo billigere bil jo bedre. Ikke minst med tanke på strl på bilen når jeg skal parkere, og er avhengig av ryggesensor og navigasjon. Å kjøpe en halvveis ok bil ser jeg ikke poenget i. Kommer heller ikke til å selge den bilen jeg har nå, den har en fast plass på tunet i Nord-Norge og er heller ikke verdt så mye. Dersom jeg kjøper bil etter jeg har flyttet må jeg med andre ord kjøre den nordover igjen, noe jeg tviler jeg får tid til før den har kostet meg masse i parkering og plass.Anonymous poster hash: 2a17c...f28
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Poenget er jo å spare utgifter på bensin (bilen jeg vil ha bruker 0,4 og den jeg har 0,9), og selvfølgelig kan jeg spare opp i løpet av årene men da er jo hele poenget med å spare drivstoff borte - tviler på jeg kommer til å jobbe i akkurat denne jobben i så veldig mange år. Hele jobben min er basert på å kjøre tirs-fre, så jo billigere bil jo bedre. Ikke minst med tanke på strl på bilen når jeg skal parkere, og er avhengig av ryggesensor og navigasjon. Å kjøpe en halvveis ok bil ser jeg ikke poenget i. Kommer heller ikke til å selge den bilen jeg har nå, den har en fast plass på tunet i Nord-Norge og er heller ikke verdt så mye. Dersom jeg kjøper bil etter jeg har flyttet må jeg med andre ord kjøre den nordover igjen, noe jeg tviler jeg får tid til før den har kostet meg masse i parkering og plass.Anonymous poster hash: 2a17c...f28 Javel, siden du ser det å kaste bort penger på en dyr bil du ikke har råd til selv som eneste mulighet, så er det jo bare å spørre rundt i banker og andre finansieringsinstitusjoner etter et lån da. Husk at du skal ha råd til kaskoforsikring og service også da.Anonymous poster hash: 06f93...73e 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 Poenget er jo å spare utgifter på bensin (bilen jeg vil ha bruker 0,4 og den jeg har 0,9), og selvfølgelig kan jeg spare opp i løpet av årene men da er jo hele poenget med å spare drivstoff borte - tviler på jeg kommer til å jobbe i akkurat denne jobben i så veldig mange år. Hele jobben min er basert på å kjøre tirs-fre, så jo billigere bil jo bedre. Ikke minst med tanke på strl på bilen når jeg skal parkere, og er avhengig av ryggesensor og navigasjon. Å kjøpe en halvveis ok bil ser jeg ikke poenget i. Kommer heller ikke til å selge den bilen jeg har nå, den har en fast plass på tunet i Nord-Norge og er heller ikke verdt så mye. Dersom jeg kjøper bil etter jeg har flyttet må jeg med andre ord kjøre den nordover igjen, noe jeg tviler jeg får tid til før den har kostet meg masse i parkering og plass.Anonymous poster hash: 2a17c...f28 Javel, siden du ser det å kaste bort penger på en dyr bil du ikke har råd til selv som eneste mulighet, så er det jo bare å spørre rundt i banker og andre finansieringsinstitusjoner etter et lån da. Husk at du skal ha råd til kaskoforsikring og service også da.Anonymous poster hash: 06f93...73e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #10 Skrevet 26. juni 2014 Javel, siden du ser det å kaste bort penger på en dyr bil du ikke har råd til selv som eneste mulighet, så er det jo bare å spørre rundt i banker og andre finansieringsinstitusjoner etter et lån da. Husk at du skal ha råd til kaskoforsikring og service også da.Anonymous poster hash: 06f93...73e Jeg har jo råd til å spare og kjøpe bilen selv om 5 år, men mye av poenget er jo da borte siden jeg vil spare mest mulig drivstoff, trenger ny bil og vil ha en liten en fortest mulig. Om jeg sparer på egenhånd eller tar lån er jo ikke store forskjellen bortsett fra litt renter og at jeg må vente 5 år før jeg får kjøpt bilen. Jeg ville egentlig bare høre om noen banker innvilger lån selv om man ikke ennå har noen lønninger å vise til enda, men arbeidskontrakten er skrevet under og man har en fast grunnlønn. Anonymous poster hash: 2a17c...f28
bergen2 Skrevet 27. juni 2014 #11 Skrevet 27. juni 2014 Du kan jo selvfølgelig ta opp lån på en nyere bil. Det vil jo ikke si at du ikke kan finansiere bilen. Det beste er nok å få billån i banken din, men de har oftere strengere krav enn andre selskaper. Fordel med banken er lavere rente, fordel med andre selskap som AS financiering er at de er lettere å få innvilget. Jeg personlig ville ventet til jeg begynte i jobben og fått lån via banken når jeg fant en bil jeg ville ha. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #12 Skrevet 27. juni 2014 Du kan jo selvfølgelig ta opp lån på en nyere bil. Det vil jo ikke si at du ikke kan finansiere bilen. Det beste er nok å få billån i banken din, men de har oftere strengere krav enn andre selskaper. Fordel med banken er lavere rente, fordel med andre selskap som AS financiering er at de er lettere å få innvilget. Jeg personlig ville ventet til jeg begynte i jobben og fått lån via banken når jeg fant en bil jeg ville ha. Har funnet akkurat hvilken bil jeg vil ha og at jeg trenger 140.000 i lån. Har regnet litt. La oss si at jeg kjører 300 mil i mnd. Min bil bruker om lag 0,9-1l i bykjøring. Hos oss koster bensinen 16,54kr akkurat nå. Da koster det meg 4700kr i mnd i bensin, 56 430kr i året. Bilen jeg har lyst på bruker om lag 0,4 på bykjøring. Den vil koste meg 1980kr i mnd, 23 760kr i året. Men den gamle bilen min ville jeg med andre ord brukt 32 670kr mer i bensin i året enn den lille bilen. Lånet på bilen koster meg 31 200kr i året, noe som gjør at jeg da har "spart" 1470kr i året på å ta opp lån og bruke den lille bilen. Ikke minst får jeg kjøre en nydelig bil som er lettere å parkere og 14 år nyere enn den jeg har nå. Forsikring kommer selvfølgelig i tillegg, men det skal jeg jaggu klare å ta meg råd til. Anonymous poster hash: 2a17c...f28
bergen2 Skrevet 27. juni 2014 #13 Skrevet 27. juni 2014 Men når du har en jobb som betinger kjøring med egen bil får du ikke kjøregodtgjørsel(statens satser)? Jeg hadde aldri tatt en jobb der jeg må kjøre min egen bil uten godtgjørelse. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #14 Skrevet 27. juni 2014 Men når du har en jobb som betinger kjøring med egen bil får du ikke kjøregodtgjørsel(statens satser)? Jeg hadde aldri tatt en jobb der jeg må kjøre min egen bil uten godtgjørelse. Får et fast beløp i mnd, så har muligheten til å spare noen kr hvis jeg kjører en litt mer gjerrig bil :-) Anonymous poster hash: 2a17c...f28
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2014 #15 Skrevet 28. juni 2014 Håper for din del at fastbeløpet dekker såpass mye at du får igjen for tapet på bilen. Regnestykket blir mye større enn bensin når du i tillegg skal ha forsikring, verditap for påkjørte km, service på bila som kommer oftere pga mye langkjøring, dekkene blir slitt oftere, osv. Når du har jobbet der i 5 år har du jo brukt opp bila. I tillegg betaler du vegavgift. Det er dyrt å bruke privatbil på jobb. Jeg har ikke hørt om noen som tjener på det. Nå vet jeg ikke din avtale med jobben så kanskje du har vært heldig med bilgodtgjørelsen. Litt trøtt her etter nattskift så det er sikkert flere ulemper med privatbila på jobb... Anonymous poster hash: 89d32...f9f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #16 Skrevet 30. juni 2014 Håper for din del at fastbeløpet dekker såpass mye at du får igjen for tapet på bilen. Regnestykket blir mye større enn bensin når du i tillegg skal ha forsikring, verditap for påkjørte km, service på bila som kommer oftere pga mye langkjøring, dekkene blir slitt oftere, osv. Når du har jobbet der i 5 år har du jo brukt opp bila. I tillegg betaler du vegavgift. Det er dyrt å bruke privatbil på jobb. Jeg har ikke hørt om noen som tjener på det. Nå vet jeg ikke din avtale med jobben så kanskje du har vært heldig med bilgodtgjørelsen. Litt trøtt her etter nattskift så det er sikkert flere ulemper med privatbila på jobb... Anonymous poster hash: 89d32...f9f Får 7000,- i mnd i kjøregodtgjørelse.. Anonymous poster hash: 2a17c...f28
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2014 #18 Skrevet 30. juni 2014 "Fast kjøregodtgjørelse Mange får en viss sum i året for å ha egen bil. Det fungerer slik at du får en del skattefritt, og en del som lønn. Hvis du ikke kjører noe i yrket, vil hele beløpet være skattepliktig. Kjører du for eksempel 3.000 km kan du få 12.150 kroner skattefritt. Får du totalt 50.000 kroner i året i fast kjøregodtgjørelse, vil 37.850 kroner bli ført som lønn. Dette kommer på toppen av inntekten, og vil bli beskattet med den marginalskatten du har." http://www.smartepenger.no/faktabank/bilokonomi/372-kjoregodtgjorelse Anonymous poster hash: b31a2...dda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå