Gå til innhold

Tips til stauder?

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg skal anlegge et blomsterbed, men har aldri gjort dette før. :P Ville vært veldig takknemlig for tips.

Det er et fem meter langt bed som er 1 meter på det bredeste og 35 cm på det smaleste. På midten er det 65 cm. Jeg tenker at jeg kanskje kan ha noen litt høye og kraftige bakerst og noe litt lavere og lettere foran der det smalner inn. Hele bedet har morgensol, mens bare halvparten har sol frem til midt på dagen. Regnes det da som halvskygge?

Tenker:

1. Blå staude, litt høy (denne får minst sol og bør nok tåle skygge litt godt)

2. Lyserosa staude, litt høy

3. Kremhvit?

4. Noen lette mørkerosa til å sprite opp litt?

5. Sterkere rosa?

6. Hvite

Jeg har et litt eldre hus og liker nostalgiske blomster. Tror jeg bor i H5.

Blir veldig glad for alle forslag! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine favoritter er kattemynte og rosa stjerneskjerm. Jeg bor i H4-5 og de står i halvskygge. Bladene på stjerneskjermen kan bli litt flekkete, men jeg synes ikke det gjør noe. Jeg har en ganske uformell hage, og er ikke opptatt av at alt skal være perfekt til enhver tid. Har også akeleie, marikåpe og storkenebb.

Jeg synes også roser kan passe sammen med stauder i en gammel hage. Min favorittrose er Astrid Lindgren. Den blomster fra juli til september og tåler både halvskygge og regn.

Anonymous poster hash: 23c8a...d93
Gjest Badabing
Skrevet

Åh, nå ble jeg glad! Så fint med noen forslag! Jeg har allerede plantet Lindgren-roser. ;) De andre du nevner ser fine ut og havner nok i hagen min. Tusen takk! :)

Skrevet (endret)

Herdighetssoner sier litt om hva du kan ha .H5 er grei ,mye som passer

Jeg elsker Akeleier ,de kommer igjen og i mange farger .Samt du kan høste frø selv og bytte/så egne frø.

Synes disse er fine :

Honningknoppurt, Centaurea montana

Ridderspore, Delphinium

Kornblomst/kornblom

Storknebb

Min favoritt side med stauder : http://www.draglandplanteskole.no/PlanteSortiment.aspx?Kategori=Stauder&navpath=Planteutvalg/Stauder

Der får du sett en del av plantene,lest om stell og Herdighetssoner

en side med "noen" staude :
http://stauder.no/sortsliste/sorter_a_b/

Endret av Kårky
  • Liker 1
Skrevet

Peoner er jo veldig fint og passer godt til en nostalgisk stil. Lukter veldig godt også. Og fins i de fargene du nevner.

Iris er jo høy og blå. Begge disse staudene

kalles oldemorstauder, altså gamle stauder med et litt nostalgisk preg. Jeg er også veldig glad i løytnantshjerte, og fikk en hvit variant av denne i bryllupsgave av mannen min i fjor. Den fins også i rosa.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har H4 sone, så usikker på om disse passer hos deg, men her er noen forslag:

Alpeasters (kommer i lilla, rosa og hvit, jeg lykkes kun med den lilla)

Løytnantshjerte (kommer i rosa og hvit, lykkes kun med rosa)

Rosekrage (rød eller rosa)

Nellik

Valmue

Som andre har nevnt før synes jeg også iris, pioner og riddersporer er flotte i et staudebed :)

Jeg synes også lupiner er veldig fine, og passer med de fargene du vil ha - men de er "uønsket" i norsk flora så vet ikke om de selger disse på hagesenter.

Anonymous poster hash: 84908...9a5
Skrevet

lupiner selges ,noe som er latterlig da de finnes "over alt" i Norge ..Gratis :)

De står på svartelista ja.. Sammen med en haug med andre vanlige hageplanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...