Gjest Badabing Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Jeg skal anlegge et blomsterbed, men har aldri gjort dette før. Ville vært veldig takknemlig for tips. Det er et fem meter langt bed som er 1 meter på det bredeste og 35 cm på det smaleste. På midten er det 65 cm. Jeg tenker at jeg kanskje kan ha noen litt høye og kraftige bakerst og noe litt lavere og lettere foran der det smalner inn. Hele bedet har morgensol, mens bare halvparten har sol frem til midt på dagen. Regnes det da som halvskygge? Tenker: 1. Blå staude, litt høy (denne får minst sol og bør nok tåle skygge litt godt) 2. Lyserosa staude, litt høy 3. Kremhvit? 4. Noen lette mørkerosa til å sprite opp litt? 5. Sterkere rosa? 6. Hvite Jeg har et litt eldre hus og liker nostalgiske blomster. Tror jeg bor i H5. Blir veldig glad for alle forslag!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Mine favoritter er kattemynte og rosa stjerneskjerm. Jeg bor i H4-5 og de står i halvskygge. Bladene på stjerneskjermen kan bli litt flekkete, men jeg synes ikke det gjør noe. Jeg har en ganske uformell hage, og er ikke opptatt av at alt skal være perfekt til enhver tid. Har også akeleie, marikåpe og storkenebb. Jeg synes også roser kan passe sammen med stauder i en gammel hage. Min favorittrose er Astrid Lindgren. Den blomster fra juli til september og tåler både halvskygge og regn. Anonymous poster hash: 23c8a...d93
Gjest Badabing Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Åh, nå ble jeg glad! Så fint med noen forslag! Jeg har allerede plantet Lindgren-roser. De andre du nevner ser fine ut og havner nok i hagen min. Tusen takk!
Sugerøret Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 (endret) Herdighetssoner sier litt om hva du kan ha .H5 er grei ,mye som passer Jeg elsker Akeleier ,de kommer igjen og i mange farger .Samt du kan høste frø selv og bytte/så egne frø. Synes disse er fine :Honningknoppurt, Centaurea montana Ridderspore, Delphinium Kornblomst/kornblom Storknebb Min favoritt side med stauder : http://www.draglandplanteskole.no/PlanteSortiment.aspx?Kategori=Stauder&navpath=Planteutvalg/Stauder Der får du sett en del av plantene,lest om stell og Herdighetssoner en side med "noen" staude :http://stauder.no/sortsliste/sorter_a_b/ Endret 27. juni 2014 av Kårky 1
Vera Vinge Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Peoner er jo veldig fint og passer godt til en nostalgisk stil. Lukter veldig godt også. Og fins i de fargene du nevner. Iris er jo høy og blå. Begge disse staudene kalles oldemorstauder, altså gamle stauder med et litt nostalgisk preg. Jeg er også veldig glad i løytnantshjerte, og fikk en hvit variant av denne i bryllupsgave av mannen min i fjor. Den fins også i rosa.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Jeg har H4 sone, så usikker på om disse passer hos deg, men her er noen forslag: Alpeasters (kommer i lilla, rosa og hvit, jeg lykkes kun med den lilla) Løytnantshjerte (kommer i rosa og hvit, lykkes kun med rosa) Rosekrage (rød eller rosa) Nellik Valmue Som andre har nevnt før synes jeg også iris, pioner og riddersporer er flotte i et staudebed Jeg synes også lupiner er veldig fine, og passer med de fargene du vil ha - men de er "uønsket" i norsk flora så vet ikke om de selger disse på hagesenter. Anonymous poster hash: 84908...9a5
Sugerøret Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 lupiner selges ,noe som er latterlig da de finnes "over alt" i Norge ..Gratis De står på svartelista ja.. Sammen med en haug med andre vanlige hageplanter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå